Graspop Metal Meeting 2026

Iedereen altijd ook over ghost bezig, maar zie die eigenlijk nog wel werchter doen. Aankondiging samen met download volgende week?

Dan kom je toch ook weer sneller bij de "he, leuk, weer eens een keer x", in plaats van "wéér x, mag t eens wat anders".
Dat reshufflen om het jaar is inderdaad ontzettend saai aan het worden. Aangezien het nu veel 2024/2022 lineup is kan je wel aanvoelen wat er in 2027 gaat staan.

Maar dat serieus Gojira dit jaar na die Olympische Spelen op vrijwel elk fucking festival stond (behalve GMM en Hellfest) en het er dus komend jaar misschien weer niet in zit... vind ik echt heel raar ook. Vrijwel iedereen (in mijn groep tenminste) snakte daar nu naar omdat ze gewoon een behoorlijke piek hebben gekregen door dat moment. Dat is wat mij betreft nu ook echt de band in het metal genre dat je op je festival moet hebben staan... En dan krijg je als metalhead even Bad Omens voor je harses op een metal festival...

En het zal best een dikke show zijn uiteindelijk hoor... maar voor dat soort bands zou ik eerder naar een Rock Werchter gaan. Maarjah, die kapen dan de echte grote namen zoals nu dus ook Linkin Park. Even los van smaak; daar gaat vrijwel iedereen bij de DJ's altijd leip op, dat zou prima passen.

Maar dat is (vind ik dan) dus de laatste jaren echt het probleem bij GMM. Er is een bepaalde threshold bij rock/metal acts dat zodra die een bepaalde status krijgen, dan zijn ze ineens te groot voor GMM. Niet voor vrijwel alle andere metal festivals, maar wel voor GMM puur en alleen omdat RW bestaat. En omdat er steeds meer grootheden stoppen/dood/ziek zijn, blijft er gewoon niet veel over en krijg je nu meer experimentjes (die soms goed uitpakken). Maar als nu bijvoorbeeld in 2027 Rammstein of SOAD ineens een festival tour zouden doen, dan zou GMM afvallen want Rock Werchter zou dat dan automatisch afpakken. Tenminste, dat idee heb ik. En dat slaat eigenlijk nergens op.

Ik denk dat dit ook wel meer is waar het dan naartoe gaat als je qua smaak steeds meer underground gaat. Niet jaarlijks meer Graspop, maar eens per zoveel tijd zit het er dan toch wel in, omdat inderdaad toch ineens een Gojira of Sleep Token er gaat staan. En als je dan nu een jaar (of misschien zelfs twee) niet gaat, dan wordt het ook weer leuker om toch weer eens de bands te zien die niet zullen staan op de door jou genoemde festivals. Dan kom je toch ook weer sneller bij de "he, leuk, weer eens een keer x", in plaats van "wéér x, mag t eens wat anders".

Alcatraz krijgt het dan nog wel voor elkaar om wat grotere Graspop namen te boeken, maar Samhain, Pelagic Fest etc zullen ook niet echt overlap hebben met Graspop vanwege het underground gehalte...
Ja ik sluit me hier ook helemaal bij aan evenals de eerdere post van Jamel. Ik heb eigenlijk al zo goed als besloten om Graspop in 2026 over te slaan, ook om weer wat frisser naar herhalende namen te kunnen kijken de komende jaren. In 2026 eens nieuwe orde verkennen met Arctangent, Prophecy Fest en mogelijk ook BKS.

Dat reshufflen om het jaar is inderdaad ontzettend saai aan het worden. Aangezien het nu veel 2024/2022 lineup is kan je wel aanvoelen wat er in 2027 gaat staan.

Maar dat serieus Gojira dit jaar na die Olympische Spelen op vrijwel elk fucking festival stond (behalve GMM en Hellfest) en het er dus komend jaar misschien weer niet in zit... vind ik echt heel raar ook. Vrijwel iedereen (in mijn groep tenminste) snakte daar nu naar omdat ze gewoon een behoorlijke piek hebben gekregen door dat moment. Dat is wat mij betreft nu ook echt de band in het metal genre dat je op je festival moet hebben staan... En dan krijg je als metalhead even Bad Omens voor je harses op een metal festival...

En het zal best een dikke show zijn uiteindelijk hoor... maar voor dat soort bands zou ik eerder naar een Rock Werchter gaan. Maarjah, die kapen dan de echte grote namen zoals nu dus ook Linkin Park. Even los van smaak; daar gaat vrijwel iedereen bij de DJ's altijd leip op, dat zou prima passen.

Maar dat is (vind ik dan) dus de laatste jaren echt het probleem bij GMM. Er is een bepaalde threshold bij rock/metal acts dat zodra die een bepaalde status krijgen, dan zijn ze ineens te groot voor GMM. Niet voor vrijwel alle andere metal festivals, maar wel voor GMM puur en alleen omdat RW bestaat. En omdat er steeds meer grootheden stoppen/dood/ziek zijn, blijft er gewoon niet veel over en krijg je nu meer experimentjes (die soms goed uitpakken). Maar als nu bijvoorbeeld in 2027 Rammstein of SOAD ineens een festival tour zouden doen, dan zou GMM afvallen want Rock Werchter zou dat dan automatisch afpakken. Tenminste, dat idee heb ik. En dat slaat eigenlijk nergens op.
Ja Gojira is heel raar. Ik snap hun keuzes echt niet, raar management. Na de OS hadden ze enorm veel momentum en dan kies je voor Dynamo, Lokerse Feesten en freaking voorprogramma zijn. Ze hadden dit jaar door de grote poort onthaalt kunnen worden op Graspop. Doodzonde.

Ik kijk nu al uit naar Graspop 2027 met nieuwe shows van Gojira, Sleep Token en PwD. En ik ben weer van de partij!

Only a few names which I hope some of them added to the lineup (All of them are anounced on other festivals in June) :
Alter Bridge
Offspring
Static-X
Wind Rose
Feuerschwanz
Sepultura
The Pretty Reckless
Anthrax
Trivium
Cavalera Chaos AD
Hollywood Undead
Shinedown
Three Days Grace
The Gathering
Marilyn Manson
Black Label society

Maar de Rammsteins en SOAD's van deze wereld doen nu eenmaal liever losse shows. Dat is gewoon vele malen lucratiever qua kaartverkoop.
En voor een Werchter moeten nu eenmaal meer tickets verschoven worden, dus is het logisch dat Live Nation daar de grotere acts neer zet.
Economisch gezien dan natuurlijk. Er moet gewoon keiharde koude winst gemaakt worden en dan komen de fans gewoon op de 2e plaats.

• Leuk
Waarderingen: Diana en saurus
Zo is het door het volk ontvangen, maar dat was niet de insteek van het nummer. Onbelangrijke extra info!
Dit was letterlijk hun insteek. Disco deed het goed en ze wouden iets mainstream maken dat kon concurreren met de toenmalige hits. I was made for loving you heeft tal van invloeden uit het disco genre gekregen gemengd met een rockende gitaar.

• Leuk
Waarderingen: Bokirules
Weet je wat het is de headliners zijn de grote blikvangers.

Mijn ticketprijs is niet alleen voor de headliners maar voor alle podia en de gehele undercard.

Eigenlijk kan ik me altijd wel ergens vermaken. Ik hoop vooral dat de tenten genoeg plaats hebben dit jaar.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Must see:
- x
within temptation
- x breaking benjamin
- x twisted sister
- Bring me the horizon
- x Bad Omens

want to see
- Limp bizkit
- Architects
- x Volbeat

Don’t really care
-
Babymetal
- def leppard
- megadeth

X = 1st time

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Weet je wat het is de headliners zijn de grote blikvangers.

Mijn ticketprijs is niet alleen voor de headliners maar voor alle podia en de gehele undercard.

Eigenlijk kan ik me altijd wel ergens vermaken. Ik hoop vooral dat de tenten genoeg plaats hebben dit jaar.

Deels akkoord. Maar aan de andere kant zijn het ook vaak die headliners die je ticketprijs doen aantikken. Wanneer die je amper aanstaan voelt het meteen een stuk duurder aan. Of het festival dan nog waard is, bepaald iedereen voor zich op basis van zijn/haar budget uiteraard.

Ik ga wel lachen met de metalcorekramp als ice nine kills, beartooth en president ed ook nog op zaterdag terecht komen 😅

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: El_Leipo

Users who are viewing this thread