Graspop Metal Meeting 2026

Het is inderdaad wel raar dat men enkele maanden terug nog suggereerde dat 2026 een overaanbod aan headliners zou hebben, een waar buffet waaruit de neusjes van de zalm zouden worden uitgekozen en dat de realiteit nogal anticlimactisch dreigt uit te draaien.

Nu goed, het gaat vooral over de undercard, maar daar heb ik eerlijk gezegd ook nog niet al te veel boeiende zaken gezien. Let wel, uiteraard genoeg goede bands, maar weinig wat spannend is.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Het is inderdaad wel raar dat men enkele maanden terug nog suggereerde dat 2026 een overaanbod aan headliners zou hebben, een waar buffet waaruit de neusjes van de zalm zouden worden uitgekozen en dat de realiteit nogal anticlimactisch dreigt uit te draaien.

Nu goed, het gaat vooral over de undercard, maar daar heb ik eerlijk gezegd ook nog niet al te veel boeiende zaken gezien. Let wel, uiteraard genoeg goede bands, maar weinig wat spannend is.
Niet zo heel verrassend natuurlijk.

Pantera (Metallica Support)
Gojira (Metallica Support) & Nancy open Air
Within Temptation (augustus DE)
Bring Me The Horizon
Twisted Sister
A perfect circle
Alice Cooper
Volbeat
sabaton
Marilyn Manson
Deftones (Mad Cool leak)

(Def Leppard zelf aangekondigd.)

en 'Nieuwe headliners'
Limp Bizkit
Bad Omens
Electric Callboy
Sleep Token
Architects

En dan SOAD die enkel stadion shows doet
My Chemical Romance die ook zou touren en ik wel als specialleke zie werken

en dan een heel deel namen die naar de Augustus festivals gaan zoals Lamb Of God, Helloween, In Flames, Slaughter To Prevail, Powerwolf, etc

Is wel een behoorlijk lijstje ivm wat vorig jaar op tour was qua grote namen

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Lars.
Niet zo heel verrassend natuurlijk.

Pantera (Metallica Support)
Gojira (Metallica Support) & Nancy open Air
Within Temptation (augustus DE)
Bring Me The Horizon
Twisted Sister
A perfect circle
Alice Cooper
Volbeat
sabaton
Marilyn Manson
Deftones (Mad Cool leak)

(Def Leppard zelf aangekondigd.)

en 'Nieuwe headliners'
Limp Bizkit
Bad Omens
Electric Callboy
Sleep Token
Architects

En dan SOAD die enkel stadion shows doet
My Chemical Romance die ook zou touren en ik wel als specialleke zie werken

en dan een heel deel namen die naar de Augustus festivals gaan zoals Lamb Of God, Helloween, In Flames, Slaughter To Prevail, Powerwolf, etc

Is wel een behoorlijk lijstje ivm wat vorig jaar op tour was qua grote namen
Powerwolf staat begin juli ook op een festoval in Barcelona, maar omdat ze al op alcatraz staan zijn ze waarshcijnlijk wel uitgesloten

Hoezo ben ik Gojira vergeten 😅 snel aanpassen
Deftones en Within Temptation was ik dan weer vergeten :)

Ik denk dat het een overaanbod is van de vaste waarden en dat er toch weinig verrassends op tour is
Dus dan een goed jaar voor het festival en de meeste bezoekers, maar een zwak jaar voor een hoop liefhebbers hier die al die bands al tig keer gezien hebben en er niet zo warm van worden
Eigenlijk een beetje dezelfde kritiek als die ik op RW zie op het topic daar, een hoop aanbod maar weinig spannends

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en festivalryo
Denk dat het gevoel van herhaling ook wel gewoon een gevolg is van naar veel shows en festivals gaan met deels ook wel de combinatie dat het dan namen zijn die net niet helemaal jouw smaak zijn.

Ik ga zelf naar niet zo veel extra shows buiten Graspop om en eigenlijk ook maar zeer zelden een ander festival, en herken dan ook echt niet dat gevoel van herhaling…

If Within Temptation were at Graspop again, would they 100% be a headliner or is there a chance, they'd settle for sub? It seems to me, they've experienced a significant decrease in attention with the release of their latest album, perhaps because of the weird promo- and rollout strategy.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Denk dat het gevoel van herhaling ook wel gewoon een gevolg is van naar veel shows en festivals gaan met deels ook wel de combinatie dat het dan namen zijn die net niet helemaal jouw smaak zijn.

Ik ga zelf naar niet zo veel extra shows buiten Graspop om en eigenlijk ook maar zeer zelden een ander festival, en herken dan ook echt niet dat gevoel van herhaling…
Zal er ook mee te maken hebben dat je niet ieder jaar 4 dagen naar Graspop gaat, dat scheelt ook al een hoop.

In ieder geval had Graspop de laatste jaren ieder jaar wel iets nieuws/fris in de headliners zitten en in de huidige geruchten komt dat minder naar voren, dus dan is het logisch dat mensen dat jammer vinden. Over het algemeen is het toch leuk om er een headliner tussen te hebben zitten waar je enthousiast van wordt en die je nog nooit eerder gezien hebt. Bands zoals Bring Me The horizon, Tool, Nine Inch Nails, Machine Head bijvoorbeeld in de laatste twee edities. Hopelijk komt de organisatie dus nog met een mooie verrassing, maar die noodzaak is er natuurlijk minder wanneer alle vaste huisbands die een hoop tickets verkopen gewoon touren tijdens Graspop.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Zal er ook mee te maken hebben dat je niet ieder jaar 4 dagen naar Graspop gaat, dat scheelt ook al een hoop.

In ieder geval had Graspop de laatste jaren ieder jaar wel iets nieuws/fris in de headliners zitten en in de huidige geruchten komt dat minder naar voren, dus dan is het logisch dat mensen dat jammer vinden. Over het algemeen is het toch leuk om er een headliner tussen te hebben zitten waar je enthousiast van wordt en die je nog nooit eerder gezien hebt. Bands zoals Bring Me The horizon, Tool, Nine Inch Nails, Machine Head bijvoorbeeld in de laatste twee edities. Hopelijk komt de organisatie dus nog met een mooie verrassing, maar die noodzaak is er natuurlijk minder wanneer alle vaste huisbands die een hoop tickets verkopen gewoon touren tijdens Graspop.
Een van de redenen waarom ik het zo jammer vind dat ze linkin park op parklife hebben gezet en niet naar graspop hebben laten gaan. Was een super boeking geweest voor afwisseling te brengen

Iron Maiden, Volbeat, Bring Me The Horizon & Twisted Sister
The Offspring,BabyMetal,Savatage, Foreigner,Black Label Society
Blood Incantation, The Gathering, Hällas, Thrown, Forbidden, Roy Khan, Hard-Ons, Gehennah, Seven Spires, Tailgunner and Only Human

ff vlug copy paste uit de press release
Hällas zou top zijn! :cool:

• Leuk
Waarderingen: saurus en johanra
Een van de redenen waarom ik het zo jammer vind dat ze linkin park op parklife hebben gezet en niet naar graspop hebben laten gaan. Was een super boeking geweest voor afwisseling te brengen
It's all about the money.

Waarom ze op Graspop proppen wanneer je met een los event ook nog eens veel kunt cashen?
Want uiteindelijk komt Graspop ook gewoon aan hun 8 headliners, ook zonder LP.

Users who are viewing this thread