Actualiteit

Dat laatste is wel belangrijk ja…

…en dat wordt natuurlijk ondermijnd door dit.

Daarbuiten zou het een beter gebruik zijn van iedereens tijd als de wetgevende macht en beleidsmakers aan de voorkant iets meer oog zouden hebben voor de uitvoerbaarheid en rechtsstatelijkheid van hun politieke proefballonnetjes, in plaats van dat ze hun huiswerk uitbesteden aan het toch al overbelaste rechtssysteem, lijkt mij. Er wordt ook niet in goed vertrouwen gehandeld, het is gewoon kijken waar ze allemaal mee weg kunnen komen, zo veel bullshit voor de rechter brengen dat er weleens wat doorheen zal glippen wat eigenlijk niet klopt. En als de rechtbank er wel gehakt van maakt is het nog maar de vraag of ze luisteren. Of kunnen ze hun achterban nog meer opruien tegen die linkse rechters die zich constant met hun beleid bemoeien. Terwijl het echt keihard hun eigen schuld is dat ze telkens het deksel op hun neus krijgen. Ik vind het een hele verstoorde en giftige dynamiek.
Daar ben ik het niet mee eens. Als we die driestrijd als democratie niet meer doen, kan je de democratie beter opdoeken. Het is net doordat samenspel dat de dingen veranderen in onze maatschappij. En sommige veranderingen zijn goed en sommige zijn slecht. Maar dat wordt dan wel in de loop der jaren weer hersteld.

Je hebt gelijk dat er in alle democratische landen een vermenging is van wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Het kenmerkende van de VS was dat die vermenging relatief beperkt was. Congresleden opereerden in het verleden behoorlijk onafhankelijk en vaak dwars tegen de partijlijn in. Wat je sinds een jaar of 10 ziet is dat dit, zeker aan de Republikeinse kant, steeds verder ingeperkt wordt. Bijna alle Republikeinen die in de Senaat of het Huis van Afgevaardigden opstonden tegen de gebeurtenissen op 6 januari 2021 zijn inmiddels de deur uitgewerkt. De huidige partij heeft zonder enig bezwaar de ongrondwettelijke tariefmaatregelen van Trump geaccepteerd. Diverse lagere rechters hebben inmiddels uitgesproken dat Trump niet op eigen houtje handelstarieven mag aanpassen, het is de vraag of het Supreme Court zich ook de Grondwet gaat houden of aan het handje van Trump meeloopt.

Normaal gesproken is er in de Supreme Court (9 rechters) een evenwicht tussen Democratische, Republikeinse en onafhankelijke rechters, die levenslang benoemd worden. Trump heeft in zijn vorige termijn bij het wegvallen van een aantal Democratische rechters de kans gegrepen om dit evenwicht te verstoren.
En zouden de democraten niet hetzelfde proberen mochten er Republikeinse rechters wegvallen?😉

Hoezo verlieslatend? Die shows lokken volk en zijn niet duur om te maken.
Tussen de 80-100 miljoen op jaarbasis wordt aangegeven plus het salaris van Kimmel. Daar moet je behoorlijk wat reclame voor omzetten. Denk dat Disney niet blij was met hoe het ging met de aandelen. Daarom is ie terug.

Wederom betekent dit niet dat het goed is.
Ja tis waar, de democratie van Amerika bestaat nog maar 250 jaar zonder burgeroorlog. Slecht systeem.

En is het allemaal positief, nee. Maar wie zijn ten eerste wij, die niet eens in dat land wonen. Wij geraken in Europa al niet overeen met pakweg een land dat 1000km verder van ons ligt. Maar nu gaan we hier op dit forum beweren dat Amerika slecht bezig is😅

Tussen de 80-100 miljoen op jaarbasis wordt aangegeven plus het salaris van Kimmel. Daar moet je behoorlijk wat reclame voor omzetten. Denk dat Disney niet blij was met hoe het ging met de aandelen. Daarom is ie terug.
In elk geval mooi om te zien dat Trump en Co niet zomaar iedereen de mond kunnen snoeren. :)

Dan is dat ook ongewenst, maakt niet uit welke partij het zal zijn
Holt anders ons democratisch systeem volledig uit😅
Nu zit bij velen de frustratie dat soms de kleinste partij in de meerderheid het meest te zeggen heeft. Ook daar kan je u vragen bij stellen.

Holt anders ons democratisch systeem volledig uit😅
Nu zit bij velen de frustratie dat soms de kleinste partij in de meerderheid het meest te zeggen heeft. Ook daar kan je u vragen bij stellen.

Als je gewoon drie partijen van formaat hebt die samen een meerderheid vormen, zal dat denk ik wel goed kunnen werken

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Dan is dat ook ongewenst, maakt niet uit welke partij het zal zijn
Mwoah, dat is een doordenkertje. In dat geval krijgt meer dan de helft van alle stemgerechtigden de door hun gekozen partij aan de macht. Dat komt toch aardig in de buurt van de definitie van een democratie. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het minder ideaal is voor de totale vertegenwoordiging van het land. De oppositie zal de mouwen in dat geval iets verder op moeten stropen.

Overigens heb ik een ex-baas die de democratische waarden altijd onderuit haalde met de onsmakelijke oneliner " een groepsverkrachting volgt ook na een democratische meerderheid. Er was er maar één die tegen stemde"

Het is allebei niet optimaal.
Daar ben ik het ook gewoon niet mee eens. Het democratisch systeem zoals we het nu min of meer kennen heeft ons al 80 jaar geen oorlog opgeleverd op ons eigen land. Wij zijn de tweede generatie (ik ben een dertiger, beschouw mijn vader van 70 als eerste generatie) die nog nooit een oorlog hebben meegemaakt op dit stukje land. Het is de langste periode ooit in de geschiedenis in ons contreien zonder oorlog.

• Leuk
Waarderingen: Novis95
Daar ben ik het ook gewoon niet mee eens. Het democratisch systeem zoals we het nu min of meer kennen heeft ons al 80 jaar geen oorlog opgeleverd op ons eigen land. Wij zijn de tweede generatie (ik ben een dertiger, beschouw mijn vader van 70 als eerste generatie) die nog nooit een oorlog hebben meegemaakt op dit stukje land. Het is de langste periode ooit in de geschiedenis in ons contreien zonder oorlog.

Maar dan heb je het niet meer over burgeroorlogen. Hoeveel oorlogen heeft de VS meegemaakt in de afgelopen 80 jaar?

Users who are viewing this thread