Actualiteit

Dit geweld in die regio tussen Arabieren en Joodse mensen bestaat al lang voordat het IDF en Hamas bestonden helaas. Beide partijen moeten stoppen met elkaar de vinger wijzigen en samen hun eigen "leiders" aanpakken. Maar goed, dat is vanuit hier heel makkelijk praten natuurlijk. Als jouw papa en mama omgekomen zijn door Israëlisch bommen of kogels, dan kan ik best voorstellen dat je boos bent. Maar als jouw broer of zus is gemarteld en afgeslacht is bij die aanslagen van een 7 oktober kan ik me ook indenken dat er ook een aantal morele barrières verbroken worden, helaas. En dat kunnen wij ons niet altijd evengoed indenken wat de deze situatie ontzettend complex maakt.
Exact.
Iedereen is zwaar over de scheef aan het gaan.
En intern zorgen voor ontmanteling en gaan voor een weg naar beterschap.
Dank voor je inzichten @Indiaantje89 in deze materie en om altijd met respect te reageren!

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: MarkD en Indiaantje89
In ander nieuws...transgender atleten worden geweerd uit vrouwencompetities en ook bij de Olympische spelen. Ikzelf vind dit een goed punt want hoe je het ook wend of keert, een geboren man is sterker en sneller. Hoe je je ook voelt weegt niet op tegen het verkregen voordeel.

In ander nieuws...transgender atleten worden geweerd uit vrouwencompetities en ook bij de Olympische spelen. Ikzelf vind dit een goed punt want hoe je het ook wend of keert, een geboren man is sterker en sneller. Hoe je je ook voelt weegt niet op tegen het verkregen voordeel.
ik heb deze discussie al vaker gevoerd met transgenders zelf.
2 vrienden van mij zijn namelijk transgender.

zij zijn zelf ook van mening dat er voor sporten waarin fysiek voordeel kan gehaald worden er een aparte categorie zou moeten zijn
zoals het nu al is in heel veel sporten (atletiek, zwemmen,..).

in de praktijk is dat moeilijk uit te voeren want er zijn gewoon te weinig transgender atleten om hele reeksen of competities te vullen.

dus als men sport wilt promoten voor transgenders lijkt een soort hybride tussen de 2 in op dit moment de beste oplossing. maar ook dat is niet makkelijk te bewerkstelligen. want dan zit je weer met het bovenstaande probleem van het verkregen voordeel en vertekende resultaten.

het is niet makkelijk op te lossen dit.

Het lijkt mij lastig hier 1 lijn in te trekken. Sommigen zullen er voordeel uit halen, dan voelt het inderdaad heel oneerlijk aan. Andere transgender atleten zijn echter misschien al tijdens vroege pubertijd met een transitie gestart waardoor er fysiek geen merkbaar verschil is met cisgender atleten. Daarnaast brengt transgender zijn ook veel extra mentale en fysieke uitdagingen met zich mee, waardoor het maar zeer de vraag is of dit echt een structureel voordeel is, over de gehele populatie gezien. Bovendien hebben sommige cisgender vrouwen door aangeboren afwijkingen en dergelijke ook weleens meer testosteron aanmaak, of iets anders wat ze ook sneller en sterker maakt, zonder trans te zijn. Uiteindelijk zijn we als mensen allemaal verschillend, en hebben sport prestaties naast fysieke aanleg ook vooral met training, discipline, en mindset te maken. Dus ik heb er wel moeite mee dat deze hele groep mensen nu op basis van 1 aspect van hun bestaan volledig aan de kant gezet wordt.

Het lijkt mij lastig hier 1 lijn in te trekken. Sommigen zullen er voordeel uit halen, dan voelt het inderdaad heel oneerlijk aan. Andere transgender atleten zijn echter misschien al tijdens vroege pubertijd met een transitie gestart waardoor er fysiek geen merkbaar verschil is met cisgender atleten. Daarnaast brengt transgender zijn ook veel extra mentale en fysieke uitdagingen met zich mee, waardoor het maar zeer de vraag is of dit echt een structureel voordeel is, over de gehele populatie gezien. Bovendien hebben sommige cisgender vrouwen door aangeboren afwijkingen en dergelijke ook weleens meer testosteron aanmaak, of iets anders wat ze ook sneller en sterker maakt, zonder trans te zijn. Uiteindelijk zijn we als mensen allemaal verschillend, en hebben sport prestaties naast fysieke aanleg ook vooral met training, discipline, en mindset te maken. Dus ik heb er wel moeite mee dat deze hele groep mensen nu op basis van 1 aspect van hun bestaan volledig aan de kant gezet wordt.
het is een heel complexe materie, een waar ik benieuwd van ben hoe het gaat evolueren.

Vrouwen die van nature zelf “te veel” testosteron aanmaken, worden dacht ik ook uitgesloten?

Vrouwen die van nature zelf “te veel” testosteron aanmaken, worden dacht ik ook uitgesloten?
Misschien in sommige gevallen wel, maar ik heb volgens mij ook voorbeelden voorbij zien komen waar dat niet zo was, in relatie tot discussies over trans vrouwen in sport. Ik weet er ook niet alle details van. Mijn punt is vooral dat zulke uitsluitingen per geval beoordeeld zouden moeten worden, omdat er geen zinnige uitspraken over zo'n groep algemeen te doen zijn, gezien de onderlinge verschillen per persoon. Dan riekt het eerder naar discriminatie dan het daadwerkelijk eerlijker maken van de sport.

Op dit moment vind ik het geen probleem. Het is nog wel een behoorlijk aspect. Het is niet iets wat je kunt uitschakelen. Je hebt de bepaalde chromosomen of je hebt ze niet. Er is nog geen manier om dit zo in te delen zodat het fair is voor geboren vrouwen. Ik denk ook dat dit binnenkort niet te realiseren is.

In de atletiek is er een testosteron limiet in de vrouwensport. Weet niet hoe dat bij andere sporten zit, maar lijkt mij de meest eerlijke manier om gelijke kansen voor elke deelnemer na te streven. Is dat eerlijk voor vrouwen die van nature meer testosteron aanmaken? Misschien niet, maar er zijn manieren om je testosteron omlaag te brengen. En je moet ergens een zo objectief mogelijke grens trekken.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Testosterone_regulations_in_women's_athletics

Tot dat de rechters er zich mee gaan moeien.
Transgender wielrenster heeft zopas een rechtzaak tegen de UCI gewonnen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Dr. Hannibal
Ik lees op NU.nl in de liveblog van het Gazadebat het volgende:

FVD-leider Thierry Baudet noemt het "onacceptabel hoe Israël huishoudt in Gaza". Normaal heeft de FVD een pro-Israëlisch standpunt, maar nu wil de partij dat er meer druk op het land wordt uitgeoefend. Onder meer omdat het Israëlische optreden het land zelf isoleert van de internationale gemeenschap, maar ook omdat het volgens Baudet dreigt te leiden tot een nieuwe grootschalige vluchtelingenstroom richting Nederland.

En dan vraag ik mij af, zou dit zijn met het oog op de aankomende verkiezingen? Iemand die meer politiek actief is, die hier een mening over heeft? Ik lees het als "normaal zeggen ze x, maar nu y, want verkiezingen", maar misschien is dat nog wat vroeg?

Ik merk wel dat steeds meer partijen, nu er echt niks meer te redden valt, toch een wat kritischer geluid voortbrengen richting Israël. Het CDA meen ik ook, als een van de eerste centrumrechtse partijen.

Meanwhile gaat Wilders vrolijk door met walgelijke retoriek.

Meanwhile gaat Wilders vrolijk door met walgelijke retoriek.
Tja, gruwelijk door de mand gevallen natuurlijk. Dan kun je of 180 graden omdraaien, of nog harder gaan blaffen. In beide gevallen zal hij zetels gaan inleveren gelukkig…

Alsnog wel de grootste partij in de recentste peilingen
Al zijn de peilingen op dit moment ook nog niet zo heel veel zeggend. Straks in de campagne hekserij zullen echt wel een hoop partijen, misschien heeft Yesilgöz zelfs iets van een geveinsde ruggengraat of moraal, de PVV uitsluiten.

Dat gaat enerzijds hun (pvv) modus operandi zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat de knal omhoog in het aantal zetels van Wilders kwam doordat Yesilgöz de deur opengooide.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Koekdoos

Users who are viewing this thread