Graspop Metal Meeting 2025

Weer erg van genoten van de vrijdag en zaterdag (ondanks de hitte, vooral zaterdag).

Echt wel veel bands gezien. Zat vreemd genoeg nog fitter zaterdag dan vrijdagavond (wellicht iets meer gedoseerd op dag 2).

Vrijdag

5.0* - Blood Incantation: al jarenlang één van mijn favoriete bands. Integrale set van het laatste, zeer sterke album. Jammer van de vertraging en daardoor kortere set. De brute stukken komen echt harder aan door de afwisseling met de space ambient. Enorm sfeervol en sterk gespeeld met een uitstekend geluid.
4.5* - Opeth: krijgen me iedere keer opnieuw mee. Erg sterke live band toch met een voorspelbare maar fijne setlist.
4.5* - Knocked Loose: heel energiek (zoals verwacht) en muzikaal interessant (haast eng soms), zeker het laatste album. Eerste hoogtepunt.
4.0* - Behemoth: geöliede extreme metal machine met een goede show. Headliner-waardig op het hoofdpodium.
4.0* - Slipknot: gezien tot Opeth begon. Vond dit erg fijn klinken. Nog zo een geöliede machine.
3.5* - Spectral Wound: strakke black met fijne riffs. Leuk begin van het festival (eerste 2 nummers wel gemist, al hoorde we de muziek al van zeer ver toen we aankwamen aan de ingang).
3.5* - Employed To Serve: metalcore met geregeld een zwaarder Death(core) randje. Fan van.
3.5* - Polaris: fijne melodische metalcore. Met veel overtuiging gebracht.
3.5* - House of Protection: wat een energie en leuke chaos.
3.0* - Northlane: niet zeker of het aan mijn eerste moeheid lag, maar kregen me niet helemaal mee. Iets te tam.

Verder nog flarden gezien van Nova Twins (best leuk) en Falling in Reverse (niet mijn ding). Helaas Jinjer moeten missen wegens overlap met Blood Incantation.

Zaterdag

5.0* - Amenra: laatste band voor mij het hoogtepunt. Mijn hoofd er net niet afgebangd. Heerlijke setlist ook (dat slot met Am Kreuz, A Solitary Rain, Aorte en Ritual... Pfff, zo ontzettend goed).
4.5* - Lorna Shore: in de ziedende zon en dan zo een bom van een concert geven. Vocaal ook echt waanzinnig goed.
4.0* - Imminence: mooie"violincore". Heel fijne afwisseling tussen rustig en beukend. Zeer sterke zang ook.
4.0* - Spiritbox: onterecht redelijk tam publiek. Erg fijne muziek voor het hoofdpodium met ook enkele heel stevige nummers vooral in het slot en mooie visuals. Ik ben fan.
4.0* - Whitechapel: lekkere Deathcore hoor en zeer goed gebracht. Ook al zeer volle tent op zo een vroeg uur. Te vroeg geprogrammeerd?
3.5* - Sylosis: lekker rammend en fijne riffs, maar voor mij muzikaal iets minder interessant dan voorganger Whitechapel.
3.5* - Dødheimsgard: fijne bevreemdende muziek, maar live toch iets minder dan op plaat.
3.0* - Primordial: goede setlist, maar had de indruk dat zeker bij de eerste nummers het geluid niet helemaal goed was. De ritmische gitaar was geregeld amper te horen dus die moest ik er maar bij denken (want ken elke noot). Al beter gezien van hen.

Verder nog flarden gezien van Brutus (klonk interessant van ver op de tribune, maar moest wijken voor Imminence), Korn (enkele nummers rond Amenra gezien; klonk heel goed eigenlijk) en NIN (klonk best ok, maar de consensus in de groep was dat het welletje was geweest na enkele nummers).

Ondanks soulfly ook wel in mijn top5 staat..
Waarom speelt Max zijn nrs niet gewoon uit zonder onderbreking voor een Olé ole Olé... Er is zoveel meer uit te halen. Waar ze vroeger anderhalf uur ramden is het nu meer en meer een karikatuur en karaoke van amper een uurtje.
Maar ik hou zodanig van bepaalde nrs dat het toch aangenaam is.

Hier nog mijn verslagje van mijn Graspopdag:

De auto geparkeerd in Retie. Hier was voldoende plek en met de fiets was ik zo bij het festivalterrein.
Mijn oordoppen vergeten, dus eerst maar nieuwe aangeschaft. Vervolgens doorgelopen naar de Karmeliet. Beter dat je dit jaar met het speciaal bier niet binnen de poort van beers&stories hoefde te blijven.

Buiten de metal dome het laatste deel van self deception meegepakt. Kende het niet, maar klonk erg leuk.
Vervolgens in de schaduw van de bomen naar Dirty Honey. Prima bandje voor zo in de middag.
Even unto others geprobeerd, maar de zang was niet heel goed in de mix. Dan maar in de rij voor water naar Eisbrecher geluisterd. Die bevielen een stuk beter.
Quilty pleasure Poppy was beter dan verwacht.
Eerste tonen van Soulfly waren genoeg, om hiervoor te kiezen. Nostalgie ten top. Back to the primitive!
Na afloop laatste stuk van the warning ook niet verkeerd.
Precies op tijd terug voor the pain remains van Lorna Shore. Wow.
De hitte begon zijn uitwerking te krijgen. Brutus en BFMV liggend meegepakt. The poisin grijs gedraaid, toch wel een behoorlijk goed album. Het intro met apocalyptica mag op mijn begrafenis gedraaid worden.
Helaas was de tent bij the Hu vol. Teruggelopen naar Spiritbox, maar die pakte mij toch niet helemaal.
Dan maar mijn laatste karmeliet gaan halen. Onderweg snel doorgelopen bij DragonForce. Die zang is niet voor mij.
Laatste stukje spiritbox en dan Korn. Sterk begin, maar kakte op een gegeven moment wat in. Toch nog even Airbourne gekeken. Die deden wat ze altijd doen: een puike show geven.

Tijdens FiR gsm gepikt en zelfde nacht was m'n maat z'n battle vest ook weg van zijne stoel op de camping.
Al bij al wel weer mooi weekend geweest, al heeft de temperatuur er toch wel echt ingehakt bij mij.

• Verdrietig
Waarderingen: Jamel
Vond dat er dit jaar (in mijn perceptie) meer geluidsproblemen waren dan andere jaren. Een chaotische kakafonie van gerammel en een uur later op hetzelfde podium plots wel glasheldere solo's. Kan toch niet de bedoeling zijn dat je pas bij het refrein een nummer herkent als één van je favorieten van die band.

Vond dat er dit jaar (in mijn perceptie) meer geluidsproblemen waren dan andere jaren. Een chaotische kakafonie van gerammel en een uur later op hetzelfde podium plots wel glasheldere solo's. Kan toch niet de bedoeling zijn dat je pas bij het refrein een nummer herkent als één van je favorieten van die band.
Geluid viel gisteren weg bij zowel Crossfaith als Fit For An Authopsy. Geen idee hoe het de andere dagen was, maar andere jaren nooit gehad, nu twee keer op een dag.
De zanger van In Flames die ook andere muziek in zijn in ears kreeg. Moet beter kunnen.

Het is tijd om de balans op te maken.
Het was een vreemde Graspop voor ons dit jaar. Ondanks de geweldige line-up kwamen we nooit echt in de feeststemming, zozeer zelfs dat we zondagochtend vertrokken (waarschijnlijk vanwege de hitte).
Desondanks waren er een aantal geweldige shows en leuke momenten!

Tops:

Powerwolf
The HU
Opeth
Orange Goblin
Dirty Honey
Paradise Lost
Iron Maiden
Airbourne

De goede:

The Dead Daisies
Vandenberg
Warkings
Skillet
Gloryhammer
MIW
Oomph! Eisbrecher
As Everything Unfolds
Villagers Of Ioannina City
Dead Poet Society

Flops:

FiR
Nine Inch Nails (sorry, we hebben het tenminste geprobeerd)
Unto Others (slecht geluid, te hard, we gingen naar Eisbrecher!)
Windhand
Beast in Black (mijn god, that voice! 😬)

Kom op, nog een jaar wachten voordat we voor de 21e keer terugkeren naar Dessel!

Ondertussen thuis in eigen bed terug wakker geworden, hoog tijd om mijn mening te geven over de zondag acts :)

Nothing More
Had ze in 2023 ook al gezien en het blijft toch wel een tof bandje! Die man kan toch wel een potje zingen!

Dayseeker
Dit is een band waar ik op voorhand heel erg naar uitkeek maar voor de een of andere reden vond ik het live aan de saaie kant.

Paleface Swiss
Wat was me dat! Hier ben ik zonder al te hoge verwachtingen naar toe gegaan, maar is uiteindelijk een van de hoogtepunten van GMM 2025. Die mannen hadden er duidelijk heel erg veel zin in, meer dan genoeg pyro en zo veel circlepits dat je de volledige marquee kon doorlopen!

Currents
Heel erg jammer dat het geluid voor de eerste nummers zo brak was, gelukkig hebben ze dit wil gefixt later in de set. (Volgende keer ga ik wel op een andere plek staan want dat waren net wat veel crowdsurfers die in mijn nek vlogen)

Katatonia
Nog zo een band waar ik heel erg graag naar luister. Alleen vond ik ze live ook weer vrij weinig energie hebben.

In flames
Top optreden!

Judas Priest
Zelfs op die leeftijd is Rob en co nog zo goed! Heb ze vorig jaar moeten missen dus ik ben heel erg blij dat ik ze nu toch eens heb kunnen zien!! ‘Painkiller’ is wel een nummer dat niet helemaal mijn ding is.

Till Lindemann
Op voorhand had ik wat schrik dat dit een flauw afkooksel van Rammstein zou zijn maar niets is minder waar. De Till is een entertainer tot en met. (Zelfs met de censored versie) vond het een heel erg leuke afsluiter van het festival

Top:
Imminence heel veel mainstage allures maar ik was toch echt blij om ze in een tent te zien en wat een productie.

Starset heel lastige clash met imminence, met pijn in het hart toch eerder vertrokken bij imminence omdat ik ze nog eens zie later dit jaar. Blijkt dat mijn top 2 optredens gewoon clashten, heerlijke meezingmuziek, goeie visuals, bijlange niet de productie die ze mee hebben op zaalshows maar maakte niet uit. Iedereen in de tent was mee en je voelde dat de band zich amuseerde.

Falling in reverse wat kan je nog zeggen, hij doet het toch maar een afgeladen volle weide entertainen. Ook een leuk voorproefje op de action cam die we later bij nine inch nails ook zagen.

Korn goeie setlist, niet enkel nostalgie maar ook tonen waarom hun huidige releases nog altijd relevant zijn.

Lorna shore Will Ramos doet Will Ramos dingen

Flop:
Skillet al een aantal keer gezien en de zanger zijn stem gaat telkens meer en meer achteruit, ik hoop dat hij wat coaches of dergelijke opzoekt en wat rustperiodes inlast

Spiritbox de band deed niks verkeerd maar er mist toch iets, als het publiek stil staat mag dat gewoon benoemd worden, het publiek vragen voor een pit, geen krijgen en daarna het publiek bedanken lijkt dan gewoon niet oprecht.

Mijn Graspop-radar leek dit jaar verkeerd afgesteld. Andere jaren kon ik instinctief goed inschatten wanneer het waar bij welke band druk ging zijn, wanneer ik ergens moest vertrekken, waar er nog plaats zou zijn, etc.... Maar dit jaar waren er echt verschillende keren dat ik tot bijna helemaal vooraan kon lopen terwijl ik al drukte had verwacht en dat er bij één of ander standaard Metal Dome bandje (dus geen hype, curiosum of band die eigenlijk op een groter podium had moeten staan) plots ontzettend druk was.

Al kan dat natuurlijk ook aan het weer hebben gelegen, mensen die massaal geen zin hadden in zon op dat moment en liever in één van de 2 grote sauna's gingen staan.

• Leuk
Waarderingen: Valthys en Steph85
Top:
Imminence heel veel mainstage allures maar ik was toch echt blij om ze in een tent te zien en wat een productie.

Starset heel lastige clash met imminence, met pijn in het hart toch eerder vertrokken bij imminence omdat ik ze nog eens zie later dit jaar. Blijkt dat mijn top 2 optredens gewoon clashten, heerlijke meezingmuziek, goeie visuals, bijlange niet de productie die ze mee hebben op zaalshows maar maakte niet uit. Iedereen in de tent was mee en je voelde dat de band zich amuseerde.

Falling in reverse wat kan je nog zeggen, hij doet het toch maar een afgeladen volle weide entertainen. Ook een leuk voorproefje op de action cam die we later bij nine inch nails ook zagen.

Korn goeie setlist, niet enkel nostalgie maar ook tonen waarom hun huidige releases nog altijd relevant zijn.

Lorna shore Will Ramos doet Will Ramos dingen

Flop:
Skillet al een aantal keer gezien en de zanger zijn stem gaat telkens meer en meer achteruit, ik hoop dat hij wat coaches of dergelijke opzoekt en wat rustperiodes inlast

Spiritbox de band deed niks verkeerd maar er mist toch iets, als het publiek stil staat mag dat gewoon benoemd worden, het publiek vragen voor een pit, geen krijgen en daarna het publiek bedanken lijkt dan gewoon niet oprecht.
onze smaken lijken ongeveer nog wel gelijk te lopen.

Skillet niet gezien dit jaar wegens niet aanwezig op vrijdag maar is al jaren het probleem. zo leuk om naar te luisteren op spotify maar nog nooit anders geweten dan dat hij wegvalt live. dat moet geluidstechnisch toch te regelen zijn..

Kreeg net een melding in de Graspopapp dat de VOD's beschikbaar zijn via de Graspopsite. Jammer genoeg vind ik er precies geen terug? Enkel de interviews?

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
dat moet geluidstechnisch toch te regelen zijn..
Playback is idd technisch niet zo moeilijk, maar of dat dan beter is.

Skillet was ook mijn dieptepunt van het weekend door de stemproblemen, samen met de mistreurige geluidsmix bij Alien Ant Farm.
Ook ontdekt dat je nuchter een een heel optreden - Myles Kennedy - kunt zien zonder het te registreren blijkbaar.

Maar ook genoeg memorabels gespot dankzij Slipknot, NIN, Korn, Yellowcard, Halocene, Skindred en The Hu onder andere. Shout out ook naar Bulls on Parade, zelden zo'n geniale coverband gezien.

Falling In Reverse vanuit de werkpost gezien. Vond het heel dubbel, want ondanks alle controverse en de immense walging die Ronnie Radke in mij oproept, was dat wel echt een dijk van een show. Alleen jammer dat hun set de sfeer in het publiek enorm deed omslaan. Waar het tot dan een gezellige, toffe dag was, switchte de sfeer op enkele minuten naar asociale, verbaal agressieve eikels.

Op naar volgend jaar!

Geluid viel gisteren weg bij zowel Crossfaith als Fit For An Authopsy. Geen idee hoe het de andere dagen was, maar andere jaren nooit gehad, nu twee keer op een dag.
De zanger van In Flames die ook andere muziek in zijn in ears kreeg. Moet beter kunnen.
Bij behemoth viel het geluid ook paar keer even weg.

Zaterdag leek op voorhand voor mij de minste dag te zijn. In eerste instantie heb ik geprobeerd naar Kittie te kijken, maar dat ging echt niet (sorry fans). Toen maar terug naar de tent en weer naar het festival voor Dirty Honey, die geven je eigenlijk precies wat je verwacht: rauwe rock met lekkere riffs en geweldige zang. Ook het show-aspect was helemaal daar; geen overdreven visuals, maar genoeg interactie. Leuke dagopener.

Vlak voor het einde van Dirty Honey was het snel rennen naar de mainstages voor Eisbrecher. Erg aanstekelijke muziek met een charismatische frontman (al denk ik wel dat ie nogal last had van de hitte). De show was keurig en ik denk dat het zich ook had kunnen lenen als Jupiler afsluiter.

Na Eisbrecher weer rennen naar de Jupiler voor Vandenberg. Eigenlijk is hij gewoon een icoon en ik wilde hem al een aantal jaar live zien (nou is dat niet zo moeilijk als je in Nederland woont, maar het is er toch nooit van gekomen). Over het 'my Whitesnake years' idee heb ik mijn twijfels: ergens vind ik het leuk om de Whitesnake songs te horen, maar het solo-werk is toch ook erg goed? Klachten over de zanger snap ik niet, de beste man klonk geweldig en op momenten was het net alsof David Coverdale op het podium stond.

De volgende show was ook op Jupiler, namelijk The Warning. Niet echt een fan van de muziek (dacht ik), maar oh wat zat ik ernaast! De show was hier en daar wat traag (stilte tussen nummers) en miste wat interactie tijdens de nummers, maar de muziek stond als een blok. Ik ga zeker naar deze band luisteren vanaf nu, die meiden weten overduidelijk wat ze aan het doen zijn.

Even een burgertje gegeten en gewacht op The Dead Daisies. Was een leuke rock 'n roll show, maar niet zo bijzonder. De set liep ook lekker door, maar het is jammer dat ze Unspoken niet hebben gedaan.

ALWEER rennen naar de mainstages voor Bullet For My Valentine. Ik ken The Poison nauwelijks en vond het vooral jammer dat ze You Want a Battle (Here's a War) niet zouden spelen, dus ik ging met 0 verwachtingen daar de moshpits in om mijn maat op te zoeken. Het blijkt dus dat The Poison best een goed album is... Wat een show!

U raadt het al: ik moest rennen naar Jupiler voor Dragonforce. In dit forum hoorde ik dat mensen het een matig optreden vonden, daar ben ik het niet mee eens. Oké, de setlist had beter gekund (gewoon meer hits erin), maar het was gezellig en daar gaat het bij dit soort bands om. Confetti, vuur(werk), push-ups en een hoop circle-pits, hartstikke leuk toch!

Ondanks onze love-hate relatie ben ik toch naar een stukje Korn gaan kijken. Tja, zag er goed uit en het deed oprecht pijn om weg te gaan naar Airbourne tijdens Shoots & Ladders (de doedelzak heb ik uiteraard nog wel gezien). Al met al heb ik Blind, Got The Life, Did My Time nog mee kunnen pakken, het is alleen erg jammer van Falling Away From Me en Twisted Transistor. Hadden ze Coming Undone niet ineens uit de setlist gehaald een paar weken geleden, was ik waarschijnlijk de hele show gebleven. Het is in ieder geval zeker dat die mannen weten hoe ze een beest van een show kunnen neerzetten zonder overbodige praal.

Tot slot Airbourne (over NIN zal ik maar niet beginnen...)! Zij kwamen echt volledig tot hun recht in het donker met het vuurwerk en de vlammen. Tip: crowdsurfen met een halfvol biertje resulteert in een leeg biertje en stinkende kleding (nou krijg je dat bij Airbourne natuurlijk sowieso al).

Voordat ik aan mijn verslag van de donderdag begin, ik las hier meerdere berichten rondom de zang van Bruce, onder andere over timing (zelf niks van gemerkt), maar hadden meer mensen het idee dat ie misschien iets te veel gedronken had? Leek een beetje vreemd te praten met een soort slis in z'n stem bij de praatjes tussen de nummers?
Hij heeft tijdens het optreden zelf verteld dat hij last had van een verkoudheid. Dat heeft uiteraard impact op de stem.

Users who are viewing this thread