Graspop Metal Meeting 2025

Ik heb het maar me zin....maar
Ik irriteer me steeds meer en elke dag word het erger aan al die Johnnie en Anita's

Sportschool, polo merk broekje
Strak, bezopen, irritant
En er niet voor de muziek maar voor het zijn en zien en gezien worden.....

Voor mij een afknapper die me doet twijfelen of ik dit volgend jaar wel weer wil
Gisteren zag ik iemand voor Sylosis. (Wel langharig tuig) die constant pushups/burpees aan het doen was en zich vervolgens liet fotograferen door zijn vrienden terwijl hij zijn spierballen liet zien. Af en toe begon hij wat populair rond te springen, maar ik vond het wel een heel bijzonder gezicht op GMM.

Het kleding stukje of dat iemand in de sportschool zit vind ik niet zo'n probleem. Het mooie aan de "metal scène " vind ik dat iedereen welkom is. (Althans, zou moeten zijn) ook mensen die merkkleding dragen.

Ik irriteer me steeds meer en elke dag word het erger aan al die Johnnie en Anita's

Strak, bezopen, irritant

Voor mij een afknapper die me doet twijfelen of ik dit volgend jaar wel weer wil
Zelf wat meer met de muziek bezig zijn dan heb je daar geen last van ;)
De ambetantste zatterikken die hun eigen voeten niet meer weten zijn, zijn nog steeds de oude mannen in hun metalshirtjes hoor.
Ik had in ieder geval een rode sport t-shirt en adidas short aan, veel minder warm.

Hoogtepunten waren Last Train, Lorna Shore, Imminence, The HU, Korn en NIN. Poppy ook beter dan verwacht maar de hitte dreef me naar de marquee.
Dodheimsgard, Primordial vielen tegen door slecht geluid. Unto Others vond ik nog wel nice maar ook hier was het geluid matig.

• Leuk
Waarderingen: nikita, Valthys en Jamel

Strak, bezopen, irritant

Oei ik draag ook altijd een sport short van Nike of New Balance. Had dit weekend wel een short gekocht van Graspop maar die leek te klein. Maar ik heb wel altijd een band t-shirt aan dus hopelijk is het duidelijk dat ik kom voor de muziek. Ook nooit strak of bezopen, irritant weet ik niet. En zeker , desondanks ik twee maal per week fitness , niet afgetraind

Plot twist : er zit geen alcohol in het bier van graspop.

De bands van zaterdag

Nine inch Nail
Wauw! wat een optreden was me dat, op voorhand was ik niet echt fan van hun muziek maar die mannen kunnen er wat van! De beste headliner die ik deze editie heb gezien.

Korn
Ik heb gemerkt dat dit toch minder mijn ding is qua Nu-Metal bands. Wel een toffe headline act!

The Hu
Dit was Fenomenaal! Wat een sfeer was me dat in de Marquee! En dan die uittocht achteraf.

Brutus
Het voelde wat vreemd om ze op de MainStage te zien maar wat een top muziek! Hoop dat ze met dit optreden een hoop nieuwe fans hebben kunnen overtuigen.

Spiritbox
(Enkel het laatste stukje vanaf Soft spine)
Het is nu de 3e keer dat ik ze heb gezien en ze blijven enorm goed!

Poppy
Hier was ik heel erg benieuwd naar en ze staat duidelijk op haar plaats op de mainstage! Alleen jammer dat de show zo onpersoonlijk overkomt. Weinig connectie met het publiek en de show zo afkappen vind ik toch wat vreemd.

Lorna shore
Dit is een actie die we in het donker moeten aanschouwen! Hopelijk groeien ze nog goed door zodat ze in de volgende doorkomst een positie zoals behemoth krijgen!

Plot twist : er zit geen alcohol in het bier van graspop.

Jawel?

Strak, bezopen, irritant

Dagticket voor de leukste dag (eventueel twee) en/of Alcatraz kan ook altijd nog! Maar vermoed ook wel gewoon wat @jefferke zegt, de verbreding. En misschien toch andere types volk dat je door acts als FiR en Till, maar ook NIN (maar NIN niet per se met negatieve of positieve insteek), aantrekt

Mijn Graspop-debuut

Leuk opgezet festival. Ik kan echt goed tegen prikkels maar zelfs ik had toch af en toe wel de vraag of je érgens op het terrein niet teringhard muziek hoorde. Maar goed ik was ook niet bekend met het terrein natuurlijk, die lange tafels waren daar wel geschikt voor. Dan de acts:

Kittie
Ik vond dit echt heel vet. Die zangeres haar stem kon ik heel goed hebben en ik vond het een heerlijke opwarmer. Nou was een opwarmer niet echt nodig want godver wat was het warm.

Last Train
Leuk, maar vond alles wel erg langgerekt. Sympathieke frontman wel, maar verder dan prima kwam het niet voor mij.

Self Deception
Kon ik niks mee, na 1,5 liedje weggelopen.

Eisbrecher
Klonk wel leuk, maar niet helemaal mijn ding. En wat was het druk aan de waterpunten hier.

Vandenberg
Had wel even zin in wat herkenbaars. Niet groots maar 'Here I Go Again' toch leuk.

Primordial
Was van plan heel Soulfly te gaan kijken. Maar toen ik langs de Marquee liep triggerde dit, en de gedachte aan schaduw, me. Ik vond dit ook erg vet, precies wat ik nodig had op dat moment. Leuke ontdekking voor mij!

Soulfly
Maar kort gezien. Te. Warm.

Lorna Shore
Toch een schaduwplek weten te vinden aan South kant in de schaduw van de geluidsmast. Ik had dit ingeluisterd omdat ik wist dat dit wel een forumfavoriet is. Toch te weinig voor echte herkenning, maar zeker de moeite om een act die ik anders nooit zou zien eens mee gepakt te hebben op dit festival.

Brutus
Was weer een stomp in de maag. Ken eigenlijk geen band die mij telkens tot tranen weet te roeren. Blij deze keer 'All Along' te hebben gehoord die ze op Werchter niet deden. Echt een hele fijn band en wat is die oprechte dankbaarheid toch ook mooi. Wordt wel weer eens tijd voor een nieuw album.

Spiritbox
Na even in het gras gelegen te hebben hier ver vooraan gaan staan. Leuk maar had er meer van verwacht. Was ook echt niet druk, dat dacht ik al toen het bij The Hu zó druk was. Wel hele gave visuals.

Korn
Nog nooit gezien en eigenlijk pas sinds een jaar echt fan. Vond ze erg goed en het publiek ging er ook waanzinnig op. Dat is toch wel echt een meerwaarde, deze act hier zien headlinen, dan ze op die Pinkpop-dag van vandaag zien. Alle hits waren gaaf, in het midden kleine inkakker maar ze overtroffen mijn verwachtingen ruimschoots. Veel geheadbangd.

Nine Inch Nails
Dan dé band waar ik voor kwam, die ik nog nooit gezien had en al jaren bovenaan mijn wishlist staat. Dit is denk ik mijn lievelingsoptresen ooit, vanaf opener 'Somewhat Damaged', mijn lievelingsnummer. Wat een epische opkomst ook toen Trent uit het niets opdook uit de rook.

Ja ik kan elk nummer wel opnoemen, maar dit is gewoon mijn lievelingsoptreden ooit. 'Reptile' zo mokerhard. 'Piggy' als heerlijke verrassing. Alle hits, wat fijn is aangezien ik ze dus nog nooit had gezien. En wat een kippenvel bij 'Hurt' op het einde, echt pure euforie dat meezingmoment. Omringd door geweldig uitzinnig publiek ver vooraan maakte Reznor en co mijn tórenhoge verwachtingen helemaal waar. Eentje voor in de boeken, wat een legendarische headliner in dit nachtslot.

Toch ben ik niet van plan volgend jaar ineena combi te gaan, daar is het me echt téveel metal voor een heel weekend lang. Maar zeker een mooie ervaring en mochten ze SOAD ooit strikken, zien ze mij nog wel een keer terug.

Top 5
1. Nine Inch Nails
2. Korn
3. Brutus
4. Kittie
5. Primordial

Mooi om dit te lezen als debuut op Graspop. Hoe heb jij het publiek ervaren, aangezien het daar toch wel nu een tijdje al over is gegaan?

Ook benieuwd naar @mattman zijn verslag van zijn debuut (of na lange tijd terugkeer?)

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Goedemorgen weer!

Wat was t warm hè? Maar wel weer gemoedelijk, niet?

De dag top drie van de zaterdag zijn zo’n beetje de hoofdacts, maar zo was t nou eenmaal (voor mij dan). Hou je vast, hier komtie :

1. NiN
2. Brutus
3. KoRn

Lorna shore heeft t net niet gered, omdat ik die echt veel liever in t donker zie. En BFMV ook net niet omdat er nét iets te veel metalheads over me heen surften om echt te genieten.

Vandaag geen Graspop voor mij helaas. Maak er een mooie zondag van!!

Over en sluiten.

• Leuk
Waarderingen: Reislustig en Mark's Kal
Nadat Tool mij vorig jaar naar Graspop heeft gelokt, dit jaar opnieuw laten verleiden voor een dagje.

 kittie was een leuk nostalgisch begin, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Self Deception was wel lollig, maar niet memorabel. Dirty Honey al zittend gezien, leuke afwisseling, maar ik zal het niet snel opzetten. Eisbrecher was al toffer, maar het eerste echte hoogtepunt vond ik  Poppy, dat was echt wel sterk bij momenten. Wel te veel onderbrekingen, wat gebrek aan interactie en een abrupt einde, maar dit heeft wel potentie voor een sterke show.  Soulfly, weeral jeugdsentiment, maar Max heeft toch wat van zijn pluimen verloren wat mij betreft. Toch van genoten. Nog een 20 minuten The Warning gezien, die hadden het publiek goed mee vond ik, best een sterk optreden wat ik heb gezien.

Brutus voor mij de eerste must-see. Fantastische band en even geroerd als altijd, maar sluit me wel aan bij eerder commentaren: het valt toch ietwat plat op deze spot op de main én het wordt echt wel tijd voor nieuwe muziek. 4e keer dat ik zeg de laatste 2 jaar en de setlist kan wel wat extra schwung gebruiken. Even pauze gepakt (BFMV vanop een afstandje bij het eten, niet mijn ding). Naar The Hu, was echt een heel fijn optreden. Ik had het alleen veel te benauwd, dus toch wat vroeger vertrokken om een stukje Dragonforce mee te pikken. Kende ze niet dus kan geen oordeel geven over de setlist, maar ik vond dit superentertainend. Topshow, veel ambiance. Zou ik zo terug opnieuw gaan zien! Daarna richting voorvak voor Korn... Jezus wat goed. Hoe Jonathan hangend aan zijn micro staat de headbangen, iconisch! Hard van genoten. Aan noord blijven hangen voor NIN. Ik vond dit echt wel goed. Goede setlist, hard geramd. Ik had misschien iets meer verwacht van de productie, maar was gewoon een uitstekende headline show.

Conclusie: topdag! Grote kans dat ik voor een 3 op rij ga volgend jaar 🤗

Naar The Hu, was echt een heel fijn optreden. Ik had het alleen veel te benauwd, dus toch wat vroeger vertrokken om een stukje Dragonforce mee te pikken. Kende ze niet dus kan geen oordeel geven over de setlist, maar ik vond dit superentertainend.

Als je het einde van DragonForce hebt gezien, dan heb je hun belangrijkste nummer (Through The Fire And Flames) gezien! Misschien tot volgend jaar bij de meeting!!

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Deze progsnob staat hier in de brandende Desselse zon spontaan fan te worden van Poppy. Had ik vooraf niet bepaald verwacht zeg maar.

Hoewel ik dit jaar helaas skip, heb ik me toch wat in geluisterd, en met name Poppy en Psychonaut staken er voor mij heel erg bovenuit. Bands als Deafhaven en Soen moet ik nog wat verder verkennen.

Ik hoop dat met de fantastische performance van Brutus, niet Belgen ook in bekoring gekomen zijn.

Heb quasi gans de set via StuBru geluisterd. Klinkt best goed, al zal ik nooit echt een Brutusfan worden.

Strak, bezopen, irritant

Qua kledij boeit het me niet, maar dat "ik kom voor de sfeer" is helaas doorgedrongen op zowat elk festival, klein en groot. En ja, ik word oud 😁

Toch mis ik GMM, dus volgend jaar probeer ik toch weer een (mid)dagje mee te pikken. Afhankelijk van wie er komt spelen, want ik kom niet alleen voor de sfeer 😁

Users who are viewing this thread