Graspop Metal Meeting 2025

Samenvatting Amenra vandaag: collectief oorgasme.
Gelukkig in de Marquee bij Amenra nog een paar indrukwekkende nummers kunnen meepakken.
Zo laten we het eens over Amenra en de Marquee hebben, inderdaad. Want dat vind ik een match made in heaven. Mede door de briljante zet om Korn en Airbourne tegelijk te programmeren, staan er in die tent vrijwel uitsluitend mensen die het snappen. Men geeft elkaar de ruimte, er wordt amper tot niet doorheen geluld en overal om je heen zie je uitbundig headbangende mensen.

Heerlijke setlist ook, met een voor mij onverwacht maar magistraal einde. Volgens kenner en uberfan @johanra de songs Aorte/Ritual. Ik miste op sommige momenten wel de vocals van Tim, maar verder echt weer genoten van die set en zeker één van mijn lievelings shows van het weekend.

Verder maken Poppy, Lorna Shore, Starset en vooral The Hu mijn dag top-5 compleet.

Op naar morgen!

Even iets anders, waarom stopt bijna elke band 5-10 minuten eerder met spelen dit weekend? Is dat altijd al zo geweest en is het me nooit opgevallen of is het dit jaar extremer dan normaal?

Is mij op de donderdag niet zo opgevallen, zou zeggen extremer dan normaal

Lorna Shore... wat een geweld.

Ze trapten af met Sun//Eater en van daaruit was het gewoon brute ellende in de best mogelijke zin. Cursed to Die, Oblivion, en dan BAM — To the Hellfire. Moshpits, vlammen, zweet, chaos. Je voelde het in je ribbenkast.

En toen kwam die Pain Remains-trilogie. Dancing Like Flames – kippenvel. After All I've Done... – alles geven. In a Sea of Fire – alsof de wereld in brand stond. Iedereen greep dat moment, vol overgave, alsof er even niets anders bestond.

Maar serieus... zeven nummers? VEEL TE KORT :-). Net toen we erin zaten, was het al gedaan - kapot, bezweet, maar hongerig naar meer.

En toch — wat een show!!!! Wat een band. Wat een ervaring.

Volgende keer langer. Veel langer. 💀🔥

Ben er nog ni goe van!

Dirty Honey was een fijne opener — veel songs for the ladiezzz 😄.

Eisbrecher: viel beter mee dan verwacht. Frontman worstelt duidelijk wat met de politieke toestand thuis, maar muzikaal zat het snor.

Primordial in de Marquee = donkere reis door een episch verhaal. Where greater men have faaaaaallen! Heerlijk.

Soulfly = boenk erop. Grof, snel, zoals het moet.

Brutus... meer achtergrond bij m’n Mitrailette dan main event.

BFMV idem: speelde terwijl ik een cone met aardbeien at:-). Matig voor mij.

Spiritbox: keek ik echt naar uit! - maar het klikte niet. Beetje lauw helaas

Korn was onze afsluiter (NIN hebben we geskipt) – sterk begin, rustiger midden, en dan die hitmachine op het einde. Superblij dat ik ze nog eens live heb gezien.

Maar.wat.was.het.heet!! Die waterpunten waren wel een goed idee, paar x geweest en 15 minuten was het langste dat we moesten wachte. Nat hanndoekske in de nek - wel kwijt gemoshed bij Lorna.

Had ik al gezegd hoe goed die waren!! ;-)

Na twee jaar lang Graspop te hebben bezocht met dagtickets en direct na afloop terug te rijden naar Apeldoorn (ruim anderhalf uur), hebben we het dit jaar anders aangepakt. Een vakantie om ons dagticket heen geboekt in Centerparcs, waardoor je én lekker in het zwembad kan ronddobberen én na afloop maar 25 minuutjes hoeft te rijden. Dat was echt heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar.

Nog een groot voordeel, je hoeft niet in de spits al te vertrekken van huis richting Graspop. Later dan de voorgaande jaren vertrokken en ook wel later aangekomen, met al het aanschuiven richting de parking als gevolg. Om 12:30 stonden we bij de poorten om het terrein op te komen, helaas te laat voor de signing van Charlotte Wessels, die al om 12:00 besloot te signeren.

Wél op tijd voor de meeting, blijft toch altijd leuk om even een praatje te maken met alle forumvrienden en ook mooi dat sinds de enorme 2023 meeting er nog steeds veel volk op af blijft komen! Ik zal maar niet iedereen gaan taggen die ik heb gezien, jullie weten wie jullie zijn. Warkings op de achtergrond en zelfs tijdens Landmvrks waren we nog steeds met wat restanten van de meeting.

Daarna begon muzikaal pas het echte werk met meteen een hoogtepunt: Beast in Black. De nieuwe songs Power of the Beast en Enter The Behelith eindelijk eens live kunnen aanschouwen met dit optreden en daarnaast ook weer wat variatie ten opzichte van de show in 2023. Nu voor de vijfde keer en het blijft gewoon magisch. Halverwege ook weer herenigd met @InsaniTiny die eerst even bij Charlotte Wessels was, maar is weggegaan vanwege het harde geluid. Toen kon het feest écht beginnen in de tweede helft van de setlist.

Daarna vanop een afstandje Motionless in White de eerste paar nummers meegepakt om nog even precies te timen om de Smooth Criminal cover bij Alien Ant Farm mee te pakken, perfect getimed als AAF niet 5 minuten te vroeg klaar was met de set. Achja, terug naar MiW.

Alestorm hebben we vanaf de relatief rustige South kant bekeken (geen zin in alle crowdsurfers), maakte het feest er niet minder om. De nummers van het nieuwe album raken me nog niet echt, de rest van de set was gewoon super en ook leuk om eens het verhaal achter Rumpelkombo mee te krijgen via het forum hier. Alestorm ging ook weer signeren en dus hebben we Dream Theater vanaf de zijkant meegepakt met vooral geluid, want direct na de Alestormshow zijn we in de rij gaan zitten voor de signing, resultaat: ik ben de rij. Van de Graspop-crew meegekregen dat Alestorm blijkbaar de vorige keer anderhalf uur heeft zitten signeren en ook nu waren ze weer als laatste gepland, dus vermoedelijk zullen ze ook nu weer lang hebben gezeten. Dat is wel echt tof van die gasten, gewoon zo veel de tijd nemen voor de fans. Dream Theater op gehoor best prima, niet speciaal verder, maar wel leuk om Pull Me Under eens live te horen.

Voordat we naar de twee hoofdacts van de dag gaan, kijken we eerst nog even naar Epica vanaf de tribune op de schermen. Na ze al gezien te hebben op Graspop '23 en Alcatraz '24 (in het donker denk ik zelfs?) was het prima om ze nu lekker rustig aan zittend te bekijken, de voeten sparen voor de afsluiters van de dag. Benieuwd of Epica nog gaat doorgroeien naar een Northstage afsluiter, als er weer wat bands met pensioen gaan?

Dan: Iron Maiden. Wow! Rime of the Ancient Mariner als afsluiting van het blokje Powerslave-nummers direct gevolgd door persoonlijke (en publieks)favoriet Run To The Hills, gewoon wow! Met @Piebe71 tijdens de meeting al besproken, eigenlijk het enige dat nog miste was Afraid To Shoot Strangers, maar dit was gewoon een droomsetlist. Bij het volgen van de onthulling van de setlist tijdens de eerste show heb ik een Maiden-forum een beetje meegelezen en daar was men teleurgesteld in wéér Aces High omdat Bruce dat niet meer zou aankunnen, voor het eerst nu ook wel opgemerkt dat dat heel moeizaam ging. Maar ook hij is op leeftijd en voor de rest heb ik zelf niks gemerkt van timings-dingen wat anderen hier al aanhaalden, dus voor mij gewoon de perfecte show.

De dag sluiten we af met Powerwolf en ook deze show heeft als hoogtepunt een nieuw nummer (net als BiB en Iron Maiden met 'nieuw' Rime in de setlist voor het eerst sinds 2008) met 1589, waarvan ik op basis van setlistfm niet had verwacht dat ze hem zouden spelen, maar wat is dat stukje theater met die brandstapel toch geweldig en indrukwekkend. Precies wat je verwacht van Powerwolf met alle publieksinteractie en uit het interview bleek ook dat de band dit zelf gewoon een van de leukste dingen van de show vindt. Hoe verder voorin je komt, hoe meer sfeer er gaat zijn bij zo'n show, dus tip voor iedereen die het ooit nog eens de kans gaat geven, zorg dat je voorin staan voor de sfeer, dat is echt heel anders dan ergens vanop een afstandje volgen.

Een super dag gehad met mooie optredens, een super meeting en weer twee nieuwe gesigneerde LPs voor in de verzameling (hoop ooit echt nog eens op een verrassing met een Powerwolf signing). Gisteren nog wat streams gekeken van Eisbrecher en Vandenberg en al in de groepsapp meegekregen dat Eisbrecher er wat nieuwe fans bij heeft (was ook gewoon een top optreden!). Hopen dat vandaag nog wat herhalingen van The Hu, DragonForce, Apocalyptica en/of Airbourne op de stream passeren en dan is het daarna alweer op naar volgend jaar!

1750573553861.jpeg

Amenra
Niet veel toe te voegen aan wat @Jamel al eerder zei. Intense show en publiek zeker voor een festival show heel goed mee en dan afsluiten met mijn favoriete combo Aorte + Ritual meer moet dat niet zijn

Nine Inch Nails
Wat een headliner! Sound was van in het begin ronduit spectaculair en ook de visuals vond ik heel goed werken met die cameraman tussen de band. Setlist was ik wel tevreden mee alleen spijtig dat er in tegenstelling tot de zaal shows niets van Year Zero in zat en afsluiten met hurt was toch wel een kippenvelmoment

Lorna Shore
Zet deze in de toekomst maar op de Behemoth spot. Werkte wonderbaarlijk goed op de main.

Brutus
Goede show maar raakte er zelf moeilijk in door wat te veel crowdsurfactiviteit

Unto Others
Toffe show maar werden niet echt geholpen door de warmte in de metal dome

Skindred
Deden wat ze altijd doen

Bulls on Parade
Goede coverband bijna niet van de echte te onderscheiden qua sound

Mijn Graspop-debuut

Leuk opgezet festival. Ik kan echt goed tegen prikkels maar zelfs ik had toch af en toe wel de vraag of je érgens op het terrein niet teringhard muziek hoorde. Maar goed ik was ook niet bekend met het terrein natuurlijk, die lange tafels waren daar wel geschikt voor. Dan de acts:

Kittie
Ik vond dit echt heel vet. Die zangeres haar stem kon ik heel goed hebben en ik vond het een heerlijke opwarmer. Nou was een opwarmer niet echt nodig want godver wat was het warm.

Last Train
Leuk, maar vond alles wel erg langgerekt. Sympathieke frontman wel, maar verder dan prima kwam het niet voor mij.

Self Deception
Kon ik niks mee, na 1,5 liedje weggelopen.

Eisbrecher
Klonk wel leuk, maar niet helemaal mijn ding. En wat was het druk aan de waterpunten hier.

Vandenberg
Had wel even zin in wat herkenbaars. Niet groots maar 'Here I Go Again' toch leuk.

Primordial
Was van plan heel Soulfly te gaan kijken. Maar toen ik langs de Marquee liep triggerde dit, en de gedachte aan schaduw, me. Ik vond dit ook erg vet, precies wat ik nodig had op dat moment. Leuke ontdekking voor mij!

Soulfly
Maar kort gezien. Te. Warm.

Lorna Shore
Toch een schaduwplek weten te vinden aan South kant in de schaduw van de geluidsmast. Ik had dit ingeluisterd omdat ik wist dat dit wel een forumfavoriet is. Toch te weinig voor echte herkenning, maar zeker de moeite om een act die ik anders nooit zou zien eens mee gepakt te hebben op dit festival.

Brutus
Was weer een stomp in de maag. Ken eigenlijk geen band die mij telkens tot tranen weet te roeren. Blij deze keer 'All Along' te hebben gehoord die ze op Werchter niet deden. Echt een hele fijn band en wat is die oprechte dankbaarheid toch ook mooi. Wordt wel weer eens tijd voor een nieuw album.

Spiritbox
Na even in het gras gelegen te hebben hier ver vooraan gaan staan. Leuk maar had er meer van verwacht. Was ook echt niet druk, dat dacht ik al toen het bij The Hu zó druk was. Wel hele gave visuals.

Korn
Nog nooit gezien en eigenlijk pas sinds een jaar echt fan. Vond ze erg goed en het publiek ging er ook waanzinnig op. Dat is toch wel echt een meerwaarde, deze act hier zien headlinen, dan ze op die Pinkpop-dag van vandaag zien. Alle hits waren gaaf, in het midden kleine inkakker maar ze overtroffen mijn verwachtingen ruimschoots. Veel geheadbangd.

Nine Inch Nails
Dan dé band waar ik voor kwam, die ik nog nooit gezien had en al jaren bovenaan mijn wishlist staat. Dit is denk ik mijn lievelingsoptresen ooit, vanaf opener 'Somewhat Damaged', mijn lievelingsnummer. Wat een epische opkomst ook toen Trent uit het niets opdook uit de rook.

Ja ik kan elk nummer wel opnoemen, maar dit is gewoon mijn lievelingsoptreden ooit. 'Reptile' zo mokerhard. 'Piggy' als heerlijke verrassing. Alle hits, wat fijn is aangezien ik ze dus nog nooit had gezien. En wat een kippenvel bij 'Hurt' op het einde, echt pure euforie dat meezingmoment. Omringd door geweldig uitzinnig publiek ver vooraan maakte Reznor en co mijn tórenhoge verwachtingen helemaal waar. Eentje voor in de boeken, wat een legendarische headliner in dit nachtslot.

Toch ben ik niet van plan volgend jaar ineena combi te gaan, daar is het me echt téveel metal voor een heel weekend lang. Maar zeker een mooie ervaring en mochten ze SOAD ooit strikken, zien ze mij nog wel een keer terug.

Top 5
1. Nine Inch Nails
2. Korn
3. Brutus
4. Kittie
5. Primordial

Ik heb het maar me zin....maar
Ik irriteer me steeds meer en elke dag word het erger aan al die Johnnie en Anita's

Sportschool, polo merk broekje
Strak, bezopen, irritant
En er niet voor de muziek maar voor het zijn en zien en gezien worden.....

Voor mij een afknapper die me doet twijfelen of ik dit volgend jaar wel weer wil

Laatst bewerkt:
Het was weer een dagske bakken in de zon, maar gelukkig met goej muziek op de achtergrond!

Top van gister:

1. Starset: Wow wat een feest, wat een sfeer, wat een muziek! Enorm verschoten hoe goed deze live waren en vooral compleet losgaan op My Demons samen met de rest van de toch redelijk lege dome aangezien de zaterdagdrukte, er hebben er hier veel een prachtig optreden gemist!

2. Lorna Shore: Dit jaar met betere plaatsen en geef deze maar minima subheadliner slot volgende keer, toch geweldig wat WR kan met zijn stem en natuurlijk de pain remains trilogy als afsluiter maakt zo een concert af, zalig!

3. NiN: Heel leuke show en qua sound was dit toch dik in orde. Burn ook totaal niet verwacht in de setlist dus dit was een mooie verassing!

4. Self Deception: Mee-zing metalcore! Heel toegankelijke band en nummers en ze stonden alles te geven op het podium, top act voor op het begin van de dag om erin te komen!

5. Brutus: Speelden weer een hele goede show, wat een stem toch ook! What Have We Done in het midden van de set vond ik ook een prachtkeuze, geweldig nummer!

6. DHG: Niks beter om een hete dag te beginnen met een goeje portie black metal! Traces of Reality blijft toch een highlight voor de band, mooi iedereen in de marquee wakker geschud ermee!

7. Poppy: Qua muziek was dit verbazend leuk om eens meegemaakt te hebben, enkel jammer dat ze vroeger leken de stoppen (of mss ook vroeger begonnen) en voor een liveshow mistte ik toch iets van publieksinteractie hier.

8. Dragonforce: Heel jammer datk deze laatst moet zetten voor vandaag na zoveel uren op GH3 versleten te hebben in mijn jeugd, niet dat ze slecht waren, maar ik vond ze "gewoontjes". Ik mistte vooral veel power in de songs vergeleken met de studioversies en hun setlist kon me ook niet echt overtuigen wetende wat ze nog meer hebben (geen soldiers of wasteland, ashes of the dawn, disciples of babylon, my spirit will go on,... was heel jammer)

Maar 3 dagen dit jaar, dus het zit erop! Veel plezier nog voor de mensen die vandaag gaan en ik kijk al uit naar de reviews!

Ik heb het maar me zin....maar
Ik irriteer me steeds meer en elke dag word het erger aan al die Johnnie en Anita's

Sportschool, polo merk broekje
Straks, bezopen, irritant
En er niet voor de muziek maar voor het zijn en zien en gezien worden.....

Voor mij een afknapper die me doet twijfelen of ik dit volgend jaar wel weer wil
Slachtoffer van hun eigen succes en verbreding. Meer en meer volk die gaan om 'is te gaan en er is bij te zijn'. Een tendens die je al een tijdje ziet.

• Leuk
Waarderingen: nikita en EddiePlaysBass
8. Dragonforce: Heel jammer datk deze laatst moet zetten voor vandaag na zoveel uren op GH3 versleten te hebben in mijn jeugd, niet dat ze slecht waren, maar ik vond ze "gewoontjes". Ik mistte vooral veel power in de songs vergeleken met de studioversies en hun setlist kon me ook niet echt overtuigen wetende wat ze nog meer hebben (geen soldiers of wasteland, ashes of the dawn, disciples of babylon, my spirit will go on,... was heel
Net even die setlist gechecked, wat een slechte keuzes inderdaad. 5 van de 8 nummers van het nieuwere (minder goede imo) werk.

• Leuk
Waarderingen: wsk

Users who are viewing this thread