Graspop Metal Meeting 2025

Maar eerlijk? Waarom LP op Graspop. Dan zijn er toch wel andere bands die te promoveren zijn tot headliner. Dan is LP toch gewoon een tekortkoming. Doe dan Green Day ook maar. Judas op herhaling is het ook niet, maar bovenstaande zijn op Graspop toch niet de publiekstrekkers
LP is een geweldige band. Maar ik ben het ermee eens, ze hoeven niet op GMM te staan, zoals Metallica 😉

LP is een geweldige band. Maar ik ben het ermee eens, ze hoeven niet op GMM te staan, zoals Metallica 😉
Denk nochtans dat de organisatoren het hier niet mee eens zijn. Als ze de kans krijgen om Metallica of LP te boeken, doen ze dat zeker. En ikzelf zou er énorm blij mee zijn.

Hoeven ze niet op Graspop omdat er dan héél wat publiek naar Graspop komt dat er anders niet zou zijn? Dat is een andere discussie waar ik je gelijk in kan geven. Maar puur qua naam zijn het wel twee van de grotere headliners die zeker op zichzelf al een dag kunnen dragen qua ticketverkoop.

Maar eerlijk? Waarom LP op Graspop. Dan zijn er toch wel andere bands die te promoveren zijn tot headliner. Dan is LP toch gewoon een tekortkoming. Doe dan Green Day ook maar. Judas op herhaling is het ook niet, maar bovenstaande zijn op Graspop toch niet de publiekstrekkers

Om eenzelfde reden waarom ze Tool en NIN neerzetten, omdat daar een berg publiek op af gaat komen. Onderschat de populariteit van metalband Linkin Park niet ;)

• Leuk
Waarderingen: Projunk
Rock am ring en Rock im park kondigen Linkin Park aan.

Jammer dat die geen 2 dagen achter elkaar spelen en dus geen Pinkpop en Graspop kunnen doen anders leek dit een nobrainer

Tenzij graspop naar een andere week gaat of naar woensdag-zaterdag om LP te kunnen boeken, anders zal het gewoon pinkpop worden ben ik bang
Of een van de 2 schuift een week op en boekt ze op zondag 28 juni

Om eenzelfde reden waarom ze Tool en NIN neerzetten, omdat daar een berg publiek op af gaat komen. Onderschat de populariteit van metalband Linkin Park niet ;)
Tool en NiN zijn wel meer niche en minder mainstream dan LP. Tuurlijk grote publiekstrekkers, maar LP, net als Green Day, Foo Fighters, zijn toch veel meer mainstream? Wil het genre niet betwisten, maar Pinkpop is ook van een alternatief festival naar een popfestival gegaan toen ze de Justin Bieber, Robbie Williams, Pink, Justin Timberlake, enz. als headliners gingen boeken. Lastig waar de grens ligt en waar het gatekeepen wordt, maar Green Day en LP vind ik niet passen bij Graspop eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Piebe71
Tool en NiN zijn wel meer niche en minder mainstream dan LP. Tuurlijk grote publiekstrekkers, maar LP, net als Green Day, Foo Fighters, zijn toch veel meer mainstream? Wil het genre niet betwisten, maar Pinkpop is ook van een alternatief festival naar een popfestival gegaan toen ze de Justin Bieber, Robbie Williams, Pink, Justin Timberlake, enz. als headliners gingen boeken. Lastig waar de grens ligt en waar het gatekeepen wordt, maar Green Day en LP vind ik niet passen bij Graspop eerlijk gezegd.
Voor mij persoonlijk hoeft het ook zeker niet, maar als ze lp volgend jaar kunnen boeken gaan ze dat zeker doen. Tenzij Werchter ze op herhaling zet (zou niet de eerste keer zijn dat RW headliner op herhaling heeft), of ze kunnen ze zomaar op een tw Classic of boutique zetten ook. Pukkelpop zou ook gaan, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dan nog in Europa zijn.

Rammstein was ook headliner net voor ze met eigen podium gingen touren, die zijn toch nog stuk groter en populairder dan lp

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
Vlaamse schlager zou ik het toch ook niet meteen noemen.
Ik heb zo hard mijn best gedaan en ben zo ver gekomen.
Maar uiteindelijk maakt het allemaal niets uit.
Ik moest vallen om alles te verliezen.
Maar uiteindelijk maakt het allemaal niets uit.

carnaval bier GIF by Lamme Frans

Ik kan het verkeerd hebben maar het gatekeepen lijkt redelijk rond populariteit te concentreren. Dan met name, kunnen ze ook headline op de werchters/pinkpop festivals van deze wereld?
Ow nee als dat kan, dan is het niks voor GMM.

Linkin park is wel de nu-metal band van de zero's. Ofwel hetzelfde genre als onze vrienden van Korn in de jaren 90 groot maken. En dank zij tiktok/socials worden beide bands groter hedendaags.

Ik zie dus geen reden dat een linkin park/green day/foo fighters/ Metallica niet naar gmm zouden kunnen komen. (Muziek/metal technisch)
Organisatie technisch is de portemonnee de grootste uitdaging, wat moet gmm laten bij het vastleggen van een band van dit formaat.
Wat voor invloed heeft het op het totaalpakket.

Ik vond dit best een boeiend artikel. Gmm, heeft blijkbaar voor 2026 al wat in de pijplijn zitten.

LP profiteert natuurlijk wel van de hype rond de comeback. Dat zal wat afvlakken na dit jaar denk ik, al blijft het een hele grote band, ook als de hype over is. Rammstein lijkt alleen maar groter te worden, wordt niet minder populair in ieder geval.

Vind het een hele lastige. Graspop programmeert wel wat breder dan enkel pure metal, maar in de headliners vooralsnog wat minder. Bij mij zou de angst zijn dat via een Foo Fighters / Green Day / Muse ook de deur wordt geopend naar pak hem beet Imagine Dragons. Zou het heel jammer vinden als GMM ‘verpopt’ zoals dat met Pinkpop is gebeurd.

Ik vond dit best een boeiend artikel. Gmm, heeft blijkbaar voor 2026 al wat in de pijplijn zitten.
Alle festivals hebben dat. Bands moeten nu eenmaal ver vooruit plannen. Want een tour brengt veel met zich mee. Je hebt een crew nodig, materiaal, een productie, merch, enz ... Dat zijn zaken die je niet op 1.2.3 klaar hebt.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Dank voor het delen, interessant inderdaad. Lijkt er op dat de contouren voor 2026 al aardig vormgegeven zijn. Lijkt me best een uitdaging om zowel de aankomende editie als volgend jaar te managen, daar is een sterke organisatie voor nodig!

Pinkpop had Krezip achter de hand als supersub. Toen Amy Winehouse last minute annuleerde werden zij ingevlogen. Kan me voorstellen dat GMM ook wat Belgische bands stand-by laat staan, maar dat wordt wat lastiger als het om grote namen of zelfs headliners gaat.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
LP profiteert natuurlijk wel van de hype rond de comeback. Dat zal wat afvlakken na dit jaar denk ik, al blijft het een hele grote band, ook als de hype over is. Rammstein lijkt alleen maar groter te worden, wordt niet minder populair in ieder geval.

Vind het een hele lastige. Graspop programmeert wel wat breder dan enkel pure metal, maar in de headliners vooralsnog wat minder. Bij mij zou de angst zijn dat via een Foo Fighters / Green Day / Muse ook de deur wordt geopend naar pak hem beet Imagine Dragons. Zou het heel jammer vinden als GMM ‘verpopt’ zoals dat met Pinkpop is gebeurd.
Ik denk niet dat Graspop of andere metal festivals die weg zullen opgaan. Vorig jaar stonden de Foo Fighters op Hellfest, en de weide stond bomvol. Voor zij die geen interesse hadden, was er keuze met o;a. Rival Sons I Am Morbid of Dimmu Borgir.

Dit jaar staat Muse op de affiche. Die zag ik nog nooit live aan het werk, en ben wel benieuwd. Green Day wil ook nog wel eens zien, maar niet op Werchter. Daar zien ze me niet meer.

• Leuk
Waarderingen: Projunk

Users who are viewing this thread