Best Kept Secret 2025

Denk dat er vooral dingen gaan bijkomen die in de komende dagen, weken, Nederlandse en/of Belgische optredens hebben.

Als die aflopen komen ze dan vrij om bekend te maken meestal.

Kan me moeilijk inbeelden dat veel bands nu nog maar hun tournee aan gaan kondigen voor juni.

Toch zeker de grote acts niet.

Ze zullen alle resterende namen in één worp willen doen, samen met de dagindeling.

En dan kan het zelfs maar over één act meer gaan die dus de komende week pakweg nog ergens speelt.

Matt Berninger is misschien iemand waar ik nog wel op durf hopen, en dan dingen zoals Prison Affair en andere kleinere maar daarom niet minder leuke acts.

Als Air erbij zit, zou ik het wel zwak vinden dat ze dat nu pas laten weten, die hebben al data tot in augustus meegedeeld op festivals.

Welke naam / namen zouden jou wel over de streep trekken om deze BKS editie toch 3 dagen door de Hilvarenbeekse bossen & strand te dartelen?
Er zijn ook betere festival jaren geweest hoor. Ik bedoel Down The Rabbit Hole heeft Massive Attack, Underworld, Sam Fender, en daar onder Beth Gibbons en FKA Twigs. Als grotere namen. Alle 5 beter en logischer wat BKS heeft als je het mij vraagt. Zoals ik eerder schreef zag ik een keer Snow Patrol wel werken op BKS, maar nu staat het op een saai weiland ergens in Limburg (met alle respect voor Bospop, maar die setting op BKS had veel beter geweest).

Vraag me af of ze meegedingt hebben met Charli XCX destijds, of het überhaupt al niet meer proberen. Fontaines is niet gelukt, of zelfs een Elbow had misschien nog "logischer" geweest dan wat ze nu hebben. Dan zie je ook Anohni And the Johnsons weer op North Sea Jazz verschijnen. LCD Soundsystem is niet gelukt. Ik snap dat het geen winkel is waar je headliners kan bestellen. Maar BKS vraagt wel gewoon ticketprijzen van een sterrenrestaurant en dan verwacht je meer dan een kipfilettje van de Jumbo. En voor mij is de trio Barry Can't Swim / Eefje de Visser - Deftones - Michael Kiwanuka gewoon te min.

Wilco en TV On The Radio zijn wel goede ingrediënten en dan ook in mindere maten Amenra, Kneepcap, Madgalana Bay is mij toch te slapjes. En ik snap ook dat het niet alleen om die grotere namen krijgen, maar ik kan dat niet los zien van de ticketprijs helaas. En de kleinere namen na een paar luisterbeurten springt er voor mij ook nog niet iets gigantisch uit. En ik zie niet heel erg dingen om ons heen wat me nu wow lijkt, nu ben ik er ook minder bezig dan andere jaren.

Ik zie een Destroyer nog, en Spirtualized, dat soort namen mist voor mij wel een beetje. Echt die duidelijk indie namen die ze de eerdere edities ook hadden.

Snelle wishlist voor de laatste namen:

Little Simz, Sharon Van Etten, Nibihah Iqbal, Long Fling (pip blom X willem smit), Ugly, Thee sacred souls, Whispering Sons, Strongboi, Crumb, Meetsysteem, Spinvis, Julie, Beach house 😔, Men i trust
Thee Sacred Souls hoopte ik ook op. Maar die spelen rond die tijd een tour in de US of A.

• Verdrietig
Waarderingen: rubenv
Als je kijkt wat er allemaal tourt dit jaar en op andere festivals staat kan je toch niet anders dan concluderen dat de namen tot nu toe best wel tegenvallen en ook het feit dat de tweede drop zo lang op zich laat wachten is niet heel geruststellend. Kiwanuka is natuurlijk heel goed, maar die heb je het afgelopen jaar ook al 3 keer kunnen zien in Nederland, Eefje nog vaker en dat zijn dan al twee van je headliners.

Waar zou dat aan liggen, te veel concurrentie van Primavera Porto en andere festivals?

Als je ziet wat er allemaal tourt rondom BKS lijkt het er wel wat op dat ze de bal wat hebben laten vallen inderdaad. Het is niet alsof het aanbod tegenvalt.

Als je kijkt wat er allemaal tourt dit jaar en op andere festivals staat kan je toch niet anders dan concluderen dat de namen tot nu toe best wel tegenvallen en ook het feit dat de tweede drop zo lang op zich laat wachten is niet heel geruststellend. Kiwanuka is natuurlijk heel goed, maar die heb je het afgelopen jaar ook al 3 keer kunnen zien in Nederland, Eefje nog vaker en dat zijn dan al twee van je headliners.

Waar zou dat aan liggen, te veel concurrentie van Primavera Porto en andere festivals?
Daar hebben ze al wel het nodige over gezegd in de podcasts, en is kennelijk combinatie van slechte aansluiting op tourschema's, Porto en BKS in een week is tegenwoordig lastiger dan in het verleden, binnenlandse concurrentie, buitenlandse concurrentie en de nodige misverstanden bij boekingen (voorbeeld van een artiest waar het management het verkeerde weekend had genoteerd).

Ik ben zelf best blij met Kiwanuka; dat gaat vast mooi worden; en gun Eefje die plek wel. Maar wat ik dit jaar wel echt mis ten opzichte van voorgaande jaren is die ene unieke headlineshow, die we in de afgelopen 2 lastige headline-jaren wel hadden met Aphex Twin en Justice.

Verder voorlopig best tevreden. BKS blijft uniek door de relatieve kleinschaligheid, met een programma met voldoende rake boekingen (zoals dit jaar Wilco, TV on the Radio en Magdelena Bay) en ontdekkingen.

Maar het wordt wel tijd voor namen. Een Air of zo erbij zou het wel afmaken.

Laatst bewerkt:
Daar hebben ze al wel het nodige over gezegd in de podcasts, en is kennelijk combinatie van slechte aansluiting op tourschema, Porto en BKS in een week is tegenwoordig lastiger dan in het verleden, binnenlandse concurrentie, buitenlandse concurrentie en de nodige misverstanden bij boekingen (voorbeeld van een artiest waar het management het verkeerde weekend had genoteerd).

Ik ben zelf best blij met Kiwanuka; dat gaat vast mooi worden; en gun Eefje die plek wel. Maar wat ik dit jaar wel echt mis ten opzichte van voorgaande jaren is die ene unieke headlineshow, die we in de afgelopen 2 lastige headline-jaren wel hadden met Aphex Twin en Justice.

Verder voorlopig best tevreden. BKS blijft uniek door de relatieve kleinschaligheid, met een programma met voldoende rake boekingen (zoals dit jaar Wilco, TV on the Radio en Magdelena Bay) en ontdekkingen.

Maar het wordt wel tijd voor namen. Een Air of zo erbij zou het wel afmaken.
Maar dat unieke vind ik nu juist een beetje weg. Ik bedoel een Eefje de Visser (los van mijn persoonlijke mening) is gewoon niet de headliner die je verwacht op een festival die zulke bedragen voor een dagticket. En de fan heeft het gewoon gezien in een van de zaalshows. Ik ben wel benieuwd of BKS ook mee investeert in haar headliner show zoals Lowlands deed met o.a. De Staat en Goldband, dat vond ik ook ruk maar "de show" zaten echt wel goed in elkaar daardoor. Maar ik zie BKS dat eerlijk gezegd ook niet doen. Gaat hier wel goed ontvangen worden hoor, maar op langer termijn heb je gewoon meer nodig.

Want steeds meer mensen zullen van #teamhalfvol naar #teamhalfleeg over gaan stappen op den duur. Daarnaast is die waarschijnlijk Barry Can't Swim combi ook een beetje misplaatst als je het mij vraagt. Heb niet het idee dat de BKS-ganger op Barry zit te wachten.

Deftones vind ik ook een beetje de plank misslaan. Met alle respect voor de historie van de band, en ik hoop voor jullie dat ze echt live beter zijn dan mijn laatste 2 ervaringen met ze. Maar het past niet bij de BKS die ik persoonlijk voor ogen zie. Iets meer gitaren of alternatieve metal op bepaalde spits ben ik altijd voorstander van geweest, maar Deftones valt niet in die categorie voor mij.

Michael Kiwanuka vind ik persoonlijk van de 3 het meeste recht hebben op zijn spot van de 3. Maar wringt hier weer dat hij meerdere shows in NL doet binnen één jaar, en dat de kans redelijk aanwezig is dat die volgend jaar ook weer te zien is en dan ook niet op die headline spot (zoals Lowlands).

Misschien dat ze volgend jaar toch weer eens iets later in het festivalseizoen moeten gaan zitten op dat gebied. Echter de laatste interviews/podcasts voorspellen ook niet veel goeds in de toekomst op dat gebied als je het mij vraagt. Want het was niet alleen de data maar ook geld wat een rol speelt. En als dat het is dan mag BKS voor mij 2 kanten op gaan, of ticket prijzen nog hoger zetten en wel voor die namen gaan, of juist kleiner en "nicher" gaan voor een lager bedrag. Nu is het vlees noch vis als je het mij vraagt. Ik zie niets in de line-up dit jaar op misschien alleen TV On The Radio na, wat niet meer zou kunnen staan op Lowlands, DTRH, Here's The Thing of andere NL festivals en daar is voor mij de charme van het festival helaas verdwenen.

Sorry #teamhalfvol dit was mijn laatste relaas van vandaag, wil jullie voorpret ook niet bederven natuurlijk ;), het komt uit een goed BKS-hart.

En nog wat namen:

Stereolab heeft een uitgebreide tour aangekondigd met o.a. Doornroosje en Paradiso. BKS kan alleen in theorie nog; zal het niet worden.
Northside heeft vandaag o.a. Luvcat, SASAMI en the Murder Capital aangekondigd. Die laatste staat op de vrijdag van BKS in Bergen.

En nog wat namen:

Stereolab heeft een uitgebreide tour aangekondigd met o.a. Doornroosje en Paradiso. BKS kan alleen in theorie nog; zal het niet worden.
Northside heeft vandaag o.a. Luvcat, SASAMI en the Murder Capital aangekondigd. Die laatste staat op de vrijdag van BKS in Bergen.
Murder Capital staat op Lowlands, die zie ik niet dubbelen ;).

Misschien dat ze volgend jaar toch weer eens iets later in het festivalseizoen moeten gaan zitten op dat gebied. Echter de laatste interviews/podcasts voorspellen ook niet veel goeds in de toekomst op dat gebied als je het mij vraagt. Want het was niet alleen de data maar ook geld wat een rol speelt. En als dat het is dan mag BKS voor mij 2 kanten op gaan, of ticket prijzen nog hoger zetten en wel voor die namen gaan, of juist kleiner en "nicher" gaan voor een lager bedrag.
Ik ben het hier wel helemaal mee eens hoor. Als het boeken van headliners betekent dat je structureel bij de Barry's en Disclosures blijft uitkomen dan zou ik ook liever zien dat BKS zich doorontwikkelt naar een festival als Green Man; die hebben ook dit jaar weer een geweldig programma; of een End of the Road. Dan dus maar met kleinere headliners, en een Wilco of zelfs een Kiwanuka past dan ook nog wel. De vraag is of er in Nederland nog ruimte is voor zo'n festival, met een BKS, DTRH en ook Lowlands weer maar ook de kleinere festivals die allemaal een deel van die Green Man-namen binnen halen.

En nog wat namen:

Sasami zou ik dan weer heel leuk vinden als die naar BKS komt.

Ik ben het hier wel helemaal mee eens hoor. Als het boeken van headliners betekent dat je structureel bij de Barry's en Disclosures blijft uitkomen dan zou ik ook liever zien dat BKS zich doorontwikkelt naar een festival als Green Man; die hebben ook dit jaar weer een geweldig programma; of een End of the Road. Dan dus maar met kleinere headliners, en een Wilco of zelfs een Kiwanuka past dan ook nog wel. De vraag is of er in Nederland nog ruimte is voor zo'n festival, met een BKS, DTRH en ook Lowlands weer maar ook de kleinere festivals die allemaal een deel van die Green Man-namen binnen halen.
Wilco of een Beach House aan het water met een lange set in het donker, dat zou ook genieten zijn. Ik denk dat je dan ook veel meer de prachtige omgeving met de muziek combineert.

Users who are viewing this thread