FR Hellfest 2024

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
646
Tenzij Copenhell ook van weekend veranderd.
Die Metallica data zijn al 8 maanden bekend (en waarschijnlijk al meer dan een jaar geleden geboekt). Als Copenhell van weekend verandert is het onder druk van die shows, dus blijft een naaistreek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Die Metallica data zijn al 8 maanden bekend (en waarschijnlijk al meer dan een jaar geleden geboekt). Als Copenhell van weekend verandert is het onder druk van die shows, dus blijft een naaistreek.
Niet noodzakelijk hoor. Al de tourdata en festival data vallen min of meer in dezelfde periode. Wees maar zeker dat er veel overleg wordt gepleegd. Alle managers van festivals en grote bands werken wel op één of andere manier samen met elkaar. Als Hellfest bv. van weekend veranderd, zal dat wel met een gegronde reden zijn.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
893
993
Foo fighters voor hellfest kan nog steeds. Laatste datum in hun Uk tour op de donderdag van Hellfest. Kan dus goed op zaterdag of zondag als afsluiter.
Lijkt me wel iets wat Hellfest wel eens kan boeken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
interview met Ben Barbaud (organisator) van L'Hebdo door Google Translate...
https://actu.fr/pays-de-la-loire/cl...tival-ben-barbaud-fait-le-point_59883586.html

InterviewHellfest . Editie 2024, recensies van het festival: Ben Barbaud maakt de balans op​

In een interview vertelt Ben Barbaud, oprichter en directeur van Hellfest, over het door critici aangetaste merkimago van het festival en over de editie van 2024.

In een interview met Actu.fr-L'Hebdo de Sèvre et Maine vertelt Ben Barbaud, de directeur van Hellfest, over de kritiek die de editie van 2023 heeft geschaad.De oprichter praat ook over de editie van 2024 en de toekomst van het extreme muziekfestival dat in juni plaatsvindt in Clisson, in de Loire-Atlantique.

L'Hebdo de Sèvre et Maine: In vergelijking met normaal ging je snel naar 2024 met de verkoop vanaf 27 juni van de helft van de passen. Het succes was er met express marketing: alles was binnen 30 minuten op. Wat is jouw reactie? Hoeveel passen precies en hoeveel zijn er nog over?

Ben Barbaud: We hebben precies 27.500 van de 55.000 4-daagse passen die we elk jaar verkopen, te koop aangeboden. En ik verbaas me elk jaar weer over het enthousiasme dat Hellfest opwekt. Dit succes is het gevolg van alle kleine steentjes die elke medewerker en vrijwilliger heeft ingezet om Hellfest te maken tot wat het nu is. Deze erkenning, uniek in Frankrijk, die het publiek ons biedt, is een echte bron van trots voor ons allemaal. Ondanks de stormen en stormen die de afgelopen 18 jaar hebben plaatsgevonden, zijn we erin geslaagd op koers te blijven.Luisteren naar het publiek is de sleutel tot succes. Zonder dat zou het festival niet zijn waar het nu staat.

Waarom was de verkoop gepland?​

Waarom verwachtte u deze verkoop dit jaar? Sommigen denken dat je contant geld nodig hebt. Zo ja, waarom? En waarom werd er teruggetrapt (het moet allemaal in het begin zijn geweest)?

De organisatie van Hellfest leidt tot het nemen van een aantal beslissingen die worden beheerst door een groot aantal zaken. Deze zaken zijn niet altijd "sexy", maar zijn soms doorslaggevend voor de goede continuïteit van het festival.

Op ons niveau dwingen economische problemen ons soms tot herziening van ons model en leiden tot veranderingen. Dat van het vervroegen van de verkoopdatum is er een van.

De reactie van een aantal fans bracht ons er daarom toe om opnieuw na te denken en een oplossing van de "gulden middenweg" voor te stellen. We zijn ons ervan bewust dat het voor ons, gezien het succes van het festival, onmogelijk is om iedereen tevreden te stellen, maar we zullen blijven streven naar aandacht en consensus.

Verandering van data​

En waarom heb je de datums gewijzigd in 2024? Wanneer is de beslissing genomen? Toen het rectoraat, de verkozenen u vroegen, was het onmogelijk, waarom is het vandaag? Hebt u gemeenschappen, wetshandhavers en vrijwilligersorganisaties ondervraagd voordat u de beslissing nam?

We gingen ervan uit dat een dienst van een week geen al te grote impact zou hebben op onze algemene organisatie. Ik heb deze beslissing in mei genomen. De redenen voor deze verschuiving zijn te wijten aan een artistieke kans die het festival naar mijn mening niet kon weigeren. Uiteraard zal ik niet meer zeggen om het verrassingselement te behouden. Ik heb geen controle over de artistieke tourkalenders en daarom moet ik een zekere flexibiliteit kunnen hebben als ik een artiest wil aantrekken voor wie we willen komen.

Ik ben me er terdege van bewust dat dit besluit een aantal vragen kan oproepen over het besluitvormingsproces, maar ik heb liever spijt dan spijt.


Het is onvermijdelijk dat deze datumwijziging geruchten over de programmering genereert: zullen Metallica en Rammstein op de poster staan? Of ACDC, de gekste, die zijn eerste concert in 7 jaar opnieuw speelt, in oktober, in Californië, en die een tour zou kunnen lanceren? Kun je meer zeggen?

Natuurlijk ga ik deze vragen nu niet beantwoorden. Het festival van 2023 is net afgelopen en we hebben nog veel te doen om ons artistieke programma voor 2024 compleet te maken. Ik weet uit ervaring dat alles kwetsbaar en vergankelijk is in de geschiedenis van een festival. Wij zijn reuzen met lemen voeten. Dit is waarom ik in mijn ziel en geweten handel wanneer een grote kans zich aan ons voordoet. Altijd met hetzelfde leidmotief, om zoveel mogelijk fans te laten dromen!

Van de 3 genoemde artiesten is er eentje heel recent gekomen, een ander zit in een delicate periode en de ander houdt er niet zo van om deel te nemen aan festivals… kortom, de verrassing zit misschien niet waar we hem verwachten!

Aankondiging van groepen​

Wanneer gaan jullie de bands in het algemeen aankondigen?

Zoals gebruikelijk zou het programma rond november 2023 onthuld moeten worden.

Een punt nu op het imago van het festival. Hoe heb je dit Hellfest ervaren dat, meer dan anders, veel kritiek kreeg? Met name over de ten dode opgeschreven groepen die op de affiche van het festival staan: je verdedigingslinie… is het genoeg?

Het is natuurlijk moeilijk om te leven. Voor mij, maar ook voor alle teams. Gebeurtenissen van onze omvang worden onder de loep genomen, becommentarieerd en daarom bekritiseerd. Het is mijn rol om dat onder ogen te zien en de klappen te accepteren, maar soms hebben we een gevoel van meedogenloosheid. Persoonlijk geef ik toe dat ik er misschien niet genoeg op voorbereid was. Dit idee van een festival is ontstaan uit mijn passie voor muziek. Die passie is nog intact, maar ik moet nu wennen aan het idee dat deze gebeurtenis een maatschappelijk fenomeen is geworden, waarmee ik moet evolueren. Het leven is vergankelijk en evolueert, maar ik ben haar nog steeds dankbaar dat ze me door goede en slechte tijden heeft laten leven.

Het is meer dan een verdedigingslinie, het is een gedragslijn. Ik weet niet of het genoeg is, ik weet dat het niet veranderd is.

milieu beoordelingen​

Op milieuvlak zijn er ook veel kritieken: begrijpt u ze? Aanzienlijk energieverbruik (300.000 liter brandstof, enz.), bodemkunstmatigheid (landbouwomkeerbaarheid is niet langer relevant, enz.)… welk plan om deze impact te verminderen? Welke inspanningen bent u van plan te leveren? Is er een verdere uitbreiding gepland?

Deze kritiek behoort tot de kritieken waarvoor we het meest gevoelig zijn. We zijn ons bewust van de ecologische voetafdruk van ons evenement en alle evenementen van dit type en we willen ons niet verschuilen achter gevelhoudingen of greenwashing-strategieën. We recyclen 70% van ons afval, wat op onze schaal een prestatie is. We experimenteren met alle energiebronnen die de infrastructuur van het festival de komende jaren van stroom kunnen voorzien. Als een industrieel een oplossing heeft: geloof me, wij zijn de eersten.

We zijn aan deze transitie begonnen, maar we mogen niet tegen onszelf liegen, het is een lange weg die inzet vereist.

Wat vind je van de kritiek op het identiteitsverlies van het festival? En die van de metalheads die zich niet meer herkennen in Hellfest?

Ik vind ze minder terecht. We krijgen overal kritiek op en het tegenovergestelde: als we onze programmering veranderen, zijn we een te “commercieel” festival, dat zijn identiteit heeft verloren; als we het niet veranderen, zijn we een stevig en verouderd festival. Ik ben enorm trots dat ik er met Hellfest in ben geslaagd om muziekculturen te democratiseren die te lijden hadden onder veel vooroordelen.

Dat een deel van de fans van het eerste uur zich niet meer in de gigantisme van het festival bevindt, kan ik wel begrijpen. Maar me laten geloven dat iedereen is gedeserteerd, is een fantasie. Ze waren op 27 juni nog steeds 170.000 aangesloten, voor 27.500 plaatsen, zonder ook maar één bevestigde artiestennaam te kennen. Ik wil heel graag geloven dat het festival al een paar jaar een “trendy” effect heeft, maar te geloven dat we alleen nieuwsgierigen hebben die zich op de kaartjes storten, geloof ik geen seconde. Veroorloof je om 329 € uit te geven, gewoon uit nieuwsgierigheid...

De toekomst van het feest​

Tot slot, hoe zie je de toekomst van het festival in 2030? En jij persoonlijk?

Dankzij het werk van iedereen is het Hellfest een solide machine geworden en het succes ervan, ondanks de controverses, valt niet te ontkennen. Ik hoop dat dit festival nog lang zal doorgaan om de cultuur waar ik van hou te vieren en om deze gemeenschap van enthousiastelingen altijd samen te brengen.

Daarvoor zal ik waarschijnlijk de "gekke hond" die in mij zit, moeten kunnen kalmeren. We hebben in 15 jaar zoveel werk verzet dat het misschien tijd wordt om na te denken over dit ongelooflijke avontuur door een kleine stap terug te doen. Doe iets minder, maar doe het beter.

Ik heb 20 jaar van mijn leven besteed aan het rennen van een sprint, ik ben nu 42 jaar oud. De roep van wijsheid lijkt aan mijn deur te kloppen!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
was er dan zo veel kritiek op hellfest? denk dat dit vooral de media is die het wat opklopt. ik onthou: november wordt verwacht om aan te kondigen
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
was er dan zo veel kritiek op hellfest? denk dat dit vooral de media is die het wat opklopt. ik onthou: november wordt verwacht om aan te kondigen
deze zet ook aan tot nadenken
"Ik heb deze beslissing in mei genomen. De redenen voor deze verschuiving zijn te wijten aan een artistieke kans die het festival naar mijn mening niet kon weigeren. Ik zal uiteraard niet meer zeggen om het verrassingselement te behouden. Ik heb geen controle over de artistieke tourkalenders en daarom moet ik een zekere flexibiliteit kunnen hebben als ik een artiest wil aantrekken voor wie we willen komen."

verschoven om een specifieke headliner misschien
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
deze zet ook aan tot nadenken
"Ik heb deze beslissing in mei genomen. De redenen voor deze verschuiving zijn te wijten aan een artistieke kans die het festival naar mijn mening niet kon weigeren. Ik zal uiteraard niet meer zeggen om het verrassingselement te behouden. Ik heb geen controle over de artistieke tourkalenders en daarom moet ik een zekere flexibiliteit kunnen hebben als ik een artiest wil aantrekken voor wie we willen komen."

verschoven om een specifieke headliner misschien
als graspop in hetzelfde weekend zit maakt het hen dan hopelijk meer waarschijnlijk.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.231
10.668
als graspop in hetzelfde weekend zit maakt het hen dan hopelijk meer waarschijnlijk.
Ja dat is een mooi stukje van het interview. Blijkbaar zit er volgend jaar een hele grote vis in de vijver waarvoor beide festivals zijn gaan schuiven. Het is niet Metallica, ik zet mijn geld voorlopig op AC/DC bij gebrek aan betere alternatieven. Een Aerosmith lijkt me daar niet groot genoeg voor.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
als graspop in hetzelfde weekend zit maakt het hen dan hopelijk meer waarschijnlijk.
Graspop zit toch 20-23 juni en Hellfest 27-30 juni?

trouwens, over verschuiven om specifiek een headliner?
opvallend overigens is er ook een interview met Elwald Tatar van Novarock, waarin hij ingaat op dat het festival pas 3 dagen heeft aangekonigd voor volgend jaar. Hij zegt daar over dat de 4e waarschijnlijk als er een 'superact' voor een 4de dag bij komt?
"Dit is een van de redenen waarom we aanvankelijk slechts drie dagen voor 2024 aankondigden. Komt de superact voor een vierde dag, dan proberen we een vierde dag te boeken. Het is altijd beter om een label toe te voegen dan er een te knippen."
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.671
1.201
Ja dat is een mooi stukje van het interview. Blijkbaar zit er volgend jaar een hele grote vis in de vijver waarvoor beide festivals zijn gaan schuiven. Het is niet Metallica, ik zet mijn geld voorlopig op AC/DC bij gebrek aan betere alternatieven. Een Aerosmith lijkt me daar niet groot genoeg voor.
Rage Against The Machine?
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.671
1.201
Als ik het goed begrijp komt Metallica niet wegens recent nog geweest, een band doet niet graag festivals (dat zal Rammstein zijn) en een band zit in een delicate periode. Dus dat zou Ac/Dc moeten zijn. Maar wat bedoelt hij met delicaat?
Andersom.

AC/DC doet niet graag festivals.
Rammstein delicaat want al het gedoe rond de zanger de laatste weken.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.195
1.252
Andersom.

AC/DC doet niet graag festivals.
Rammstein delicaat want al het gedoe rond de zanger de laatste weken.
Mijne frank viel juist dus ik had eigenlijk m'n post juist verwijderd ...


Ac/Dc lijkt me raar, die hebben dat nooit letterlijk gezegd, Rammstein wel. Als Ac/Dc met hun eigen podium mag doen die niet lastig denk ik (zie Download 2011). Rammstein daarvoor kan bv Graspop hoogstens het podium verhogen (Graspop 2017) en dan wilt Rammstein niet meer denk ik niet, willen echt hun eigen podium tegenwoordig op een eigen event (Greenhouse)

Maar inderdaad, dan zal Ac/Dc tegenwoordig ook enkel nog maar eigen events willen doen en Rammstein spreekt voor zichzelf de delicatie.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
Ac/Dc lijkt me raar,
de grap is wel, dat Ben Barnaud in 2022 nog zei over AC/DC "Het is duidelijk dat als ze me morgen bellen, ik het met ze zal bespreken, zoals we met Metallica hebben kunnen doen. De moeilijkheid is dat ze ouder worden, minder comfortabel in een festivalformat waar je het podium moet delen. Ze zitten meer in een stadionopstelling met een eigen organisatie. Maar je moet nooit nooit zeggen."
dus als ze bellen, mogen ze komen ;)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
overigens, ik vind Zegut nog behoorlijk rustig...
opvallend rustig, die zal komende tijd normaal wel met 2 a 3 namen komen?
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
AC/DC en Metallica (2 avonden), dat zou echt schitterend zijn.

Naast de kaarten die ik bij de eerste voorverkoop kon scoren, heb ik sinds vandaag ook een slaapplaats gevonden op een kleine 5km van de weide. Ik logeerde er al in 2013, 2014 en 2015. En deze morgen de bevestiging dat ik weer welkom ben. Een slaapkamer met ontbijt, voor €12 per persoon per nacht. Ik moet jullie teleurstellen, er is alleen nog plaats voor kampeerders in de grote tuin (aan de helft van de prijs).
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra

Gebruikers die dit onderwerp bekijken