Graspop Metal Meeting 2023

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Geldt dat ook niet wat voor Guns n Roses?

Als ze op de vrijdag zouden staan misschien wat meer, maar GNR is denk ik wel wat zwaarder werk dan Muse, al ken ik misschien niet genoeg van Muse dan.

Op de donderdag denk ik dat je genoeg bands hebt die goed aansluiten bij GNR. Alter Bridge, Winery Dogs, Mammoth WVH; daarnaast nog Ghost als sub dat ook niet het meest zware werk is. Epica valt ook nog wel mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Joslittel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Mwa, ik vind dat 'thuishoren' maar allemaal subjectief.
Uiteindelijk bepaalt alleen de organisatie dat.
Op onze beurt bepalen wij dan natuurlijk weer of we dat leuk vinden of niet. 😉
Maar iedere band spreekt wel een bepaald deel van de beoogde doelgroep aan, en kan deze ook doen uitbreiden.
In dat licht zou ik het dus helemaal niet zo vreemd vinden als ze (ooit) bands als Muse, Foo Fighters, Green Day, Nine Inch Nails, The Prodigy zouden boeken.
Dat ze er enigzins bij passen kan kloppen.
Maar babds als greenday eb Foofighters zijn toegankelijker voor groot publiek. Hierdoor staan ze vaak op werchter en pinkpop. Daar hebben ze tevens meer budget. Hetzelfde geld voor rammstein, die ooit 1 keer op gmmm stond. Grote kans dat meespeelde dat werchter en pinkpop hun headliners al hadden...en het jaar ervoor rammstein daar al stond.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
199
434
Hoeveel mensen zouden er een ticket kopen voor Muse, als er verder niks passends bij staat? Moeten ze eerst even Gojira overleven als ze vooraan willen staan
Op dit moment weinig denk ik. Vorig jaar met alleen een festivaltour allicht meer, maar ze hebben nu ook een stadiumtour dus weinig mensen die ineens voor Graspop een ticket bijkopen.
Zijn er trouwens zat die Gojira prima overleven en waarschijnlijk met veel plezier er staan zelfs 😃 ik in elk geval!

Aanvullend op hierboven: Muse heeft inderdaad gewoon een te brede discografie om op een 'Metal Meeting' te spelen. Tuurlijk hebben ze hardere nummers, het laatste album is o.a. beïnvloed door Slipknot en hun eerdere werk door Rage Against The Machine en Deftones. Maar het is gewoon niet helemaal de band voor GMM lijkt me. Of vindt het publiek Madness, Supermassive Blackhole en Uprising leuk?
Wat wel vet zou zijn, is als ze dan exclusief een knetterharde set zouden spelen, afgestemd op het publiek. Maar dat zie ik ze ook niet doen helaas haha
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ik vind het lastig want ik zou graag eens green day, foo fighters, RHCP zien bijvoorbeeld maar ben bang dat de undercard dan ook gaat veranderen om meer bij die headliner aan te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Uiteraard zijn er genoeg, maar zijn die er ook onder de echte Muse fans die naar Graspop zouden komen puur voor Muse?
Ja, denk het wel. Helemaal als ze er een soort exclusieve set zouden spelen.

Maar sowieso niet dit jaar omdat ze nu ook al in Den Haag en op RW staan.
 

Metalhead Liam

Randprogramma
25 nov 2022
243
380
Saxon stond vorig jaar rond 8 uur op de mainstage, net voor FFDP, en heeft er inderdaad al vaak gestaan. Dus als we gaan voor bands op herhaling is het even realistisch als FFDP neem ik aan...
Ik persoonlijk zou saxon heel gaaf vinden om nog een keer te zien. Ik heb voor mn profielwerkstuk dit jaar hun mogen interviewen. Als Biff naar Graspop komt ga ik die 100% zeker zien. Ook al lig ik halfdood misselijk in mn bed
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Ik vind het lastig want ik zou graag eens green day, foo fighters, RHCP zien bijvoorbeeld maar ben bang dat de undercard dan ook gaat veranderen om meer bij die headliner aan te sluiten.
Blijft een grijs gebied tussen pop en rock, rock en metal. De genoemde bands zijn populair en hebben een wat toegankelijker geluid dan pak hem beet Tool en Rammstein. Ook die zijn populair maar niet zo radiofähig. Denk dat het ook een heel ander publiek trekt dat minder goed mengt met metalpubliek. Ik kan Muse (hoewel ze wat te zweverig zijn geworden naar mijn smaak), Foo Fighters en 90's Green Day ook wel waarderen maar hoef ze niet te zien op GMM. Hier zijn de Pinkpops en Werchters al voor. Helaas trekken deze ook de Rammsteins en Tools van deze wereld.

Blijft heel subjectief allemaal. Op GMM staan ook bands die niet als metal te classificeren zijn, op Pinkpop ook genoeg bands en artiesten die niet als pop te classificeren zijn. Tot op zekere hoogte prima, soms leuk als het een beetje schuurt. Moet echter niet teveel in elkaar overvloeien. Net als met Play-Doh klei worden twee mooie, opvallende kleuren een grauwe, nietszeggende brei als je het teveel mengt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
"cultureel en stylistisch" tja persoonlijk heb ik hier een beetje een hekel aan, je hebt dus geloofwaardigheid omdat je je verkleed als rockster en als je gewoon in spijkerbroek en t shirt op podium staat hoor je er niet bij.
Dit gaat er bij mij niet in. Metal fans pretenderen open minded te zijn, maar tegelijkertijd moet je dan weet aan bepaalde eisen voldoen om er bij te horen.
Ik bedoelde “stylistisch” natuurlijk op muzikaal gebied, wat voor sound en stijl ze in hun nummers en op hun albums gebruiken, niet wat voor spijkerbroek ze aan hebben 🫠 en wat betreft open minded zijn/aan bepaalde eisen moeten voldoen: we hebben gewoon een gesprek over wat bij de identiteit van het festival past, dat moet wel ergens afgebakend worden, anders verwatert het volledig. Open minded zijn is niet hetzelfde als alles maar klakkeloos accepteren.

Maar goed, als voor jou Ozzy bijna hetzelfde is als de Foo Fighters en je vindt dat Muse op Graspop hoort, dan mag dat natuurlijk. Ik denk alleen echt niet dat je de mening van een meerderheid vertegenwoordigt, zoals je op het einde lijkt te suggereren. Voor dat soort bands is Werchter perfect, het zou toch jammer zijn als dat een puur popfestival werd en alles met een distortion gitaar erin klakkeloos op Graspop gezet werd, imo.
 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik vind het lastig want ik zou graag eens green day, foo fighters, RHCP zien bijvoorbeeld maar ben bang dat de undercard dan ook gaat veranderen om meer bij die headliner aan te sluiten.
Dat ook ja. En als je zo’n band eens wilt zien, kom je ook prima aan je trekken met een dagticket voor Werchter of Pinkpop. Er zijn zat bands die ik graag wil zien, waarvan ik niet ga verwachten dat ze voor mij op Graspop komen, en die ik beter ergens anders kan gaan zien.
 

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
95
175
Inderdaad!

Sowieso is dit een discussie die gevoerd wordt langs dunne subjectieve lijntjes. Ik vind het zelf echt zonde als de Muse'n van deze wereld hun intrede doen bij Graspop. Het aantal grote podia waar onze favoriete metalacts kunnen staan is al niet erg groot en op die manolier groeit er nooit meer een band door.
Een ander, net zo subjectief, argument voor mij is het publiek dat zo'n band meeneemt. Op metalfestivals heerst een hele fijne, open sfeer waar iedereen kan zijn die hij/zij/het wil. Je voelt je er thuis, lastig uit te leggen. Als daar opeens 20000 Muse fans tussen staan die hun ogen uit kijken..

Ik klink zo wel als een echte hokjesdenker merk ik terwijl ik dat juist niet ben haha. Blijkbaar op dit onderwerp wel een beetje..

Ironisch dat je denkt dat Muse fans minder open zijn terwijl jezelf erg gesloten bent door de deuren te sluiten voor deze band en het publiek dat er bij hoort.

Ik voel me persoonlijk meer thuis binnen een groep met mensen die open staan voor alle soorten muziek zolang het maar goed is, en minder bij mensen die zich druk maken over welke band er wel of niet thuis hoort.
Gatekeeping is in mijn ogen dan ook echt de lelijkste kant van het metal publiek.

Weetje welke band pas echt zijn eigen publiek mee neemt? Metallica.
Vorig jaar op Hellfest, vlak voor Metallica ging ik even een jas op halen van de camping, toen ik terug kwam op het festival probeerde ik weer enigszins wat naar voren te komen om me te herenigen met mijn vriendengroep, maar denk maar niet dat mij ook maar iets gegund werd, het hele festival stond vol met chagrijnige Metallica boomers, er werd mij geen stap naar voren gegund, ook mocht er absoluut niet gemosht worden. Erg jammer, uit eindelijk ben ik maar helemaal naar achteren gegaan waar nog wel een groepje los aan het gaan was.

Er zijn meer bands die dit hebben, Iron Maiden bijvoorbeeld, die nemen bij hun eigen optredens nog wel eens een harder voorprogramma mee, alleen werkt dat niet omdat er een groot deel van het publiek er alleen maar is voor Iron Maiden is en niks anders. Ook is het Kiss publiek is meer een Kiss only publiek en niet echt een metal publiek. Ik verwacht op de Graspop zondag ook veel boomers die na 1990 geen nieuwe muziek meer hebben ontdekt.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
Ik vind eigenlijk dat de ‘legacy’ bands een veel te grote rol innemen al jaren op Graspop. In het verleden waren ze fantastisch, maar het is in veel gevallen niet meer om aan te horen nu. Laat ze dan lekker hun eigen shows organiseren voor de mede legacy-mensen.

Enkele voorbeelden door de jaren heen, waarin opvalt dat vooral de zondagen in het verleden (ook nu weer) opgescheept zitten met legacy, welk al lang niet meer zoveel kwaliteiten bezit als wat gewaagdere keuzes zoals Porcupine Tree:
- Motley Crue
- Def Leppard
- Kiss
- Guns N’ Roses
- Judas Priest
- Aerosmith (afgezegd, akkoord)
- Alice Cooper en alle side-projecten
- Ozzy Osbourne
- Deep Purple
- Whitesnake
- Lynyrd Skynyrd
- Limp Bizkit
- etc.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Ik vind eigenlijk dat de ‘legacy’ bands een veel te grote rol innemen al jaren op Graspop. In het verleden waren ze fantastisch, maar het is in veel gevallen niet meer om aan te horen nu. Laat ze dan lekker hun eigen shows organiseren voor de mede legacy-mensen.

Enkele voorbeelden door de jaren heen, waarin opvalt dat vooral de zondagen in het verleden (ook nu weer) opgescheept zitten met legacy, welk al lang niet meer zoveel kwaliteiten bezit als wat gewaagdere keuzes zoals Porcupine Tree:
- Motley Crue
- Def Leppard
- Kiss
- Guns N’ Roses
- Judas Priest
- Aerosmith (afgezegd, akkoord)
- Alice Cooper en alle side-projecten
- Ozzy Osbourne
- Deep Purple
- Whitesnake
- Lynyrd Skynyrd
- Limp Bizkit
- etc.

Eens over de kwaliteit dat deze lang niet altijd meer goed is en dat sommige wel een treedje lager mogen staan, maar een Alice Cooper staat al om 18:00 op de mainstage (afgelopen editie) met daarna nog 4 bands erna. Waarbij hij zeker nog op een goede manier omgaat met de achteruitgang van zijn stem door veel met de rest van de band op te vangen.

En ook een Def Leppard hoort absoluut niet thuis in een rijtje met namen die in kwaliteit hebben ingeleverd. Def Leppard klinkt live nog echt enorm goed.

Aerosmith, Lynyrd Skynyrd en Limp Bizkit kan ik niet over oordelen, maar de rest eens dat ze live niet al te best, of in sommige gevallen ronduit slecht klinken.

Scorpions ontbreekt verder nog in de lijst.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ironisch dat je denkt dat Muse fans minder open zijn terwijl jezelf erg gesloten bent door de deuren te sluiten voor deze band en het publiek dat er bij hoort.

Ik voel me persoonlijk meer thuis binnen een groep met mensen die open staan voor alle soorten muziek zolang het maar goed is, en minder bij mensen die zich druk maken over welke band er wel of niet thuis hoort.
Gatekeeping is in mijn ogen dan ook echt de lelijkste kant van het metal publiek.

Weetje welke band pas echt zijn eigen publiek mee neemt? Metallica.
Vorig jaar op Hellfest, vlak voor Metallica ging ik even een jas op halen van de camping, toen ik terug kwam op het festival probeerde ik weer enigszins wat naar voren te komen om me te herenigen met mijn vriendengroep, maar denk maar niet dat mij ook maar iets gegund werd, het hele festival stond vol met chagrijnige Metallica boomers, er werd mij geen stap naar voren gegund, ook mocht er absoluut niet gemosht worden. Erg jammer, uit eindelijk ben ik maar helemaal naar achteren gegaan waar nog wel een groepje los aan het gaan was.

Er zijn meer bands die dit hebben, Iron Maiden bijvoorbeeld, die nemen bij hun eigen optredens nog wel eens een harder voorprogramma mee, alleen werkt dat niet omdat er een groot deel van het publiek er alleen maar is voor Iron Maiden is en niks anders. Ook is het Kiss publiek is meer een Kiss only publiek en niet echt een metal publiek. Ik verwacht op de Graspop zondag ook veel boomers die na 1990 geen nieuwe muziek meer hebben ontdekt.
Volgens mij zegt Jos nergens dat Muse fans minder open minded zouden zijn. Wel dat ze waarschijnlijk weinig aansluiting zouden vinden met wat er verder aan bands staat en aan volk rondloopt op Graspop. Ja, het is een aparte subcultuur, waar sommige dingen wel bij horen, en andere niet. Jammer dat je dat gelijk als gatekeeping ervaart, want zo is het hier echt niet bedoeld heb ik het idee. Probeer wat er gezegd wordt niet telkens op de slechts mogelijke manier te interpreteren zou ik zeggen…

En ja, er zijn ook metal bands met vervelend publiek wat zich slecht aanpast. Dat betekent niet dat we de poorten open moeten zetten voor nog meer bands die mogelijk slecht passend publiek meenemen. In tegendeel.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
138
267
Ik vind eigenlijk dat de ‘legacy’ bands een veel te grote rol innemen al jaren op Graspop. In het verleden waren ze fantastisch, maar het is in veel gevallen niet meer om aan te horen nu. Laat ze dan lekker hun eigen shows organiseren voor de mede legacy-mensen.

Enkele voorbeelden door de jaren heen, waarin opvalt dat vooral de zondagen in het verleden (ook nu weer) opgescheept zitten met legacy, welk al lang niet meer zoveel kwaliteiten bezit als wat gewaagdere keuzes zoals Porcupine Tree:
- Motley Crue
- Def Leppard
- Kiss
- Guns N’ Roses
- Judas Priest
- Aerosmith (afgezegd, akkoord)
- Alice Cooper en alle side-projecten
- Ozzy Osbourne
- Deep Purple
- Whitesnake
- Lynyrd Skynyrd
- Limp Bizkit
- etc.
Op een festival van 4 dagen vind ik het niet verkeerd dat een 'legacy' band (of 2) komt spelen/afsluiten.

Zeker niet als er een gevarieerd aanbod is zoals dit jaar. Op die manier trek je als festival ook gewoon een heel breed publiek aan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken