Lowlands 2023

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Zijn alle Lowlands tickets geblocked voor doorsturen door ticketmaster? Het viel mij net op bij de gllamping tenten/parking tickets.

Zou een mooie beveiliging zijn tegen verkoop op marktplaats nu.

[edit: ik wilde een gllamping parkeerticket doorsturen naar een vriend, maar dat kon dus niet]
 

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
83
150
Zijn alle Lowlands tickets geblocked voor doorsturen door ticketmaster? Het viel mij net op bij de gllamping tenten/parking tickets.

Zou een mooie beveiliging zijn tegen verkoop op marktplaats nu.

[edit: ik wilde een gllamping parkeerticket doorsturen naar een vriend, maar dat kon dus niet]
Hmm, bij mij is doorsturen juist weer wel beschikbaar, maar is er geen mogelijkheid om een kaartje door te verkopen. Zie ook de bijgevoegde screenshot. Hebben meer mensen dat? Zou wel handig zijn om te weten als niemand z'n kaartje meer kan verkopen, want dat zou betekenen dat ik steeds voor Jan met de korte achternaam voor vrienden zit te kijken of er doorverkoopkaartjes beschikbaar zijn. Gisterochtend nog wel een extra kaartje op de kop weten te tikken.
 

Bijlagen

  • 1675775272240.png
    1675775272240.png
    500,7 KB · Weergaven: 22

bee

Playlistbediener
3 aug 2022
8
4
Hmm, bij mij is doorsturen juist weer wel beschikbaar, maar is er geen mogelijkheid om een kaartje door te verkopen. Zie ook de bijgevoegde screenshot. Hebben meer mensen dat? Zou wel handig zijn om te weten als niemand z'n kaartje meer kan verkopen, want dat zou betekenen dat ik steeds voor Jan met de korte achternaam voor vrienden zit te kijken of er doorverkoopkaartjes beschikbaar zijn. Gisterochtend nog wel een extra kaartje op de kop weten te tikken.
ik kan mijne wel doorverkopen.. weirdScherm­afbeelding 2023-02-07 om 14.23.24.png
 

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Hmm, bij mij is doorsturen juist weer wel beschikbaar, maar is er geen mogelijkheid om een kaartje door te verkopen. Zie ook de bijgevoegde screenshot. Hebben meer mensen dat? Zou wel handig zijn om te weten als niemand z'n kaartje meer kan verkopen, want dat zou betekenen dat ik steeds voor Jan met de korte achternaam voor vrienden zit te kijken of er doorverkoopkaartjes beschikbaar zijn. Gisterochtend nog wel een extra kaartje op de kop weten te tikken.
Wat vreemd, hier mijn screenshot:
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-02-07 150634.png
    Screenshot 2023-02-07 150634.png
    62 KB · Weergaven: 23

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
Hmm, bij mij is doorsturen juist weer wel beschikbaar, maar is er geen mogelijkheid om een kaartje door te verkopen. Zie ook de bijgevoegde screenshot. Hebben meer mensen dat? Zou wel handig zijn om te weten als niemand z'n kaartje meer kan verkopen, want dat zou betekenen dat ik steeds voor Jan met de korte achternaam voor vrienden zit te kijken of er doorverkoopkaartjes beschikbaar zijn. Gisterochtend nog wel een extra kaartje op de kop weten te tikken.
Ik ben ziek thuis. En vandaag al regelmatig op TM aan het klikken voor mijn vrouw. Ben 2 keer een ticket tegengekomen maar twee keer was ik net te laat…
 

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
83
150
Ik ben ziek thuis. En vandaag al regelmatig op TM aan het klikken voor mijn vrouw. Ben 2 keer een ticket tegengekomen maar twee keer was ik net te laat…
Heb zelf vandaag één keer mazzel gehad. Met gisteren erbij nu twee tickets uit de doorverkoop gehaald. Jammer dat we er nóg vier nodig hebben voordat iedereen die graag een ticket wil voorzien is.. Volgend jaar zorg ik dat ik met een onredelijk aantal apparaten klaar zit voor de kaartverkoop, want dit echt nooit meer. Probeer er ook maar niet bij stil te staan hoe onredelijk veel geld er op deze manier nog naar Ticketmaster gaat met die belachelijke service fees van ze.

Misschien schiet ik mezelf in de voet nu, maar ik merk trouwens dat ik meer geluk heb bij de groepstickets. De normale tickets zijn vaak al weg voordat je er überhaupt op kunt klikken, maar de keren dat er een groepsticket te koop stond kon ik gelijk verdergaan en betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en roluf

eva84

Dagopener
30 jan 2019
535
585
Zijn er mensen die complete groepstickets opkopen voor de doorverkoop? Dat is wel next lvl 😱
 
  • Wow
Waarderingen: @Marc

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Nou, eindelijk door alle BKS pagina’s geworsteld. Grappig om te lezen. Verbaas me over de line up. Had graag The Mars Volta op LL gehad. Verder niet echt Iets wat ik had willen zien op LL deze zomer.
 

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
83
150
Zijn er mensen die complete groepstickets opkopen voor de doorverkoop? Dat is wel next lvl 😱
Die mensen zijn er vast wel, maar dat is niet waar ik op doelde haha. Als je een groepsticket gekocht hebt en één van die 10 festivalkaarten niet nodig blijkt te hebben, kun je dat losse kaartje nog in de verkoop zetten. Deze komt dan bij de verkooppagina voor groepstickets in het lijstje met doorverkoop kaarten ipv bij de 'gewone' festivaltickets. Ik heb zo'n vermoeden dat de meesten vooral bij de losse tickets kijken of ze nog een kaartje kunnen vinden, waardoor je voor een tweedehands groepsticket net iets meer ruimte hebt om een kaartje te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en eva84

eva84

Dagopener
30 jan 2019
535
585
Die mensen zijn er vast wel, maar dat is niet waar ik op doelde haha. Als je een groepsticket gekocht hebt en één van die 10 festivalkaarten niet nodig blijkt te hebben, kun je dat losse kaartje nog in de verkoop zetten. Deze komt dan bij de verkooppagina voor groepstickets in het lijstje met doorverkoop kaarten ipv bij de 'gewone' festivaltickets. Ik heb zo'n vermoeden dat de meesten vooral bij de losse tickets kijken of ze nog een kaartje kunnen vinden, waardoor je voor een tweedehands groepsticket net iets meer ruimte hebt om een kaartje te kopen.
Oohh zo. Ik dacht al, nogal een bold move om te gokken en 2900 euro neer te klappen met oog op doorverkoop.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
416
373
Zijn er mensen die complete groepstickets opkopen voor de doorverkoop? Dat is wel next lvl 😱
Dat is nou precies waarom ik het verdom om een duurder kaartje aan te schaffen. Zo blijven we dit in stand houden.. boycotten deze corrupte zooi. Eigenlijk ben ik wel klaar met al die graaiers. Dan maar een jaartje niet. Al doet dit wel pijn . Las op nu.nl bij bepaalde reacties dat er personen zijn die wel 40 kaarten hadden ????? En ook dood leuk melden dat ze voor de doorverkoop zijn. Pak wel een ander festivalletje waar het gewoon normaal is. Wat weet ik nog niet?
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
Die mensen zijn er vast wel, maar dat is niet waar ik op doelde haha. Als je een groepsticket gekocht hebt en één van die 10 festivalkaarten niet nodig blijkt te hebben, kun je dat losse kaartje nog in de verkoop zetten. Deze komt dan bij de verkooppagina voor groepstickets in het lijstje met doorverkoop kaarten ipv bij de 'gewone' festivaltickets. Ik heb zo'n vermoeden dat de meesten vooral bij de losse tickets kijken of ze nog een kaartje kunnen vinden, waardoor je voor een tweedehands groepsticket net iets meer ruimte hebt om een kaartje te kopen.
Durf je de gok niet te nemen? Elk jaar staan een week van te voren honderden tickets te koop op swap. Dat zal nu wel op ticketmaster zo zijn toch?
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Ticketmaster onder vuur om omstreden doorverkoop Lowlands: ‘Dit slaat nergens op’​

De Tweede Kamer is verbolgen over ‘woekerprijzen’ die worden gevraagd voor doorverkochte Lowlandstickets. De toegankelijkheid van concerten en festivals staat op het spel als Ticketmaster vrij spel blijft houden, stellen Kamerleden. Staatssecretaris Gunay Uslu (Media & Cultuur) broedt op maatregelen.

Jan Hoedeman, Sebastiaan Quekel 08-02-23, 03:00


Lowlands was zaterdagochtend binnen een kwartier uitverkocht. De ruim 60.000 tickets vallen vanwege ‘gestegen kosten’ een stuk duurder uit, namelijk 300 euro. ,,Lowlands had de kaarten nog véél duurder kunnen maken, omdat er een enorme schaarste is in de markt”, vertelt Timo Klein, expert op het gebied van mededingingsrecht. ,,Maar dat doen ze niet, omdat Lowlands hun goede naam en imago wil beschermen.”
https://www.ad.nl/show/festivalkaar...r-blijven-anders-heeft-het-geen-zin~a9b2c982/

Over die 300 euro is in de Kamer dan ook weinig opwinding. De boosheid zit ‘m meer in de rol die Ticketmaster speelt in de verkoop van tweedehandstickets. Dat begon met het abrupt buitenspel zetten van andere verkoopkanalen zoals Ticketswap, slechts een paar dagen voor de kaartverkoop van start ging. Daarmee eigende Ticketmaster zichzelf een monopolie-positie toe. Dat doet het bedrijf niet voor de lol, maar om de markt en de betrouwbaarheid van het ticket te beschermen, stelt Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg.

Verbolgenheid in Kamer​

Tegelijkertijd verdient Ticketmaster wél bakken met geld met die machtspositie. Lowlands-gangers mogen namelijk alleen nog maar via Ticketmaster de tickets doorverkopen, met een maximum van 20 procent bovenop de aangekochte prijs. Tot zover niets nieuws, maar Ticketmaster rekende - zonder precies duidelijk te maken waarvoor - bij iedere transactie ruim 40 euro (!) aan servicekosten. De totale verkoopprijs van elk tweedehandsticket kwam daardoor op ruim 400 euro uit.


Daar is de Tweede Kamer verbolgen over. ,,Waarom moet een kaart ruim honderd euro duurder zijn? Ik zeur niet over een paar euro administratiekosten, maar wel over ruim honderd euro”, zegt Mohammed Mohandis (PvdA). Cultuur moet voor iedereen toegankelijk blijven, zegt CDA Kamerlid-Lucille Werner. ,,Consumenten moeten worden beschermd tegen exorbitant hoge ticketprijzen als gevolg van doorverkoop.” VVD-Kamerlid Pim van Strien wijst er op dat het wel de organisatie is van Lowlands die in zee gaat met Ticketmaster: ,,En dat Lowlands dus iets heeft uit te leggen aan de Lowlandsgangers.’’

Mogelijk maatregelen​

Mocht Uslu niet tot wettelijke maatregelen komen, dan wil CDA met een initiatiefwet komen om het te regelen. Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan van SP-Kamerlid Peter Kwint om op korte termijn werk te maken van woekerhandel. Volgens Kwint is dat ontspoort tot een ‘miljardenhandel’. Kwint wil een wettelijke begrenzing van zowel het percentage dat bovenop een kaartje gevraagd mag worden als aan servicekosten. PvdD-Kamerlid Christine Teunissen is bezorgd: ,,Woekerwinsten horen niet thuis in de cultuursector. De toegankelijkheid van festivals staat op het spel.’’
Uslu snapt de zorgen over de doorverkoop en de hoge servicekosten die berekend worden. ,,Het is hardnekkige, complexe problematiek waar muziekliefhebbers, evenementenbezoekers en concertgangers de dupe van zijn.’’ Ze kijkt op dit moment naar Europese landen die succesvolle maatregelen tegen dit fenomeen hebben genomen. Voor eind maart komt ze met een reactie naar de Kamer.


Ticketswap ontkent​

Ticketmaster reageert niet op de hoogte van de servicekosten, maar geeft wel aan dat die kosten ‘de enige inkomsten zijn die wij van de transactie houden’. Het geld wordt geïnvesteerd in ‘het verder ontwikkelen en garanderen van een veilig platform’, aldus een woordvoerder. Dat is volgens Lowlands-directeur Van Eerdenburg ook echt zo. Een platform als Ticketswap geniet volgens hem ‘misschien wel een goede reputatie, maar honderd procent garantie dat je binnenkomt met een ticket heb je daar niet’. ,,Het is de minst slechte optie”, reageert hij.
Ticketswap-ceo Hans Ober ontkent dit met klem. ,,De fans zijn juist de dupe en voor Ticketmaster en Lowlands is dit de minst slechte optie. Nu verdienen ze op het event, de ticketverkoop én de resale”, vertelt hij. Ticketswap heeft zich in de afgelopen jaren ‘behoorlijk hard gemaakt’ als het aankomt op betrouwbare doorverkoop, zegt Ober. ,,Daarvoor hebben we de markt best wel moeten ontwrichten.”
De doorverkoop in concerttickets is ook de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Maar de hoge servicekosten verbaast zelfs woordvoerder Gerard van Spierenburg. ,,Tweemaal servicekosten vragen – en dan vooral zoveel – slaat wat mij betreft helemaal nergens op, maar juridisch valt er niets aan te doen omdat je nu eenmaal mag vragen wat je wil. Helaas ben je als consument afhankelijk van de goede wil en het moreel kompas van de (weder)verkopers, Ticketmaster dus.”
Toezichthouder ACM ziet geen aanleiding om in te grijpen omdat Ticketmaster volgens de regels zou opereren.

 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Durf je de gok niet te nemen? Elk jaar staan een week van te voren honderden tickets te koop op swap. Dat zal nu wel op ticketmaster zo zijn toch?
Bij Ticketmaster doorverkoop heb ik vrijwel nooit echt tickets voor lagere prijzen zien weggaan. Kan zijn dat het hier nu anders is.
 
  • Leuk
Waarderingen: roluf

Gebruikers die dit onderwerp bekijken