Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Zou het ergens wel jammer vinden als EC een subplek innemen. Zo'n (party)bands zitten toch perfect op de positie als Dropkick Murphys / Offspring / Alestorm dit jaar. laagstaande zon op je rug, pintje in de hand en feesten met een volle weide.
Dropkick Murphys en The Offspring waren technisch gezien subs (plek onder North Stage headliner).
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
In principe is het nog mogelijk ja, Resurrection fest had ze ook geboekt voor 2022 en die hebben nog niet al hun headliners.
al schat ik de kans op BMTH hoger in.

kwam er nou nog een headliner voor RaR/RiP of niet? weet niet of dit ergens bevestigd was

electric callboy heeft trouwens de tweede 013 show ook al uitverkocht inmiddels..
wel redelijk insane, dat is gewoon een uiverkochte afas.
staanplaatsen voor hun lotto arena show zijn ook al uiverkocht.
denk dat die gerust al graspop kunen subben tbh.
Ik vermoed wel dat veel mensen naar beide shows gaan in 013
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
de subs vorig jaar waren: powerwolf, dropkick murphys, whitesnake, megadeth, saxon, five finger death punch, deep purple en the offspring.
Met dat rijtje in het achterhoofd denk ik dat er wel een argument kan gemaakt worden dat Electric callboy op dit moment even groot is als een deel van die bands en toch minstens evenveel en waarschijnlijk meer kaarten verkoopt dan die bands.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
Zou het ergens wel jammer vinden als EC een subplek innemen. Zo'n (party)bands zitten toch perfect op de positie als Dropkick Murphys / Offspring / Alestorm dit jaar. laagstaande zon op je rug, pintje in de hand en feesten met een volle weide.
hoe meer volk een band trekt hoe hoger ze op de line up staan, ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee als het een ander genre is.
of het nou folk, metalcore, classic rock, death metal is of wat dan ook. hoe meer tickets je verkoopt hoe hoger je staat op de line up en hoe later op de dag.
om 1 uur 's nachts een feestje bouwen met EC of Alestorm klinkt voor mij prima in ieder geval. van mij had Alestorm ook gewoon de spot van Deftones mogen in nemen in 2022.

voor de duidelijkheid, met de 'sub' positie bedoel ik de band die voor de headliner speelt, dus zoals offspring en dropkick
is godsmack nog een optie (niet als headliner) volgende maand een nieuw album, stonden in 2019 ergens begin van de avond meen ik?
ik had Godsmack ook op mijn wishlist voor komende editie, maar denk niet dat die zo laat nog een tour bekend zullen maken. had ze wel graag nog eens gezien, vorige keer op graspop was erg goed
Er zijn op zich ook best weinig subplekken over lijkt me. Wellicht op zondag, als je ze boven Kreator en Hollywood Vampires wilt plaatsen. Kan nog best werken op die dag. Maar ik vind het toch niet helemaal realistisch dat een festival als Graspop zo'n act een positie naast/boven zaken als Epica, Disturbed, Amon Amarth, Pantera en Architects gaat zetten. Trapje eronder zo 19:00-20:00 is perfect inderdaad.
bedoelde meer over het algemeen, niet persee voor de volgende editie. in ieder geval zoals @xydroh al zegt verkopen ze meer tickets dan de meeste bands die je opnoemt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Het is natuurlijk wel een feit dat Electric callboy op dit moment meer kaarten verkoopt dan alle bands die je opnoemt, ik spreek me niet uit over pantera maar al die andere bands hebben ook in de laatste jaren lotto arena of dergelijke proberen aan doen zonder die uit te verkopen.
Ja okay onder het algemene zaal publiek, maar komt dat allemaal naar Graspop voor ze? Denk het niet. Het heeft toch echt wel z'n eigen doelgroep waarbij algemene verkoopcijfers voor eigen shows niet altijd bindend zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Ja okay onder het algemene zaal publiek, maar komt dat allemaal naar Graspop voor ze? Denk het niet. Het heeft toch echt wel z'n eigen doelgroep waarbij algemene verkoopcijfers voor eigen shows niet altijd bindend zijn.
het bewijs had je vorig jaar op alcatraz denk ik, de electric callboy dag had het meeste volk en had ook gewoon meer volk dan tijdens arch enemy, korpiklaani of tesseract die er nog na speelden zelfs.

Party bands werken gewoon op festivals, nog meer dan in zalen zelfs denk ik.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Dropkick Murphys en The Offspring waren technisch gezien subs (plek onder North Stage headliner).
voor de duidelijkheid, met de 'sub' positie bedoel ik de band die voor de headliner speelt, dus zoals offspring en dropkick
Ok, dan bedoelen we het eigenlijk hetzelfde. Alleen zie/zag ik "sub" meer als north stage headliner.
Met al die benamingen ook... 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
Ja okay onder het algemene zaal publiek, maar komt dat allemaal naar Graspop voor ze? Denk het niet. Het heeft toch echt wel z'n eigen doelgroep waarbij algemene verkoopcijfers voor eigen shows niet altijd bindend zijn.
denk toch dat je die band sterk onderschat, en dat ze erg veel volk zullen trekken op Graspop. Let er in juni maar eens op hoe veel electric callboy shirtjes je ziet rondlopen op de weide.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
de subs vorig jaar waren: powerwolf, dropkick murphys, whitesnake, megadeth, saxon, five finger death punch, deep purple en the offspring.
Als je puur op plek in het tijdschema kijkt, klopt dat inderdaad.
Ook op de poster zag je dat grotendeels terug, op wat kleine uitzonderingen na.

Zo stond bv. op zondag Deep Purple als 2e genoemd, voor Deftones.
In principe zou je dan verwachten dat DP de 2e headliner zou zijn geweest (ook in voorgaande jaren was de afsluiter van MS2 niet altijd de 2e naam van het affiche).
Er was echter vorig jaar nog geen sprake van een 2e headliner (North Stage headliner), dus waren Deep Purple en Deftones eigenlijk allebei 'subs'.

Ik ben benieuwd of alle headliners dit jaar daadwerkelijk hun podium gaan afsluiten, of dat er toch nog een andere band na speelt.
Op andere festivals gebeurt dat ook, zoals op Hellfest vorig jaar (Airbourne speelde na headliner Deep Purple, Running Wild speelde na headliner Judas Priest, Blind Guardian speelde na subheadliner Epica en headliner Nightwish).
Op Summer Breeze spelen zelfs alle headliners al om 21:15, en komen er nog 2 bands na op Main Stage.

Er bestaat dus wellicht toch een kans dat er nog een band na de combo MC-DL op zondag speelt?
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
Als je puur op plek in het tijdschema kijkt, klopt dat inderdaad.
Ook op de poster zag je dat grotendeels terug, op wat kleine uitzonderingen na.

Zo stond bv. op zondag Deep Purple als 2e genoemd, voor Deftones.
In principe zou je dan verwachten dat DP de 2e headliner zou zijn geweest (ook in voorgaande jaren was de afsluiter van MS2 niet altijd de 2e naam van het affiche).
Er was echter vorig jaar nog geen sprake van een 2e headliner (North Stage headliner), dus waren Deep Purple en Deftones eigenlijk allebei 'subs'.

Ik ben benieuwd of alle headliners dit jaar daadwerkelijk hun podium gaan afsluiten, of dat er toch nog een andere band na speelt.
Op andere festivals gebeurt dat ook, zoals op Hellfest vorig jaar (Airbourne speelde na headliner Deep Purple, Running Wild speelde na headliner Judas Priest, Blind Guardian speelde na subheadliner Epica en headliner Nightwish).
Op Summer Breeze spelen zelfs alle headliner al om 21:15, en komen er nog 2 bands na op Main Stage.

Er bestaat dus wellicht toch een kans dat er nog een band na de combo MC-DL op zondag speelt?
Heb even vlug de aankondigings tekstjes gelezen
Bij Def Leppard, Slipknot, Parkway Drive, Gojira, Ghost staat allemaal wel letterlijk dat ze hun stage ook echt zullen afsluiten.

Bij Motley Crue staat dit er niet letterlijk. maar lijkt me heel vreemd om Motley Crue in het daglicht neer te zetten en Def Leppard in het donker. kans lijkt me zeer groot dat die ook gewoon hun stage afsluiten.

dat de headliners ook echt hun stages afsluiten durf ik wel met redelijke zekerheid te zeggen dus.

Wie zouden er nu kandidaten zijn voor de sub posities? als je er 2 per dag moet hebben
vetgedrukte namen kan je echt niet lager neer zetten als sub denk ik
Donderdag: Epica, Papa Roach, Arch enemy
Vrijdag: Disturbed, Amon Amarth
Zaterdag: Pantera, In Flames
Zondag: Hollywood Vampires, Kreator , Billy Talent
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Heb even vlug de aankondigings tekstjes gelezen
Bij Def Leppard, Slipknot, Parkway Drive, Gojira, Ghost staat allemaal wel letterlijk dat ze hun stage ook echt zullen afsluiten.

Bij Motley Crue staat dit er niet letterlijk. maar lijkt me heel vreemd om Motley Crue in het daglicht neer te zetten en Def Leppard in het donker. kans lijkt me zeer groot dat die ook gewoon hun stage afsluiten.

dat de headliners ook echt hun stages afsluiten durf ik wel met redelijke zekerheid te zeggen dus.

Wie zouden er nu kandidaten zijn voor de sub posities? als je er 2 per dag moet hebben
vetgedrukte namen kan je echt niet lager neer zetten als sub denk ik
Donderdag: Epica, Papa Roach, Arch enemy
Vrijdag: Disturbed, Amon Amarth
Zaterdag: Pantera, In Flames
Zondag: Hollywood Vampires, Kreator , Billy Talent
Van Motley staat het in het nieuwsberichtje van beide bands:
Op zondag 18 juni 2023 zet Def Leppard de kroon op het werk op onze South Stage en zal Mötley Crüe onze North Stage afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Heb even vlug de aankondigings tekstjes gelezen
Bij Def Leppard, Slipknot, Parkway Drive, Gojira, Ghost staat allemaal wel letterlijk dat ze hun stage ook echt zullen afsluiten.

Bij Motley Crue staat dit er niet letterlijk. maar lijkt me heel vreemd om Motley Crue in het daglicht neer te zetten en Def Leppard in het donker. kans lijkt me zeer groot dat die ook gewoon hun stage afsluiten.

dat de headliners ook echt hun stages afsluiten durf ik wel met redelijke zekerheid te zeggen dus.

Wie zouden er nu kandidaten zijn voor de sub posities? als je er 2 per dag moet hebben
vetgedrukte namen kan je echt niet lager neer zetten als sub denk ik
Donderdag: Epica, Papa Roach, Arch enemy
Vrijdag: Disturbed, Amon Amarth
Zaterdag: Pantera, In Flames
Zondag: Hollywood Vampires, Kreator , Billy Talent
Op zaterdag heb je potentieel ook nog Architects, Testament en Exodus voor die plekken.
Teveel kandidaten, dus ik verwacht minimaal een van die namen als headliner in de Marquee (In Flames? Architects? Testament en/of Exodus?).
Billy Talent en Papa Roach verwacht ik niet op sub-niveau.
 
Laatst bewerkt:

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
Op zaterdag heb je potentieel ook nog Architects, Testament en Exodus voor die plekken.
Teveel kandidaten, dus ik verwacht een van die namen als headliner in de Marquee (In Flames? Architects? Testament en/of Exodus?).
Billy Talent en Papa Roach verwacht ik niet op sub-niveau.
ja ik ben ook erg benieuwd wie de marquee headliners gaan zijn.
Architects lijkt me niet helemaal geschikt voor de marquee, en in flames lijken me te groot.
testament of exodus zie ik nog wel gebeuren.

Denk toch wel die mainstage gewoon In Flames > Pantera > Parkway Drive > Slipknot zal zijn. prachtig rijtje trouwens, snap wel dat die dag al uitverkocht is.

verder hoop ik stiekem op Arch Enemy als marquee headliner tijdens GNR, dat zou echt fantastisch zijn.
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
832
1.617
Wie zouden er nu kandidaten zijn voor de sub posities? als je er 2 per dag moet hebben
vetgedrukte namen kan je echt niet lager neer zetten als sub denk ik
Donderdag: Epica, Papa Roach, Arch enemy
Vrijdag: Disturbed, Amon Amarth
Zaterdag: Pantera, In Flames
Zondag: Hollywood Vampires, Kreator , Billy Talent
In 2018 Hollywood Vampires played at 19:40, followed by Judas Priest, Ozzy & A Perfect Circle. I could see something like that happen again.

Also, Amon Amarth have grown a lot in recent years. Serious competition for the sub slot on Friday.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
In 2018 Hollywood Vampires played at 19:40, followed by Judas Priest, Ozzy & A Perfect Circle. I could see something like that happen again.

Also, Amon Amarth have grown a lot in recent years. Serious competition for the sub slot on Friday.
Yes, but by sub I meant any band that plays before a headliner, so 2 subs per day. one band thats subs the south stage headliner, and one band that subs the north stage headliner. so with this logisch Hollywood Vampires were a sub in 2018.

And yes I agree that Amon Amarth would be a good sub. we could end up with: Amon Amarth > Disturbed > Gojira > ? . Sounds good to me!
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken