Graspop Metal Meeting 2023

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
226
Phil heeft hier en daar een half gebakken excuses gemaakt maar erg oprecht lijkt het allemaal niet. Het hele witte wijn verhaal is duidelijk een leugen. Daarnaast heeft hij veel vaker "eigen volk eerst" preken gehouden tijdens optredens. Geen twijfel mogelijk dat hij er nogsteeds racistische ideeën op na houd, hij doet alleen beter zijn best het te verbergen. Snap best dat mensen hem liever niet zien en het ook niet fijn vinden dat een festival zo iemand financiert.
Maar ik snap ook dat Pantera een grote publiekstrekker is en dit heeft bij Graspop waarschijnlijk de overhand.

Mag trouwens hopen dat Marilyn Manson nooit meer geboekt worden, dat hij vrouwen mishandeld / misbruikt valt echt niet meer te ontkennen.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
I think the backlash would be justified if Phils behaviour was an ongoing thing without remorse or apology. However, it's been years and Phil has apologised for every single thing that happened on that evening. It's time to forgive him.

To me, it's ridiculous that some people push this smear campaign as if they've never made a mistake in their entire life.
What happened to second chances?

Nah, it's not time to forgive him. He's done it before and he will do it again, it is quite simply who he is. This isn't a solitary blemish on an otherwise spotless tracklist. However, I think that is irrelevant to their performance and I also feel that, if people have a problem with that or cannot seperate the artist from the art, that they should just stay at home or go watch another stage when Phil is playing.

But let's not kid ourselves, Anselmo isn't an impulsive big mouth who had an accidental, drunken slip of the tongue, he is a dime a dozen racist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.985
Tja, wat Pantera/Phil Anselmo specifiek betreft weet ik te weinig details om er veel over te zeggen. Ik zie hier verschillende perspectieven, heeft hij inmiddels zijn leven gebeterd of niet? Nauwelijks echt zeker te weten voor ons als buitenstaanders natuurlijk, daarvoor moet je zo iemand persoonlijk leren kennen.

In algemene zin denk ik wel dat er wat terrein te winnen valt op het gebied van racisme en racistische uitlatingen in de metal wereld. Het blijft een hardnekkig fenomeen, wat alleen maar erger zal blijven worden nu extreemrechts en fascisme weer meer de kop op steekt. Juist nu lijkt mij wel het moment om iedereen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid daarin, door de discussie te voeren wie je wel en niet een podium biedt op je evenement.

Maar goed, nogmaals, ik weet te weinig van Phil Anselmo zijn uitspraken, noch van zijn al dan niet gemeende excuses, om nu te oordelen of hij dat podium verdient of niet. Ik kijk nog steeds uit naar hun show, vind de muziek wel vet en er valt ook iets voor te zeggen om de muziek los te zien van de artiest als persoon. Maar als die artiest zelf voor je neus staat, en misschien zijn persoonlijke gedachten uit tussen de nummers door, wordt dat toch iets moeilijker dan op de plaat. Als ik racistische dogwhistles of dat soort zaken van hem hoor ben ik direct weg, dan zet ik liever thuis weer een album van ze aan.

Rest mij nog te zeggen:
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Tja, wat Pantera/Phil Anselmo specifiek betreft weet ik te weinig details om er veel over te zeggen. Ik zie hier verschillende perspectieven, heeft hij inmiddels zijn leven gebeterd of niet? Nauwelijks echt zeker te weten voor ons als buitenstaanders natuurlijk, daarvoor moet je zo iemand persoonlijk leren kennen.

In algemene zin denk ik wel dat er wat terrein te winnen valt op het gebied van racisme en racistische uitlatingen in de metal wereld. Het blijft een hardnekkig fenomeen, wat alleen maar erger zal blijven worden nu extreemrechts en fascisme weer meer de kop op steekt. Juist nu lijkt mij wel het moment om iedereen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid daarin, door de discussie te voeren wie je wel en niet een podium biedt op je evenement.

Maar goed, nogmaals, ik weet te weinig van Phil Anselmo zijn uitspraken, noch van zijn al dan niet gemeende excuses, om nu te oordelen of hij dat podium verdient of niet. Ik kijk nog steeds uit naar hun show, vind de muziek wel vet en er valt ook iets voor te zeggen om de muziek los te zien van de artiest als persoon. Maar als die artiest zelf voor je neus staat, en misschien zijn persoonlijke gedachten uit tussen de nummers door, wordt dat toch iets moeilijker dan op de plaat. Als ik racistische dogwhistles of dat soort zaken van hem hoor ben ik direct weg, dan zet ik liever thuis weer een album van ze aan.

Rest mij nog te zeggen:
Buiten dat white power en hitlergroet gedoe weet ik eerlijk gezegd ook niet veel meer ervanaf, daarvoor volg ik Anselmo/Pantera niet voldoende.
Als inderdaad blijkt dat hij structureel zulke uitspraken doet, en zijn excuses maar holle woorden blijken, ben ik er ook klaar mee (wat niet wil zeggen dat niemand hem meer mag boeken of bekijken).

Nu maakt dat voor mij toch niet zo heel veel uit, aangezien ik toch al nooit de grootste Pantera-fan was.
Dikke kans dat ik tijdens hun optreden ergens anders sta (bv. Sólstafir, Korpiklaani, Soen, Fields Of The Nephilim, Rancid).
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Dikke kans dat ik tijdens hun optreden ergens anders sta (bv. Sólstafir, Korpiklaani, Soen, Fields Of The Nephilim, Rancid).
Dit is inderdaad wel een dingetje. Die zaterdag is dermate stacked dat ik verwacht dat het onwijs lastige keuzes worden. Zie het zomaar gebeuren dat Pantera op mainstage tegelijk staat met Soen in de Marquee en Solstafir in de Metaldome.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.731
7.547
Dit is inderdaad wel een dingetje. Die zaterdag is dermate stacked dat ik verwacht dat het onwijs lastige keuzes worden. Zie het zomaar gebeuren dat Pantera op mainstage tegelijk staat met Soen in de Marquee en Solstafir in de Metaldome.

Altijd kiezen voor de meest speciale of zeldzame act. De act waar je de minste kans bij hebt ze nog een keer te zien.

Lijkt me Pantera
 
  • Thinking
Waarderingen: Jamel en Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.985
Dit is inderdaad wel een dingetje. Die zaterdag is dermate stacked dat ik verwacht dat het onwijs lastige keuzes worden. Zie het zomaar gebeuren dat Pantera op mainstage tegelijk staat met Soen in de Marquee en Solstafir in de Metaldome.
Ja daar zeg je me wat. Ik ging er blind vanuit dat ik ze wel zou gaan meepakken, maar met zo'n soort scenario ga ik er waarschijnlijk geen minuut van meekrijgen inderdaad haha. Ach ja. Luxeproblemen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Altijd kiezen voor de meest speciale of zeldzame act. De act waar je de minste kans bij hebt ze nog een keer te zien.

Lijkt me Pantera
Ja, in principe wel mee eens. Alleen is voor mij een optreden op Graspop van mijn favoriete bands vaak nog wat specialer dan in een zaal. Altijd verzekerd van een goeie plek, roes van een festival, m'n hele vriendengroep is erbij. Dat soort dingen. Een Draconian heb ik bijvoorbeeld al twee keer gezien en kan ik, als ik wil, bijna zeker nog wel vaker in zaaltjes in Nederland gaan zien. Maar no way dat ik die op Graspop ga laten schieten voor Pantera, bvb. Zelfs al zou ik van tevoren weten dat het de enige keer is dat ik Pantera live zou kunnen zien.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Uiteindelijk moet je vooral gaan zien waar je op dat moment het meeste zin in hebt. Laat een plichtgevoel van "deze act moet ik nog eens gezien hebben" of "ik moet me aan mijn spoorboekje houden" niet in de weg staan van je plezier!
Dat sowieso! Er zijn edities geweest dat ik en een paar maten zo verrot waren dat we de hele middag op de camping hebben gezeten. Bandjes die eigenlijk op mijn spoorboekje stonden laten schieten. Maar wel super gezellig op de camping, biertje erbij, lachen om wat je allemaal voor figuren voorbij ziet komen. Da's ook Graspop.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.731
7.547
Ja, in principe wel mee eens. Alleen is voor mij een optreden op Graspop van mijn favoriete bands vaak nog wat specialer dan in een zaal. Altijd verzekerd van een goeie plek, roes van een festival, m'n hele vriendengroep is erbij. Dat soort dingen. Een Draconian heb ik bijvoorbeeld al twee keer gezien en kan ik, als ik wil, bijna zeker nog wel vaker in zaaltjes in Nederland gaan zien. Maar no way dat ik die op Graspop ga laten schieten voor Pantera, bvb. Zelfs al zou ik van tevoren weten dat het de enige keer is dat ik Pantera live zou kunnen zien.

Uiteindelijk moet je vooral gaan zien waar je op dat moment het meeste zin in hebt. Laat een plichtgevoel van "deze act moet ik nog eens gezien hebben" of "ik moet me aan mijn spoorboekje houden" niet in de weg staan van je plezier!

Nee, inderdaad, niet verplicht voelen om daarom iets te gaan zien, maar als je twijfelt tussen twee bands, zou ik t wel als richtlijn gebruiken

Heb er geen voorbeeld van uit de afgelopen jaren helaas, maar heb ook nauwelijks clashes gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.004
2.057
Ondertussen worden wij wel ten onrechte aanzien als een bende zatlappen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.228
7.497

Dat maakt de kans dat Aerosmith hun show nog goed komt maken op Graspop ook wel aanzienlijk kleiner lijkt me
 
  • Verdrietig
  • Wow
Waarderingen: Simoni en Jamel

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
412
580

Dat maakt de kans dat Aerosmith hun show nog goed komt maken op Graspop ook wel aanzienlijk kleiner lijkt me
In de jaren 70?! Waar komt ze nu nog met af... Achteraf zeggen dat dit niet gewenst was is tegenwoordig iets handigs, je krijgt toch altijd je gelijk.
Neen ik keur zo'n zaken absoluut niet goed als het echt zonder toestemming of ongewild was, maar kom zeg, na 50 jaar gaat dit enkel maar om een mooie zak geld binnen te halen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.985
In de jaren 70?! Waar komt ze nu nog met af... Achteraf zeggen dat dit niet gewenst was is tegenwoordig iets handigs, je krijgt toch altijd je gelijk.
Neen ik keur zo'n zaken absoluut niet goed als het echt zonder toestemming of ongewild was, maar kom zeg, na 50 jaar gaat dit enkel maar om een mooie zak geld binnen te halen.
Ik weet niet wat je onder “gelijk krijgen” verstaat, maar in de rechtbank zul je met zo’n oude zaak hoegenaamd niks voor elkaar krijgen, en van de publieke opinie moet je waarschijnlijk net zoveel modder als steun verwachten. Ik denk dat de voornaamste reden dat slachtoffers na zo’n tijd nog de behoefte voelen ermee naar buiten te treden te maken heeft met het verwerken van de eigen ervaring en een gevoel van rechtvaardigheid. Wel lastig wat je daar dan als publiek mee doet.

Overigens ook apart dat er natuurlijk over Axl Rose dezelfde beschuldigingen rondgaan (en kan me ook niet voorstellen dat alle leden van MC en DL vrijuit gaan hierin, gebeurde toch veel in die tijd en zeker in die scene) maar dat het nu bij Aerosmith als een definitieve streep door een mogelijk Graspop optreden gezien wordt? Denk dat het vooral sowieso al onwaarschijnlijk was dat ze het gingen doen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel en magrathea

Gebruikers die dit onderwerp bekijken