Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Maar waarom? Waarom zou Werchter dat doen als ze gegarandeerd uitverkopen met een grote naam en daar voor gewoon bekendstaan?
Gegarandeerd uitverkopen met deze voorlopige verkoopcijfers en al 6/8 headliners gekend? Ik moet het allemaal nog zien hoor. Vergeet niet dat 2016 (niet uitverkocht), 2018 (pas op het nippertje), 2019 en 2020 helemaal niet zo soepel liep eh. En dat is mijns inziens omdat ze veel en veel te afhankelijk zijn van hun headliners. Roskilde bv had in 2019 geen zotte toeren a la exclusieve shows van Pink en Muse nodig om uit te verkopen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.460
6.126
Omdat je als festival, en zeker eentje als RW, toch ook erg naar de lange termijn kijkt naast het volgende snel willen uitverkopen?

Ik hoop dat RW meer langetermijnvisie dan dat heeft.
Maar welke headliners hadden ze dan wel moeten en kunnen plaatsen dit jaar? Er tourt gewoon ook niet echt bijster veel interessants. Ze hadden ook weeral P!nk kunnen boeken ipv Stromae.

RHCP is echt een zwaktebod maar buiten dat doen ze het nu toch niet zo slecht?
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Joepskes

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
464
352
Omdat je als festival, en zeker eentje als RW, toch ook erg naar de lange termijn kijkt naast het volgende snel willen uitverkopen?

Ik hoop dat RW meer langetermijnvisie dan dat heeft.
Vorig jaar nog Twenty One Pilots en Imagine Dragons als headliner geprogrammeerd. Nu nog Stromae.

I mean, ja, die eerste twee genoemden zijn verschrikkelijk slecht. Maar ze verkopen tickets. En zijn ‘nieuwe’ headliners. En het zijn ook de headliners van de toekomst.

Het is overigens niet dat binnen 10 jaar er geen grote bands of artiesten meer gaan zijn. Op dat moment boekt Werchter die artiesten. En verkoopt het weer uit.

Zoals Jimmy zegt: dit is nagenoeg algoritmemateriaal. Hier zitten geen sukkelaars op hé.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Vorig jaar nog Twenty One Pilots en Imagine Dragons als headliner geprogrammeerd. Nu nog Stromae.

I mean, ja, die eerste twee genoemden zijn verschrikkelijk slecht. Maar ze verkopen tickets. En zijn ‘nieuwe’ headliners. En het zijn ook de headliners van de toekomst.

Het is overigens niet dat binnen 10 jaar er geen grote bands of artiesten meer gaan zijn. Op dat moment boekt Werchter die artiesten. En verkoopt het weer uit.

Zoals Jimmy zegt: dit is nagenoeg algoritmemateriaal. Hier zitten geen sukkelaars op hé.
Voila. En eerlijk, die fase die sommige hebben had ik ook ergens rond 2005. Weeral Faithless. En dan zie je heel die massa hersenloos springen, op weeral dat zelfde riedeltje.
Nee heb het leren relativeren. En vaak brengt RW veel unieke momenten, en daar trek ik me aan op.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.162
4.292
Je wilt als artiest toch vooral een zo breed mogelijk publiek bereiken? Weinig stages die zo groot zijn als dar van RW.

Snap het niet, de festivalzomer van volgend jaar oogt zo pover maar als er dan eens een unieke of urgente hoofdact de kop opsteekt, wordt die hier de kop ingedrukt. Altijd heel hard RW lopen verdedigen dat ze naast de saaie QOTSAs en Editors ook heel hard die kwalitatievere namen boeken, maar ben die hoop eigenlijk sinds Covid een beetje kwijt.
Saaie QOTSA? Niet nagekeken, maar volgens mij was jij de laatste keer QOTSA toch ook enthousiast?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Saaie QOTSA? Niet nagekeken, maar volgens mij was jij de laatste keer QOTSA toch ook enthousiast?
Ik ben best een grote QOTSA fan en de vorige keer was zeer fijn, maar dat was mijn punt eigenlijk niet.

Vind QOTSA een enorm saaie boeking. Braaf, voorspelbaar, been there done that. Los daarvan durven die live ook wel eens tegen te vallen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.460
6.126
Ik ben best een grote QOTSA fan en de vorige keer was zeer fijn, maar dat was mijn punt eigenlijk niet.

Vind QOTSA een enorm saaie boeking. Braaf, voorspelbaar, been there done that. Los daarvan durven die live ook wel eens tegen te vallen.
Ja maar nogmaals: Wat hadden ze dan moeten boeken in plaats van QOTSA? Want er tourt gewoonweg niet zoveel en er is zoveel versplintering in festivalland dat de bands en acts die touren op andere festivals kunnen belanden.

(neemt niet weg dat twee keer RHCP wel armoedig is)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Maar welke headliners hadden ze dan wel moeten en kunnen plaatsen dit jaar? Er tourt gewoon ook niet echt bijster veel interessants.
Ja maar de paar zeldzame namen (Blur en Kenny) die er dan wel uitspringen, zou je als groot festival toch moeten koesteren. Soit, val weer enorm in herhaling, bijna zoveel als het festival zelf, dus ga ff stoppen nu.

Morgen weer een dag, pakketjestijd. The only way is up.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight en Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.460
6.126
Ja maar de paar zeldzame namen (Blur en Kenny) die er dan wel uitspringen, zou je als groot festival toch moeten koesteren.
Absoluut, maar het moet wel kunnen en passen natuurlijk. En soms is de keuze er gewoon niet.

Hoop wel met je mee hoor. Kendrick - Stromae zou fantastisch zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.579
Absoluut, maar het moet wel kunnen en passen natuurlijk. En soms is de keuze er gewoon niet.

Hoop wel met je mee hoor. Kendrick - Stromae zou fantastisch zijn.
Ik ga gewoon op niets hopen en uitgaan van het allerslechtste.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Hier gaan we weer. Heeft toch echt geen nut dat wij gaan zeggen welke koers, liever iets alternatiever/gedurfder/meer vinger aan de pols, ze moeten gaan varen. Zolang die zelfde waarden blijven verkopen gaan ze dat doen. Maakt niet uit of die binnen 10j er niet meer zijn.
Denk dat ze gewoon in tijden van naweeen corona en crisistijden dat zeker niet aandurven.
Nou. Ik vind het wel problematisch dat ze pretenderen dat wél te zijn.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.255
3.822
Vroeger had het een gevarieerd programma, maar tegenwoordig is dat een volbloed hiphop-festival?
Acts zoals Suede, Goat, Liam Gallagher en Massive Attack ga je er niet rap meer zien.
Mijn laatste keer was 2018. Wel maar 1 dag geweest en die was best afwisselend. Blijkbaar daarna nog meer de hiphop kant opgegaan?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.985
2.025
QOTSA is nog de leukste naam die ze tot nu toe hebben.

Kendrick op donderdag zou wel leuk zijn, zie die liever komen dan een Billie Eilish bv.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.400
1.908
Glastonbury, Primavera, Sziget, Roskilde en in mindere mate Open'er zijn de grote festivals in Europa die zijn durven meegaan met hun tijd doorheen de jaren en die nu een vrij grote vrijheid hebben in de headliners die ze er kunnen plaatsen. Ook niet voor niets de festivals die de afgelopen jaren het meest gegroeid zijn. Ook NOS Alive en Mad Cool hadden in 2020 eigenlijk wel een gedurfde line-up staan, maar lijken me nog wel erg afhankelijk van de gevestigde waarden.
2020? Dat jaar dat Kendrick, Top, Strokes, Volbeat en in mindere mate SOAD de headliners waren? Ik vind het trouwens pas een ding van dit jaar en volgend jaar dat de wel heel grijs is.
2020 zie hierboven.
2019 met Pink, Tool
2018 qotsa (eerste keer head), Gorillaz en London Grammar op de topspots.
2017 eerste keer Soad, Arcade Fire
2016 met McCartney en Florence voor de eerste maal.

Sinds vorig jaar zit er gewoon geen durf in. Elke andere editie had je wel een groep die zeldzamer is of de eerste keer de topplaats krijgt. Nu heb je dat enkel met Oscar, het weze hem gegund maar ja...
Blur of Kendrick kan een beetje die durf terug brengen.
Maar Werchter zal nooit meer de Roskilde weg op gaan, dat lijkt me nu toch al 10 jaar duidelijk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Ook nog aanvullen dat voor veel mensen die muziek niet zo intensief volgen, en die 70% van het Werchter publiek uitmaken, dit wel de vinger aan de pols is.
Beste voorbeeld was MGMT in een kwalitatief sterk jaar als 2018, volle tent die na Kids leegstroomde, terwijl die laatste plaat echt goed was.

Wij zijn hier gewoon te hard mee bezig en ons ding is voor velen niet op RW te vinden, wat geen schande is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oh Well

Gebruikers die dit onderwerp bekijken