Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.497
1.951
Even een discussie op gang trappen waarnaar ik wel benieuwd ben: ik lees vaak de kritiek (al dan niet terecht) dat werchter qua headliners vaak in herhaling valt: Muse, The Killers, Pearl Jam,... anderzijds komt er dan kritiek (al dan niet terecht) op nieuwe headliners zoals Imagine Dragons.. welke headliners komen er voor jullie dan in aanmerking op voorwaarde dat ze dus enerzijds niet op herhaling zijn en anderzijds credible zijn.. zo groot is de vijver om uit te vissen toch ook niet? Zeker in het opzicht dat bepaalde namen te groot zijn zodat het voor de organisaties gerechtvaardigd is om ze 'weg te zetten' op een afzonderlijk evenement. Dan wordt de vijver alleen maar kleiner.. dus ben eens benieuwd aan welke namen jullie dan denken
Ook vanwege het simpele feit dat klagers zich meer laten horen dan mensen die tevreden zijn. Welke keuze een festivalorganisatie maakt, klagers zijn er altijd.
Ik hoop zelf dat RW wat nieuwe headliners de kans durft te geven, er lopen genoeg hele goeie (nieuwe) bands rond. Helaas realiseren de festivalorganisaties dat het dezelfde namen die altijd de tickets hebben verkocht, waardoor er logischerwijs aan vastgehouden wordt. Maar hierover hebben we een maand of 2 geleden al een leuke discussie gevoerd in het Lowlands topic :LOL:
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ja lap, mijn dag verpest.

Trent Reznor wordt er niet jonger op he.
Denk dat daar net deel van het probleem ligt. Trent focust zich steeds meer op zijn gezin en ziet touren/opnemen als iets vrijblijvend in plaats van een vaste routine.

In zijn bericht geeft hij ook aan dat "als NIN nog eens tourt, het helemaal anders zal zijn". Er zijn al even geruchten dat hij door die Eden Project shows geïnspireerd is geraakt om het anders aan te pakken. Zelf enkele locaties uitpikken en daar residencies opzetten. Eigenlijk vergelijkbaar met wat Kraftwerk jarenlang gedaan heeft met The Catalogue. Al kan het ook dat hij gewoon op een wissel in de lineup doelt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.052
Er zijn veel bands die als fris zouden aanvoelen omdat ze weinig aan bod zijn gekomen de laatste jaren:
The Black Keys, The Strokes, Rage Against The Machine, The National, Guns 'n Roses (here we go again :D), Tame Impala, Blur, Depeche Mode waarom niet Neil Young nog eens proberen?

Daarnaast pushen ze ook wel wat nieuwe headliners zoals Mumford & Sons of The War on Drugs, al dan niet succesvol. Er gaan er nog wel een aantal doorgroeien zoals Fontaines DC, Royal Blood,...
TWOD, Mumbros, Royal Blood.. Als je ziet wanneer die bands ontstaan zijn dan kun je die eerlijk gezegd moeilijk nog nieuw of jong noemen. Een wederkerende discussie maar er zijn nauwelijks nog jonge rockbands die een zaal als Lotto Arena zouden kunnen vullen zeker? Greta Van Fleet lijkt me zowat de enige. Fontaines DC zou wel eens die progressie kunnen maken.

Unrelated maar misschien ook wel een beetje. FDC zit dus nu al aan drie critically acclaimed albums en toch.. zouden ze waarschijnlijk niet hoger staan dan een late namiddag spot op de main. Zegt toch ook wat over hoe moeilijk bands nog opklimmen ofzo.

De hype rond GvF zou ik eerder een outlier dan de norm noemen.
 

rhcp

Dagopener
18 okt 2018
677
248
Raar hoe dat loopt met sommige acts soms inderdaad. Kendrick hadden ze achteraf ook beter in de Lotto Arena kunnen zetten. Die net aan uitverkopen geeft toch een beter beeld dan het feit dat er voor álle vakken van het Sportpaleis nog kaarten te koop zijn.
Eeuwig zonde, zie RW die toch niet meer boeken als headliner als je zo weinig kaarten verkoopt...
Sow inderdaad, nu je het zegt. Super veel plekken nog over in het Sportpaleis en Ziggo Dome dan 2 keer uitverkopen... Ik had hem wel groter verwacht in België zeg. Vrijdag ga ik erheen, dus ben benieuwd of het headliner materiaal is.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
TWOD, Mumbros, Royal Blood.. Als je ziet wanneer die bands ontstaan zijn dan kun je die eerlijk gezegd moeilijk nog nieuw of jong noemen. Een wederkerende discussie maar er zijn nauwelijks nog jonge rockbands die een zaal als Lotto Arena zouden kunnen vullen zeker? Greta Van Fleet lijkt me zowat de enige. Fontaines DC zou wel eens die progressie kunnen maken.

Unrelated maar misschien ook wel een beetje. FDC zit dus nu al aan drie critically acclaimed albums en toch.. zouden ze waarschijnlijk niet hoger staan dan een late namiddag spot op de main. Zegt toch ook wat over hoe moeilijk bands nog opklimmen ofzo.

De hype rond GvF zou ik eerder een outlier dan de norm noemen.
Ben het zeker met je eens, maar net als dat we toejuichen mochten ze pop/hip-hop op de hoge spots neerzetten, kun je dat met nieuwe rocknamen ook prima doen.
Nu was dat noodgedwongen maar Turnstile liet deze zomer zien zo'n spot voor Metallica echt prima in te vullen, wat een optreden was dat.

Tuurlijk er zal kritiek genoeg komen, maar als Måneskin dit jaar een album uitbrengt, zet die dan in 2024 gewoon eens als sub/co-head neer, als ze dan nog even populair als deze zomer zijn.
GVF stond inderdaad té hoog in 2019, maar het is wel een rockband die gewoon veel fans trekt. Zou mooi zijn als we dat ontarmen in plaats van volledig afkraken.
Laat Fontaines D.C. de Barn afsluiten, succesvolle show gegarandeerd denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.052
We kraken alleen maar af als het op niets trekt, dat lijkt me de logica zelve. En... toen trok het ook op niets. ;)

Maar (re: Måneskin).. Dan krijg je kritiek want "geen stadiumband" en "het gaat niet genoeg verkopen" en tal van andere excuses opdat je maar niet een band of artiest zou pushen. Op safe spelen is een mantra. Het feit dat Royal Blood niet hoger geraakt dan de sub spot, moet toch genoeg zeggen. Ligt uiteraard ook aan het feit dat die band al zes jaar geen progressie meer maakt, maarja.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.052
En de megalomanische aard van RW anno 2022/3 zorgt er ook voor dat je wel grote headliners moét boeken, wel twee headliners moét hebben. RW is een festival met 88k bezoekers, daarvan krijg je het gros niet altijd met de meeste dingen geplezierd met headliners waardoor het imo moeilijker is/wordt om bands of artiesten te pushen naar hogere spots en je denk ik dus ook makkelijker artiesten op herhaling hebt. Tien jaar geleden had je een festival van 65-70k bezoekers, das een Sportpaleis minder volk..
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.432
4.572
TWOD, Mumbros, Royal Blood.. Als je ziet wanneer die bands ontstaan zijn dan kun je die eerlijk gezegd moeilijk nog nieuw of jong noemen. Een wederkerende discussie maar er zijn nauwelijks nog jonge rockbands die een zaal als Lotto Arena zouden kunnen vullen zeker? Greta Van Fleet lijkt me zowat de enige. Fontaines DC zou wel eens die progressie kunnen maken.

Unrelated maar misschien ook wel een beetje. FDC zit dus nu al aan drie critically acclaimed albums en toch.. zouden ze waarschijnlijk niet hoger staan dan een late namiddag spot op de main. Zegt toch ook wat over hoe moeilijk bands nog opklimmen ofzo.

De hype rond GvF zou ik eerder een outlier dan de norm noemen.
Ghost, vrij jonge band al zie ik ze eerst Graspop headlinen maar ik zie dit wel nog uitgroeien tot een band die headliner waardig is. Laatste passage was een uitverkocht vorst nationaal. Bring me the horizon is ook serieus aan het boomen maar wederom eigenlijk ook geen jonge band in term van jaren op de teller.

Als het een 'rock' act moet zijn dan denk ik dat ik jullie zal moeten teleurstellen en zeggen MGK.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Ghost, vrij jonge band al zie ik ze eerst Graspop headlinen maar ik zie dit wel nog uitgroeien tot een band die headliner waardig is. Laatste passage was een uitverkocht vorst nationaal. Bring me the horizon is ook serieus aan het boomen maar wederom eigenlijk ook geen jonge band in term van jaren op de teller.

Als het een 'rock' act moet zijn dan denk ik dat ik jullie zal moeten teleurstellen en zeggen MGK.
Ghost zou ik idd wel eens willen zien op Werchter, ik denk dat die als co-headliner of sub het heel goed zouden doen. Hun show is echt gemaakt voor grote podia en ze hebben ook voor het Werchter publiek al genoeg meezingers denk ik. Het zal een stuk beter werken dan GvF in ieder geval
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.658
1.175
Waarom moeten er per sé jonge bands headlinen? Zolang ze al die jonge bands booken, wat is het verschil met dat er dan bands die al veel langer bestaan hoger staan?

Een +80.000 festival headlinen is een groot iets. Dat moet je niet per sé in de eerste 10 jaar van je bestaan doen.

Ik zie Anderson Paak, Phoebe Bridgers en Marcus King nog wel tot grote(re) dingen in staat. Als we moeten gokken wie de volgende rij headliners zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Ghost zou ik idd wel eens willen zien op Werchter, ik denk dat die als co-headliner of sub het heel goed zouden doen. Hun show is echt gemaakt voor grote podia en ze hebben ook voor het Werchter publiek al genoeg meezingers denk ik. Het zal een stuk beter werken dan GvF in ieder geval
Lijkt me een goede sub voor Muse bijvoorbeeld. Past in hetzelfde straatje van "tongue in cheek" hardrock met een super over-de-top aankleding.
Of misschien wil je juist niet twee van dat soort bands achter elkaar? Het is in ieder geval het andere uiterste vergeleken met 2019 toen GvF voor Muse stond met een optreden waar juist nauwelijks "show" in zat. Misschien was dat expres zodat de show van Muse er nog meer over de top uit zag ;)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.052
Waarom moeten er per sé jonge bands headlinen? Zolang ze al die jonge bands booken, wat is het verschil met dat er dan bands die al veel langer bestaan hoger staan?

Een +80.000 festival headlinen is een groot iets. Dat moet je niet per sé in de eerste 10 jaar van je bestaan doen.

Ik zie Anderson Paak, Phoebe Bridgers en Marcus King nog wel tot grote(re) dingen in staat. Als we moeten gokken wie de volgende rij headliners zijn.
Omdat.. Het boeken van the same old de plaatsen inneemt van jonge bands die even goed op die plekken zouden kunnen spelen? Dat is het hele punt van deze discussie??
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.311
4.992
Omdat.. Het boeken van the same old de plaatsen inneemt van jonge bands die even goed op die plekken zouden kunnen spelen? Dat is het hele punt van deze discussie??
Dan moet de jeugd maar is kwalitatiever idealiseren ipv de Dua Lipa’s en Billie Eilish van deze wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: bicky

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.311
4.992
Noem je twee fantastische headliners though, met kwalitatieve topalbums en dito optredens.
Woef? Hoe vaak wil je dat ik trucje nog doe? Dat is altijd je vraag en heb ik meermaals veantwoord.

Dan is het slechts een mening enzulks en volgend jaar weer klagen voor een gebrek aan kwaliteit bla bla. We zorgen er immers ook zelf voor. Ga eens wat minder op hypes en (social)media af en luister gewoon eens met je oren en kijk eens in de spiegel.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.095
Het is ook maar een mening. Net doen of mensen hier bepaalde muziek tof vinden puur omdat het populair is is pas makkelijk.

Dat laatste album van Eilish is een parel.
 

charl15

Nieuw lid
11 jul 2019
2
0
Het gaat hier toch niet om 'jonge' bands of jaren op de teller?

Het belangrijkste is toch dat er bands staan met kwalitatief goede muziek, waar mensen voor naar de weide komen.
Natuurlijk zou het RW sieren als er wat meer afwisseling is in headliners, maar dan moeten er wel 'nieuwe' bands zijn die graag gehoorde muziek maken. Ongeacht of zij pas een jaar muziek maken of al 20 jaar.. of ben ik nu gek
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken