Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
45
49
Zelfs als je de crowdsurfers er bij het andere podium weer in laat zou het probleem al minder groot zijn. Dan moeten ze immers een heel eind omlopen voordat ze weer kunnen gaan :p
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Hoort toch bij een metalfestival, als je er niet tegen kunt zet je je gwn wat meer opzij...
Voor artiesten is een grote moshpit en veel crowdsurfers ook veel toffer dan het dode publiek op RW (Parkway Drive 2019) of Pinkpop (als je zag hoe idles en turnstile echt precies dood vielen door het publiek)
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
45
49
Ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat het festival plezier van mensen die verwondingen en pijn aanrichten bij anderen, voor het festival plezier hoort te gaan van mensen die 12 uur lang bij een podium wachten om hun favoriete band goed te kunnen zien.

Uiteindelijk moeten we een middenweg vinden waarbij het publiek dat dat wil best eens kan proberen te crowdsurfen, of een moshpit mag beginnen. Maar dan doen we dat met maten. Laten we een middenweg vinden die het niet meteen verbied, maar met name het crowdsurfen wel limiteert.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ik kan mij helemaal vinden in jouw passage over crowdsurfen, van de buitenkant leuk om te zien en ook leuk om te ervaren, maar bij sommige artiesten en nummers is het een lopende band aan mensen die gecrowdsurft worden wat de pret drukt voor de mensen vooraan of in het midden. Hebben ze bij RaR dan extra maatregelen genomen of is de muziek er minder naar? Of ouder publiek?
In mijn beleving vliegen de mensen daar ook in het rond maar dat kan ik mishebben. Het gaat er in ieder geval net zo goed los als op Graspop, die Duitsers weten wel wat feesten is.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat het festival plezier van mensen die verwondingen en pijn aanrichten bij anderen, voor het festival plezier hoort te gaan van mensen die 12 uur lang bij een podium wachten om hun favoriete band goed te kunnen zien.

Uiteindelijk moeten we een middenweg vinden waarbij het publiek dat dat wil best eens kan proberen te crowdsurfen, of een moshpit mag beginnen. Maar dan doen we dat met maten. Laten we een middenweg vinden die het niet meteen verbied, maar met name het crowdsurfen wel limiteert.
Maar ff he. Ik vond het erg tof om je verslag te lezen en met name omdat het echt totaal anders is dan hoe ik mijn festival doe. Hoe doe je dat 12 uur lang? Eten, drinken, wc? En die zon? En baal je niet van de artiesten elders die je door die statische aanpak mist?
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Iron Maiden (7): WTF! Nog nooit zoveel volk bijeen gezien. Ik stond op denk ik nen dikke halve kilometer van het podium en geraakte amper nog vooruit.

Via de zijkant van het veld kan je altijd tot op een 10-20 meter het podium naderen! Tip voor de volgende keer.

Bij Sabaton kwamen we een kwartier voor start pas aan met pizza in de hand en we stonden via de zijkant heel ver vooran weer. We voelden de hitte van de vlammen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Via de zijkant van het veld kan je altijd tot op een 10-20 meter het podium naderen! Tip voor de volgende keer.

Bij Sabaton kwamen we een kwartier voor start pas aan met pizza in de hand en we stonden via de zijkant heel ver vooran weer. We voelden de hitte van de vlammen
Vind ik ook het mooie van Graspop. Eigenlijk kan je elke band die wilt zien wel goed zien als je enkele minuutjes van tevoren se tent inloopt. Bij de mainstage kan je altijd wel naar voren. Ik ga zelf altijd bij de andere mainstage vooraan staan. Dan sta je ook heel dicht bij de band en met perfect geluid. Daar oa gigantische feesten gehad met Korn en Shinedown. En nog mooier, je hebt in een minuut pils gehaald of ff naar het toilet.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Vind ik ook het mooie van Graspop. Eigenlijk kan je elke band die wilt zien wel goed zien als je enkele minuutjes van tevoren se tent inloopt. Bij de mainstage kan je altijd wel naar voren. Ik ga zelf altijd bij de andere mainstage vooraan staan. Dan sta je ook heel dicht bij de band en met perfect geluid. Daar oa gigantische feesten gehad met Korn en Shinedown. En nog mooier, je hebt in een minuut pils gehaald of ff naar het toilet.

En een voordeel dat je dan meteen vooraan staat als dan een band op die andere stage begint. Als je iets echt graag goed wil zien, kan je overdag nog goed vooraan komen als de vorige band op die stage net klaar is.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Dat op schermen staat dat crowdsurfen verboden is, is volgens ons ook niet omdat het daadwerkelijk verboden is, maar puur zodat Graspop (of iemand) nooit aansprakelijk gesteld kan worden als het mis gaat (want dat gebeurd ook regelmatig). Het is verboden, en toch doe je het, eigen schuld dikke bult. Zoiets
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Ik vind crowdsurfen zalig. Een heerlijk gevoel boven op de massa. Heb het verschillende keren gedaan. Een handhaving van het verbod zou de festivalbeleving voor mij echt wel verminderen.

Ik moet wel zeggen dat het bij Alestorm echt extreem was. Dat had ik nog nooit gezien. De mensen die daar vooraan stonden, en bleven staan, waren wat mij betreft HELDEN. Dat je dat in die hitte volhoudt. Ik ben zelf 3 nummers vooraan geweest, maar ben er dan (al crowdsurfend) uit ontsnapt om terug verder achteraan de rest van de show te kijken.

Als er toch een maatregel moet zijn dan eerder iets ludieks als "crowdsurfbonnen" verdienen met bekers rapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wardibal

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Moshpits vind ik nog niet zo erg, die zijn toch wat makkelijker te vermijden. Crowdsurfen is gewoon vervelend. De hele tijd het gevoel dat je achterom moet kijken om maar niet verrast te worden door een willekeurig zwaargewicht (in verhouding tot mij) in je nek. Zelfs als je aan de zijkant staat, ben je niet veilig.

Bij Alestorm was het zelfs zo erg dat bij de andere mainstage er crowdsurfers waren.
 
  • Wow
Waarderingen: Pauly Robin

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Crowdsurfers en moshpits horen er toch gewoon bij? Wij staan meestal wat meer aan de zijkant, maar toch nog altijd vrij dicht bij het podium. Geen last van crowdsurfers of moshpits. Bij een aantal bands waar we echt in de sfeer willen geraken (zoals bij Dropkick Murphys of The Offspring) gingen we naar het midden toe, en dan zorgen crowdsurfers boven je hoofd of moshpits die spontaan ontstaan alleen maar voor meer sfeer en plezier, vind ik.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Sommige mensen moeten ook het concept moshen beginnen begrijpen. Soms heb je van die mannen die in de moshpit zelf niemand raken maar een soort van bumperbal zijn die tegen de omstaanders, die voor bepaalde redenen er minder/geen zin in hebben, aan beukt. Ja dat is ook niet aangenaam als je is bij de groep behoort die het wat kalmer aan wilt.
Of zo ervaar ik moshen toch, als iets waar je is lekker wild wilt gaan met vrienden en anderen, maar de cirkel er rond raken is toch enkel eerder per ongeluk dan bewust?
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Sommige mensen moeten ook het concept moshen beginnen begrijpen. Soms heb je van die mannen die in de moshpit zelf niemand raken maar een soort van bumperbal zijn die tegen de omstaanders, die voor bepaalde redenen er minder/geen zin in hebben, aan beukt. Ja dat is ook niet aangenaam als je is bij de groep behoort die het wat kalmer aan wilt.
Of zo ervaar ik moshen toch, als iets waar je is lekker wild wilt gaan met vrienden en anderen, maar de cirkel er rond raken is toch enkel eerder per ongeluk dan bewust?
Da's allemaal beetje te zien. Als je de moshpit wat wilt aanwakkeren met vrienden en je merkt dat al je omstaanders er niet zo blij mee zijn, dan stop je gewoon en kijk je waar er wel een grotere ontstaat met een aantal enthousiastelingen en ga je daar naartoe.
Beginnen er toch wat mensen om je heen mee te doen, dan groeit de pit organisch en ontstaat die cirkel er rond ook automatisch. Da's toch mijn gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Moshpits vind ik nog niet zo erg, die zijn toch wat makkelijker te vermijden. Crowdsurfen is gewoon vervelend. De hele tijd het gevoel dat je achterom moet kijken om maar niet verrast te worden door een willekeurig zwaargewicht (in verhouding tot mij) in je nek. Zelfs als je aan de zijkant staat, ben je niet veilig.

Bij Alestorm was het zelfs zo erg dat bij de andere mainstage er crowdsurfers waren.
Crowdsurfers zijn al bij al nog te doen maar dan alleen als de mensen rond je een deftige crowdsurf etiquette hebben.

Tikje op de schouder van de persoon voor je en slechts loslaten als je ziet dat ze veilig over je zijn.

Jammer genoeg heb ik er veel gezien die ofwel gewoon uit de weg stappen om die crowdsurfers te laten vallen of nog erger. Gewoon de crowdsurfer in de voorligger zijn nek smijten zonder waarschuwing.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Crowdsurfers zijn al bij al nog te doen maar dan alleen als de mensen rond je een deftige crowdsurf etiquette hebben.

Tikje op de schouder van de persoon voor je en slechts loslaten als je ziet dat ze veilig over je zijn.

Jammer genoeg heb ik er veel gezien die ofwel gewoon uit de weg stappen om die crowdsurfers te laten vallen of nog erger. Gewoon de crowdsurfer in de voorligger zijn nek smijten zonder waarschuwing.

Als iemand me even aantikt, dan is dat in ieder geval al een stuk handiger, ja.
Ik weet in ieder geval dat de standaard reflex van mijn vriendin is om inderdaad uit de weg te stappen, maar niet om ze bewust te laten vallen, meer omdat ze en klein is, en niet echt de kracht heeft om het gemiddelde gewicht van een crowdsurfer te kunnen dragen. Maar ik zeg dan ook altijd dat ze beter gewoon kan helpen, omdat dat het voor de rest ook minder zwaar maakt. Gewoon naar een zijkant proberen te werken.
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Mijn review. Heb het eerst in word getypt. Vier pagina’s….

Vltimas vond ik best goed. Opener Something Wicked Marches In is wel zalig. Frontman heeft een heerlijke stem ook.

Toxic Shock Goed voor tien minuten. Dan zijn er ook al 8 nummers gepasseerd... ben dus maar even naar Battle Beast gaan luisteren.

Powerwolf Vind het een zalige band. Zet het niet supervaak op om te luisteren, maar live heerlijk. Iemand kloeg over het teveel aan publieksinteractie. Ik vind net dat het veel frontmannen/vrouwen aan charisma ontbreekt om de massa op sleeptouw te nemen. Live wil ik iets meer dan wat ik op plaat hoor. Begrijp me niet verkeerd. Als iedereen hetzelfde doet is het niet leuk meer, maar het over the top gehalte van Powerwolf maakt hen uniek en daar hou ik wel van.

Maiden de obligate nieuwe nummers geluisterd en dan een paar hits meegepikt om het tweede deel van Baronness wel volledig meegesleept te worden. Luister ze eigenlijk niet vaak, maar live ieder keer helemaal weg in hun wereld.

Mercyful Fate vond ik degelijk, maar ik vind dat als je zo'n podiuminkleding hebt en de frontman zich helemaal inkleed dat de rest van de band ook iets meer in het concept mag investeren kwa looks en uitstraling. Het plaatjes klopte niet helemaal wat mij betreft. Heb ook tien minuten zittend geslapen op de grond. Was van 6u op om voormiddag nog te werken.

Daarna nog wat gefeest in de Metaldome. Met spijt in het hart naar huis omdat ik het eigenlijk koud had. Had Bizkit Park graag gekeken, maar vond ze ook wel heel laat geprogrammeerd.



Dool goeie band. Goeie songs, goed gebracht. Alleen, wat ik zei over charisma. Ze mag (zeker op een festival wat mij betreft) wat meer aan handjeklap en Hei Hei doen. Één keer riep ze ‘komop Graspop’ en dan zag je meteen reactie van het publiek dus het kan en mag.

Steel Panther Ik vind dit een leuke show. Het is een concept en ze gaan er helemaal in op. Ze hebben ook meerdere echt goeie songs. Over het 'laat je t**** zien' vind ik dat we niet overbeschermend moeten worden. Vrouwen kunnen echt wel zelf beslissen hoe ver ze hierin mee willen gaan. Wat me wel stoort is de venten die dan meteen beginnen filmen. Een probleem dat in de 80's natuurlijk niet bestond. (het Aziatisch meisje vond ik er dan wel weer over)

Angelus Apatrida jammer genoeg niet superveel volk, maar OMG de (voorste helft van de) marquee in vuur en vlam. Circle Pit, Wall of Deaths, Roepen, Klappen. Alles wat een thrash metal gig moet zijn. En ook goeie muziek eigenlijk, vooral Sharpen the Guillotine. Die mogen terugkomen.

Te laat naar Jinjer vertrokken. Dan Paradise lost half gezien. Een kameraad is grote fan. Ik vond de zanger tijdens zijn bindteksten echt zo gelaten dat ik de muziek ook maar zozo vond. Na Say Just Words maar naar Megadeth gegaan en nog de dikste hits meegepikt. Dave was in vorm, was atypisch positief en ben blij dat ik hem zo gezien heb. Na al jullie reviews wel spijt dat ik de vierde band in het rijtje Zeal & Ardor niet gezien heb. Maar je kan maar op één plaats tegelijk zijn.

Ben dan met mijn kameraden bij Whitesnake blijven hangen omdat ik Amenra niet echt ken. Maar wat was me dat pijnlijk. Als je al een jonge zanger moet inhuren om al je moeilijke partijen over te nemen en je zelfs de ‘makkelijke’ echt niet meer aankan, is het echt tijd om op pensioen te gaan. Vorige keer was het al over het randje, maar dit was echt niet meer oké. Geld terug en niet meer boeken. Spijt van mijn keuze dus, maar ik ga persoonlijk niet alleen voor de muziek naar Graspop maar ook om het met mijn vrienden te beleven.

Daarna naar huis om toch één nachtje wat meer uren te kunnen slapen. Had ook aan mijn vrouw beloofd dat ze haar zwemtraining op zaterdag ochtend kon gaan doen en dat ik wakker zou zijn voor de kinderen. Probleem was dat ik bij de lockers een stel supervriendelijke Polen tegenkwam die mij nog een shot wodka gaven waardoor ik toch opstond met een serieus katertje. Eigenlijk het enige van het weekend hoewel ik me niet heb ingehouden voor de hitte kwa pintenpakken.



Tribulation was een band die ik heb leren kennen omdat ze op Graspop zouden komen. Top muziek. De frontman mag ook iets meer het publiek bespelen. Had twee kameraden kunnen overtuigen om mee te komen en die waren ook zeer te spreken over de show.

Blues Pills, wat een knappe vrouw… en een goeie strot. Maar uiteindelijk is de stijl niet iets wat me zeer lang boeit. Volgens mij heb ik haar wel tijdens de show van Evil Invaders zien crowdsurfen.

Fleddy Melculy. Toen ik aankwam, dacht ik ‘wat is me dat? Geraak ik hier nog binnen?’ Maar dat ging nog wel, vooraan was het super. De pit stond niet stil, machtige sfeer. Er had zelfs iemand een brood bij om tijdens ‘ik wil brood’ rond te smijten. Tijdens de laatste nummers begin het zuurstofgehalte naar mijn aanvoelen onder het vereiste niveau te dalen. Tijdens het laatste nummer even gecrowdsurft om iets rapper uit die massa te ontsnappen, daar mijn flesje kwijtgeraakt. Ik ben dan maar meteen naar de toog gegaan en een halve liter water af fundum binnen gegoten. Een hoogtepunt voor mij.

Ihsahn ik had het op voorhand onvoldoende geluisterd. Wat ik had gehoord had me doen beslissen te gaan. Maar ik had precies iets anders verwacht. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren of ik de ganse show of slechts het eerste deel heb gezien.

Devin Townsend kende ik maar van één nummer (dat hij niet gespeeld heeft). Vond het wel een supercool optreden. Die man kondigde zichzelf aan als gestoord en dat was hij ook. Wat een bindteksten!? De muziek is goed, maar voor een niet-kenner bij moment wel héél bombastisch. Ik ga er vaker naar luisteren en volgende keer meer van genieten.

Opeth niet verrassend kwa songkeuze, maar wel weer genieten. Eerste nummer (ben slecht in songtitels) in het Zweeds. Hoeft voor mij niet. Achteraf gezien misschien mijn oordoppen moeten uitnemen om er nog meer in op te gaan. Ik ga misschien nog eens een zaalshow meepakken om eens andere nummers te horen. (ik hoop altijd op Face of Melinda)

Korn We kwamen nog terug van Opeth toen ze al begonnen. We stonden dan vlak voor het rolstoelpodium en dat was iets te ver eigenlijk. De eerste nummers ook gespendeerd met iedereen terug te vinden. Dat hielp de beleving ook niet helemaal. Heb ze al vaak gezien ondertussen. Buiten de allereerste keer op pukkelpop (2001/2?) toen ik nog superfan was, misschien wel de beste keer. Jonathan was heel goed bij stem. Voor mij hadden ze meer tijd mogen krijgen (maar misschien wilden ze dat zelf niet zo laat op de avond).



Evil Invaders had ik nog niet vaak gezien. Vond het in tegenstelling tot anderen wel supergoed. Ik vind hun nieuwe CD ook beter dan de vorigen. Joe zijn stem is tijdens de lockdown dankzij de zanglessen echt zoveel beter geworden. In deepest Black en Sledgehammer Justice zijn zalige songs. Ben zowel Joe als Senne tijdens het festival tegengekomen en dat zijn beide superchille en vriendelijke gasten.

Alestorm zalige band, zalige show.

Sabaton Voor het eerst mijn oordoppen uitgedaan en echt in de show opgegaan. Mijn stem kwijtgeraakt van het meezingen. In dit optreden had ik ook het meest geïnvesteerd kwa opzoeken setlist, de refreinen van die nummers kennen. Hun show was niet verrassend voor mij, maar het is wel een show. Het vliegtuigje met de orgel, de piano, het vuurwerk, de kleren die passen bij de songs, gasmaskers, … Voor mij een waardige afsluiter.


Ik begrijp wel de mensen die al vertrokken waren. Als het niet je ding is, dan is het laat voor een zondagavond, zeker na 4 dagen. Ik heb dat in het verleden ook al gedaan. Ben eigenlijk blij dat ze terug naar 3 dagen gaan. Je ziet ook dat ik op zondag niet veel bespreek, maar ik heb dan ook verschillende bands geskipt om ergens uit te rusten.

Bands die ik wel (gedeeltelijk) gezien heb, maar waar ik me om diverse redenen niet aan een review waag: Battle Beast, Bearthooth, Flotsam and Jetsam, Tremonti, Mastodon, Dropkick, High on fire, Black Label, Heaven Shall Burn, A Day to Remember, Majestica, Shinedown, Saxon, Europe, Foreigner, Bury Tomorrow, Offspring, Skillet, Deep Purple (teveel solo’s), Sepultura, Deftones.


Een paar pagina’s terug was er discussie over artiesten in het publiek. Ik heb de volgende gezien: gitarist Steel Panther (zonder pruik, supervriendelijke kerel, mee op de foto), heel Gaahls Whyrd (we waren aan het discussiëren of we met Gaahl op de foto gingen, maar hij was weg, te lang getwijfeld), zanger Baroness (wel mee op de foto) samen met drummer Mastodon. Zoals gezegd ook zangeres Blues Pills, zanger en drummer Evil Invaders (ook mee op de foto). Waarschijnlijk heb ik er nog gezien die ik niet herkend heb.

Ik heb ook iemand gezien met een T-shirt van de band waar ik 10 jaar geleden mee gestopt ben en die daarna een coverband is geworden. Maar dat t-shirt hadden we zeker 15 jaar geleden uitgebracht. Dat was tof. Met die mens ook maar op de foto gegaan.


Over de organisatie:

Nieuwe terrein mij leek het een verbetering, maar bij momenten was de doorgang langs het reuzenrad nog steeds een grote bottleneck. Ik denk dat daar iets teveel op te weinig plaats staat.

Halve liters voor mij het frustrerendste. Ik drink niet graag halve liters. Zeker niet in de hitte. Ook heb ik nog de oude versie van de bekerhouder en daar passen geen halve liters in. Op een bepaald moment heb ik zelfs een halve liter gekocht en twee bekers van de Hoegaarden Rosé gevraagd om die grote pint te verdelen. Dit was bij de Jupiler stage want daar is echt in de verste verte geen klein pintje te vinden.

Fietsstalling Voor mij als pendelaar is het spijtig dat de stalling niet verplaatst is samen met de ingang. Dit zorgt er toch weer voor dat veel fietsen wildgeparkeerd worden. Ik ben zo’n seut die dat niet doet. Maar het is niet leuk om zo ver in de foute richting te wandelen om dan met de fiets weer de andere kant op te gaan. Anderzijds is het natuurlijk leuk voor de mensen van camping inferno om niet zo ver te moeten wandelen. ’t Is nooit voor iedereen goed.

Lockers Grote lockers voor het weekend waren donderdag voor 13u al uitverkocht. Geen ramp, maar met mijn fietshelm was het toch wringen.

WC’s volgens mij waren er voldoende. Ik zag veel minder wildplassers dan normaal. Als man is het ook iets makkelijker natuurlijk. Het lijkt soms superdruk, maar dat gaat heel rap. Doordat ik dagelijks pendelde had ik op het terrein wel enkel kleine boodschappen.

Drinkbaar water soms was de druk op de leiding wel laag en soms waren er wachtrijen, maar ook dat viel mee. Er waren momenten dat het bij het ene kraantje vijf rijen dik stond, terwijl je 10 m verder gewoon niet moest wachten. Ik vond het ook een 100% vooruitgang dat we het dopje van ons flesje meekregen zodat we makkelijk konden vullen en meenemen. Heb elke show die ik in de Marquee of Metaldome zag aangevat met een vol flesje dat tegen het einde leeg was.

Al bij al was ik weken op voorhand al hyper en kon ik niet wachten en het was weer alles waar ik op hoopte. Ik kan niet wachten tot de volgende editie, maar heb me voorgenomen terug meer zaalshows te doen.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Crowdsurfers zijn al bij al nog te doen maar dan alleen als de mensen rond je een deftige crowdsurf etiquette hebben.

Tikje op de schouder van de persoon voor je en slechts loslaten als je ziet dat ze veilig over je zijn.

Jammer genoeg heb ik er veel gezien die ofwel gewoon uit de weg stappen om die crowdsurfers te laten vallen of nog erger. Gewoon de crowdsurfer in de voorligger zijn nek smijten zonder waarschuwing.
Ik probeer inderdaad de personen voor me even aan te tikken zodat ze op de hoogte zijn dat er een gevaarte afkomt :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken