Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik behoorde tot het wat jongere publiek, en heb mij uitstekend vermaakt dit weekend bij Best Kept Secret. Het was de eerste keer dat ik naar een festival ben gegaan, en ik heb gekozen voor Best Kept Secret wegens de vele indiebandjes, en mijn favoriet: Big Thief. In mijn vriendengroep hadden we besloten bij elk van onze favoriete artiesten minstens een halfuur van tevoren aanwezig te zijn. Bij Big Thief stond ik er al een uur van tevoren. Al mijn verwachtingen zijn overtroffen. De -nu al legendarische- black-out van Adrianne, tijdens mijn favoriete nummer Not. Kippenvel over heel mijn lichaam. De bescheidenheid maakt de band zo mooi. Gisteren heb ik nog naar Nick Cave gekeken, en walgde enorm. Hij leek wel een sekteleider, Jezus Christus hemzelf. Een deel van het publiek was erg grimmig en leek erg de pest er in te hebben dat jonge mensen er met 'hun muziek' vandoor gaan. Ik weet niet of dat generaliserend is, maar ik vond het echt een nare ervaring om tussen het publiek te staan, en ben daardoor naar achteren gegaan.

Voor de rest was Sampa The Great voor mij de grootste verrassing. Mijn vriendin is erg fan van haar -dus stonden we daar ook helemaal vooraan- en ik heb het weleens meegeluisterd. Maar haar energie live meemaken, was echt thrilling. Ik vond dat ze zo'n zelfverzekerde uitstraling had, en tegelijkertijd haar band -waaronder haar zusje en neef- de ruimte gaf om iets van zichzelf te laten zien. We hadden alleen geen water meegenomen zodat we niet hoefden te plassen tijdens de show, en mijn vriendin raakte oververhit. Sampa had het door, en gooide haar een flesje water toe. Nou, haar dag kan niet meer stuk.

Gisterenavond wilden we eindigen bij 2ManyDJ's. Maar helaas waren de grimmige, sorry als ik het zeg, boomers die zojuist Nick Cave hadden bezocht, van plan om continu mijn vrienden lastig te vallen en aan te raken. Zo'n 'Ben je oké' campagne heeft dan helaas dus toch nog niet genoeg baat. Mannen kunnen echt vieze varkens zijn.

Het terrein was erg mooi. Het was ver lopen, maar dat compenseerde weer voor al het lekkere eten. Wat wel erg duur was, dus vandaar dat er misschien in verhouding wat minder jongeren waren. Ook vond ik het soms vervelend dat je op 1 plek 3 verschillende podia kon horen. En ik vond de Two niet echt altijd even kwalitatief wat betreft geluid. Ook vond ik het super vervelend dat mensen helemaal vooraan proberen te gaan staan, en dan ook letterlijk blijven staan. Ga alleen de dansvloer op als je wilt dansen, en ga niet de hele tijd met elkaar praten. Dat kan lekker op de camping.

Gelukkig was deze eerste festival-ervaring wel echt geweldig, en zeker voor herhaling vatbaar. Hier nog een top 5:

1. Big Thief
2. Sampa the Great
3. Beach House
4. Carista (dj set)
5. Froukje

Ik hoop voor volgend jaar op namen zoals Aurora, Greentea Peng en Confidence Man. Ik ben nu al hyped
Het eerste vak stond goed vol bij Cave. Ook veel dagjesmensen. Omdat tegelijk alle andere podia (behalve TWO) gewoon doorgingen ontbrak zo'n collectief moment als in 2017 bij Radiohead.
Bij Alt-J vergelijkbaar met LCD Soundsystem (bij Christine waren het er echt nog een slag minder!)
Wij zaten op die ridge aan de linkerkant van het podium en tot waar wij zaten (ruim achter die barrières) was het goed vol. Niet als bij Radiohead, maar het scheelde ook niet veel. De bug van LCD Soundsytem en Christine was niet zozeer de zondagavond alswel de niet zo aantrekkelijke headliner voor die dagen.
 

Sandow

Gouden Tip
16 feb 2017
253
163
Ook nog even mijn verslag van de zondag. Begonnen met Amenra, de muziek klonk uitstekend maar dat geschreeuw er overheen zal me helaas toch nooit helemaal kunnen overtuigen.

Daarna Black Midi. Hele sterke band met een no-nonsense, onvoorspelbare topshow. Wat een groep (die drummer! die zangers! die zangstem die je niet zou verwachten bij zo'n jonge band!) Publiek ging ook lekker los.

Sampa The Great leek me ook erg goed, maar jammer genoeg kon ik haar stemgeluid niet lang verdragen. Had er ook iets pittigere raps en beats van verwacht, dus ben snel weggegaan. Daarna nog net het laatste nummer van Cassandra Jenkins gezien en toch een beetje spijt dat ik niet eerder naar The Secret verhuisd ben, want dat klonk uitstekend met een noisy gitaar en drums die me deden denken aan The National.

Nilüfer Yanya was degelijk, maar kwam door een slechte geluidsmix niet helemaal tot haar recht. Live waren de nummers ook allemaal nogal veel van hetzelfde, al is dat niet heel erg met zo'n eigen geluid. Ik denk dat er ook nog veel groeimarge op zit en kijk dus uit naar wat ze nog zal uitbrengen.

Daarna meteen naar de TWO voor Sky Ferreira. Geen idee wat hier misliep, maar ze gaf een extreem ongeïnteresseerde indruk en leek ook niet heel stevig op haar benen te staan. Haar rode drankje lustte ze wel. Vreemd genoeg vond ik het wel erg goed klinken.

King Gizzard was top. Perfecte band op het perfecte moment, hier word je toch blij van. Naast de grappen en grollen muzikaal ook gewoon heel sterk.

En dan Nick Cave.. Ik ben niet echt bekend met het oeuvre van de man, maar had zijn setlist van deze tour vooraf wel een aantal keer beluisterd. Ik heb me 2 uur lang niet verveeld en vond het een oerdegelijke show, al begreep ik op geen enkel moment waarom hij tegenwoordig schijnbaar overal als de nieuwe Jezus onthaald wordt. De interactie met de fans maakte de show wel entertainend en theatraal, maar de muziek niet interessanter. En sommige nummers vond ik nu eenmaal gewoon een beetje matig (sorry fans! ;) ). Zelf genoot ik bijvoorbeeld veel meer van The Strokes, omdat die in mijn oren enkel topnummers speelden en ik bekend ben met de manieren van de zanger, die deden dus gewoon exact wat ik gehoopt had. Deze show van Nick Cave vond ik gewoon heel erg goed, maar niet van het allerbeste wat ik ooit zag op BKS.

Ondanks de grote twijfels voorafgaand aan deze editie, denk ik volgend jaar toch ook weer terug te gaan, maar dan hopelijk met een mooie ticketswapkorting, een iets uniekere line-up en minder onnozelheden op het terrein (die klerenwinkel, dat schietkraam... wtf).
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Eens met de meningen over het publiek hierboven. Ik heb me zelden zo vaak geërgerd aan andere mensen op een festival. Van een groep pratende (dronken) mensen vooraan bij Nick Cave tot aan mensen die midden in een optreden ongegeneerd recht voor je gaan staan zodat je niks meer kan zien. Nu gebeuren dit soort dingen op ieder festival wel maar toch viel het me deze keer erg op.
Wat ik erg storend vond waren de groepjes die 2 mensen vooruit stuurden, om zich tussen mensen te wurmen die al een tijd staan te wachten. Om vervolgens kort voor het optreden met een petje of zo te gaan staan wapperen, waarna er een groep van 10 zich als probeert aan te sluiten bij die eerste 2 ("mijn vrienden staan daar"). Gebeurde zelfs vlak voor Beach House, toen het publiek toch al dicht op elkaar stond. Niet fijn.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Eens met de meningen over het publiek hierboven. Ik heb me zelden zo vaak geërgerd aan andere mensen op een festival. Van een groep pratende (dronken) mensen vooraan bij Nick Cave tot aan mensen die midden in een optreden ongegeneerd recht voor je gaan staan zodat je niks meer kan zien. Nu gebeuren dit soort dingen op ieder festival wel maar toch viel het me deze keer erg op.
Ik vond het ook opvallend. Had na twee jaar corona juist verwacht dat mensen iets meer afstand en ruimte zouden respecteren. Stond al erg vroeg klaar voor Big Thief maar er kwamen toch nog wat mensen laat tussen, ook inderdaad onder het mom 'mijn vrienden staan vooraan!'. Gefeliciteerd voor je vrienden maar blijf jij maar lekker achteraan staan. Ze kwamen er gelukkig ook niet door.

Mijn top-5 van zaterdag overigens nog:
1. Big Thief
2. Kikagaku Moyo
(Big gap)
3. Fontaines DC
4. Beach House
5. The Strokes

Wat later binnen dan gepland helaas, parkeren was echt een groot drama. En ver lopen van het terrein.

Volgend jaar misschien weer eens een weekendje. Laatste keer was 2017, daarna drie keer een dagje geweest. Even lineup afwachten.

O en: ik vond het nieuwe terrein eigenlijk prima. Kan me voorstellen dat The Casbah en The Secret wat klein waren voor sommige acts, maar misschien is dan toch de conclusie dat er een extra stage bij moet die op de oude Five lijkt, dat alles een stage opschuift en dat de Casbah weer wordt zoals het ooit begon. Lijkt me dat dat best moet passen, al moet St. Paul het dan eventueel weer met een kleinere stage doen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
Wat een vervelende ervaring.
Heb je dit ook bij de organisatie gemeld? Anders zou ik dat zeker doen, apart of bij de evaluatie van het festival. Dit hoort natuurlijk niet te gebeuren.
Ik behoorde tot het wat jongere publiek, en heb mij uitstekend vermaakt dit weekend bij Best Kept Secret. Het was de eerste keer dat ik naar een festival ben gegaan, en ik heb gekozen voor Best Kept Secret wegens de vele indiebandjes, en mijn favoriet: Big Thief. In mijn vriendengroep hadden we besloten bij elk van onze favoriete artiesten minstens een halfuur van tevoren aanwezig te zijn. Bij Big Thief stond ik er al een uur van tevoren. Al mijn verwachtingen zijn overtroffen. De -nu al legendarische- black-out van Adrianne, tijdens mijn favoriete nummer Not. Kippenvel over heel mijn lichaam. De bescheidenheid maakt de band zo mooi. Gisteren heb ik nog naar Nick Cave gekeken, en walgde enorm. Hij leek wel een sekteleider, Jezus Christus hemzelf. Een deel van het publiek was erg grimmig en leek erg de pest er in te hebben dat jonge mensen er met 'hun muziek' vandoor gaan. Ik weet niet of dat generaliserend is, maar ik vond het echt een nare ervaring om tussen het publiek te staan, en ben daardoor naar achteren gegaan.

Voor de rest was Sampa The Great voor mij de grootste verrassing. Mijn vriendin is erg fan van haar -dus stonden we daar ook helemaal vooraan- en ik heb het weleens meegeluisterd. Maar haar energie live meemaken, was echt thrilling. Ik vond dat ze zo'n zelfverzekerde uitstraling had, en tegelijkertijd haar band -waaronder haar zusje en neef- de ruimte gaf om iets van zichzelf te laten zien. We hadden alleen geen water meegenomen zodat we niet hoefden te plassen tijdens de show, en mijn vriendin raakte oververhit. Sampa had het door, en gooide haar een flesje water toe. Nou, haar dag kan niet meer stuk.

Gisterenavond wilden we eindigen bij 2ManyDJ's. Maar helaas waren de grimmige, sorry als ik het zeg, boomers die zojuist Nick Cave hadden bezocht, van plan om continu mijn vrienden lastig te vallen en aan te raken. Zo'n 'Ben je oké' campagne heeft dan helaas dus toch nog niet genoeg baat. Mannen kunnen echt vieze varkens zijn.

Het terrein was erg mooi. Het was ver lopen, maar dat compenseerde weer voor al het lekkere eten. Wat wel erg duur was, dus vandaar dat er misschien in verhouding wat minder jongeren waren. Ook vond ik het soms vervelend dat je op 1 plek 3 verschillende podia kon horen. En ik vond de Two niet echt altijd even kwalitatief wat betreft geluid. Ook vond ik het super vervelend dat mensen helemaal vooraan proberen te gaan staan, en dan ook letterlijk blijven staan. Ga alleen de dansvloer op als je wilt dansen, en ga niet de hele tijd met elkaar praten. Dat kan lekker op de camping.

Gelukkig was deze eerste festival-ervaring wel echt geweldig, en zeker voor herhaling vatbaar. Hier nog een top 5:

1. Big Thief
2. Sampa the Great
3. Beach House
4. Carista (dj set)
5. Froukje

Ik hoop voor volgend jaar op namen zoals Aurora, Greentea Peng en Confidence Man. Ik ben nu al
Ik behoorde tot het wat jongere publiek, en heb mij uitstekend vermaakt dit weekend bij Best Kept Secret. Het was de eerste keer dat ik naar een festival ben gegaan, en ik heb gekozen voor Best Kept Secret wegens de vele indiebandjes, en mijn favoriet: Big Thief. In mijn vriendengroep hadden we besloten bij elk van onze favoriete artiesten minstens een halfuur van tevoren aanwezig te zijn. Bij Big Thief stond ik er al een uur van tevoren. Al mijn verwachtingen zijn overtroffen. De -nu al legendarische- black-out van Adrianne, tijdens mijn favoriete nummer Not. Kippenvel over heel mijn lichaam. De bescheidenheid maakt de band zo mooi. Gisteren heb ik nog naar Nick Cave gekeken, en walgde enorm. Hij leek wel een sekteleider, Jezus Christus hemzelf. Een deel van het publiek was erg grimmig en leek erg de pest er in te hebben dat jonge mensen er met 'hun muziek' vandoor gaan. Ik weet niet of dat generaliserend is, maar ik vond het echt een nare ervaring om tussen het publiek te staan, en ben daardoor naar achteren gegaan.

Voor de rest was Sampa The Great voor mij de grootste verrassing. Mijn vriendin is erg fan van haar -dus stonden we daar ook helemaal vooraan- en ik heb het weleens meegeluisterd. Maar haar energie live meemaken, was echt thrilling. Ik vond dat ze zo'n zelfverzekerde uitstraling had, en tegelijkertijd haar band -waaronder haar zusje en neef- de ruimte gaf om iets van zichzelf te laten zien. We hadden alleen geen water meegenomen zodat we niet hoefden te plassen tijdens de show, en mijn vriendin raakte oververhit. Sampa had het door, en gooide haar een flesje water toe. Nou, haar dag kan niet meer stuk.

Gisterenavond wilden we eindigen bij 2ManyDJ's. Maar helaas waren de grimmige, sorry als ik het zeg, boomers die zojuist Nick Cave hadden bezocht, van plan om continu mijn vrienden lastig te vallen en aan te raken. Zo'n 'Ben je oké' campagne heeft dan helaas dus toch nog niet genoeg baat. Mannen kunnen echt vieze varkens zijn.

Het terrein was erg mooi. Het was ver lopen, maar dat compenseerde weer voor al het lekkere eten. Wat wel erg duur was, dus vandaar dat er misschien in verhouding wat minder jongeren waren. Ook vond ik het soms vervelend dat je op 1 plek 3 verschillende podia kon horen. En ik vond de Two niet echt altijd even kwalitatief wat betreft geluid. Ook vond ik het super vervelend dat mensen helemaal vooraan proberen te gaan staan, en dan ook letterlijk blijven staan. Ga alleen de dansvloer op als je wilt dansen, en ga niet de hele tijd met elkaar praten. Dat kan lekker op de camping.

Gelukkig was deze eerste festival-ervaring wel echt geweldig, en zeker voor herhaling vatbaar. Hier nog een top 5:

1. Big Thief
2. Sampa the Great
3. Beach House
4. Carista (dj set)
5. Froukje

Ik hoop voor volgend jaar op namen zoals Aurora, Greentea Peng en Confidence Man. Ik ben nu al hyped.
Als Nick Cave iets predikt dan is het liefde en inclusiviteit. Heel vervelend dat je dit van anderen niet hebt mogen ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik vond het ook opvallend. Had na twee jaar corona juist verwacht dat mensen iets meer afstand en ruimte zouden respecteren. Stond al erg vroeg klaar voor Big Thief maar er kwamen toch nog wat mensen laat tussen, ook inderdaad onder het mom 'mijn vrienden staan vooraan!'. Gefeliciteerd voor je vrienden maar blijf jij maar lekker achteraan staan. Ze kwamen er gelukkig ook niet door.

Mijn top-5 van zaterdag overigens nog:
1. Big Thief
2. Kikagaku Moyo
(Big gap)
3. Fontaines DC
4. Beach House
5. The Strokes

Wat later binnen dan gepland helaas, parkeren was echt een groot drama. En ver lopen van het terrein.

Volgend jaar misschien weer eens een weekendje. Laatste keer was 2017, daarna drie keer een dagje geweest. Even lineup afwachten.

O en: ik vond het nieuwe terrein eigenlijk prima. Kan me voorstellen dat The Casbah en The Secret wat klein waren voor sommige acts, maar misschien is dan toch de conclusie dat er een extra stage bij moet die op de oude Five lijkt, dat alles een stage opschuift en dat de Casbah weer wordt zoals het ooit begon. Lijkt me dat dat best moet passen, al moet St. Paul het dan eventueel weer met een kleinere stage doen ;)
Dit gedrag sluit toch juist aan op de ervaringen in het nachtleven waar ook heel veel van dit soort meldingen komen? Ik heb er overigens zelf weinig van gemerkt. Mw Sela en ik vonden het gedrag juist erg keurig. Maar wij slaan het nachtgedeelte grotendeels over.
 
Laatst bewerkt:

yeaghi

Gouden Tip
11 jan 2019
294
288
Het dringen vooraan terwijl de band al speelt was erg opvallend en dan pal voor anderen gaan staan erg irritant. Beetje meer respect voor de artiesten en de mensen om je heen zou wel fijn zijn.

mijn toptien
1…Nick Cave and the Bad Seeds
2…Metronomy
3…Froukje
4…regressive Left
5…Genesis Owusu
6…Meskerem Mees
7…Jessie Ware
8…Fontaines dc
9…Sampa the great
10..Alin Gun
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
652
575
Top 5 nog even (niet echt heel veel gezien om een top 10 maken) :

1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. King Gizzard and the Lizard Wizard
3. Fontaines DC
4. Tramhaus
5. Beach House
 

Bas Gerrits

Playlistbediener
22 okt 2017
20
1
leuk om te lezen dat iedereen ook heeft genoten ondanks wat minpuntjes. mijn hoogtepunten (Nick Cave klonk geweldig maar had toen flinke hoofdpijn van te lang in de zon dus rustig van afstand beluisterd):

1. Beach House: oorgasme/eargasm? mij hier helemaal in verloren terwijl mijn ogen half dichtvielen van vermoeidheid maar dat maakte het misschien extra dreamy. enige wat het een beetje verpestte waren de mensen voor mij die zichzelf interessanter vonden dan het optreden. Waarom sta je dan niet achteraan vraag ik me af?
2. The Strokes: ik vond ze heel goed spelen en al waren sommige opmerkingen van Julian misschien misplaatst/raar van mij mag je zo gek zijn als je wil zolang ik maar kan genieten van de muziek :)
3. Wolf Alice: ik ben fan van het derde album en helemaal vooraan genoten met een vriendelijke kerel uit Gent, die gebaarde vgm dat we nog te zien waren op de zijschermen maar ik heb helaas niks van mezelf gezien. Achja, heb iig van het moment genoten
4. King Gizzard & the Lizard Wizard: begon heerlijk met Mars of The Rich, de 4-5 nummers daarna nog nooit gehoord, maar ze hebben er ook zo veel. tweede helft genoten ook in de moshpit, tot bovenstaande hoofdpijn insloeg :')
5. Sigrid: deed me licht denken aan CHVRCHES maar hele leuke energieke show.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
337
261
Opvallend om hier te lezen dat zo veel het publiek als storend hebben ervaren. Mijn ervaring was juist dat het grootste deel van het publiek met veel respect naar de acts kwam kijken en de acts ook veel respons gaf. Fijn ook dat er amper werd gerookt in de tenten. Naja, blijkbaar was het maar net een kwestie van geluk waar in het publiek ik meestal stond dan.

Mijn top 10:

1. Nick Cave
2. King Gizzard
3. Big Thief
4. DIIV
5. L'Rain
6. Porridge Radio
7. Froukje
8. Amenra
9. Yasmin Williams
10. Nilüfer Yanya

Net niet: Beach House (oke, eigenlijk horen die er wel tussen, maar het was voor mij de minste van nu 4 keer dat ik ze zag en dus een beetje teleurstellend), Genesis Owusu en The Strokes (als ze speelden: vet! Maar ik trok de act verder niet; haalde te veel het tempo eruit).

Enige echte tegenvaller: Cassandra Jenkins. Beroerd geluid en ook verder veel minder spannend dan op plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Broccoli Rob en yeaghi

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.620
1. Big Thief
2. Fontaines DC
3. The Strokes
4. Froukje
5. dEUS

enkel de zaterdag geweest, enorm genoten. Big Thief behoort tot de beste optredens die ik ooit gezien heb.
Voor mij viel Beach House wat tegen na dinsdag (in Keulen) en ben ook wat eerder gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Broccoli Rob

Campingartiest
18 aug 2017
88
154
Iedereen bedankt voor het toffe weekend! Wat heb ik veel leuke mensen ontmoet. Wat mij betreft waren dus de festivalbezoekers het hoogtepunt van het weekend.

Qua optredens, mijn top 10 (random volgorde):
Porridge radio - direct maar kaartje gekocht voor melkweg
Jensen mcrae - wat ben ik blij dat ik hier per ongeluk bij was
Tramhaus
Talk Show
Diiv
Nick Cave
Big Thief
Beach House
Fontaines DC - headliner waardig
King Gizzard

Tot volgend jaar!
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
658
321
Mijn top 10.

1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Iceage
3. Fontaines D. C.
4. Beach House
5. King Gizzard & The Lizard Wizard
6. Sad Night Dynamite
7. Amenra
8. Genesis Owusu
9. The Strokes
10. Black Midi


Ik vind The Secret eigenlijk alleen fijn wanneer je helemaal voor tegen de barrier aan staat, op elke andere plek is het een massa van aso's die zich naar voren proberen te dringen. Dat was dit jaar overal eigenlijk een probleem, heb dat nog nooit eerder zo irritant ervaren. Verder voelt het terrein wel een stuk ruimer dan voorgaande jaren, eigenlijk alleen het gebied rondom The Secret vind ik ik nog wat minder lekker qua looplijnen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken