Beste albums volgens het Festileaks Forum

Festileaks Festival Forum Forums Muziek Forum Beste albums volgens het Festileaks Forum

Dit onderwerp bevat 69 reacties, heeft 25 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Black Lies 5 dagen, 14 uur geleden.

20 berichten aan het bekijken - 51 tot 70 (van in totaal 70)
  • Auteur

mattman

Brian, held!

0

Brian

Nummer 39 – 34 punten
    Father John Misty – Pure Comedy ; Cigarettes After Sex – Cigarettes After Sex

Oud lid van Fleet Foxes Father John Misty, staat met zijn 3de maatschappij kritisch album hoger dan zijn oude band. Op dezelfde plek staat de Amerikaanse ambient band Cigarettes After Sex met hun zelfgetitelde debuut.

Nummer 38 – 35 punten
    Liam Gallagher – As You Were

Maar 3 punten, maar toch 3 hele punten, boven zijn broer heeft Liam Gallagher dit jaar het betere album gemaakt. Tevens de eerste maal dat een album zijn plaats niet hoeft te delen.

Nummer 35 -36 punten
    Foo Fighters – Concrete and Gold ; While She Sleeps – You Are We ; St Vincent – Masseduction

Het slechts bewaarde geheim van 2017 was de stilte van het 9de album van Foo Fighters. Wisselende reacties levert een plek in de middenmoot op. Die delen ze met een van de hardere inzendingen, namelijk met metalcore band While She Sleeps. Ook de Alternatieve rock van St. Vincent met haar 5de album heeft even veel punten gescoord.

Nummer 34 – 37 punten
    King Krule – The Ooz

Hoogste plek met 2 stemmen. Door beiden erg hoog beoordeeld en daarom krijgt rapper/singer songwriter King Krule met zijn jazz/indie/hiphop (en wat nog meer) een mooie plek.

Nummer 33 – 40 punten
    IDLES – Brutalism

Het debuut van de schreeuwerige Engelse Punk rock band IDLES wordt goed ontvangen. Zoaals iemand al terecht opmerkte, goede RAM plaat.

Nummer 31 – 42 punten
    Alvvays – Antisocialites ; Tyler The Creator – Scum Fuck Flower Boy

Vandaag sluiten we ook weer af met een gedeelde plek. Zij aan zij staan de dromerige indie pop van Alvvays en de rapper Tyler, the creator.

Nummer 49: Julien Baker – Turn Out the Lights ; Glass Animals – How To Be a Human Being ; Phoebe Bridgers – Stranger In The Alps ; Gorillaz – Humanz
    Nummer 47: Millionaire – Sciencing ; J. Bernardt – Running Days
    Nummer 44: Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon ; Four Tet – New Energy ; Elbow – Little Fictions
    Nummer 41: King Gizzard & The Lizard Wizard – Flying Microtonal Banana ; Royal Blood – How Did We Get So Dark? ; Fleet Foxes – Crack-Up
    Nummer 39: Father John Misty – Pure Comedy ; Cigarettes After Sex – Cigarettes After Sex
    Nummer 38: Liam Gallagher – As You Were
    Nummer 35: Foo Fighters – Concrete and Gold ; While She Sleeps – You Are We ; St Vincent – Masseduction
    Nummer 34: King Krule – The Ooz
    Nummer 33: IDLES – Brutalism
    Nummer 31: Alvvays – Antisocialites ; Tyler The Creator – Scum Fuck Flower Boy

Morgen deel 3! Nummers 30 t/m 21

11+

Wessel
    Rock Werchter Orakel

Mooie albums vandaag! Beetje schrikken dat we de top 30 nog niet eens voorbij zijn.
    Ik zal die van King Krule nog een keer aanpleuren!

// Best Kept Secret 15-16-17 // Lowlands 16-17 // NOS Alive 16 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15 //

0

Brian

Nummer 29 – 43 punten
    Cloud Nothings – Life Without Sound ; Brand New – Science Fiction

Vandaag trappen we weer af met een een-tweetje. Twee maal indie rock van het Amerikaanse bands Cloud Nothings en Brand New.

Nummer 28 – 44 punten
    Brockhampton – SATURATION

Bijzonder Amerikaans Rap/Hiphop collectief op plaats 28. Ze brachten afgelopen jaar een trilogie uit waarvan de allereerste de beste is gebleken.

Nummer 25 – 47 punten
    James Holden and the Animal Spirits – The Animal Spirits ; Ryan Adams – Prisoner ; Soulwax – From Deewee

3 albums die net niet het linkerrijtje hebben gehaald. De hoogste Belgische notering staat op naam van Soulwax. Deze plaats wordt gedeeld met het album over de scheiding van Ryan Adams en het abstracte geluid van James Holden.

Nummer 23 – 49 punten
    Alt-J – Relaxer ; Mac DeMarco – This Old Dog

Het 3de album van Indie-pop band Alt-J (Delta (ik heb helaas niet zo’n mooi tekentje)) wordt op gelijke hoogte gezet met het 5de album van alternatieve rocker Mac DeMarco.

Nummer 22 – 50 punten
     Protomartyr – Relatives In Descent

Post-punk/rock band Protomartyr zijn met hun donkere geluid op een mooie 22ste plek geëindigd, waarmee ze tot de top van 2017 behoren.

Nummer 21 – 51 punten
    Spinvis – Trein Vuur Dageraad

Hoogste Nederlandse inzending is van Spinvis. Alternatieve Nederlandstalige pop muziek.

Langzaam op naar de top 10. Morgen nummers 20 tot en met 11.

Nummer 49: Julien Baker – Turn Out the Lights ; Glass Animals – How To Be a Human Being ; Phoebe Bridgers – Stranger In The Alps ; Gorillaz – Humanz
    Nummer 44: Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon ; Four Tet – New Energy ; Elbow – Little Fictions
    Nummer 41: King Gizzard & The Lizard Wizard – Flying Microtonal Banana ; Royal Blood – How Did We Get So Dark? ; Fleet Foxes – Crack-Up
    Nummer 39: Father John Misty – Pure Comedy ; Cigarettes After Sex – Cigarettes After Sex
    Nummer 35: Foo Fighters – Concrete and Gold ; While She Sleeps – You Are We ; St Vincent – Masseduction
    Nummer 29: Cloud Nothings – Life Without Sound ; Brand New – Science Fiction
    Nummer 28: Brockhampton – SATURATION
    Nummer 25: James Holden and the Animal Spirits – The Animal Spirits ; Ryan Adams – Prisoner ; Soulwax – From Deewee
    Nummer 23: Alt-J – Relaxer ; Mac DeMarco – This Old Dog’
    Nummer 22: Protomartyr – Relatives In Descent
    Nummer 21: Spinvis – Trein Vuur Dageraad

9+

Thomas

Mooie lijst tot nu toe. Wel jammer dat er al 3 uit mijn top 5 voorbij zijn gekomen haha

RW 09-10-11-13//LL 12-17//BKS 15-16//DTRH 17//DOUR 11-15-16

0

Black Lies

Nice. Voor het eerst dat ik Brand New als indierock omschreven zie worden, haha.

0

Brian

Nice. Voor het eerst dat ik Brand New als indierock omschreven zie worden, haha.

Ik zei al tegen iemand anders. Het is niet de vraag of ik een keer de fout ga maken qua genre, maar wanneer. Ik ken niet alles en gebruik google en wikipedia voor de dingen die ik niet ken. Heb nu trouwens Brand New op staan, maar ik zou zo 123 nog steeds niet weten welk genre ik het zou geven.

0

Wessel
    Rock Werchter Orakel

Emo/Rock/Alternatief

// Best Kept Secret 15-16-17 // Lowlands 16-17 // NOS Alive 16 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15 //

0

Brian

Nummer 19 – 53 Punten
    Frank Carter & The Rattlesnakes – Modern Ruin ; Nothing But Thieves – Broken Machine

We komen langzaam maar zeker in de hogere regionen. Vandaag trappen we af met 2 Britse Rock bands. Tevens de laatste gedeelde plek. De een (Nothing But Thieves) met een iets radiovriendelijker touch en de ander (Frank Carter) is een mooie op je wakker te trappen op een vroege middag op een festival (uit eigen ervaring).

Nummer 18 – 54 Punten
    London Grammer – Thruth is a Beautiful Thing

Trio die dromerige elektropop maken die vooral geleund is op het prachtige stemgeluid van Hannah Reid. Met een 18de plek heeft London Grammar geen last van het 2de album syndroom.

Nummer 17 – 55 Punten
    Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens

Met een betoverend en mystiek album scoort Kelly Lee Owens goed met haar debuut.

Nummer 16 – 62 Punten
    Sampha – Process

Met het Elektrische R&B debuutalbum heeft Sampha goed genoeg gescoord voor een mooie plek bij de bovenste plaatsen.

Nummer 15 – 67 Punten
    Manchester Orchestra – A Black Mile to the Surface

De afstanden in punten tussen de albums beginnen groter te worden naar mate er meer gestemd zijn op de albums. Manchester Orchestra heeft er al 5 meer dan plek 16 en 7 minder dan nummer 14.

Nummer 14 – 74 Punten
    Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister – Planetarium

Zeer bijzonder project op Plek 14. Bekende Singer Songwriter die de samenwerking aangaat met verschillende producers. Het album is, zoals de naam al aangeeft, op het zonnestelsel gebaseerd.

Nummer 13 – 76 Punten
    Slowdive – Slowdive

De dromerige shoegaze band Slowdive heeft met hun 4de zelf-getitelde album jaren lange stilte verbroken om terug te komen met een zeer gewaardeerd album.

Nummer 12- 81 Punten
    Wolf Alice – Visions of a Life

Voorprogramma band van de Foo Fighters dit jaar die een veel beter album hebben afgelegd dan de hoofdact. Alternatieve Rockband Wolf Alice schiet met hun 2de album alle kanten op van hard naar rustig, ingetogen naar uitgelaten.

Nummer 11 – 82 Punten
    Vince Staples – Big Fish Theory

Laatste album vandaag is van Rapper Vince Staples. Met zijn Hiphop valt hij net buiten de top 10, die morgen te zien valt zijn.

Nummer 25: James Holden and the Animal Spirits – The Animal Spirits ; Ryan Adams – Prisoner ; Soulwax – From Deewee
    Nummer 22: Protomartyr – Relatives In Descent
    Nummer 19: Frank Carter & The Rattlesnakes – Modern Ruin ; Nothing But Thieves – Broken Machine
    Nummer 18: London Grammer – Thruth is a Beautiful Thing
    Nummer 17: Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens
    Nummer 16: Sampha – Process
    Nummer 15: Manchester Orchestra – A Black Mile to the Surface
    Nummer 14: Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister – Planetarium
    Nummer 13: Slowdive – Slowdive
    Nummer 12: Wolf Alice – Visions of a Life
    Nummer 11: Vince Staples – Big Fish Theory

Morgen de laatste lijst!

12+

Brian

Is het een en ander tussen gekomen, dus ben nu niet thuis bij mijn excell lijst :'(. Ik zal het vanavond/morgenvroeg nog hierop zetten, maar er is dus een beetje vertraging. Sorry…

1+

visdave34

Beetje extra spanning joh, kan geen kwaad! 🙂

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-11-12-13-14-15-17 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17

1+

Brian

Nummer 10 – 85 Punten
    Spoon – Hot Thoughts

Het alweer 9de album van Amerikaanse band Spoon. Met deze alternatieve band beginnen we de top 10.

Nummer 9 – 91 Punten
    Kendrick Lamar – DAMN.

Hoogst genoteerde rapper is (niet geheel verassend) Kendrick Lamar. Met zijn strakke raps is hij dit jaar doorgergroeid naar een artiest van wereldformaat en zo is zijn 4de album ook ontvangen.

Nummer 8 – 92 Punten
    Arcade Fire – Everything Now

Wel verassend is de 8ste plek voor Canadese band Arcade Fire. Over het algemeen werd het nieuwe album niet geweldig ontvangen maar daar denken wij op dit forum toch anders over want het heeft de 8ste plek weten te veroveren.

Nummer 7 – 104 Punten
    The XX – I See You

We passeren de 100-grens met het trio van the XX. Op het nieuwe album heeft de band meer het geluid overgenomen van Jamie XX en dat was duidelijk een goede keuze.

Nummer 6 – 107 Punten
    Lorde – Melodrama

Hoogst genoteerde vrouw en pop album is Lorde. Met haar opvolger heeft ze een van de beste albums van het jaar gemaakt.

Nummer 5 – 111 Punten
    Mount Erie – A Crow Looked at me

Lange tijd in de top 3 gestaan maar na verloop van tijd een beetje gezakt. Nadat de vrouw van Phil Elverum overleed vorig jaar, heeft hij dit album gebruikt om daar over te zingen. Het hele album gaat over haar heengaan. Daarmee is het een zeer indrukwekkend en aangrijpend stuk kunst geworden.

Nummer 4 – 116 Punten
    Queens Of The Stone Age – Villains

Dan de no-nonsens dessertrock van Queens Of The Stone Age. Met hun alweer 7de album hebben ze zowel in de hitlijsten als bij de muziekcritici goed gescoord.

Nummer 3 – 126 Punten
    The War On Drugs – A Deeper Understanding

Na het uitbrengen van de eerste singles was het al vrij duidelijk dat het een goed album zou zijn wat the War on Drugs zou uitbrengen. En teleurgesteld hebben ze zeker niet, want met hun eigen alternatieve rock sound hebben ze een plekje in de top 3.

Nummer 2 – 200 Punten
    LCD Soundsysten – American Dream

Met in een keer een sprong in puntenaantal gaan we naar de nummer 2. Met een heerlijk rond getal staat daat LCD Soundsystem met hun langverwachte album na hun reünie op de 2de plek.

Nummer 1 – 270 Punten
    The National – Sleep Well Beast

Tromgeroffel is niet nodig want spannend is het nooit geweest. Met een geruime afstand heeft the National het beste album van 2017 afgeleverd.

Iedereen bedankt voor het stemmen en het meewerken. Ik vond het erg leuk om te organiseren. Volgend jaar/dit jaar weer?

Als mensen mijn excell lijstje willen kun je me een berichtje sturen. Als ik er dit weekend nog tijd voor heb zal ik eens kijken of ik nog wat leuke statistiekjes kan verzamelen over dit lijstje.

Nummer 22: Protomartyr – Relatives In Descent
    Nummer 19: Frank Carter & The Rattlesnakes – Modern Ruin ; Nothing But Thieves – Broken Machine
    Nummer 18: London Grammer – Thruth is a Beautiful Thing
    Nummer 17: Kelly Lee Owens – Kelly Lee Owens
    Nummer 16: Sampha – Process
    Nummer 15: Manchester Orchestra – A Black Mile to the Surface
    Nummer 14: Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly & James McAlister – Planetarium
    Nummer 13: Slowdive – Slowdive
    Nummer 12: Wolf Alice – Visions of a Life
    Nummer 11: Vince Staples – Big Fish Theory
    Nummer 10: Spoon – Hot Thoughts
    Nummer 9: Kendrick Lamar – DAMN.
    Nummer 8: Arcade Fire – Everything Now
    Nummer 7: The XX – I See You
    Nummer 6: Lorde – Melodrama
    Nummer 5: Mount Erie – A Crow Looked at me
    Nummer 4: Queens Of The Stone Age – Villains
    Nummer 3: The War On Drugs – A Deeper Understandin
    Nummer 2: LCD Soundsysten – American Dream
    Nummer 1: The National – Sleep Well Beast

15+

Thijs

Ondanks dat er maar 2 van mijn top 5 in de lijst geraakt zijn en de top 3 redelijk voorspelbaar was, is dit toch echt wel een mooie lijst geworden seg! Zeer representatief voor dit forum, ik denk dat veel critici zouden kunnen leven met deze lijst 🙂 Alvast bedankt voor het organiseren, Brian!
    (PS: ik ben nogal een nerd, dus kom maar op met dat Excell bestand en de statistiekjes haha)

1+

Sjoerd

Fijne lijst geworden met een terechte winnaar! Credits naar jou @Brian, je hebt het leuk gedaan met de verhaaltjes erbij!

1+

visdave34

Heel leuk gedaan @chileera, thanks!! Mooi om te zien dat minder bekende albums als Planetarium, Slowdive, Hot Thoughts en Mount Eerie het zo goed hebben gedaan. En natuurlijk dat mijn favorieten uiteindelijk ook de bovenste twee plekken bezetten.

Ik ben ook wel benieuw naar het excel-bestand, stuur maar door!

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-11-12-13-14-15-17 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17

1+

Thomas

Thanks voor het organiseren Brian! Mooie lijst wel, al ben ik verbaasd dat Arcade Fire nog zo hoog geëindigd is. Maar zeker een hele mooie top 3!

RW 09-10-11-13//LL 12-17//BKS 15-16//DTRH 17//DOUR 11-15-16

1+

superginger

Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?

Paaspop: 2014 / pukkelpop: 2015 - 2017 / pinkpop: 2016 / rock werchter: 2017

1+

Wessel
    Rock Werchter Orakel

Leuk gedaan Brian! Geeft wel een goed beeld van het muzikale jaar 2017 zo. Misschien een ideetje voor komend jaar om het aantal lijstje te vergroten door een oproepje te plaatsen bij Pinkpop en te forum?

Ik ben juist blij dat die zich dit jaar niet gemengd hebben. Dit is misschien wel het beste jaarlijstje waar we op uit zijn gekomen. Anders krijg je weer een top 10 met breed gedragen albums. Het is naar mijn mening leuker wanneer je mensen hebt die toch zeker meer dan 20/30 albums hebben gecheckt dit jaar.

Top werk Brian! Op naar een nieuwe lijst!

5+

superginger

Ik ben juist blij dat die zich dit jaar niet gemengd hebben. Dit is misschien wel het beste jaarlijstje waar we op uit zijn gekomen. Anders krijg je weer een top 10 met breed gedragen albums. Het is naar mijn mening leuker wanneer je mensen hebt die toch zeker meer dan 20/30 albums hebben gecheckt dit jaar.

Daar heb je zeker een punt, al ben ik wel van mening dat de lijst gevarieerder zal zijn met meer stemmers. Nu zit er vooral veel indie en rock in de lijst. Wellicht dat met meer stemmers, genres als metal, hip hop en elektro meer vertegenwoordigd zouden worden in de top 50.

Paaspop: 2014 / pukkelpop: 2015 - 2017 / pinkpop: 2016 / rock werchter: 2017

0

Black Lies

Daar heb je zeker een punt, al ben ik wel van mening dat de lijst gevarieerder zal zijn met meer stemmers. Nu zit er vooral veel indie en rock in de lijst. Wellicht dat met meer stemmers, genres als metal, hip hop en elektro meer vertegenwoordigd zouden worden in de top 50.

Pinkpopbezoekers luisteren niet naar albums. In elk geval niet naar nieuwe albums, hooguit naar “”””classic albums”””” van Pearl Jam, The Rolling Stones en Oasis.

0
20 berichten aan het bekijken - 51 tot 70 (van in totaal 70)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.