Graspop Metal Meeting 2024

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
Ik ga eerlijk gezegd zelden naar Belgische bands in zalen kijken omdat ik mijn geld liever spendeer aan acts die minder vaak in België optreden. Belgische bands pik ik wel mee op festivals, want ik ben daar toch.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
987
Jera on air heeft ondertussen meer Belgische bands op de affiche. Lijkt een best of belgium met Brutus, Psychonaut, Amenra, Mindwar,... Vind ik toch iet wat grappig
 

Ceeweb

Campingartiest
1 jun 2023
83
154
Het lijkt mij een beetje de schuld van de volledige vierde dag.
Veel beginnende bands zijn te klein om dan al later op de dag in de metal dome te staan. En eenmaal ze wat doorgebroken zijn, zijn ze weer te groot om de metal dome te openen. Hierdoor zijn er op Graspop minder geschikte slots om de Belgische bands te programmeren ten opzichte van de status die ze hebben.
Vroeger werd dat opgelost door de avond voordien al 1 tent open te doen met daarin dan enkele Belgische bands, maar zo'n pre-party lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk omdat er nu 4 volledige dagen zijn.
Van mij mogen ze terug naar 3 volledige dagen en dan op donderdag een lage landen warm-up.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Het lijkt mij een beetje de schuld van de volledige vierde dag.
Veel beginnende bands zijn te klein om dan al later op de dag in de metal dome te staan. En eenmaal ze wat doorgebroken zijn, zijn ze weer te groot om de metal dome te openen. Hierdoor zijn er op Graspop minder geschikte slots om de Belgische bands te programmeren ten opzichte van de status die ze hebben.
Vroeger werd dat opgelost door de avond voordien al 1 tent open te doen met daarin dan enkele Belgische bands, maar zo'n pre-party lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk omdat er nu 4 volledige dagen zijn.
Van mij mogen ze terug naar 3 volledige dagen en dan op donderdag een lage landen warm-up.
Vind dit wel een bijzondere take.
Dus jij wilt een hele dag aan internationale top acts opofferen om wat Belgische bandjes neer te kunnen zetten?
driedaagsfestival zijn in verhouding ook een stuk duurder voor de consument en het wordt een stuk moeilijker om de grootste metalbands binnen te halen. je kunt je bijvoorbeeld afvragen of ze Tool hadden kunnen boeken zonder die donderdag, aangezien die op zaterdag op Copenhell staan.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
Het lijkt mij een beetje de schuld van de volledige vierde dag.
Veel beginnende bands zijn te klein om dan al later op de dag in de metal dome te staan. En eenmaal ze wat doorgebroken zijn, zijn ze weer te groot om de metal dome te openen. Hierdoor zijn er op Graspop minder geschikte slots om de Belgische bands te programmeren ten opzichte van de status die ze hebben.
Vroeger werd dat opgelost door de avond voordien al 1 tent open te doen met daarin dan enkele Belgische bands, maar zo'n pre-party lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk omdat er nu 4 volledige dagen zijn.
Van mij mogen ze terug naar 3 volledige dagen en dan op donderdag een lage landen warm-up.

Is gewoon een keuze hoor, je kan met de volledige 4de dag zelfs argumenteren dat er meer mogelijke slots zijn voor Belgische bands. Je kan perfect elke dag de metal dome laten openen door bands zoals Curse Of Millhaven. Ik denk niet dat er iemand gaat klagen als de Metal Dome niet geopend wordt door een buitenlandse band. En doorgebroken bands moet je in de Marquee kunnen plaatsen, Amenra en Stake hebben er al een mooie plaats gehad.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Linksom of rechtsom, een extra dag of juist niet. Ik blijf erbij dat als Hellfest een plek kan maken op z'n affiche voor een bepaalde Belgische band dat Graspop dat ook moet kunnen voor die band.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en PreFXDesigns

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
376
534
Ander voorbeeld: Doodseskader. Stonden internationaal al op Metaldays en Hellfest en afgelopen jaar al eens op de Lokerse Feesten. Maar hebben nog nooit op Graspop gestaan. Ik begrijp dat niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze niet beschikbaar zijn, aangezien ze op 8 juni in Tilburg spelen en op 25 juni in Dresden, Duitsland.

Doodseskader op een zaterdagje of zondagje als opener in de Metal Dome en m'n dag kan dan al niet meer stuk. Stiekem m'n favoriete Belgische band sinds de release van Year One, met Amenra op een dichte tweede plaats, die ik stiekem ook wel op Graspop had verwacht dit jaar. Jammer!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel, Joe en Jamel

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
196
270
550x550.jpg
550x596.jpg


De oplossing voor alle problemen.
Voor meer naar achteren zeker bruikbaar maar zie die dingen niet overleven vooraan (waar ik sta meestal sta :D)
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
987
Maar ook nu staan er weer wat namen zoals Dying Wish en Gel die helemaal niks toevoegen.
Laat dat nu net beide hardcore bands met frontvrouwen zijn. Vermoed dat ze niet jouw genre zijn 🤣 mogen ook wel hun podium krijgen.
Zijn beide goed om het aantal vrouwen op te krikken. Wat ook wel eens ter discussie zal komen.
 
  • Haha
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Laat dat nu net beide hardcore bands met frontvrouwen zijn. Vermoed dat ze niet jouw genre zijn 🤣 mogen ook wel hun podium krijgen.
Zijn beide goed om het aantal vrouwen op te krikken. Wat ook wel eens ter discussie zal komen.
Ow haha. In alle eerlijkheid is dat puur toeval. Kan hardcore zeker waarderen maar kwam tot nu toe op me over als ritmeloze herrie. Prima voor Jera waar hun doelpubliek is. Niet voor een breed geprogrammeerd festival als Graspop waar verhoudingsgewijs al teveel code staat. Zeg ik zelfs als fan van het genre.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Het lijkt mij een beetje de schuld van de volledige vierde dag.
Veel beginnende bands zijn te klein om dan al later op de dag in de metal dome te staan. En eenmaal ze wat doorgebroken zijn, zijn ze weer te groot om de metal dome te openen. Hierdoor zijn er op Graspop minder geschikte slots om de Belgische bands te programmeren ten opzichte van de status die ze hebben.
Vroeger werd dat opgelost door de avond voordien al 1 tent open te doen met daarin dan enkele Belgische bands, maar zo'n pre-party lijkt tegenwoordig niet meer mogelijk omdat er nu 4 volledige dagen zijn.
Van mij mogen ze terug naar 3 volledige dagen en dan op donderdag een lage landen warm-up.
Pre party op woensdag? Waarom niet
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
202
175
Ow haha. In alle eerlijkheid is dat puur toeval. Kan hardcore zeker waarderen maar kwam tot nu toe op me over als ritmeloze herrie. Prima voor Jera waar hun doelpubliek is. Niet voor een breed geprogrammeerd festival als Graspop waar verhoudingsgewijs al teveel code staat. Zeg ik zelfs als fan van het genre.
Hmm, ik zou juist zeggen dat Dying Wish i.t.t. vele andere metalcore bands uit het huidige landschap juist wel iets toevoegen aan de diversiteit. Want zij doen imo juist meer de melodische metalcore stijl uit de 00s, wat je tegenwoordig bijna niet meer hoort. Gel doet mij dan ook weer iets minder, maar zou ik live wel vet vinden denk ik. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Voor mij weer genoeg andere bands die ik juist weer niks vind toevoegen. ;)
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Hmm, ik zou juist zeggen dat Dying Wish i.t.t. vele andere metalcore bands uit het huidige landschap juist wel iets toevoegen aan de diversiteit. Want zij doen imo juist meer de melodische metalcore stijl uit de 00s, wat je tegenwoordig bijna niet meer hoort. Gel doet mij dan ook weer iets minder, maar zou ik live wel vet vinden denk ik. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Voor mij weer genoeg andere bands die ik juist weer niks vind toevoegen. ;)
Ik vind dat er in verhouding veel te veel core staat. Dit zijn de statistieken als je de stijl genoemd op de website als uitgangspunt neemt:
* = wordt op de website onder twee stijlen geschaard, dus bij allebei de helft.

Als je alle core-genres optelt kom je uit op 38 acts, die een percentage van 28,4% vertegenwoordigen. Meer dan een kwart dus.

Metalcore2216,3%
Hard Rock *13 1/210,0%
Alternative128,9%
Hardcore118,1%
Black Metal107,4%
Death Metal107,4%
Power Metal64,4%
Progressive64,4%
Thrash Metal64,4%
Heavy Metal *5 1/24,1%
Stoner5 3,7%
Industrial43,0%
Deathcore32,2%
Punk32,2%
Nu Metal21,5%
Posthardcore21,5%
Rap Metal21,5%
Black 'n' Roll10,7%
Symphonic10,7%
Doom Metal10,7%
Folk / Pagan / Viking10,7%
Kawai Metal10,7%
Dark Wave10,7%
Mathrock10,7%
Glam Metal10,7%
Noise Rock10,7%
Groove Metal10,7%
Onbekend21,5%
 

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
202
175
Ik vind dat er in verhouding veel te veel core staat. Dit zijn de statistieken als je de stijl genoemd op de website als uitgangspunt neemt:
* = wordt op de website onder twee stijlen geschaard, dus bij allebei de helft.

Als je alle core-genres optelt kom je uit op 38 acts, die een percentage van 28,4% vertegenwoordigen. Meer dan een kwart dus.
Oh, maar dat geloof ik ook wel hoor. Ik doelde eigenlijk meer op dat ik Dying Wish in het huidige metalcore landschap juist wel een naam vind die zich onderscheidt qua sound t.o.v. andere bands in het genre. Er zijn zoveel metalcore bands die op elkaar lijken, dan zou ik liever een andere metalcore band van de lineup aftrappen die wat generieker is. Hoewel ik zelf niet zo'n probleem met de vele metalcore heb, juig ik meer vertegenwoordiging van wat onderbelichte genres alleen maar toe hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Rockbeer

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Dat er te veel metalcore staat lijkt me duidelijk, maar het bij elkaar optellen van metalcore en hardcore bands vind ik dan weer nergens op slaan. In mijn ogen twee heel verschillende genres. Zo is metalcore mijn favoriete genre en heb ik helemaal niets met hardcore.

Bijvoorbeeld punk, post hardcore en hardcore bij elkaar optellen lijkt me dan nog logischer
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Oh, maar dat geloof ik ook wel hoor. Ik doelde eigenlijk meer op dat ik Dying Wish in het huidige metalcore landschap juist wel een naam vind die zich onderscheidt qua sound t.o.v. andere bands in het genre. Er zijn zoveel metalcore bands die op elkaar lijken, dan zou ik liever een andere metalcore band van de lineup aftrappen die wat generieker is. Hoewel ik zelf niet zo'n probleem met de vele metalcore heb, juig ik meer vertegenwoordiging van wat onderbelichte genres alleen maar toe hoor.
Aah ja, daar heb je een punt. Ik zou zelf bijvoorbeeld sowieso al andere acts hebben geselecteerd voor Ice Nine Kills en Architects. Zij stonden er vorig jaar ook al.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluxion

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
net zoals bij vorig jaar moet ik wel zeggen: je hebt metalcore en je hebt metalcore
bring me the horizon krijgt de noemer metalcore maar is totaal niet te vergelijken met crystal lake of hanabie die ook het metalcore label krijgt.
 

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
202
175
Dat er te veel metalcore staat lijkt me duidelijk, maar het bij elkaar optellen van metalcore en hardcore bands vind ik dan weer nergens op slaan. In mijn ogen twee heel verschillende genres. Zo is metalcore mijn favoriete genre en heb ik helemaal niets met hardcore.

Bijvoorbeeld punk, post hardcore en hardcore bij elkaar optellen lijkt me dan nog logischer
Ik vind dat altijd een lastige discussie. Er zijn in principe veel bands met een hardcore achtergrond die metalcore spelen. Ik zie bijvoorbeeld Better Lovers op de Graspop site als hardcore genoemd worden, maar dat is imo gewoon een metalcore band. Zelfde verhaal voor Zulu, Malevolence en vast nog wel meer.

Nu hebben dat soort bands vaak wel een net iets anders sound, maar toch. GEL is dan weer een voorbeeld dat wel gewoon echt hardcore is.

Veel van de bands die dus op de Graspop site als hardcore staan, zou ik dus gewoon metalcore noemen. Ook al komen ze dan misschien van een hardcore achtergrond/hebben ze een hardcore filosofie.

Edit: niet om hier nou een discussie over welke band nou wel of niet hardcore/metalcore is te beginnen, die discussie lees ik al elke keer dat ik iets op de metalcore reddit lees. :p
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Dat er te veel metalcore staat lijkt me duidelijk, maar het bij elkaar optellen van metalcore en hardcore bands vind ik dan weer nergens op slaan. In mijn ogen twee heel verschillende genres. Zo is metalcore mijn favoriete genre en heb ik helemaal niets met hardcore.

Bijvoorbeeld punk, post hardcore en hardcore bij elkaar optellen lijkt me dan nog logischer
Eens. Zo heb ik in principe niks met metalcore en al helemaal niet met hardcore. Terwijl deathcore bands voor mij juist weer vaker wel dan niet raak schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken