Graspop Metal Meeting 2024

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
374
850
Ik denk voornamelijk aan belgische bands voorstellen aan het internationale publiek net omdat graspop een internationaal festival is. En in dat opzicht kan graspop echt veel meer doen. het is enkel door de eigen scene te promoten dat je dan mogelijks een paar jaar laten de vruchten er van kan plukken.
Voorbeeld hiervan (en ook van mijn punt net erboven waar ik even verder op wil inpikken):
- In 2014 speelde op die donderdag Evil Invaders, Ostrogoth en Diablo BLVD die later allemaal (buiten Ostrogoth) een plekje op de main al kregen.
- Bliksem die in 2015 dit deed en het jaar erna op de main stond.
- Fleddy Melculy deed het kunstje een eerste keer in 2016


Ik vergeet wss nog veel prachtige bands, maar dit lijken me de obvious ones.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
Denk dat de meeste mensen het er wel mee eens zijn dat Graspop echt niet Alcatraz achterna hoeft, waar er straks van de 110 bands op het affiche liefst 27 uit België komen. Punt is meer dat het soms nogal vreemd oogt dat Belgische bands Europees aan een opmars bezig zijn en op diverse affiches verschijnen en dan nog nooit op Graspop hebben gestaan. Brutus staat er inderdaad dit jaar voor het eerst en dat is fijn. Maar zij stonden bijvoorbeeld in 2019 al op Hellfest. Waarom dat jaar niet op Graspop? Of in 2022 of 2023? Waarom stonden zij al vier keer op Pukkelpop, twee keer op Alcatraz en zelfs al eens op godbetert Pinkpop alvorens Graspop ook eindelijk eens aansluit in de rij?

Ik snap het argument dat Belgische bands, net als ieder ander, hun plek op een festival als Graspop moeten verdienen. En dat het nergens op slaat om elk nieuw lokaal bandje maar op Graspop te zetten, puur omdat ze uit de buurt komen (gechargeerd). Maar ik vind wel dat je van Graspop mag verwachten dat zij doorgaans de eersten zijn die een Belgische metalband met internationale potentie alvast een podium geven. In plaats van zo'n beetje de laatste.
ik ben het inderdaad volledig met je eens dat ze soms wat scherper mogen zijn met het boeken van dit soort bands, brutus is een goed voorbeeld hiervan
Ik snap je punt hier zeker in.
Plaatsen genoeg waar je de Belgische bands kunt zien en vaak ook voor een meer dan schappelijke prijs.
Enige wat ik jammer vind soms is die oude donderdag (pre party dag) waarbij er toch wat jonge Belgische bands in de metal dome stonden dankzij enkele wedstrijden. Daar toch een paar leuke bands ontdekt in de tijd. En het geeft jonge bands ook een kans om eens op HET metalfestival van eigen land te shinen. Dat zouden ze in mijn ogen wel nog terug kunnen brengen.
Inderdaad een soort van pre party hiervoor zou perfect zijn, dan gaat het ook niet ten koste van de spots voor internationale bands. alleen gaat dit niet meer nu er geen pre party dag meer is. het lijkt er voorlopig niet op dat ze enige intentie hebben om iets te doen met die woensdag.
Ik denk voornamelijk aan belgische bands voorstellen aan het internationale publiek net omdat graspop een internationaal festival is. En in dat opzicht kan graspop echt veel meer doen. het is enkel door de eigen scene te promoten dat je dan mogelijks een paar jaar laten de vruchten er van kan plukken.
hier ben ik het dus niet mee eens, ik vind dat dit meer aan de kleinere festivals is en als bands eenmaal zijn doorgebroken ze op Graspop een plekje verdienen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Ik ben het daar wel mee eens hoor.
Zonder echt veel moeite te doen zie ik veel van die Belgische bands doorheen jaar zo al.

Langs de andere kant staan er ook een paar kleine bands van ik weet niet waar afkomstig dat ik soms denk van, hier had je toch een Belgische band een duwtje in de rug kunnen geven.
Ben het eens met hoe jij het zegt. Ik ga niet naar Graspop voor Belgische bands. Maar ook nu staan er weer wat namen zoals Dying Wish en Gel die helemaal niks toevoegen. Een Psychonaut of Dyscordia zouden daar helemaal niet gek gestaan hebben en bovendien gezorgd voor wat meer divesiteit in de line-up.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Wellicht een controversiële take, maar wil toch maar eens mijn mening geven
Graspop is nooit het festival geweest dat inzet op Belgische bands
Ik begrijp de constante posts hier niet die hierover klagen
Er zijn tientallen kleinere festivals in de Benelux waar je alle lokale metalbands kunt zien
Graspop is het grootste festival van de Benelux en is er om alle internationale metal acts neer te zetten
Als je Belgische bands wilt zien zijn er meer dan genoeg festivals waar je naar toe kan kan hiervoor
De grootste en meest succesvolle Nederlandse en Belgische metalbands komen vanzelf wel een keertje langs als ze zijn doorgegroeid tot internationale act. Zie bands als within temptation, epica, brutus, amenra etc.
Veel metal fans, zoals ikzelf gaan nooit naar kleine festivals/optredens van lokale bands of komen niet uit de buurt. Graspop biedt juist de kans om deze bands aan een groot (internationaal) publiek voor te stellen. Doorgroeien gebeurt juist pas nadat ze door festivals in de spotlights gezet worden. Graspop zou juist een springplank functie kunnen hebben.
Vooral nu blijkt dat ze dit jaar minder bands doen vind ik het een gemiste kans.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Brutus staat er inderdaad dit jaar voor het eerst en dat is fijn. Maar zij stonden bijvoorbeeld in 2019 al op Hellfest. Waarom dat jaar niet op Graspop? Of in 2022 of 2023? Waarom stonden zij al vier keer op Pukkelpop, twee keer op Alcatraz en zelfs al eens op godbetert Pinkpop alvorens Graspop ook eindelijk eens aansluit in de rij?

Aantal shows van Brutus in België
2023 - 17
2022 - 6
2021 - 9

2019 - 13
2018 - 7
2017 - 19

Ik vind het ook wel logisch dat Graspop niet een band boekt die je overal in België kan zien. Die kritiek zie je op een Pinkpop bijvoorbeeld, dat er bands staan die je overal in Nederland al hebt kunnen zien, ook al zijn dat volgens mij voornamelijk al bands die langer mee gaan.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Aantal shows van Brutus in België
2023 - 17
2022 - 6
2021 - 9

2019 - 13
2018 - 7
2017 - 19

Ik vind het ook wel logisch dat Graspop niet een band boekt die je overal in België kan zien. Die kritiek zie je op een Pinkpop bijvoorbeeld, dat er bands staan die je overal in Nederland al hebt kunnen zien, ook al zijn dat volgens mij voornamelijk al bands die langer mee gaan.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je de kritiek op een Goldband op Pinkpop kunt vergelijken met de roep om Brutus op Graspop. Zijn twee echt totaal verschillende situaties.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Aantal shows van Brutus in België
2023 - 17
2022 - 6
2021 - 9

2019 - 13
2018 - 7
2017 - 19

Ik vind het ook wel logisch dat Graspop niet een band boekt die je overal in België kan zien. Die kritiek zie je op een Pinkpop bijvoorbeeld, dat er bands staan die je overal in Nederland al hebt kunnen zien, ook al zijn dat volgens mij voornamelijk al bands die langer mee gaan.
Dat vind ik geen eerlijke vergelijking. Het is toch logisch dat een Belgische band veel in België optreedt? Als dat als criterium geldt kan geen enkel festival meer bands uit eigen land boeken. Of bands kunnen geen zaaltours meer doen omdat ze dan niet meer op de grotere festivals terecht kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Klopt.
Een systeem waar je digitale muntjes kan doorschuiven naar elkaar zoals me je bonnen deed wanneer je een paar bekende gezichten tegenkomt zou echt handig zijn.
Zoiets verwacht ik ooit nog wel (al denk ik nog niet dit jaar).
Fysieke munten mag iedereen wel gaan vergeten, die gaan echt niet meer terugkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Joe

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Dat vind ik geen eerlijke vergelijking. Het is toch logisch dat een Belgische band veel in België optreedt? Als dat als criterium geldt kan geen enkel festival meer bands uit eigen land boeken. Of bands kunnen geen zaaltours meer doen omdat ze dan niet meer op de grotere festivals terecht kunnen.

Uiteraard logisch dat een band veel in eigen land speelt, maar vind het ook logisch dat je als beginnende band ook wel even bezig bent om op te bouwen naar een show op formaat Graspop.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Ik snap zeker dat niet elke Belgische band zomaar op Graspop kan spelen. Maar wat ik wel jammer vind persoonlijk is dat Fleddy Melculy al 4 keer mag spelen. En ja die hebben zeker nog doorbreekpotentieel vooral buiten Benelux. En ja ik hoor die band graag en al vaak gezien enzo. Ik ken ook de leden een beetje en zij weten ook al wie ik ben doordat ik zo vaak al ben gaan kijken. Maar eerlijk, dan had ik liever ipv Fleddy eens Psychonaut gezien. Ook een band die al veel bereikt heeft en met dat ene extra duwtje mogelijks wel eens een positie kan bereiken zoals die van Amen Ra.

Wat ik ook wel denk is dat veel Belgische bands gehouden worden voor eventuele invallers bij last minute afzeggingen.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.424
629
Mijn voorkeur gaat toch uit naar fysieke munten/bonnen. Is namelijk veel handiger voor rondjes bier halen
Snap ik, maar dat is ook een van de weinige goede dingen eraan (een andere reden is het vinden van munten op het terrein voor gratis bier, wat dan ook weer een nadeel kan zijn gezien het jezelf ook kan overkomen)

Maar ik vind dit systeem aan de andere kant ook fijner, dat ik enkel een telefoon op zak hoef te hebben om af en toe wat bij te kopen. En dan verder ook niks kan verliezen op het terrein.
En zelfs die hoef je al niet meer mee te nemen. S'ochtends zorgen dat je genoeg voor de dag op je bandje hebt staan en vervolgens verstoppen in je tent.

En dat rondjes geven gaat nu toch hetzelfde als in de kroeg?
Je geeft een rondje en de volgende geeft een rondje. Tuurlijk, dan ben je in 1x 4 tokens kwijt, maar hoef je komende 3x niks bij te leggen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Ik snap zeker dat niet elke Belgische band zomaar op Graspop kan spelen. Maar wat ik wel jammer vind persoonlijk is dat Fleddy Melculy al 4 keer mag spelen. En ja die hebben zeker nog doorbreekpotentieel vooral buiten Benelux. En ja ik hoor die band graag en al vaak gezien enzo. Ik ken ook de leden een beetje en zij weten ook al wie ik ben doordat ik zo vaak al ben gaan kijken. Maar eerlijk, dan had ik liever ipv Fleddy eens Psychonaut gezien. Ook een band die al veel bereikt heeft en met dat ene extra duwtje mogelijks wel eens een positie kan bereiken zoals die van Amen Ra.

Wat ik ook wel denk is dat veel Belgische bands gehouden worden voor eventuele invallers bij last minute afzeggingen.
Als we binnenkort iets lezen over een straatverbod voor een fan van Freddy dan ben jij dat vermoed ik? ;)
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Als we binnenkort iets lezen over een straatverbod voor een fan van Freddy dan ben jij dat vermoed ik? ;)
Pas op ik gun het ze eh maar ik had nog liever Psychonaut gezien op die plek. Daarvan ken ik trouwens ook de leden. Persoonlijk. Allee 2 van de 3. En de drummer een beetje. En zij kennen mij ook.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Brutus vorig jaar een overvolle tent op Alcatraz ondanks de 17 Belgische shows, dan is de vraag groot genoeg haha 😄
De vraag is misschien ook wel of dat mensen zijn die speciaal een ticket hadden gekocht voor Brutus of mensen zijn die er stonden omdat ze er ("toch") al waren
 

reaper

Support act
26 okt 2015
1.082
920
Uiteraard logisch dat een band veel in eigen land speelt, maar vind het ook logisch dat je als beginnende band ook wel even bezig bent om op te bouwen naar een show op formaat Graspop.
nou een beginnende band zijn die al lang niet meer hoor
draaien al 11 jaar mee...
genoeg momentum gehad in het verleden om ze al te boeken...

ik ga niet klagen hoor.
sinds maart 2022 4 keer gezien en was er 4 keer echt knal op
2x Trix, Crammerock & Pinkpop
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Uiteraard logisch dat een band veel in eigen land speelt, maar vind het ook logisch dat je als beginnende band ook wel even bezig bent om op te bouwen naar een show op formaat Graspop.
Maar dat is weer iets anders dan wat je net zei, toch? Je zei net dat het wel logisch is dat Graspop geen bands boekt die vaak in België spelen, omdat men ze dan toch al kan zien. Terwijl ik denk dat Graspop een dermate internationaal publiek heeft dat het juist mooi is om wat Belgische bands voor te stellen aan een groter publiek dan het gratis festival in het dorp, of de metalbunker in de stad. Tuurlijk moet er eerst een bepaalde reputatie zijn, maar die heeft een Brutus dus al een tijdje.

Maar goed, om het wat breder te trekken. Brutus is denk ik het meest bekende voorbeeld. Maar een Psychonaut, zoals Won al aangaf, timmert ook aardig aan de weg. Als je als Belgische metalband op oa ArcTanGent, Motocultor Festival, Into the Grave, Primavera Sound en Paaspop (internationaal) en Pukkelpop en Lokerse Feesten (nationaal) hebt kunnen spelen, waarom dan niet op Graspop? Desnoods als Metaldome opener. Ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom dat geen goed idee is, of zelfs logisch.

Ander voorbeeld: Doodseskader. Stonden internationaal al op Metaldays en Hellfest en afgelopen jaar al eens op de Lokerse Feesten. Maar hebben nog nooit op Graspop gestaan. Ik begrijp dat niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze niet beschikbaar zijn, aangezien ze op 8 juni in Tilburg spelen en op 25 juni in Dresden, Duitsland.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van bands waarvan het echt niet zo is dat het één of andere popshop band is, waarvan ik vind dat ze hun eerste uitvoering op Graspop moeten doen. Maar gewoon artiesten die er internationaal goed op staan en zelfs al op andere grote festivals hun mannetje stonden.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Maar dat is weer iets anders dan wat je net zei, toch? Je zei net dat het wel logisch is dat Graspop geen bands boekt die vaak in België spelen, omdat men ze dan toch al kan zien. Terwijl ik denk dat Graspop een dermate internationaal publiek heeft dat het juist mooi is om wat Belgische bands voor te stellen aan een groter publiek dan het gratis festival in het dorp, of de metalbunker in de stad. Tuurlijk moet er eerst een bepaalde reputatie zijn, maar die heeft een Brutus dus al een tijdje.

Dan heb ik het eerste bericht te kort door de bocht geschreven, ik bedoelde dan wel relatief jonge of nog opkomende bands, waar Brutus misschien al niet meer onder valt. Ik denk dat je voor de andere bands die je noemt verderop in je bericht toch wel gewoon eerder moet gaan kijken naar Alcatraz of de metaldag van een Lokerse Feesten
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Dan heb ik het eerste bericht te kort door de bocht geschreven, ik bedoelde dan wel relatief jonge of nog opkomende bands, waar Brutus misschien al niet meer onder valt. Ik denk dat je voor de andere bands die je noemt verderop in je bericht toch wel gewoon eerder moet gaan kijken naar Alcatraz of de metaldag van een Lokerse Feesten
Ja dat blijkt, maar ik vind dat dus heel jammer en een gemiste kans voor Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

jbj

Dagopener
11 okt 2022
534
731
De vraag is misschien ook wel of dat mensen zijn die speciaal een ticket hadden gekocht voor Brutus of mensen zijn die er stonden omdat ze er ("toch") al waren
Klopt uiteraard. Maar voor hoeveel bands zou je speciaal een dagticket kopen?

Ik denk niet dat bands rond dat uur veel tickets schuiven, dus daar moet je toch een andere maatstaf voor nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken