Down the Rabbit Hole 2015

PascalBreda

Randprogramma
1 mrt 2014
235
0
Ik vond het in alle opzichten fantastisch! !! Mij deed het denken aan een klein Lowlands meest groot Breda Barst. Vibe was super, camping goed geregeld.

Qua bands vond ik Rhye, Flying Lotus, FKA Twigs en Oscar and the wolf voor mij het tofste.

Maar volgend weer denk ik
 

Rob Nijmegen

Playlistbediener
8 feb 2015
18
0
Van mij mogen alle 'ware muziekkenners' hun neus ophalen voor DTRH. Ik heb een GEWELDIG weekend gehad, en wel zo fijn dat ik niet één azijnpisser ben tegengekomen. Die kans lijkt op BKS een stuk groter als ik de reacties hier lees. Ik ga volgend jaar dus weer naar DTRH en het zou mij verbazen als er iemand is geweest die daar anders over denkt
 

Lateralus

Campingartiest
6 nov 2014
61
0
Na twee edities BKS dit jaar naar Down the Rabbit Hole gegaan. BKS was onmogelijk ivm tentamens helaas, vandaar de keuze. Er is op dit forum veel discussie geweest over BKS vs DTRH. Had al niet hele hoge verwachtingen van dtrh (zeker niet in vergelijking met bks), dus ik ben er bevooroordeeld heen gegaan, maar voor mij staat bks zeker na dit weekend ver boven dtrh.
Er waren zeker toffe dingen. Heb me met mijn vrienden onwijs vermaakt en Goat was een van de beste optredens die ik in 5 jaar festivaltijd heb gezien. Ook wanneer er wat te dansen viel waren mensen echt wel enthousiast. Che Sudaka en The Gaslamp Killer Experience waren dan ook echt wel superleuk. Verder was het er 's avonds wel chill wat betreft aankleding. Vond persoonlijk dat het festival 's avonds sowieso een stuk beter tot zijn recht kwam dan overdag. (reden hiervoor is dat 's avonds alle niet-muziek-gerelateerde dingen weg waren gevallen en muziek dan dus wèl centraal stond. Bosconcert van de Staat was ook echt wel lekker). En, nogmaals, Goat (en Patti Smith) waren voor mij dusdanig episch dat ik toch wel met een warme blik terug kan kijken op de afgelopen dagen.

Maar:
Het publiek was echt voor een groot deel shit. Mensen stonden bier te drinken en te lullen en keken soms niet eens naar de artiest. Dat mensen met name kwamen voor een feestje en niet voor de muziek was echt overduidelijk. Nauwelijks heb ik een volledig volle tent gezien. Overal waren mensen heel enthousiast bezig met dingen, maar niet met optredens. Best Kept Secret heeft daarentegen echt het fijnste publiek. Mensen komen er voor de muziek en zijn verder chill en genieten. Vond het verder ook jammer dat mensen niet echt open stonden voor contact. Als je op bks (of pkp, werchter, cactus, whatever) 'iets' doet zullen er altijd mensen zijn die je in dat 'iets' zullen joinen. Dat was hier dus nauwelijks.
Verder; er was echt heel veel (te veel) te doen. Prima natuurlijk. Maar voor mij was dat niet zoals een festival hoort te zijn. Of in ieder geval niet wat ik van een muziekfestival verwacht. Ik vind dat een festival om muziek moet staan en de beleving daarvan. Een groot van het publiek vond dat dus blijkbaar niet, en de overdaad aan 'attracties' droeg ook niet bij aan een op muziek gerichte omgeving.
Verder vond ik de namen echt superkut, weet echt niet welke idioot bedacht heeft dat mensen 'fuzzy lop' een fijn-in-de-mond-liggende naam zou vinden.
En dan: hoe fucking streng waren ze daar???? Als je op iemands schouders ging zitten of wilde crowdsurfen stond er binnen 5 tellen beveiliging bij. Kutjes. Op Best Kept Secret was tijdens Cashmere op een gegeven moment iedereen aan het crowdsurfen om uiteindelijk in een enorme plas water gegooid te worden, iets wat de vrijwilligers alleen maar aanmoedigde.
En hoe ze op het idee zijn gekomen om gewoon géén open MainStage te hebben is me ook een raadsel. Vind het juist z'n charme hebben dat je in de open lucht mee zingt met alles. Plus, de locatie was echt wel mooi, waarom zou je de mensen daar niet van laten genieten ook tijdens een optreden zelf, zoals bks dat wel doet.
Eten en drinken was mwah. Zeker beter dan op werchter of pukkelpop, maar uiteraard was er geen food-line up zoals bij bks. Vond de muntjes overigens ook te duur (2,60), maar goed, dat zul je altijd houden.
Als laatste vond ik het ook jammer dat er nauwelijks een chill plekje was. Zoals ik eerder al zei was er overal altijd wel wat te doen. Kan heel tof zijn, maar even rustig op het strand liggen met muziek op de achtergrond is ook fijn. Non-stop geluid en gedoe hoeft voor mij niet per se.

Al met al heb ik echt een goed weekend gehad en me enorm vermaakt. Voornaamste redenen hiervoor waren echter mijn vrienden (en Goat. :) ). Snap zeker dat mensen het een heel tof festival kunnen vinden, maar voor mij is het niet iets waar ik volgend jaar weer heen zal gaan.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Van mij mogen alle ‘ware muziekkenners’ hun neus ophalen voor DTRH. Ik heb een GEWELDIG weekend gehad, en wel zo fijn dat ik niet één azijnpisser ben tegengekomen. Die kans lijkt op BKS een stuk groter als ik de reacties hier lees. Ik ga volgend jaar dus weer naar DTRH en het zou mij verbazen als er iemand is geweest die daar anders over denkt

We zijn echt niet per se azijnpissers... We hebben een voorkeur spreken die uit en onderbouwen die. Ben je het daar mee oneens? Prima! Maar dat maakt ons niet per se azijnpissers. En die 'ware muziekkenners' die roepen sinds de eerste DTRH-aankondiging al dat er een paar prachtige namen tussen zitten. Daarnaast zijn die 'ware muziekkenners' ook kritisch op een BKS dat het nodig vind om Typhoon te programmeren, die je ook op ieder ander festival ziet.

Wat hierboven door @lateralus wordt beschreven komt overeen met wat ik er van heb gezien op tv/internet (ja ik heb gekeken, meerdere optredens en beide tv-uitzendingen). Als je dan zelfs mensen op de eerste rij ziet die meer met de telefoon zijn dan met Damien Rice, dan wordt je sympathie voor de algehele sfeer op het festival (voor mij) niet beter.

Als je een tof weekend hebt gehad: Super! Volgend jaar gewoon lekker weer gaan, want het is zeker geen slecht festival. Maar om iemand die kritiek levert meteen als 'azijnpisser' af te serveren vind ik persoonlijk een beetje overdreven.
 

Rob Nijmegen

Playlistbediener
8 feb 2015
18
0
Ik verbaas me gewoon over de vasthoudendheid waarmee mensen een mooi festival proberen af te serveren, alleen maar omdat het in dezelfde periode als hun eigen feestje wordt gegeven. Voor mij niet belangrijk, maar de' kenners' in Volkskrant en NRC geven DTRH wèl een hogere waardering dan BKS, ook qua programmering die volgens NRC bij BKS wel wat spannender mag. Dan is het toch treurig om te gaan klagen dat 'het publiek' op DTRH niet deugt? Of dat het daar te weinig om de muziek draait?
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik verbaas me gewoon over de vasthoudendheid waarmee mensen een mooi festival proberen af te serveren, alleen maar omdat het in dezelfde periode als hun eigen feestje wordt gegeven. Voor mij niet belangrijk, maar de’ kenners’ in Volkskrant en NRC geven DTRH wèl een hogere waardering dan BKS, ook qua programmering die volgens NRC bij BKS wel wat spannender mag. Dan is het toch treurig om te gaan klagen dat ‘het publiek’ op DTRH niet deugt? Of dat het daar te weinig om de muziek draait?

Als dat de mening van iemand is, is dat toch geen probleem? Ook in de door jou benoemde kranten wordt een mening gegeven van de schrijver. Op het moment dat ik bij Damien Rice op de eerste rij iemand rustig zie appen zonder aandacht voor de optredende artiest en vervolgens ook het verhaal van @lateralus lees dan vind ik dat geen leuk publiek. Als het wel bij jou past is dat volkomen prima.

Dat het te weinig om muziek draait vind ik niet eens zo'n hele gekke opmerking. Op Down The Rabbit Hole zijn naast de muziek nog veel andere activiteiten. Vind je dat naast de muziek heel prettig en wil je ook wel eens iets anders, dan is DTRH waarschijnlijk echt een festival dat bij je past. Ga je, net als ik, echt voor de acts dan kan het zijn dat je de andere activiteiten en het publiek dat daar mee bezig is waarschijnlijk storend.

Uiteindelijk is dit een eindeloze discussie die puur gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren. Uit de reacties op in dit geval BKS en DTRH op dit forum blijkt dat BKS bij veel mensen op dit forum past. Mocht dat bij jou juist niet zo zijn, is dat alleen maar mooi. Ook DTRH is uiteindelijk een prima festival en ook daarover willen we(ik iig) vooral positieve en leuke verslagen lezen. :)

 

Lateralus

Campingartiest
6 nov 2014
61
0
Ik verbaas me gewoon over de vasthoudendheid waarmee mensen een mooi festival proberen af te serveren, alleen maar omdat het in dezelfde periode als hun eigen feestje wordt gegeven.




Ik denk dat je deze gedachte een beetje los moet laten. Niemand hier probeert een mooi festival af te serveren. Een mening is een mening en ik ga er van uit dat mensen er hier echt niet op uit zullen zijn om iets omlaag te gaan trappen. Er wordt geuit wat gedacht wordt, en dat is helemaal prima. Sluit me dan ook aan bij wat @neontiger8 zegt. :)

 

Rob Nijmegen

Playlistbediener
8 feb 2015
18
0
Eerst las ik op dit forum dat de programmering van DTRH slecht was. Daarna heb ik een paar weken terug hier mogen vernemen op dit forum dat DTRH alleen in de markt was gezet om BKS te naaien. Daarna was ik verbaasd dat mensen ( niet alle) die zelf niet op het festival zijn geweest zeer kritisch oordelen op basis van TV beelden. Dat paste totaal niet bij mijn beleving als festivalbezoeker, niet bij bij de beleving van mijn vrienden die er dit weekend waren en ook niet bij de recensies in de media. Als de programmering tamelijk briljant blijkt te hebben uitgepakt, dan gaan hier mensen roepen over geroezemoes en telefoongebruik bij Damien Rice. Alsof we allemaal op Nick en Simon stonden te wachten. Ik heb een uitgesproken mening over dit soort huilie huilie argumenten en die heb ik gegeven. Het is echter niet mijn bedoeling om mensen het recht te ontnemen hun mening te uiten. Ik ga dit forum verlaten om plaats te maken voor mensen die zich daar beter bij thuisvoelen.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik zou het jammer vinden als je gaat. Zoals ik eerder al zei ben ik juist blij dat je het op DTRH naar je zin had en ik probeer je zeker niet aan te vallen. Ik had graag een tof verslag gelezen over het festival.

Wat je een tof festival vind is persoonlijke smaak en jij staat in het volste recht om DTRH een fantastisch festival te vinden. Ik zou het jammer vinden als je denkt dat die mening niet gewaardeerd wordt, vooral de positieve verhalen over festivals zijn hartstikke leuk om te lezen.

Even kort op dat ik er niet geweest ben. Ik heb me tijdens die uitzendingen zo veel mogelijk open gesteld. Ik kwam echter, helaas, tot de conclusie dat dit festival niet bij mij past. Dat maakt het festival niet minder dan een BKS, RW of Glastonbury. Dat maakt alleen dat ik het festival niet zo kan waarderen als jij gelukkig wel doet.

Ik hoop dat je toch een verslagje van DTRH wil schrijven, want ik kan niet wachten op een paar toffe recensies van bijvoorbeeld Damien Rice of Seasick Steve.
 

PascalBreda

Randprogramma
1 mrt 2014
235
0
Iedereen beleeft een festival anders.

Ik vond de sfeer juist geweldig! !! Had bij veel mensen aansprak, niemand deed moeilijk en zolang je drank niet in glas of blik zag mocht alle booze vanaf de camping gewoon mee het festival terrein op :).

Ik schat de gemiddelde leeftijd rond de 30 wat ook uitermate chill was.

Voor mijn meisje en mij was het in ieder geval de perfecte combi van bandjes kijken en sfeer pakken
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Iedereen beleeft een festival anders.
Dat denk ik sowieso, want ik kan me in de kritiek van Lateralus gewoon grotendeels niet vinden.

Ik vond het publiek juist erg prettig. Er zijn natuurlijk de zogenaamde rotte appels, maar het overgrote merendeel stond bij artiesten juist aandachtig te luisteren. Natuurlijk, ik heb ook een mafkees bij Damien Rice gemerkt, die met een mijnlamp op zijn voorhoofd over afgelopen weekend stond te schreeuwen. Ja, die mensen zijn er, maar dat waren er maar een paar. 'Een groot deel' vind ik erg overdreven. In het geval van de 'mijnwerker' ben ik naar de andere kant van de tent gegaan. Geen last meer gehad van wie dan ook.
Tijdens het optreden van Max Richter maakte ik ook iets bijzonders mee. Terwijl een vriendin van me fluisterde dat ze naar de wc ging, werden we er op gewezen wel stil te moeten zijn. Erg prettig dat zoiets wel mogelijk is op een festival.
Ook tijdens Patti Smith was het tijdens de rustige momenten muisstil, wat dat betreft had ik heel erg het idee dat het publiek een goed optreden gewoon heel erg beloonde.
En wat het contact betreft sluit ik me ook aan bij Pascal. Ik was heel erg samen met mijn vriendengroep en absoluut niet gericht op de andere festivalgangers, maar heb toch elke dag gewoon heel erg plezierig contact gehad. Tijdens optredens kon je gewoon iemand vragen of die opzij wilde gaan als je het niet kon zien en niemand deed er ooit moeilijk over. Het was wat dat betreft echt beter publiek dan ik het hele afgelopen jaar bijna in clubs gezien heb. Tijdens alt-J in de HMH werd er meer biergedronken en luidkeels geklaagd over de artiest dan hier en ook tijdens andere kleinere optredens (ik noem een Andrew Jackson Jihad, WAND) had ik veel meer last van de mensen om me heen.
Ik kan niet zeggen hoe BKS is. Misschien is dat nog wel weer beter dan het gemiddelde live-optreden in Nederland en dan snap ik dat dat erg fijn is, daar kan ik niet voor spreken. Voor DTRH op zichzelf, en ik denk dat dat belangrijker is dan het steeds met BKS te vergelijken, was het publiek gewoon een plus.

Wat betreft het 'teveel te doen': dat kan ik me iets beter voorstellen, ja. Het festivalterrein is erg kleinschalig en alhoewel het overal ruimtelijk is (wat ik echt top vind), was er wel overal iets. En dat heeft soms nadelen, hoor. Zo wilde ik gewoon het tentconcert van Damian Marley meemaken vanaf een grote afstand op het veld op een bankje. Maar voor je het weet komt er een rijdende discotheek aan, die je eraan herinnert: er is maar één manier om van het optreden te genieten en dat is IN de tent te gaan staan. Ik vond dat ook iets teveel af en toe. Een opzet van het festival zal zijn dat er echt op elke hoek van het terrein iets te doen was, en dat had zeker ook voordelen, maar soms wilde je ook enkel even van de zon genieten met een vrolijke noot op de achtergrond.
Daarbij kom ik wel op een ander groot pluspunt van het festival: er waren geen dagtickets en dat betekende dat de camping en het festivalterrein aan elkaar versmolten waren. Als je even de rust zocht, was je wel binnen vijf minuten vanaf het verste punt op het
terrein weer op de camping. En daar was het wel rustig.

Ik merkte ook dat we binnen één dag andere namen voor de podia hadden bedacht, 'Main' 'Teddybeer' en 'die-waar-goat-speelt', want die namen waren echt te ingewikkeld. Na afloop van zijn optreden kondigde Gaslamp killer nog een dj-set aan, maar hij kon zich de naam van het podium ook niet herinneren. Dat staat gewoon een beetje amateuristisch. Niemand heeft er écht last van, maar het komt gewoon knullig over. Thumper (uit Bambi) of bijvoorbeeld The Burrow (hol) had ik al betere namen voor podia gevonden, als je het dan toch per se in konijnenstijl wilde houden.

De tenten zijn een ontwerpkeuze en ik heb daar absoluut geen probleem mee. Veel artiesten komen ook veel beter tot hun recht in een tent: King Gizzard, The War on Drugs, Flying Lotus, om er maar een paar te noemen. Ook van andere festivals kan ik me herinneren vaak het jammer te vinden dat sommige artiesten niet in een tent stonden. Ik heb Nine Inch Nails gezien in de buitenlucht en dat is toch niet hetzelfde als binnen. Dus ik snap de keuze voor een mainstage tent, heel goed zelfs.
Andersom bestaat het natuurlijk ook, dat sommige artiesten buiten veel meer tot hun recht komen. En wat ik dan gek van het festival vind is inderdaad dat ze acts als Jungle by Night 's middags in een tent programmeren, of The Cat Empire en zo zijn er nog wel een aantal bands te noemen. Ja, er zaten echt een aantal acts tussen die snakten naar de buitenlucht en dat ben ik wel met je eens. Twee tenten en één openluchtpodium was idealer geweest.
Maar hee, op de podium-indeling viel sowieso wel wat af te dingen. Veel acts stonden gewoon op een te klein podium, waar anderen een te grote hadden gekregen. Goat was echt stampensvol, maar Roosbeef halfleeg. Ik denk dat ze bij de organisatie zelf niet echt wisten waar mensen nou écht voor kwamen van tevoren. Het kan iets te maken hebben met de plotselinge groei van 10.000 naar 15.000.

Het viel me ook op dat de cameramannen een grote aandacht voor mobieltjes hadden. Op het scherm bij de Teddy Widder (het enige scherm op het festival) kwamen echt overmatig vaak mobieltjes in beeld. Ik snapte dat niet helemaal, maar uit ervaring kan ik zeggen dat die beelden niet representatief zijn voor het festival.


Ik vind het jammer dat men hier het festival neerzet al zou het niet voor muziekliefhebbers zijn of 'mindere muziekliefhebbers' zijn, want dat is onterecht en ik denk ook dat sommige forumbezoekers zich hierdoor wat tekort voelen gedaan (mogelijk stuit het daarom op toch wel wat minder vriendelijke reacties van sommigen). De line-up vind ik er echt een voor fijnproevers. Roisin Murphy, Leftfield, FKA twigs, Flying Lotus, Goat, Damien Rice, Max Richter is een setje namen dat zo spannend is dat weinig festivals ze (allemaal) zouden durven programmeren en ik ben ook veel mensen tegengekomen die dat zochten in een festival en daarom juist DTRH verkozen.
 

suus

Playlistbediener
2 apr 2015
11
0
ik heb een supertof weekend gehad op DTRH!! Maar ik denk wel dat ik die hele discussie hier snap... Het is een beetje ga ik naar pinkpop met een super goede line up maar weinig randprogramma(BKS). Of ga ik naar Lowlands met iets minder goede namen maar met een top randprogramma(DTRH). Deze discussie is al zo oud als lowlands en ik vind gewoon dat ieder zijn ding moet doen. Ik ga ook liever naar Pinkpop dan Lowlands maar dat wil niet zeggen dat Lowlands geen super goed feestje is.
Ik vond DTRH dit jaar gewoon een betere line up dan BKS hebben en heb dus voor dit feestje gekozen. Misschien volgend jaar bks maar ik sluit nog een jaar DTRH zeker niet uit!!
Heb me super vermaakt en eigenlijk aan niemand gestoord. en had zeker voor geen goud de bosrave van de staat willen missen!!
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
en had zeker voor geen goud de bosrave van de staat willen missen!!

Hoe was het, heb er wel wat dingen over gehoord, maar nog geen filmpjes of zo gezien. Lijkt me echt sick!
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Het is echt geen ontkomen aan, aan dat vergelijken. Feit is wel (al lezende dan, want wel naar BKS geweest en niet naar DTRH) dat het in Beuningen allemaal wat meer smoel heeft gekregen. Wat meer een eigen identiteit.
De MOJO/Livenation-gedachte dat iedereen echt van seconde één vermaakt moet worden, slaat me van nature een beetje tegen de borst. Je zag dat ook bij WTWTA waar rummicub-toernooien gehouden moesten worden. Nu vlotjes bouwen en dergelijke. Het boeit me niet en voelt een tikkie kinderdagverblijf.

Maar de hoofdzaak (muziek) was prima in orde. Er is behoorlijk gedurfd geprogrammeerd en er stonden simpelweg meer dan voldoende uitstekende bands. Alles naast elkaar neerleggende sprak het programma van DTRH me meer aan dan van BKS. Zeker vanwege het uitblijven van echte verrassingen in de onderkant en middengedeelte van het programma. Daarnaast waren de headliners ook niet van het kaliber Sigur Ros, Arctic Monkeys of Pixies zoals eerder wel het geval was.

De motivatie dat op BKS het publiek 'beter' is, is ook maar een halve. Daniel Romano was nauwelijks te verstaan door het geroezemoes bijvoorbeeld. Het heeft me al met al doen besluiten om volgend jaar iets langer aan te kijken. De programma's écht naast elkaar te leggen. Maar wel met de hoop dat BKS een fraaie counter in petto heeft. De liefde voor muziek moet, wat mij betreft, namelijk toch écht de grootste grondgedachte zijn van een festival.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Horst Tappert, ik denk dat je in principe heel goed uitdrukt hoe ik ook tegenover het festival sta. Had ik het liefst gehad dat DTRH, net zoals BKS, een festival was waar muziek de be-all en end-all was? Absoluut. Wat dat betreft spreekt BKS mij vanuit de grondslag ook meer aan. Maar zolang die randprogrammering niet afleidt van de muziek kies ik gewoon puur voor het festival dat mijn favoriete muziek programmeert. Dit jaar was dat DTRH, vanwege de sterkere headliners, en volgend jaar wacht ik het af.

De randprogrammering centreerde zich vooral rond het kampvuur en het zogenaamde Vuige Veld. Ik heb spannende verhalen gehoord over raves in een kooi, trefbal en karaoke, maar ik heb er echt niets van meegekregen. Die locaties kon je gemakkelijk vermijden. ;)

Heb de bosrave zelf niet kunnen vinden op vrijdag en na tien minuten de zoektocht opgegeven. :p

Ben nog even bezig met een verslagje, voor wat het waard is!
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
<div class="d4p-bbt-quote-title">PascalBreda wrote:</div>
Iedereen beleeft een festival anders.


Dat denk ik sowieso, want ik kan me in de kritiek van Lateralus gewoon grotendeels niet vinden.

Ik vond het publiek juist erg prettig. Er zijn natuurlijk de zogenaamde rotte appels, maar het overgrote merendeel stond bij artiesten juist aandachtig te luisteren. Natuurlijk, ik heb ook een mafkees bij Damien Rice gemerkt, die met een mijnlamp op zijn voorhoofd over afgelopen weekend stond te schreeuwen. Ja, die mensen zijn er, maar dat waren er maar een paar. ‘Een groot deel’ vind ik erg overdreven. In het geval van de ‘mijnwerker’ ben ik naar de andere kant van de tent gegaan. Geen last meer gehad van wie dan ook.
Tijdens het optreden van Max Richter maakte ik ook iets bijzonders mee. Terwijl een vriendin van me fluisterde dat ze naar de wc ging, werden we er op gewezen wel stil te moeten zijn. Erg prettig dat zoiets wel mogelijk is op een festival.
Ook tijdens Patti Smith was het tijdens de rustige momenten muisstil, wat dat betreft had ik heel erg het idee dat het publiek een goed optreden gewoon heel erg beloonde.
En wat het contact betreft sluit ik me ook aan bij Pascal. Ik was heel erg samen met mijn vriendengroep en absoluut niet gericht op de andere festivalgangers, maar heb toch elke dag gewoon heel erg plezierig contact gehad. Tijdens optredens kon je gewoon iemand vragen of die opzij wilde gaan als je het niet kon zien en niemand deed er ooit moeilijk over. Het was wat dat betreft echt beter publiek dan ik het hele afgelopen jaar bijna in clubs gezien heb. Tijdens alt-J in de HMH werd er meer biergedronken en luidkeels geklaagd over de artiest dan hier en ook tijdens andere kleinere optredens (ik noem een Andrew Jackson Jihad, WAND) had ik veel meer last van de mensen om me heen.
Ik kan niet zeggen hoe BKS is. Misschien is dat nog wel weer beter dan het gemiddelde live-optreden in Nederland en dan snap ik dat dat erg fijn is, daar kan ik niet voor spreken. Voor DTRH op zichzelf, en ik denk dat dat belangrijker is dan het steeds met BKS te vergelijken, was het publiek gewoon een plus.

Wat betreft het ‘teveel te doen': dat kan ik me iets beter voorstellen, ja. Het festivalterrein is erg kleinschalig en alhoewel het overal ruimtelijk is (wat ik echt top vind), was er wel overal iets. En dat heeft soms nadelen, hoor. Zo wilde ik gewoon het tentconcert van Damian Marley meemaken vanaf een grote afstand op het veld op een bankje. Maar voor je het weet komt er een rijdende discotheek aan, die je eraan herinnert: er is maar één manier om van het optreden te genieten en dat is IN de tent te gaan staan. Ik vond dat ook iets teveel af en toe. Een opzet van het festival zal zijn dat er echt op elke hoek van het terrein iets te doen was, en dat had zeker ook voordelen, maar soms wilde je ook enkel even van de zon genieten met een vrolijke noot op de achtergrond.
Daarbij kom ik wel op een ander groot pluspunt van het festival: er waren geen dagtickets en dat betekende dat de camping en het festivalterrein aan elkaar versmolten waren. Als je even de rust zocht, was je wel binnen vijf minuten vanaf het verste punt op het
terrein weer op de camping. En daar was het wel rustig.

Ik merkte ook dat we binnen één dag andere namen voor de podia hadden bedacht, ‘Main’ ‘Teddybeer’ en ‘die-waar-goat-speelt’, want die namen waren echt te ingewikkeld. Na afloop van zijn optreden kondigde Gaslamp killer nog een dj-set aan, maar hij kon zich de naam van het podium ook niet herinneren. Dat staat gewoon een beetje amateuristisch. Niemand heeft er écht last van, maar het komt gewoon knullig over. Thumper (uit Bambi) of bijvoorbeeld The Burrow (hol) had ik al betere namen voor podia gevonden, als je het dan toch per se in konijnenstijl wilde houden.

De tenten zijn een ontwerpkeuze en ik heb daar absoluut geen probleem mee. Veel artiesten komen ook veel beter tot hun recht in een tent: King Gizzard, The War on Drugs, Flying Lotus, om er maar een paar te noemen. Ook van andere festivals kan ik me herinneren vaak het jammer te vinden dat sommige artiesten niet in een tent stonden. Ik heb Nine Inch Nails gezien in de buitenlucht en dat is toch niet hetzelfde als binnen. Dus ik snap de keuze voor een mainstage tent, heel goed zelfs.
Andersom bestaat het natuurlijk ook, dat sommige artiesten buiten veel meer tot hun recht komen. En wat ik dan gek van het festival vind is inderdaad dat ze acts als Jungle by Night ‘s middags in een tent programmeren, of The Cat Empire en zo zijn er nog wel een aantal bands te noemen. Ja, er zaten echt een aantal acts tussen die snakten naar de buitenlucht en dat ben ik wel met je eens. Twee tenten en één openluchtpodium was idealer geweest.
Maar hee, op de podium-indeling viel sowieso wel wat af te dingen. Veel acts stonden gewoon op een te klein podium, waar anderen een te grote hadden gekregen. Goat was echt stampensvol, maar Roosbeef halfleeg. Ik denk dat ze bij de organisatie zelf niet echt wisten waar mensen nou écht voor kwamen van tevoren. Het kan iets te maken hebben met de plotselinge groei van 10.000 naar 15.000.

Het viel me ook op dat de cameramannen een grote aandacht voor mobieltjes hadden. Op het scherm bij de Teddy Widder (het enige scherm op het festival) kwamen echt overmatig vaak mobieltjes in beeld. Ik snapte dat niet helemaal, maar uit ervaring kan ik zeggen dat die beelden niet representatief zijn voor het festival.

Ik vind het jammer dat men hier het festival neerzet al zou het niet voor muziekliefhebbers zijn of ‘mindere muziekliefhebbers’ zijn, want dat is onterecht en ik denk ook dat sommige forumbezoekers zich hierdoor wat tekort voelen gedaan (mogelijk stuit het daarom op toch wel wat minder vriendelijke reacties van sommigen). De line-up vind ik er echt een voor fijnproevers. Roisin Murphy, Leftfield, FKA twigs, Flying Lotus, Goat, Damien Rice, Max Richter is een setje namen dat zo spannend is dat weinig festivals ze (allemaal) zouden durven programmeren en ik ben ook veel mensen tegengekomen die dat zochten in een festival en daarom juist DTRH verkozen.

precies de reden dat ik dit topic nog steeds check. Dit klinkt al positiever dan wat ik op beelden heb gezien :)
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik zie nu het rapport op DTRH. Ik vind de cijfer voor het programma ietwat laag, maar dat is persoonlijk en in de kritiek op het feit dat de timeslots beter hadden gekund kan ik me vinden. Voor mij was The War on Drugs weliswaar de perfecte headliner, maar er waren zeker wel kanttekeningen te maken. Vrijdag was dan misschien de zwakste dag van het festival en voor zo'n dag is Damien Rice niet een geschikte headliner, daar niet iedereen hem kan waarderen. Hoe goed hij ook is, als festivalsluiter (zie BKS13) komt 'ie beter tot zijn recht.
Leftfield had inderdaad beter naar de zaterdagnacht kunnen gaan en van een The Cat Empire en een Roosbeef kun je je dan weer afvragen of die dan niet beter eerder op de dag hadden gekund. Ook de keuze om Goat, FKA twigs en Róisín Murphy zo dicht op elkaar te programmeren is gewoon lastig te begrijpen.
De inhoud was echt een dikke 9, de programmering een 7.

Voor het eten en drinken staat wat mij betreft echt een veel te hoog cijfer. De keuze op het terrein was prima, absoluut. Een beetje aan de hoge kant wel, ik vind €11,70 voor een veredelde pannenkoekje met kaas (we noemen het een galette fromage!) behoorlijk hoog, zelfs voor festivals. Daartegenover stonden wel heerlijke pizza's en de o zo perfecte zeewierburger.

En dan de 'supermarkt', dat vond ik wel ongeveer het slechtste aan de hele camping. Het was onmogelijk een sixpackje te kopen voor bij je tent, maar je kon enkel per glas kopen. En ja, dan moest je in dezelfde rij staan als de mensen die een uitsmijter hadden besteld, wat een lange wacht betekende voor je drankje. Het was leuk dat je voor een half muntje twee pistoletjes kon kopen, maar voor de rest betaalde je ook gewoon de hoofdprijs. Had ik maar meer van thuis meegenomen...

Dit is absoluut niet bedoeld als kritiek op het artikel op de site of wat dan ook, maar meer voor mensen die eventueel volgend jaar overwegen te gaan, dat ze echt beter een paar blikjes en wat brood en pindakaas van thuis mee moeten nemen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
ik heb een supertof weekend gehad op DTRH!! Maar ik denk wel dat ik die hele discussie hier snap… Het is een beetje ga ik naar pinkpop met een super goede line up maar weinig randprogramma(BKS). Of ga ik naar Lowlands met iets minder goede namen maar met een top randprogramma(DTRH). Deze discussie is al zo oud als lowlands en ik vind gewoon dat ieder zijn ding moet doen. Ik ga ook liever naar Pinkpop dan Lowlands maar dat wil niet zeggen dat Lowlands geen super goed feestje is.
Ik vond DTRH dit jaar gewoon een betere line up dan BKS hebben en heb dus voor dit feestje gekozen. Misschien volgend jaar bks maar ik sluit nog een jaar DTRH zeker niet uit!!

Suus weet het hier tegen even mooi in een paar zinnetje's samen te vatten.
Iedereen heeft zn voorkeur zo heeft iemand hier een hekel aan die gekke tent namen dat snap ik dan ook helemaal niet, maar dan hoeven we daar niet de hele tijd over te beginnen. BKS is meer gericht op muziek en DTRH ook maar ook meer op dingen daar omheen. Mensen kiezen die naar BKS gaan komen iets meer voor de muziek hierdoor krijg je ook een prettiger publiek als je het mij vraagt. Op DTRH komen de meeste mensen waarschijnlijk iets meer voor een feestje dan voor de Muziek en dat is ze goed recht.

Maar niet vergeten dat het hier op het forum vol zit met mensen die veels te veel muziek luisteren en dus waarschijnlijk ook meer voor de muziek gaan. Niet gek dat de meerderheid dus BKS boven DTRH verkiest toch? Wij hebben een voorkeur, niet alleen maar haat.

 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
Precies ik luister veel muziek, maak muziek en wil op een festival vooral muziek/bands zien. En BKS heeft 40 acts meer staan. Dus die keuze is voor mij snel gemaakt. Vindt DTRH ook geen concurrent voor BKS. Het is een totaal ander festival aan het worden. Ze gaan meer de strijd aan met hun eigen LL. Zou me niet verbazen als door deze editie veel bezoekers van LL overstappen en kiezen voor een iets kleiner en gemoedelijker festival.
DTRH heeft ook geen plannen om de line up in omvang uit te breiden, iets wat ik op termijn wel verwacht bij BKS met een zesde podium net voor stage four. Dan is gelijk de grote loopafstand naar de camping weg.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Veertig acts is een beetje aan de overdreven kant, maar dat het een hoop meer is klopt inderdaad. Je hebt het fout wat betreft de line-up van Down The Rabbit Hole, want die is dit jaar met iets van 15% uitgebreid. Ook lijkt me een zesde podium voor BKS erg onwaarschijnlijk. De organisatie van BKS heeft meerdere malen aangegeven tot nu toe op elk festival verlies te hebben gedraaid, dus het is echt nog wel even wachten op dat zesde podium.
Dat DTRH een 'totaal ander festival' aan het worden is, is deels waar. Maar ik denk dat je het fout hebt als je zegt dat DTRH zich sinds dit jaar minder met muziek bezighoudt dan vorig jaar, in tegendeel! Ik denk dat DTRH dit jaar iets meer zijn karakter heeft gevonden (experimenteel/psychedelisch) en daardoor zich juist ook meer op muziek is gaan focussen.

Ik snap verder wel dat de meeste voor muziek gaan, maar dat vind ik niet een reden om direct BKS boven DTRH te verkiezen. Het gaat er niet om hoeveel je programmeert, maar om wat je programmeert en ik denk echt dat daar ook een belangrijk verschil ligt. Ik ben dit jaar veel mensen tegengekomen die vorige jaren naar BKS waren gegaan, maar op basis van de line-up van dit jaar juist DTRH verkozen.
Als je meer van indie rock tot punk en dergelijke houdt is BKS een beter festival voor je met acts en hou je meer van experimentele tot psychedelische muziek dan zal DTRH je meer aanspreken (even kort door de bocht).

Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat ik, en vele andere DTRH-bezoekers, zichzelf minstens net zo grote liefhebbers van muziek noemen als veel BKS-bezoekers, maar voor mij was de line-up van BKS van dit jaar gewoon minder sprankelend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken