Down the Rabbit Hole 2015

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
War on Drugs is wel een matige boeking/afsluiter inderdaad. Die vrijdag is echter steengoed, met punkiconen Patti en Iggy. Ik ben d'r gewoon bij.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
BKS wil groeien naar 40k+ bezoekers, dus ze zullen toch weleens moeten gaan denken aan dat soort headliners. Florence was in mijn optiek de gedroomde headliner voor ze. Dit zijn leuke namen hoor, maar laten we wel zijn, het is net ff niet ‘mainstream’ genoeg om door te groeien naar 30k+ bezoekers.

Is dat zo ja? hebben ze dat ooit uitgesproken?
Weet iemand verder of dat op die locatie eigenlijk mogelijk is? of moeten ze na 25k+ verhuizen?
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
<div class="d4p-bbt-quote-title">Seventheen Seconds wrote:</div>
The War on Drugs is leuk maar vorig jaar waren ze actueel zoals Damien Rice dat twee jaar geleden was.

Nu moet ik toch even mijn geliefde singer songwritertje beschermen. Damien Rice was 2 jaar terug inderdaad een geniale boeking die uit het niks kwam. Maar de beste man heeft vorig jaar nog een album gedropt. dus nog steeds wel actueel hoor.

En het is ook een waanzinnige performer. Maar twee jaar gelden was het echt het konijn uit de hoge hoed.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>
BKS wil groeien naar 40k+ bezoekers, dus ze zullen toch weleens moeten gaan denken aan dat soort headliners. Florence was in mijn optiek de gedroomde headliner voor ze. Dit zijn leuke namen hoor, maar laten we wel zijn, het is net ff niet ‘mainstream’ genoeg om door te groeien naar 30k+ bezoekers.

Is dat zo ja? hebben ze dat ooit uitgesproken?
Weet iemand verder of dat op die locatie eigenlijk mogelijk is? of moeten ze na 25k+ verhuizen?

met Decibel zitten er 50.000 man. Dat was een dag en wordt dit jaar drie dagen. Plek zat. Bij Four staat bij Decibel nog een hoofdpodium (dacht ik).
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>
BKS wil groeien naar 40k+ bezoekers, dus ze zullen toch weleens moeten gaan denken aan dat soort headliners. Florence was in mijn optiek de gedroomde headliner voor ze. Dit zijn leuke namen hoor, maar laten we wel zijn, het is net ff niet ‘mainstream’ genoeg om door te groeien naar 30k+ bezoekers.

Is dat zo ja? hebben ze dat ooit uitgesproken?
Weet iemand verder of dat op die locatie eigenlijk mogelijk is? of moeten ze na 25k+ verhuizen?

Kan hem niet terugvinden, dacht het wel. Ze willen sowieso groeien (duh), wat dus tov de 1e editie al 2 jaar op rij niet lijkt te lukken. Vorig jaar sowieso niet meer bezoekers dan de eerste editie, en nu ook niet uitverkocht. Hangt beetje af hoeveel kaarten ze in de verkoop hebben maar als dat er weer 15.000 waren (zoals bij de uitverkochte eerste editie) is het ze ook dit jaar niet gelukt te groeien.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.417
650
<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>
BKS wil groeien naar 40k+ bezoekers, dus ze zullen toch weleens moeten gaan denken aan dat soort headliners. Florence was in mijn optiek de gedroomde headliner voor ze. Dit zijn leuke namen hoor, maar laten we wel zijn, het is net ff niet ‘mainstream’ genoeg om door te groeien naar 30k+ bezoekers.

Is dat zo ja? hebben ze dat ooit uitgesproken?
Weet iemand verder of dat op die locatie eigenlijk mogelijk is? of moeten ze na 25k+ verhuizen?

Volgens mij is het enige dat ze uitgesproken hebben de wens was om te groeien na de eerste editie (wat ze gedaan hebben), en dat ze festivals als Primavera als ideale voorbeeld zien.

Als Primavera een ideaal voorbeeld is doen ze er beter aan op de schaal van 15-20k te blijven. Anders ga je met de grotere namen toch wel hevig in het vaarwater van Pinkpop en Lowlands zitten.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Ze zijn niet gegroeid na de eerste editie, dat geeft men overal ruiterlijk toe in interviews.

http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/Best-Kept-Secret-2014/Directeur-Robert-Swarts---Best-Kept-Secret-is-een-vijfjarenplan--.html



Het zit erop, ik denk dat hier twee tevreden mensen zitten.
Robert Swarts: "Het was een geslaagde editie. We zijn heel tevreden. Eigenlijk wilden we een stapje groeien, dat is niet helemaal gelukt, maar we hebben wel hetzelfde aantal bezoekers gehaald als vorig jaar, zo'n 15.000 per dag. Er komt sowieso een derde editie, op 19, 20 en 21 juni 2015."

 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
DTRH komt opeens al met een datum voor volgend jaar: 24-26 Juni 2016. Lekker willekeurige aankondiging.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
DTRH komt opeens al met een datum voor volgend jaar: 24-26 Juni 2016. Lekker willekeurige aankondiging.

Inderdaad, vorig jaar kwam BKS en hun weekend met de data voor het jaar er op. Die zullen dus ook komend weekend waarschijnlijk met hun nieuwe datum komen. Maar is dit niet weer simpelweg weer net iets eerder er uit willen gooien als BKS?
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Inderdaad, vorig jaar kwam BKS en hun weekend met de data voor het jaar er op. Die zullen dus ook komend weekend waarschijnlijk met hun nieuwe datum komen. Maar is dit niet weer simpelweg weer net iets eerder er uit willen gooien als BKS?
Uhm. Nee. Je wil misschien graag patronen zien dat DTRH puur gericht is op BKS, maar je moet echt ophouden met spoken te verzinnen.
De eerste reden daarvoor is dat het absoluut geen zin zou hebben vanuit DTRH, omdat er nog geen ticketverkoop is voor volgend jaar.

Verder: vaak maken organisaties vlak na afloop van het festival bekend wat de data voor volgend jaar zijn. Waarom zou DTRH dat niet doen? Ik kan je alvast drie mogelijke redenen geven die logischer zijn dan iets wat ook maar met BKS te maken heeft.
1) De week na DTRH is het zomervakantie in Nederland. Kleinere kans dat mensen dan nog de social media volgen.
2) Je geeft er als festival mee aan dat de kaartverkoop zo goed is gegaan dat je sowieso een volgend jaar terugkomt. Je straalt dus naar buiten dat het goed gaat met het festival.
3) Je staat even in de spotlights. Alle namen en alles is al bekend, maar je wil je festival nog even in the picture krijgen om nog wat extra kaartjes te verkopen.

Tenslotte de line up van BKS is gewoon beter en actueler. Vooral dat laatste.
Actueler? Ik denk dat dat heel erg een kwestie van smaak is, wat je relevant vindt. Ik vind namen als Young Fathers, King Gizzard, Clark, Flying Lotus en FKA Twigs veel relevanter dan de meeste BKS-namen. Daarmee bedoel ik niet af te geven op BKS, absoluut niet, want het is een toonaangevend festival, maar ik wil gewoon aangeven dat wat je relevant vindt ook afhangt van welke muziek je leuk vindt.

Ik vind The Libertines bijvoorbeeld noch interessant noch relevant voor popmuziek vandaag de dag, net als Noel Gallagher. Ik heb heel erg van britpop gehouden en het was natuurlijk relevant in de jaren '90, maar tegenwoordig vind ik dat het genre wel is uitgedoofd, met de nieuwe plaat van Blur als uitzondering. Anyway, als je nog dik in dat genre zit en vermoedt dat ze ook zonder The Clash-productie een geweldig nieuw album gaan neerzetten, dan is het een relevante act voor je.

Als je into acid rock, abstracte hip-hop en experimentele electronica bent dan is DTRH een erg relevant festival.

Dan het bouwen van vlotten. Daarvoor kan je ook bij de zeeverkenners terecht. Ook is het een beetje een kinderachtig festival met al die namen voor de verschillende podia. Waarschijnlijk ben ik te oud voor dat festival.
Als je je door de naam van een festival, de namen van podia en het feit dat er een activiteit als vlotten bouwen, te oud voelt voor een festival...

Je kan besluiten niet naar Pinkpop gaan omdat je niets met de kleur roze hebt, je kan Lowlands weigeren te bezoeken omdat je hun site altijd zo lelijk vindt, je kan Best Kept Secret overslaan omdat je de naam zo arrogant vindt klinken. Kan allemaal, maar wie heb je ermee? Jezelf. Zo'n naam zegt net zoveel over een festival als het aantal sproeten op je gezicht iets over jou zegt. Echt heel weinig. Mij boeit het in ieder geval niet voor mijn beleving.
Ik vind de naam persoonlijk ook wel aardig. Toepasselijker dan Best Kept Secret, dat hier met grote posters door de stad heeft gehangen, wat ik dan weer tegenstrijdig vindt. Maar goed, die naam boeit me dus echt niets, en een festival veroordelen op basis van zijn naam... nou ja, dat is dus wel weer kinderachtig. Dan ben je dat jongetje in de klas dat mij kinderachtig noemde toen ik als zestienjarige (jaren geleden) nog Mario-spelletjes speelde.
De namen voor podia, tsja, ik vind ze niet mooi of zo, maar: boeiend.

Bij het vlotten bouwen snap ik iets beter wat je bedoelt. Het is kritiek die hier meerdere malen op het forum is benoemd op dit festival en ik kan me er echt wel deels in vinden. Ik ga niet voor vlotten bouwen naar een festival en ik ga ook zeker met de line-up van dit jaar geen vlotten bouwen, maar... Het organiseren van een initiatief als vlotten bouwen op je festival kost de organisatie weinig geld en zorgt er wel voor dat zij die net even een momentje geen leuke band hebben om te bekijken iets anders te doen hebben.
Ik zou dan in dat geval geen vlotten bouwen, maar ieder zijn meug. Daarbij kun je ook films kijken of bij het kampvuur zitten als vlotten niet je ding zijn. Ik vind het wel prettig, want het betekent ook dat het wat rustiger is in de tenten. Ik vind niet per se dat tenten bomvol moeten staan, vol met mensen puur omdat ze niets beter te doen hebben. Op Pinkpop staat de Main Stage ook altijd vol, maar echt toegewijd is het publiek niet, dan heb ik liever dit.
Je bent niet verplicht vlotten te bouwen en je kan het hele weekend zonder ook maar een vlot te hebben gezien doorkomen. Die vlotten spreken mij ook niet aan, maar het is een extra en je hoeft er niets mee te doen.

#onlinediscussions :-?

Ik heb heus wel door dat het hier 'niet alleen negativiteit' is, maar ik ben het wel ten dele met Bram Boot eens. Het is wel de hele tijd dezelfde kritiek. Dat vlotten bouwen de mensen hier niet aanstaat weten we inmiddels wel. We hebben het toch ook niet de hele tijd over hoe lame een Safari Sleepover is: http://www.bestkeptsecret.nl/best-kept-secret-airbnb-introduceren-sleepover-safari/
 

PascalBreda

Randprogramma
1 mrt 2014
235
0
Ik sluit me hier volledig bij aan! !!

Ik zit in het hoekje van Rhye, Oscar and the wolf, Flying Lotus, FKA Twigs, Clark, The Gaslamp Killer. Dus voor mij wordt het een supertof en actueel feestje en ik ga ook enorm genieten.

Snap ook echt niet wat mensen allemaal lopen te bitchen op DTRH. Nogal kinderachtig allemaal. Iedereen heeft een andere smaak vandaar al die keuze.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik sluit me hier volledig bij aan! !!

Ik zit in het hoekje van Rhye, Oscar and the wolf, Flying Lotus, FKA Twigs, Clark, The Gaslamp Killer. Dus voor mij wordt het een supertof en actueel feestje en ik ga ook enorm genieten.

Snap ook echt niet wat mensen allemaal lopen te bitchen op DTRH. Nogal kinderachtig allemaal. Iedereen heeft een andere smaak vandaar al die keuze.

Heeft niet te maken met smaak. Het zou simpelweg beter zijn als één van de twee over zou blijven met een héél goed affiche in plaats van twee behoorlijk goede. En dan heb ik de meeste sympathie voor BKS omdat ze eerder waren, ze een hele open communicatie hebben en ik er nu drie prachtige edities heb beleefd.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Wij kiezen er voor om naar BKS te gaan, jullie kiezen voor DTRH geen probleem.
Maar dat betekent toch niet dat wij geen mening mogen hebben over jullie geliefde festival?

Wij komen misschien iets meer voor de muziek en die gekke dingen daaromheen hoeft voor ons niet zo.
Dat is misschien wel een van de redenen waarom jullie voor DTRH kiezen ipv BKS.
Ook kies je voor een festival dat voor jezelf relevant is. Maar dat neemt niet weg dat ik het met @Seventheen Seconds eens ben. Ik vind de line-up van BKS ook een stuk actueler dan die van DTRH. Zo kun je vinden wat je wilt van Noel en The Libertines, ze hebben wel recent een album uitgebracht of deze is nog in de maak.

Verder staan er een stuk meer Nederlandse namen op het affiche van DTRH, deze mogen dan misschien wel relevant zijn. Maar deze kan ik ook elk weekend checken in een willekeurig zaaltje. Dan kies ik liever voor een bandje uit het buitenland op BKS.

Die gekke namen en dat vlotten bouwen weerhoudt mij er echt niet van om naar dat Festival te gaan. Daar moet je toch wel overheen kunnen kijken, anders neem je jezelf inderdaad iets te serieus als je het mij vraagt.

Als ze volgend jaar met een leuke line-up komen ben ik misschien ook wel te vinden in de Teddy Widder of de Fuzzy Lop.

Tuurlijk is het slim om je datums buiten je festival om aan te kondigen, weer een extra media momentje. Maar je kan toch simpelweg niet negeren dat het opvallend is? BKS, Pinkpop etc. ze komen allemaal met datums in hun weekend. Ook 3voor12 liet weten het opvallend te vinden in hun eindinterview op BKS. DTRH maakt gewoon wat meer opvallende keuzes maar daar mogen wij toch gewoon ons zegje over blijven doen hiero.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
Gaat om focus. Die moet gericht zijn op muziek en niet op de randverschijnselen, als een kampvuur, een vlot bouwen, een festivalkrantje maken, of een kunst- en cultuurprogramma. Bij BKS is de focus voor 100% gericht op muziek en dat zie je niet terug bij LL en DTRH. Daarom ook nooit naar LL gegaan, terwijl die in mijn ogen altijd een top line-up hebben gehad. Gaat mij om een puur muziekfestival. Daar zijn er in Nederland twee van die ik relevant vindt Pinkpop en BKS. Die laatste sluit tegenwoordig beter aan bij mijn voorkeur.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Wij kiezen er voor om naar BKS te gaan, jullie kiezen voor DTRH geen probleem.
Maar dat betekent toch niet dat wij geen mening mogen hebben over jullie geliefde festival?
Heb ik geen probleem mee en zeg ik ook niet (zal ook niet richting mij zijn, weet ik), maar ik vind wel dat er veel onterechte kritiek is en dat is jammer. Ik vind het geen probleem om hier en daar wat recht te zetten als ik denk dat anderen iets zeggen wat niet klopt, want dat is ook hoe een discussie werkt. Wel heb ik het idee dat er veel naar ongefundeerde kritiek wordt gezocht en veel kritiek wordt verzonnen, in plaats van dat mensen simpel zeggen: "Nou, ik heb liever een festival met 70 acts dan 50" of "Ik hou meer van indie rock (of een ander genre dat goed vertegenwoordigd is op BKS) dan stoner of experimenteel." - Met dat laatste bedoel ik ook niet te zeggen dat er geen goede indie rock is op DTRH of andersom geen goede experimentele muziek op BKS, maar het is meer die focus.

Dat vind ik allemaal prima kritiek, maar soms is men een beetje onrechtvaardig richting DTRH.

Wij komen misschien iets meer voor de muziek en die gekke dingen daaromheen hoeft voor ons niet zo.
Dat is misschien wel een van de redenen waarom jullie voor DTRH kiezen ipv BKS.

Ook kies je voor een festival dat voor jezelf relevant is.
Ik kies ook puur voor de muziek en daarom ga ik naar DTRH dit jaar. Ik luister veel bands die op BKS komen, maar een aantal van mijn favoriete acts daar heb ik gewoon al (meerdere malen) gezien recentelijk en er zijn veel namen die me totaal niet aanspreken. Vorig jaar zou ik bijna naar BKS gaan, maar toen kwam ik erachter dat Hurricane veel BKS-namen ook had, maar dat Arcade Fire daar wél was, dus heb ik dat festival bezocht.
En ik vind ook los daarvan de namen op DTRH iets sterker dan BKS.


Maar dat neemt niet weg dat ik het met @Seventheen Seconds eens ben. Ik vind de line-up van BKS ook een stuk actueler dan die van DTRH. Zo kun je vinden wat je wilt van Noel en The Libertines, ze hebben wel recent een album uitgebracht of deze is nog in de maak.
Dat klopt, maar dat geldt ook voor het gros van de artiesten op DTRH. Voor een Iggy Pop of een Patti Smith geldt dat niet natuurlijk, maar net zo min geldt dat voor Ride en Jesus & The Mary Chain. Dus wat als actueel bestempelt kan worden, zoals ik in mijn vorige post aangaf, is behoorlijk subjectief.

Verder staan er een stuk meer Nederlandse namen op het affiche van DTRH, deze mogen dan misschien wel relevant zijn. Maar deze kan ik ook elk weekend checken in een willekeurig zaaltje. Dan kies ik liever voor een bandje uit het buitenland op BKS.
Er staan meer Nederlandse namen op het affiche van BKS dan DTRH, maar je hebt gelijk dat percentueel gezien BKS veel beter scoort op dat front. En dat klopt. Toch is op beide festivals het aantal Nederlandse acts erg laag; 15% op DTRH en 10% op BKS. Ikzelf zie geen enkele Nederlandse act komend weekend, omdat die acts steeds tegenover grotere buitenlandse namen geprogrammeerd zijn.

En verder heeft DTRH een aantal behoorlijk exlcusieve namen die ik niet wil missen. Patti Smith, Flying Lotus, Alabama Shakes, Iggy Pop, Andrew Bird, Goat, The Gaslamp Killer Experience, Young Fathers. Het is een rijtje van artiesten die (voor zover ik weet) het afgelopen jaar geen Nederlandse shows hebben gegeven en ook in de toekomst niks gepland hebben in Nederland. Namen als alt-J, Eagulls, Future Brown, The Libertines, Asap Rocky, Ride, Future Islands, Death Cab for Cutie, Mew, Hinds, Ariel Pink, Waxahatchee en Jonny Greenwood vind ik allemaal geweldig. Maar slechts twee of zo daarvan hebben niet het afgelopen jaar al in Nederland gestaan of staan het komend halfjaar op het programma.
Daarmee wil ik niets af doen aan BKS, wat een geweldige line-up had dit jaar. Maar voor iemand die veel van deze namen al heeft gezien of gaat zien is DTRH net iets interessanter.

Tuurlijk is het slim om je datums buiten je festival om aan te kondigen, weer een extra media momentje. Maar je kan toch simpelweg niet negeren dat het opvallend is? BKS, Pinkpop etc. ze komen allemaal met datums in hun weekend. Ook 3voor12 liet weten het opvallend te vinden in hun eindinterview op BKS. DTRH maakt gewoon wat meer opvallende keuzes maar daar mogen wij toch gewoon ons zegje over blijven doen hiero.
Oh, het is zeker opvallend. Maar speculeren dat het iets met BKS te maken heeft vind ik gewoon kort door de bocht. ;) DTRH's manier van marketing is ook vooral heel erg 'anders zijn om het anders zijn' - een wijze waar niemand hier op het forum inclusief mijzelf niet echt van is - en ik vind dit ook weer in dat straatje passen. Ik denk dat het niet direct met BKS te maken heeft, doordat ze die te slim af willen zijn, maar ze zijn gewoon op zoek naar aandacht in welke vorm dan ook. En dat krijgen ze wel op deze manier.

Ik ben het wel eens met het feit dat BKS iets sympatieker is in de transparante manier van communiceren dan DTRH, hoor.

Is er ooit iets slechtst over de naam gezegd? Het gaat om de gun-factor en de achterliggende gedachte van het startten van DTRH. MOJO heeft gezien dat BKS een succes was en speelt hier (slim, of juist niet) op in. Dat de gun-factor voor veel mensen bij BKS dan hoger is dan bij DTRH is toch logisch? Als jij voor €100,- liever naar DTRH gaat, of de line-up beter vindt mag dat best. Maar ga niet meteen alles bestempelen met gezeik/kinderachtig.
Je hebt de discussie volgens mij niet helemaal gelezen. Ik reageerde direct op de opmerking van Seventeen Seconds, die het festival kinderachtig noemde. Waarbij hij, ja echt, iets slechts zei over de naam. Dus het antwoord op je vraag is ja. We hadden het niet over de gun-factor.
Daarbij bestempel ik niet 'alles als kinderachtig' en ik heb al helemaal niks gezeik genoemd, dus ik weet niet waarom je dat zegt.
 

PascalBreda

Randprogramma
1 mrt 2014
235
0
Zijn er ook nog mensen die net zoals ik gewoon 3 dagen een geweldige tijd gaan hebben op DTRH? Vooral de haters en de BKS fans zijn hilarisch om te lezen. Ik ga even los (no hard feelings verder ).

BKS is enorm mainstream geworden want ze werden zelfs op NPO 3 uitgezonden. Qua actualiteit en band ligt het echt aan smaak maar ik vind hun programmering dit jaar niet zo de diepte in gaan.


Bye en tot na afloop. Ik ga Down The Rabbit Hole
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
BKS is enorm mainstream geworden


Mooi dat we om elkaar kunnen lachen dan. Wat denk je dat een doel van een festival is? Of zit je hier maar gewoon een beetje trollen?

ik vind hun programmering dit jaar niet zo de diepte in gaan.
De focus van BKS ligt dan ook in een breed en divers programma. Nergens anders waar je iets als Jonny Greenwood, Blanck Mass en JAMC kan zien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken