Welk festival raden jullie aan voor een rock-liefhebber die voor het eerst naar een festival wilt

MeesPos

Randprogramma
9 dec 2023
100
34
Ik wil dus dit jaar voor het eerst naar een meerdaags festival gaan. Vorig jaar had ik gekeken naar Rock Werchter, alleen kwam ik een beetje last-minute met kijken.

Ik vroeg me af welk festival jullie kunnen aanraden om heen te gaan voor de eerste keer, of festivals die ik beter nog kan vermijden voor het eerst. Mijn muzieksmaak is een beetje Rock en Indie, als voorbeeld vond ik de line-up van Pinkpop en Rock Werchter van 2023 heel goed. Misschien om een beter overzicht te hebben van mijn smaak, hier mijn Last.FM: https://www.last.fm/user/MeesPos.

Mij maakt het zelf niet uit hoe groot het festival is, zolang er maar leuke muziek is. Maar wil wel graag een beetje een groot festival hebben, waar grote namen komen (Festivals zoals Rock Werchter etc.)
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.407
3.373
Ik wil dus dit jaar voor het eerst naar een meerdaags festival gaan. Vorig jaar had ik gekeken naar Rock Werchter, alleen kwam ik een beetje last-minute met kijken.

Ik vroeg me af welk festival jullie kunnen aanraden om heen te gaan voor de eerste keer, of festivals die ik beter nog kan vermijden voor het eerst. Mijn muzieksmaak is een beetje Rock en Indie, als voorbeeld vond ik de line-up van Pinkpop en Rock Werchter van 2023 heel goed. Misschien om een beter overzicht te hebben van mijn smaak, hier mijn Last.FM: https://www.last.fm/user/MeesPos.

Mij maakt het zelf niet uit hoe groot het festival is, zolang er maar leuke muziek is. Maar wil wel graag een beetje een groot festival hebben, waar grote namen komen (Festivals zoals Rock Werchter etc.)
Heel tof, ik raad Rock Werchter aan! Gewoon in de Benelux, makkelijker met reizen neem ik aan. Zult ook alle artiesten voor het eerst zien, dus je hebt geen 'last' van herhalende artiesten. Afgaande op je last.fm lijkt dit me de beste keus. Tot in het RW-topic!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Nelios, Paddy en MeesPos

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.620
5.046
Ik wil dus dit jaar voor het eerst naar een meerdaags festival gaan. Vorig jaar had ik gekeken naar Rock Werchter, alleen kwam ik een beetje last-minute met kijken.

Ik vroeg me af welk festival jullie kunnen aanraden om heen te gaan voor de eerste keer, of festivals die ik beter nog kan vermijden voor het eerst. Mijn muzieksmaak is een beetje Rock en Indie, als voorbeeld vond ik de line-up van Pinkpop en Rock Werchter van 2023 heel goed. Misschien om een beter overzicht te hebben van mijn smaak, hier mijn Last.FM: https://www.last.fm/user/MeesPos.

Mij maakt het zelf niet uit hoe groot het festival is, zolang er maar leuke muziek is. Maar wil wel graag een beetje een groot festival hebben, waar grote namen komen (Festivals zoals Rock Werchter etc.)
Dus je zoekt een festival met een line-up en grote namen als Rock Werchter?
Uh, misschien wat vergezocht, maar wat dacht je van Rock Werchter? 😅😉
 

MeesPos

Randprogramma
9 dec 2023
100
34
Dus je zoekt een festival met een line-up en grote namen als Rock Werchter?
Uh, misschien wat vergezocht, maar wat dacht je van Rock Werchter? 😅😉
Hahaha, ja wat ik meer bedoelde is grote namen en een beetje zoals de line-up van Rock Werchter line-up van vorig jaar. Misschien dat er andere festivals zijn waar ik dan ook nog naar kan kijken naast Rock Werchter!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.620
5.046
Hahaha, ja wat ik meer bedoelde is grote namen en een beetje zoals de line-up van Rock Werchter line-up van vorig jaar. Misschien dat er andere festivals zijn waar ik dan ook nog naar kan kijken naast Rock Werchter!
Grotere namen dan op Werchter zul je doorgaans niet vinden in de Benelux, veruit het grootst en meeste budget.
Pinkpop en in mindere mate Pukkelpop komen wellicht nog het meest in de buurt.
Zwarte Cross is zelfs iets groter dan Pinkpop, maar trekt wat ander soort publiek.
Verder zijn er nog Lowlands, Best Kept Secret, Down The Rabbit Hole (allen in Nederland), maar die zijn allemaal wat kleiner en alternatiever.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
805
995
Hahaha, ja wat ik meer bedoelde is grote namen en een beetje zoals de line-up van Rock Werchter line-up van vorig jaar. Misschien dat er andere festivals zijn waar ik dan ook nog naar kan kijken naast Rock Werchter!
Als je naar andere festivals kijkt die naargelang jouw smaak programmeren, moeten we er hoe dan ook bij vermelden dat Rock Werchter het grootste festival is binnen jouw wensen in de benelux. Doorgaans betekent dat dat dus ook het festival is met het meeste budget en de grootste namen. Pinkpop, Pukkelpop en Lowlands programmeren ook binnen jouw smaak, maar zullen onderaan de streep (bijna) altijd de minder grote namen hebben en een minder breed programma. Hierin heeft Rock Werchter imo dus het meeste te bieden voor je.

Persoonlijk vind ik de massaliteit van een groot meerdaags festival een minpunt en wilde dat even benoemen als mogelijk selectiecriterium. Als dit ook voor jouw een rol speelt, je gaat bijvoorbeeld liever naar kleine intieme concerten dan naar de ziggo dome, zou je bijvoorbeeld Best Kept Secret of een Nirwana Tuinfeest kunnen proberen. Maar zoals ik zei, die zullen nooit in de buurt komen van Rock Werchter. Waar Best Kept Secret zich zelfs richt op indie en muziek voor de liefhebber, wat al minder in je eigen straatje zou kunnen passen. Deze 2 festivals trekken respectievelijk 30K (best kept secret) mensen en 1k-5k als ik het goed heb. Of Best Kept Secret aansluit op je smaak kun je altijd even checken op hun site. Ze hebben de eerste namen al bekendgemaakt voor komende editie.
 
  • Leuk
Waarderingen: MeesPos

festibob

Randprogramma
5 jan 2024
230
86
Glastonbury is het meest legendarische festival in Europa maar is altijd in recordtempo uitverkocht.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken