Wat luister je nu?

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Geen zin om speciaal een topic aan te maken maar wel een vraag die me nu bezighoudt:

(In welk geval) checken jullie setlists van tevoren?

Ik ga in mei naar TOOL en probeer alle spoilers te ontwijken. Bijna niet te doen, kan geen YouTube of Reddit openen en lees ook geen recensies op (andere) fora. Het duurt nog dik 4 maanden tot het concert. Is dit de meerwaarde om 'verrast te worden' waard volgens jullie? Scheelt ook dat ik de setlists vóór de kerst wél gezien heb en elk nummer van de band ken.
Dat hangt bij mij sterk af van artiest tot artiest en context.
Vroeger toen ik relatief weinig concerten deed, telde ik af naar elk optreden en bereidde ik mij goed voor (setlist checken, albums luisteren,...). Met de hoeveelheid concerten die ik nu doe, kom ik daar meestal niet aan toe en ga ik 90% van de tijd volledig blind (soms zelfs het laatste album nog niet eens geluisterd).
De enige optredens waarvan ik nu nog de setlist op voorhand bekijk, zijn vooral grote shows van artiesten waar ik erg fan van ben. Ik denk dan aan dure popshows in de grote zalen, waar je alles uit je geld wilt halen en alles wilt kunnen meezingen. De muziek op zich maakt dus ook wel een verschil, kan me voorstellen dat Tool juist zo'n groep is waarbij het leuk is om niets te weten. Bij artiesten die elke dag een andere setlist hebben, ga ik ook minder snel een setlist opzoeken, heeft dan toch weinig nut.

Edit: zelf ook nooit echt problemen met spoilers daardoor. Ik ga meestal blind uit tijdsgebrek of omdat de setlist mij niet echt uitmaakt. En de paar keer dat ik dan toch opzettelijk niets wil weten, is het ook geen drama als ik dan wel per ongeluk iets lees.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.294
6.488
Bij artiesten die elke dag een andere setlist hebben, ga ik ook minder snel een setlist opzoeken, heeft dan toch weinig nut.
En ik heb vaak het idee dat bij die optredens het leukst is als ze een bepaald nummer spelen. Dat maakt het extra speciaal. Ik vind dat meer artiesten dat zouden moeten doen. Spelen waar ze die avond zin in hebben ala Pearl Jam, Bruce etc
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Dank voor de reacties allen. Ik heb dit maar één keer eerder gedaan (het écht alles van de band vermijden), toevallig ook voor TOOL in 2022. Toen ging ik ze wel twee keer zien en heb ik na de eerste keer wel de overige setlists van die tour gecheckt.
Is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk, maar die tweede show beviel me een stuk beter, ook daar waren er toch nog verrassingen (The Patient en 7empest).

Wat denken anderen die regelmatig concerten bezoeken hier en waarom?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
En ik heb vaak het idee dat bij die optredens het leukst is als ze een bepaald nummer spelen. Dat maakt het extra speciaal. Ik vind dat meer artiesten dat zouden moeten doen. Spelen waar ze die avond zin in hebben ala Pearl Jam, Bruce etc
Ja precies! Ik bekijk uiteraard wel heel vaak de setlist achteraf en dan is het altijd leuk om te zien dat een bepaald nummer nog maar twee keer eerder voorbij kwam in de tour.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
296
169
Geen zin om speciaal een topic aan te maken maar wel een vraag die me nu bezighoudt:

(In welk geval) checken jullie setlists van tevoren?

Ik check meestal de setlist statistieken, maar zelden de eigenlijke setlists. Op die manier weet je wel wat een band (meestal) speelt, maar niet in welke volgorde, zodat er toch nog een zekere verrassing in zit.

De reden dat ik dat doe is meestal gewoon om 'goed voorbereid' te zijn, omdat ik een albumluisteraar ben en geen singlesluisteraar. Er zijn dus veel bands waarvan ik pakweg 8 van de 11 albums volledig ken, maar die 3 andere volledig niet. Vaak is het dan gemakkelijker om kort voor het optreden nog de nummers te luisteren van de albums die ik niet ken, waarvan ik weet dat ze ze spelen, dan om die 3 albums volledig te gaan doorgronden.

Bij bands waarvan ik echt alles ken, kijk ik meestal niet op voorhand naar de setlist (statistieken).

Bewust vermijden heb ik overigens nog nooit gedaan, maar dat lijkt me (voor mij persoonlijk bedoel ik dan) niet zo extreem moeilijk. Zo lang je wegblijft van social media, komt dat meestal wel goed, toch?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Ik check meestal de setlist statistieken, maar zelden de eigenlijke setlists. Op die manier weet je wel wat een band (meestal) speelt, maar niet in welke volgorde, zodat er toch nog een zekere verrassing in zit.

De reden dat ik dat doe is meestal gewoon om 'goed voorbereid' te zijn, omdat ik een albumluisteraar ben en geen singlesluisteraar. Er zijn dus veel bands waarvan ik pakweg 8 van de 11 albums volledig ken, maar die 3 andere volledig niet. Vaak is het dan gemakkelijker om kort voor het optreden nog de nummers te luisteren van de albums die ik niet ken, waarvan ik weet dat ze ze spelen, dan om die 3 albums volledig te gaan doorgronden.

Bij bands waarvan ik echt alles ken, kijk ik meestal niet op voorhand naar de setlist (statistieken).

Bewust vermijden heb ik overigens nog nooit gedaan, maar dat lijkt me (voor mij persoonlijk bedoel ik dan) niet zo extreem moeilijk. Zo lang je wegblijft van social media, komt dat meestal wel goed, toch?
Ik vind dit een leuk idee en een goede 'tussenoplossing'. Helpt ook bij de hype, maar eigenlijk weet je alsnog bijna niks.

Wat betreft het vermijden, Tool speelt een grote rol in mijn YouTube feed door algoritme. Ik kan het niet openen zonder dat er (logischerwijs nieuwe) filmpjes tussen staan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Geen zin om speciaal een topic aan te maken maar wel een vraag die me nu bezighoudt:

(In welk geval) checken jullie setlists van tevoren?

Ik ga in mei naar TOOL en probeer alle spoilers te ontwijken. Bijna niet te doen, kan geen YouTube of Reddit openen en lees ook geen recensies op (andere) fora. Het duurt nog dik 4 maanden tot het concert. Is dit de meerwaarde om 'verrast te worden' waard volgens jullie? Scheelt ook dat ik de setlists vóór de kerst wél gezien heb en elk nummer van de band ken.
Als ik eerlijk ben check ik het meestal wel. Reviews lezen ook wel, of livebeelden bekijken (al probeer ik dat wat te beperken om niet té gespoild te geraken, qua productie bijvoorbeeld). De laatste artiesten waarvan ik bewust setlist vermeed waren The Cure, Nick Cave en laatst ook Bruce Springsteen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.820
Dank voor de reacties allen. Ik heb dit maar één keer eerder gedaan (het écht alles van de band vermijden), toevallig ook voor TOOL in 2022. Toen ging ik ze wel twee keer zien en heb ik na de eerste keer wel de overige setlists van die tour gecheckt.
Is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk, maar die tweede show beviel me een stuk beter, ook daar waren er toch nog verrassingen (The Patient en 7empest).

Wat denken anderen die regelmatig concerten bezoeken hier en waarom?
Persoonlijk boeien spoilers mij niet zoveel als het om muziek gaat. Muziekbeleving en -waardering draait toch voor een belangrijk deel om herkenning, ik zie de meerwaarde van het verrassingseffect niet zo in, tenzij ze opeens een nummer spelen wat ze normaal niet spelen, dat is natuurlijk extra speciaal, maar dat weet je juist alleen als je de setlists checkt van tevoren haha. En als ze zo'n zeldzaam geval opeens voor een tour weer vast in de setlist opnemen, draagt die kennis ook alleen maar bij aan mijn voorpret.

Om nog een beetje on topic te blijven verder: hier staat niet 10,000 Days maar 10,000 Years op intussen 😁

 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.832
1.740
Dus gaat the Japanese House nog naar het Europese vasteland komen of houden ze het bij UK/US
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.527


Dit


Want ik probeer van een muis af te geraken :mad:
Je bent daarmee vooral jezelf aan het verjagen. Als de muis zich genesteld heeft dan geeft hij dat niet op voor quasi-tinnitus. Je kunt beter een diervriendelijke muizenval maken met een emmer en daar overheen een strak gespannen zeil (goed vastmaken) met een gat erin. Handschoenen aan, aas in de emmer leggen, een trappetje voor de muis maken richting de emmer en wachten. Daarna vrijlaten in de natuur.
Die 21.000 Hz volgens de video is trouwens onzin, want dat zou je niet moeten kunnen horen.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Een live versie van Can't Stop van Red Hot Chili Peppers

Ik ben momenteel aan het fitnessen zodus next up Pump It van Electric Callboy

Daarna Anthem van Trivium

Daarna Aces High van Iron Maiden

Daarna wat Spiritbox en Architects om voor te bereiden op hun concert van morgen

Nog Bark er tussen, Belgische band. Hobbyproject van de gitarist van Destruction. Bark zie ik zaterdag in Wilrijk live. Dus ook wat voorbereidingen

Dan Crucified Barbara

Daarna weet ik nog niet. Tegen dan is mijn training ver afgelopen
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
554
413
Moet dit toch weer even pluggen. Klinkt heel sterk voor dit bandje. Check ze zeker als je van post-punk houdt.

 

Thieske

Gouden Tip
23 feb 2023
333
270
Nieuwe single van Nothing but Thieves. Lekker dansbaar nummer. Dit nummer is onderdeel van de deluxe van het album Dead Club City die 15 maart uitkomt!

 

gy0n

Randprogramma
3 jun 2022
140
86
Geen idee waar ik het anders neer kan zetten, dus daarom even hier:

Spotify kwam met de verrassing van de week met Tame Impala - Elephant.
Nu ken ik de artiest wel een beetje, maar vond het altijd een beetje zoetsappige muziek. Ik had nog nooit van dit nummer gehoord. Mijn vraag is nu; heeft de beste man meer van dit nummers gemaakt die in dezelfde lijn zijn? Ik zie dat hij meerdere albums heeft, maar heb niet echt zin om zijn hele ouvre door te moeten spitten. Voor je het weet is mijn hele playlist alleen maar TI.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.700
Geen idee waar ik het anders neer kan zetten, dus daarom even hier:

Spotify kwam met de verrassing van de week met Tame Impala - Elephant.
Nu ken ik de artiest wel een beetje, maar vond het altijd een beetje zoetsappige muziek. Ik had nog nooit van dit nummer gehoord. Mijn vraag is nu; heeft de beste man meer van dit nummers gemaakt die in dezelfde lijn zijn? Ik zie dat hij meerdere albums heeft, maar heb niet echt zin om zijn hele ouvre door te moeten spitten. Voor je het weet is mijn hele playlist alleen maar TI.
Ik begrijp hier niks van
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken