Rock Werchter 2025

Was er iemand aanwezig bij Boston Manor? Dit was ook echt zó goed! Heel stevige energie.
Weet er trouwens iemand of die livestreams van proximus kunnen herbekeken worden na het festival? Want als ik nu check zie ik enkel de bevestigde streams van vandaag en niets meer van gisteren/donderdag.
Dat was fucking geniaal. Wat een feest. Samen met Lola en Fat Dog het hoogtepunt van gisteren!

De vrijdag was wat korter dan gepland door fysiek ongemak bij de familie, wel hele leuke dingen gezien.

Wet Leg was lekker energiek met de bekende nummers van het vorige album en nieuw werk van het aankomende album. Catch these fists (opener) en CPR (afsluiter) zijn alvast klassiekers in de dop en net iets steviger dan het oude werk. Frontvrouw Rhian is mooi non-conformistisch.

Hoge verwachtingen bij Celeste en dat heeft ze zeker waargemaakt. Nog wat onzeker op en voor het podium, maar wauw, wat een stem. Geluidsmix bij de stevigere nummers leek niet helemaal optimaal, waardoor vooral de ballads eruit sprongen. Met Strange als gedroomde afsluiter tot tranen geroerd Klub C verlaten.

Bij main stage nog een stuk girl in red meegekregen. Enthousiaste performance en een groot deel van het publiek ging daar flink in mee. Misschien juist een voordeel dat het bij Barn/Klub C op dat moment onwaarschijnlijk druk was, waardoor ze een volledig aan haar toegewijd publiek had.

Ja, dan de Simple Minds. Inderdaad deja vu bij opener Waterfront (dezelfde opener als mijn vorige Simple Minds concert in 1985). Verschil: Jim Kerr nu in zijn dagelijkse kloffie. Hetzelfde: het klonk als een klok, misschien zelfs beter dan toen want wat een band! Het blijft natuurlijk een ongelooflijk sympathieke band en Jim heeft het charisma dat hem ook op z'n 65e nog prima past. Het repertoire is behoorlijk tijdloos, om niet te zeggen dat het z'n tijd vooruit was. Zelfs het instrumentale intermezzo om Jim de gelegenheid te geven iets feestelijkers aan te trekken klonk geweldig, om maar niet te spreken over de drumsolo (girlpower!). Het publiek was geweldig en ik zal niet de enige zijn geweest die na afloop schor van het meezingen was. Leuk: ook heel veel jongelui die volledig meegenomen werden.

Daarna jammer genoeg weg gegaan, want ik had Green Day nog graag gezien.

Ik vraag me btw oprecht af of Sam Fender zijn grote kans nu niet gemist heeft. Het is een steengoede artiest die, als hij er staat ook echt er indrukwekkend staat. Hij had het momentum met de nieuwe plaat, hij had de hoge spots..en dan dit. Zoiets moet bij organisatoren toch een zure smaak achter laten? We zaten er bij de aankondiging nog mee te lachen, maar nu is het ook effectief van dat. Die reputatie blijft dus aan hem plakken, en lijkt me valabel dat sommige programmators hem gewoon niet meer boeken voor die hoge spots omdat het een risico is. Zonde.
Kijk hoeveel concerten hij wel gegeven heeft sinds september 2024 en hoeveel er geannuleerd zijn incl de volgende twee weken. Dan heb je mi een beperkt risico.Dat de zaterdag RW niet uitverkocht geraakte zal hem zwaarder aangerekend worden. Hoelang is het trouwens geleden dat de beste dag zaterdag niet uitverkocht geraakte?

Goldbrand brak die main wel af hoor. Mijn dochter moest er vooraf niet veel van hebben (ik ook niet) maar ze vond het prachtig. Ik ook. Wat een brok energie en levensvreugde ondanks alle platheid. Vrij gedurfd om een half uur voor je eindtijd al je grootste hits al gespeeld te hebben. Maar ze hadden nog een slotakkoord met boodschap in petto.

Nu vooraan bij Beth Gibbons. Over tegenstellingen gesproken. 😀

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: muggenstift
Amenra was geen optreden, het was een emotionele muzikale aderlating. Het zijn een paar kutmaanden geweest met constant gedoe op het werk, een dochter die vecht tegen haar innerlijke demonen ( keihard en sterk moet ik zeggen.) en onze hond die hervallen is met kanker. Dat zijn heel wat emotionele ballen om te jongleren, en dan komt zo een Amenra even heel hard binnen. Zo intens mooi kan live muziek dus zijn.

Users who are viewing this thread