Rock Werchter 2025

2 Many DJs zijn niet zomaar een DJ-duo. Ze zijn niet altijd even strak, maar op hun best zijn die echt wel uitzonderlijk goed - en heel goed in mashups met rockmuziek, en bijbehorende lollige, live gemixte animaties. Dus wat mij betreft ideaal voor de 'afterparty'.
 
Kijk eens aan, dan toch nog Main stage op zondag voor mij!

Dit kan wel vet worden met coole mash ups.
Raymond van het Groenewoud moet daar wel in zitten he.

Lekker nog een uurtje knallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: swissepfan
Sorry mensen ik wist gewoon niet echt wat ik moest verwachten maar de productie ziet er wel top uit. Weet alleen niet of ik dat ga zien na 4 dagen en niet echt acts die ik wil zien aan het einde van de zondag en om dan daarvoor te blijven zal aan me energieniveau liggen haha
Anders zorgt zo'n set van 2manydjs er voor dat je nog even door kan 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: mart1234
Geen Pearl Jam, Muse of Foo Fighters: onze man ziet een bloedbad van vernieuwing op de Vlaamse festivals


Die touren gewoon niet dit jaar. Voor t zelfde geld zijn er van de genoemde bands volgend jaar 2 of zelfs 3 headliner. Als je er geen notie van hebt, zwijg dan. Ongelooflijk, dit soort riooljournalistiek.
 
Er staat echt niets in dat artikel wat ook maar een beetje een verhaal vormt. Wat wil hij nu zeggen?

Hieronder het artikel voor wie het niet kan lezen.

Geen Pearl Jam, Muse of Foo Fighters: onze man ziet een bloedbad van vernieuwing op de Vlaamse festivals​

MUZIEKTabula rasa op de affiches: de zomer van 2025 toont zich nu al een mijlpaal. Onze festivalman fileerde de line-up van de Grote Vier en zag één constante. Vaarwel aan oude helden, kushandjes richting nieuwe generatie. “Geen Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers. Geen Muse of Foo Fighters. Ooit zou moord en brand geschreeuwd zijn om zo’n bloedbad.”

Stijn Van Hove 27-03-25, 15:30 Laatste update: 18:02


Als straks de avond valt over Werchter Classic zal Bryan Adams een park vol vuistjes oogsten met zijn ‘Summer Of 69'. De zomer waarin ‘Crosby, Stills and Nash’ een zekere Neil Young (Paleizenplein) verwierf en John Fogerty(Paleizenplein) wereldwijd de hitlijsten domineerde met ‘Proud Mary’. Datzelfde jaar mocht Will Smith (Ronquières) één kaarsje uitblazen, Robbie Williams(TW Classic) vijf en Bonnie Raitt (Gent Jazz) twintig. Tot voor kort zouden zij, stuk voor stuk, de affiches van onze meerdaagse festivals hebben gesierd. Nu krijgen ze vaak eigen paradijzen in reservaten op maat van hun publiek.


Bloedbad​

Want als de zomer van 2025 één ding gemeen heeft met zijn broertje uit ‘69 is het wel dezelfde rebellie. Helden worden geofferd. Van de pakweg acht grote festivalheadliners vindt — mede door de beschikbaarheid — enkel Green Day(Rock Werchter) de weg naar een hoofdpodium. Eén trapje lager in de pikorde doen ook Kings Of Leon, Linkin Park (beiden Rock Werchter) en Queens Of The Stone Age (Pukkelpop) dat. Geen Pearl Jam of een zoveelste keer Metallica en Red Hot Chili Peppers dus deze zomer. Geen Muse of Foo Fighters. Ook geen Rammstein, dat eerder een eigen park kreeg in Oostende. Ooit zou moord en brand geschreeuwd zijn om zo’n bloedbad. Nu zijn het hooguit wat geronnen druppels in de zoden en is hun afwezigheid in tourplannen eigenlijk een zegen. Grote festivals hadden de kentering al ingezet uit angst om samen met hun publiek uit te sterven. Graspop ziet zich zelfs elk jaar tot vernieuwing verplicht omdat hun oude gloriën letterlijk het podium niet meer halen. Tekenen van die grote opfrisbeurt werden de voorbije edities met mondjesmaat zichtbaar, maar nu is de tijd van zachte heelmeesters definitief voorbij. De zomer geurt prettig naar frivole jongedames en jongens met een snor.

Green Day


Green Day © WireImage

Kokette MILF​

Rock Werchter, de moeder aller festivals, viert vijftig zomers als kokette MILF. ‘Rock’ is optioneel en als er de voorbije jaren al gedoe was om het gras, kleurt dat nu groener dan aan elke denkbare overkant. Het vierdaagse feest heeft met Iggy Pop en Simple Minds nog wat viefe dinosaurussen in de aanbieding, maar kiest — na de geslaagde experimenten met Dua Lipa en Måneskin vorig jaar — resoluut voor een nieuwe generatie. Sam Fender werd pas dertig en mag op zaterdag 5 juli pretlichtjes in vele argusogen toveren. Noah Kahan is 28 en Gracie Abrams, net als Dasha, 25. Sawyer Hill werd geboren in deze eeuw, maar vooral — net als veel van zijn collega’s — uit TikTok. Dat platform is steeds meer de platenwinkel van de jeugd en volgersaantallen daar bepalen vandaag de plekjes op affiches. Volgers ‘volgen’ hun helden ook graag naar festivals. De ticketverkoop liegt nooit. Rock Werchter kleurt met Berre, Jokkeen co ook opvallend Belgisch, maar de twee grootste sterren vinden we op zondag. Olivia Rodrigo mag met haar 22 prille lentes de kroon op deze editie plaatsen. Al is de gouden tiara nu reeds voor Pommelien Thijs. Volgende week 24. En of het haar zomer wordt.


Pommelien Thijs, hier samen met MEAU, die op Rijvers Festival te zien is.


Pommelien Thijs, hier samen met MEAU, die op Rijvers Festival te zien is. © Photo News
De Vlaamse popprinses realiseert dit jaar de dubbel. Logisch ook. Want als Pommelien al ergens thuishoort, dan wel op Pukkelpop. Het festival waar ze net als zoveel artiesten van haar generatie uit het ei kroop en waar TikTok en andere kanalen al jaren de plak zwaaien. ‘Good Luck, Babe!’, de hit van Chappell Roan, ging zo gruwelijk viraal dat een hoogste plek niet uit kon blijven. Pukkelpop wordt veertig dit jaar, maar blijft trots op zijn puistjes. En op z’n donssnor. Want nergens meer Joosten Klein met een knevel dan in Hasselt. Of het moest in Boom zijn. Al is Tomorrowland al jaren van een andere planeet en trekt dat muzikale pretpark nu zelfs naar Las Vegas. Reden te meer om die parel in de Schorre te koesteren.

Leve de familiedag​

Dat geldt al helemaal voor de resem festivals net onder de Grote Vier. Want als we verjonging loven, verdienen zij de eer, de bloemen en de pluimen. Een Werchter-dag met Pommelien Thijs is een blauwdruk van de ‘familie-formule’ die op zondag Suikerrock liet boomen en de leest waarop het succes van het Rijvers-festival wordt geschoeid. Op al die feesten gelden, net als op de Lokerse, al jaren geen hokjes of meer. Jong én oud, de waan van de dag temidden de iconen. Welkom aan nieuw talent. Hier en daar een bloederige oudermoord. De ‘Rock’ op affiches overboord. Alles kan en alles mag. 2025 lonkt ongegeneerd likkebaardend richting toekomst. Vrijheid. Blijheid. Net als in die ‘Summer of 69'.
 
Beetje raar om steeds te praten over een ‘bloedbad’ als je het hebt over de affiches van festivals, terwijl her en der de wereld in brand staat.
Ja, toch wel ongepast. Vooral om de hete brij heen draaien. Schrijf dan gewoon dat je vindt dat liefhebbers van een bepaald genre, die niks hebben met nieuwe populaire genres, niks meer te zoeken hebben op de majors. Die laatste zin over vrijheid en blijheid is walgelijk als je van tevoren 'rock' wegzet als iets overbodigs. Het treurige is dat deze persoon precies dezelfde oogkleppen op heeft als de notoire conservatieve 'boomer' die wat meer bekende namen wil zien (uit de jaren 80/90/00).
 
Beetje raar om steeds te praten over een ‘bloedbad’ als je het hebt over de affiches van festivals, terwijl her en der de wereld in brand staat.
En een 'bloedbad' zou betekenen dat grote klassiekers 'opgeofferd' (lees: geen plaatsje gekregen) zouden zijn voor nieuw talent. Wat uiteraard enkel zou kunnen als die zouden toeren, wat niet het geval is. (En ook dan zou 'bloedbad' inderdaad een overtrokken, en in huidige tijden slecht gekozen, term zijn)
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Users who are viewing this thread