Ha, deze info had ik nog niet zien staan precies tevoren op de RW site:
Kan ik het saldo Coins checken?
Je kan je saldo Coins makkelijk checken bij de bars en foodstanden en de kassa’s. Heb je je Coins via de QR-code aangekocht en ben je dus een geregistreerd gebruiker? Dan kan je via dezelfde weg het saldo Coins opvragen alsook een overzicht van je bestellingen bekijken.
en
Ik heb mijn kaart/polsbandje met Coins in het Festivalpark verloren
Heb je je geregistreerd als gebruiker door Coins op je kaart of bandje in te laden via de QR-code? Aan de helpdesk kan de kaart of bandje van een geregistreerd gebruiker geblokkeerd worden. Het saldo wordt op een andere drager ingelezen. Heb je Coins gekocht aan de ‘top-up’ kassa en ben je een niet-geregistreerde gebruiker? Dan zijn zowel bandje of kaart en de Coins die er op staan verloren en kunnen wij niet tot overzetten van saldo overgaan.
Op basis van deze twee teksten vermoed ik dat het dus niet mogelijk zal zijn om zelf coins te transfereren van het ene bandje naar het andere. Want (met de informatie die we momenteel hebben) zou dat gevoelig zijn voor diefstal.
Eender wie zou momenteel namelijk je bandje kunnen scannen (als je aan het feesten bent en de DJ roep 'waar zijn die handjes' bijvoorbeeld ;-) ). Stel dat je dan nog geen profiel hebt, dan kan die andere persoon die stiekem je QR heeft gescanned een profiel aanmaken op jouw bandje. Moest je daarbinnen dan coins kunnen transfereren, dan zou deze dus zomaar je bandje kunnen leegjatten door de coins vervolgens naar zijn/haar/hun bandje te sturen. Dat wil je vermijden natuurlijk.
Het feit dat je jezelf kan/moet registreren bij het scannen van die QR biedt wel opties. Hiermee staat er namelijk niets in de weg om effectief de functie te voorzien waarbij je coins
op een veilige manier kan transfereren van de ene naar de andere.
Ze moeten er dus eerst en vooral voor zorgen dat er nooit coins op een bandje kunnen staan zonder dat er een gekoppeld profiel is aangemaakt. Dan moeten ze het dus verplicht maken dat je eerst je QR scanned en een profiel aanmaakt vooraleer je een voucher kan inruilen of aan de top-up kassa's coins gaat kopen. (of zelfs helemaal afstappen van pre-sale vouchers en top-up kassa's) Zo bekom je namelijk dat er nooit onbeveiligd coins op een bandje kunnen staan (dus zonder dat er een gekoppeld profiel bestaat)
Als je dan bv. ook nog voorziet dat je 'vriendenlijsten' kan aanleggen in je profiel, door eenvoudig de QR op het bandje van je vrienden te scannen, dan zou je een systeem kunnen hebben waarbij je de voordelen van papieren bonnetjes netjes combineert met de voordelen van de virtuele coins.
Dat zou dan theoretisch zo kunnen werken:
- je scant de qr op je bandje
- Als je er nog geen profiel gemaakt hebt, moet je dat eerst doen.
- email adres invullen
- wachtwoord kiezen
- in jouw account kan je
- coins aankopen
- je transactie historiek bekijken (coins in/uit)
- vriendenlijst bewerken
- coins transfereren naar vrienden
- refund aanvragen
ik zie dat wel zitten, hoop dat ze dit effectief zo uitwerken. Is het niet dit jaar, dan toch tenminste volgend jaar. Make it happen boys!