Ja over smaak valt niet te twisten, laat ik dat voorop stellen.
Simulation Theory ben ik ook geen fan. Panic Station vind ik bijv. dan wel weer tof, sowieso vind ik The 2nd Law in z'n geheel bijzonder opgezet. Het past niet bij de eerste 4 albums, en dat maakt het ook weer speciaal op zichzelf. Will of the People vind ik persoonlijk best tof. Zowel WotP als Compliance doen het live heel goed. Halloween heb ik nu 1x gezien en was live ook echt heel vet, kijk ik persoonlijk naar uit. Wont Stand Down, Kill or be Killed en We Are Fucking Fucked zijn live ook gewoon superhard en sluiten mooi aan bij de groep fans die nummers als Stockholm Syndrome/Assassin/Handler/etc. willen horen.
Logisch trouwens ook dat de setlist uit hits bestaat. En logisch ook dat een setlist vol met deep cuts en nummers uit de back catalogue het niet goed doen bij een weide met 50.000 man waarvan nog geen 20% die nummers ook echt goed kent. Dan moet je naar kleinere optredens zoals de gigs in Apolle vorig jaar (mei 2022) of de Theater Tour die in oktober 2022 geweest is.
Dus tsja, de hele 2e helft bestaat uit hitjesparade Madness, Supermassive Blackhole, Uprising en Starlight.
Hysteria, Time is Running Out, Psycho en Plug in Baby horen daar ook bij, daar hoor ik een groot gedeelte toch altijd minder over op de een of andere manier.
In de nieuwe set roteren ze dus wel Bliss, New Born, Stockholm Syndrome, Citizen Erased, Assassin, Map of the Problematique en ja, Pressure (al was die slechts eenmaal tot dusver). Het grootste gedeelte daarvan speelden ze echt amper en heeft nu in elk geval een semi-permanente plek op de setlist. Ze luisteren in dat opzicht echt wel naar de fans. Wat mij betreft hadden ze dat wel over 2 slots mogen verdelen overigens.
Daarnaast hebben ze dus, als je het over deepcuts of de back catalog hebt, ook nog Resistance en Undiclosed Desires van stal gehaald.
Ik ben het in zekere zin dus best eens met de groep die het matiger geworden vindt, van mij mag het ook best wat spannender gemaakt worden. Maar ze doen ook echt wel hun best om aan te sluiten bij wensen en er een vet optreden van te maken. Buiten alle kritiek om, krijgen ze toch altijd nog meer lovende reacties en worden ze steevast een van de beste livebands ter wereld genoemd.
Met andere woorden: Ik heb er erg veel zin in! Tot dan!