Voor een deel eens met jou hoor. Ik kijk ook met grote ogen naar een major als Roskilde en hoe ze het soms aanpakken (kleinere scherpere namen bovenaan zetten, Ć©cht helemaal doorheen elk genre programmeren,...). Maar nogmaals: deze discussie gaat niet over vernieuwende namen boeken. Het gaat over grote namen.
Met dat 'Wij Zijn Ajax, Wij Zijn De Beste' afkomen is ook maar flauw, zeker omdat ik Rock Werchter ook altijd veel kritiek geef. Heb een jaar lopen zeiken op de lineup van 2022 bijvoorbeeld (en blijf dat doen want vond de programmering in de tenten echt matig). Ook over deze editie heb ik een postje of 132 geweid aan die headliners-op-herhaling. Maar daaronder is gewoon sterk geprogrammeerd. Je kan gerust de bovenkanten van 2-3 DTRH/BKS edities puren uit de huidige lineup van RW alleen al.
Maar soit, de discussie ging dus over Rock Werchter vs Pinkpop. Je valt niet weg van een 'Stromae vs Iggy Pop', maar het gaat niet eens over het feit dat jij deze twee namen in kwestie leuk vindt of niet. Het gaat over dat RW het beter aanpakt op dat vlak dan PP. Je noemt Pink, nu op RW stond Pink er enkele jaren geleden. Ik wou die niet zien, dus kon naar Elbow. Is dat een scherpe, mega alternatieve naam? Nee. Maar wel een grote naam die in Vorst Nationaal speelt, waar je op dat moment ook naar kan gaan kijken. Iets wat je nu op Pinkpop nu dus niet kan doen.
Rock Werchter gaat ook gewoon uitverkopen, Pinkpop niet. Ondanks de veel grotere capaciteit.