Ik zou zeggen, Kendrick Lamar verdient het main event te zijn en beter voor 40.000 fans dan voor een weide van 80.000 die net zo lief naar RHCP of Muse gaan kijken. Net zoals dat het veel beter is dat hij op Rolling Loud staat in plaats van Pinkpop.
Ding is dat 1 goed vallende show van zo’n Kendrick op RW ook mensen die normaal geen hiphop luisteren kan overtuigen. En af en toe zo’n act laten headlinen, kan de boel een beetje openbreken. Hoe gaat een niet-fan (of zelfs hater) de dingen ooit iets breder bekijken als die ze nooit zien. En dan kweek je door de jaren het soort bekrompen volk dat zich kwaad maakt wanneer er eens een headliner zonder gitaren verschijnt. Of elk jaar opnieuw Metallica wil zien.
Ik kan le voorstellen dat die show van Stromae in 2014 veel vastgeroeste ‘alles moet rock zijn’- mensen ook overtuigd heeft, en misschien een beetje breder naar de dingen deed kijken. Net zoals ik, heb weinig met metal en ga nooit naar GMM, heel positief verrast was door Tool en SOAD en nu wel Puscifer en Amenra wil checken.
En dat doe je niet door die andere genres in een tent en onderaan de lineup (of erger: nooit op RW) te dumpen. Daarom was ik zo enthousiast over Anderson Paak toen die in 2020 eens de main ging doen: daar gaat hij nog meer mensen overtuigen dan toen in 2018, waar je al als fan naartoe moest stappen.
Laatst bewerkt: