Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.033
8.674
Ik zou zeggen, Kendrick Lamar verdient het main event te zijn en beter voor 40.000 fans dan voor een weide van 80.000 die net zo lief naar RHCP of Muse gaan kijken. Net zoals dat het veel beter is dat hij op Rolling Loud staat in plaats van Pinkpop.

Ding is dat 1 goed vallende show van zo’n Kendrick op RW ook mensen die normaal geen hiphop luisteren kan overtuigen. En af en toe zo’n act laten headlinen, kan de boel een beetje openbreken. Hoe gaat een niet-fan (of zelfs hater) de dingen ooit iets breder bekijken als die ze nooit zien. En dan kweek je door de jaren het soort bekrompen volk dat zich kwaad maakt wanneer er eens een headliner zonder gitaren verschijnt. Of elk jaar opnieuw Metallica wil zien.

Ik kan le voorstellen dat die show van Stromae in 2014 veel vastgeroeste ‘alles moet rock zijn’- mensen ook overtuigd heeft, en misschien een beetje breder naar de dingen deed kijken. Net zoals ik, heb weinig met metal en ga nooit naar GMM, heel positief verrast was door Tool en SOAD en nu wel Puscifer en Amenra wil checken.

En dat doe je niet door die andere genres in een tent en onderaan de lineup (of erger: nooit op RW) te dumpen. Daarom was ik zo enthousiast over Anderson Paak toen die in 2020 eens de main ging doen: daar gaat hij nog meer mensen overtuigen dan toen in 2018, waar je al als fan naartoe moest stappen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V en simonbolivar

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.510
6.183
RW deelt net die Tiny Desk van Stromae dus zal vandaag wel verder niet meer veel volgen.
 

reaper

Support act
26 okt 2015
1.121
944
Ding is dat 1 goed vallende show van zo’n Kendrick op RW ook mensen die normaal geen hiphop luisteren kan overtuigen. En af en toe zo’n act laten headlinen, kan de boel een beetje openbreken. Hoe gaat een niet-fan (of zelfs hater) ooit iets breder naar shows gaan als die ze nooit zien.

Ik kan le voorstellen dat die show van Stromae in 2014 veel vastgeroeste ‘alles moet rock zijn’- mensen ook overtuigd heeft, en misschien een beetje breder naar de dingen deed kijken. Net zoals ik, heb weinig met metal en ga nooit naar GMM, heel positief verrast was door Tool en SOAD en nu wel Puscifer en Amenra wil checken.

En dat doe je niet door die andere genres in een tent en onderaan de lineup (of erger: nooit op RW) te dumpen. Daarom was ik zo enthousiast over Anderson Paak toen die in 2020 eens de main ging doen: daar gaat hij nog meer mensen overtuigen dan toen in 2018, waar je al als fan naartoe moest stappen.
Check zeker ook Wardruna & The Hu ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
Want ze mogen maar 1 keer per dag op internet?

Neen, maar er is zo iets als marketing.
Deze post zal nog de hele dag buzz genereren dus waarom zou je dan vandaag nog een ander buzz-post maken.
Dan is het logischer om dit op een ander moment te doen ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.930
6.172
Over .Paak gesproken. Die tourt volgend jaar met NxWorries, zou fijn zijn om die in die bezetting eens te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Oh Well

Randprogramma
7 feb 2014
172
114
Niet bepaald. Artiesten als Kendrick en Tyler, The Creator, vorig jaar, verdienen het gewoon om op een major te staan. Op het grootste podium. Voor 80.000 man. En terwijl worden ze telkens weggezet op Les Ardentes. Uiteraard een festival dat meer bij hun aanhang past en waar ze een uitzinniger publiek zullen treffen, maar wel kleiner. En da's jammer.
Alleen zal er in Werchter geen 80.000 man gaan kijken naar hen ...
Bewijs is er, de man verschoof zo goed als geen tickets.

Als fan zou ik trouwens liever tussen 40.000 man staan die absoluut voor hem komt, dan voor misschien 60.000 man die staan te gapen en enkele een hitje kennen.
Mij valt vooral op dat er hier enkelen toch echt niet snappen wat Rock Werchter vandaag de dag is.
Het grootste COMMERCIËLE festival van België.
Ze boeken wat zoveel mogelijk verkoopt & wat zoveel mogelijk opbrengt.
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
174
80
Er zijn genoeg andere festivals enz. waar men hun persoonlijke favorieten kunnen zien, toch? Ze hoeven niet per se op Werchter te staan? Als Werchter moet cateren voor de persoonlijke smaken van 90.000 mensen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.033
8.674
Als fan zou ik trouwens liever tussen 40.000 man staan die absoluut voor hem komt, dan voor misschien 60.000 man die staan te gapen en enkele een hitje kennen.
Mij valt vooral op dat er hier enkelen toch echt niet snappen wat Rock Werchter vandaag de dag is.
Het grootste COMMERCIËLE festival van België.
Ze boeken wat zoveel mogelijk verkoopt & wat zoveel mogelijk opbrengt.
Ja maar tot voor kort was RW erg goed in staat zulke namen te combineren met een andere act.

Kendrick zijn Sportpaleis viel qua verkoop wat tegen, maar toch verliep/verloopt het voltrekken van die keet bij Arcade Fire, Volbeat dit jaar of QOTSA en The Killers in 2017/18 zelfs nog stroever… En het is niet dat ze die bands ineens links laten liggen he.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.930
6.172
Bewijs is er, de man verschoof zo goed als geen tickets.
Voor Werchter? Mja. Als je niet eens de moeite doet om acts die hem complimenteren erbij te programmeren, dan wordt het wel moeilijk. Je moet het wel een béétje aankleden als je Kendrick-fans naar Werchter wilt halen. Indien je al die moeite niet wilt doen, past ie idd beter op Les Ardentes waar al heel wat hiphop staat.

edit: en "zo goed als geen" is wel sterk overdreven, niet?

Verkocht wel zo goed als z'n Sportpaleis uit. En uiteindelijk houdt een slechte verkoop Werchter nu ook niet bepaald tegen om een artiest wel of niet te boeken. The Killers mocht ook vorig jaar afkomen alhoewel ze bij de geplande show van Macca gedegradeerd waren tot voorprogramma. Arcade Fire trekt ook al even geen tot de nok gevuld Sportpaleis, was in 2018 ook niet.

Als fan zou ik trouwens liever tussen 40.000 man staan die absoluut voor hem komt, dan voor misschien 60.000 man die staan te gapen en enkele een hitje kennen.
Eens. Maar ergens denk ik dat je je publiek ook wat moet opvoeden, hen dingen leren kennen (zie boekingen van Wardruna en The HU bv.) die out of the box zijn. Waarom kan dat nu nooit eens met hiphop zijn. Polo G, Rae Sremmurd, Russ.. En nu enfant terrible Slowthai. Geen wonder dat niemand wat van rapartiesten moet weten. Brockhampton trok een derde van de Barn, geen verrassing toch. Eén of twee max, op een festival van honderd namen. Da's toch jammer? Idk, ik vind dat jammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.033
8.674
Donderdag: Arcade Fire - Stromae
Vrijdag: Blur - Kendrick Lamar
Zaterdag: London Grammar -Taylor Swift
Zondag: SOAD - RATM
Ik keek voor de grap nog eens naar de eerste voorspelling in dit topic. Das hem ook niet echt geworden he.
 

b_lars

Gouden Tip
27 jul 2022
260
118
Waarschijnlijk een naam die bij weinig mensen veel excitement zou uitlokken, maar Florence and The Machine heeft wel een gat in haar tourschema tussen 28 juni en 2 juli en ik zie die hier op het forum weinig passeren…
zou mij wel
exited maken :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.930
6.172
Bij lange na niet volgens mij. Tot een week vooraf waren er op vrijwel elke ring nog zitplaatsen te koop. Itt Ziggo, die hij wel twee keer uitverkocht.
Ik meen me te herinneren dat er 18k tickets waren verkocht van de 20k beschikbare? @jimmywe hoe zat dat?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken