Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

Ik heb geen idee van tourschemas enzo, en hoe dat allemaal werkt. Maar aan het begin van het 2020 forum werd er gesproken en een beetje gehoopt op lana del rey voor the strokes... Dat zou voor mij een hele mooie dag zijn: Liam Gallagher - Lana del rey - the strokes... Zou zij in 2021 festivals doen?

Een co-head gorillaz - tame impala, ohh genieten. Ben benieuwd waar Werchter mee uit de hoge hoed gaat komen, al duurt t ook nog wel even tot 2021 haha

Indiaantje89 wrote:
Daarom zit je dan ook in het Werchter topic. Als of dat uberhaupt ooit een progressief festival is geweest, lol.

Er is nog een verschil tussen progressief zijn, en mee met de tijd.

Rock Werchter is geen Le Guess Who. Of een Primavera. Maar ze weten ook donders goed dat ze niet kunnen, of mogen, blijven teren op steeds ouder wordende headliners met een steeds ouder wordende doelgroep. Van mij mag Rock Werchter gerust nog wat meer naar Roskilde kijken, maar over het algemeen doen die het echt niet zo slecht. Vind ik dan. Kijk, ik heb mijn positieve hoed op!
Tsja, dat mag je vinden. Van mij mij Holland Zingt Hazes ook meer indie bands bevatten. Of 90's now wat relevantere acts boeken. Roskilde is altijd >>>> RW geweest wat betreft scherpte. Niet dat het zozeer een probleem hoeft te zijn. En dit zal ook tegen het zere been van de Kendrick fans zijn, maar die maakte RW echt niet zoveel scherper. Die headliner spot was ook gewoon 2/3 jaar te laat to be honest. Maar Werchter is altijd binnen de lijntjes geweest, en dat zie ik niet snel veranderen. Misschien ben je op een bepaald moment uit Werchter gegroeid. Dan zou ik zeggen, pak je biezen en ga naar een festival die wel in een progressievere lijn ligt.

mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:
Daarom zit je dan ook in het Werchter topic. Als of dat uberhaupt ooit een progressief festival is geweest, lol.

Rock Werchter is geen Le Guess Who. Of een Primavera. Maar ze weten ook donders goed dat ze niet kunnen, of mogen, blijven teren op steeds ouder wordende headliners met een steeds ouder wordende doelgroep. Van mij mag Rock Werchter gerust nog wat meer naar Roskilde kijken, maar over het algemeen doen die het echt niet zo slecht. Vind ik dan. Kijk, ik heb mijn positieve hoed op!

Tsja, dat mag je vinden. Van mij mij Holland Zingt Hazes ook meer indie bands bevatten. Of 90’s now wat relevantere acts boeken. Roskilde is altijd >>>> RW geweest wat betreft scherpte. Niet dat het zozeer een probleem hoeft te zijn. En dit zal ook tegen het zere been van de Kendrick fans zijn, maar die maakte RW echt niet zoveel scherper. Die headliner spot was ook gewoon 2/3 jaar te laat to be honest. Maar Werchter is altijd binnen de lijntjes geweest, en dat zie ik niet snel veranderen. Misschien ben je op een bepaald moment uit Werchter gegroeid. Dan zou ik zeggen, pak je biezen en ga naar een festival die wel in een progressievere lijn ligt.

Ik zeg toch net dat RW wat meer naar Roskilde mag kijken? Niet dat ze het zijn. En nogmaals: Rock Werchter is zeker en vast niet dat progressieve festival. Bij hen ga je niet de grote primeurs vinden. Maar wat ze wel heel goed weten, en doen, is dat ze niet mogen vastroesten. Ooit was Metallica neerzetten als headliner op een niet metal festival not-done. Maar dat hebben ze toch gedaan. Ook de grote dance acts zijn ze heel op tijd beginnen boeken. Wist je dat er een tijd was dat Depeche Mode werd uitgejouwd op RW wegens 'te poppy'? En mij boeit het ook geen hol of zij de eerste waren, zelf de grenzen mee aftasten (doen anderen beter), maar wel dat ze mee blijven. En niet afhankelijk blijven van dinosaurussen.

Voor een groot, log, festival als dat van RW, pakken ze het gewoon goed aan. En uiteraard ben je scherper als je Kendrick 2-3 jaar geleden boekt, maar het feit dat ze hem nu boeken zegt dat ze echt de intentie hebben om mee te blijven. (Enne, stel je voor dat die er dit jaar had gestaan, gezien wat er speelt in de wereld was hij gewoon nog relevanter geweest dan 3 jaar geleden, maar dat terzijde). Ze hadden er ook een zoveelste RHCP kunnen zetten en rustig in een soort Nova Rock veranderen.

Ik vind het wel een goede gedachte dat in principe zowel alles wat op een Pinkpop kan headlinen er past, maar ook alles wat een Primavera/BKS/DTRH staat als hoofdact.

Indiaantje89 wrote:

mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:

Tsja, dat mag je vinden. Van mij mij Holland Zingt Hazes ook meer indie bands bevatten. Of 90’s now wat relevantere acts boeken. Roskilde is altijd >>>> RW geweest wat betreft scherpte. Niet dat het zozeer een probleem hoeft te zijn. En dit zal ook tegen het zere been van de Kendrick fans zijn, maar die maakte RW echt niet zoveel scherper. Die headliner spot was ook gewoon 2/3 jaar te laat to be honest. Maar Werchter is altijd binnen de lijntjes geweest, en dat zie ik niet snel veranderen. Misschien ben je op een bepaald moment uit Werchter gegroeid. Dan zou ik zeggen, pak je biezen en ga naar een festival die wel in een progressievere lijn ligt.

Ik zeg toch net dat RW wat meer naar Roskilde mag kijken? Niet dat ze het zijn. En nogmaals: Rock Werchter is zeker en vast niet dat progressieve festival. Bij hen ga je niet de grote primeurs vinden. Maar wat ze wel heel goed weten, en doen, is dat ze niet mogen vastroesten. Ooit was Metallica neerzetten als headliner op een niet metal festival not-done. Maar dat hebben ze toch gedaan. Ook de grote dance acts zijn ze heel op tijd beginnen boeken. Wist je dat er een tijd was dat Depeche Mode werd uitgejouwd op RW wegens ‘te poppy’? En mij boeit het ook geen hol of zij de eerste waren, zelf de grenzen mee aftasten (doen anderen beter), maar wel dat ze mee blijven. En niet afhankelijk blijven van dinosaurussen.

Voor een groot, log, festival als dat van RW, pakken ze het gewoon goed aan. En uiteraard ben je scherper als je Kendrick 2-3 jaar geleden boekt, maar het feit dat ze hem nu boeken zegt dat ze echt de intentie hebben om mee te blijven. (Enne, stel je voor dat die er dit jaar had gestaan, gezien wat er speelt in de wereld was hij gewoon nog relevanter geweest dan 3 jaar geleden, maar dat terzijde). Ze hadden er ook een zoveelste RHCP kunnen zetten en rustig in een soort Nova Rock veranderen.

Ik vind het wel een goede gedachte dat in principe zowel alles wat op een Pinkpop kan headlinen er past, maar ook alles wat een Primavera/BKS/DTRH staat als hoofdact.
Tsja daar ga je al, het progressieve zit hem bij Roskilde echt niet in de hoofdacts. Die zijn vaak in de undercard vinden. En daar gaat Werchter nooit aan beginnen. En daar gaat het structureel al mis. Als je nu (pas) Kendrick neer zet is dat met alle respect niet progressiefs aan. Ook niet wat er allemaal gaande is, dan loop je simpelweg achter de feiten aan.

Net in de undercard kan je heel vaak de dingen vinden waarbij de boekers een stapje verder gaan. Is het zoals Roskilde, neen, maar dingen zoals Thurston Moore, Albert Hammond Jr, Noname werden wel laat toegevoegd en brachten iets extra.
Maar ze hebben ook niet de plek en mogelijkheden van Roskilde. Met meer stages kan je meer doen.

mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:

mattman wrote:

Indiaantje89 wrote:

Ik zeg toch net dat RW wat meer naar Roskilde mag kijken? Niet dat ze het zijn. En nogmaals: Rock Werchter is zeker en vast niet dat progressieve festival. Bij hen ga je niet de grote primeurs vinden. Maar wat ze wel heel goed weten, en doen, is dat ze niet mogen vastroesten. Ooit was Metallica neerzetten als headliner op een niet metal festival not-done. Maar dat hebben ze toch gedaan. Ook de grote dance acts zijn ze heel op tijd beginnen boeken. Wist je dat er een tijd was dat Depeche Mode werd uitgejouwd op RW wegens ‘te poppy’? En mij boeit het ook geen hol of zij de eerste waren, zelf de grenzen mee aftasten (doen anderen beter), maar wel dat ze mee blijven. En niet afhankelijk blijven van dinosaurussen.

Tsja daar ga je al, het progressieve zit hem bij Roskilde echt niet in de hoofdacts. Die zijn vaak in de undercard vinden. En daar gaat Werchter nooit aan beginnen. En daar gaat het structureel al mis. Als je nu (pas) Kendrick neer zet is dat met alle respect niet progressiefs aan. Ook niet wat er allemaal gaande is, dan loop je simpelweg achter de feiten aan.

Je ziet m’n punt niet, Indiaantje. Nu begin je weer over dat ‘progressief’. Neen, dat is Rock Werchter niet. En ja, dat is Roskilde wel. Nog een keer, maar dan stop ik: mee zijn met je tijd is echt nog iets anders dan progressief en vooruitstrevend.

Als ik zo kijk naar hoe de line-ups van Rock Werchter en Roskilde er nu uitzien voor 2021 (en van wat er was aangekondigd voor 2020) vind ik er echt niet dusdanig veel verschil inzitten. Vind dat je bij Roskilde, als die zo progressief zouden zijn of eerder meegaan met hun tijd (blabla...) dat zeker niet merkt. Daar doet RW echt niet voor onder.

Pixies > Royal Blood > Pearl Jam
Faith No More > Gorillaz > Tame Impala
Liam Gallagher > The Killers > The Strokes
Volbeat > Twenty One Pilots > Red Hot Chili Peppers

Ik zie het positieve wel van dit lijstje in. Scheelt een hoop keuzestress want dan is de keuze voor Beuningen wel errug snel gemaakt. :)
En dan maar duimen dat die ook de Gorillaz op het programma hebben staan!!!!

Ik snap je wel, maar ben van mening dat je iets vraagt van een festival wat buiten hun identiteit ligt. Daarom vind ik het vingertje wijzen als iemand hoopt op RHCP een beetje vreemd en onterecht. En mee zijn met je tijd wil dus zeggen altijd binnen de lijntjes. Buiten dat mogen veel festivals flink wat divers zijn. En dan doel ik niet eens op huidskleur of geslacht. Ook kwa genre is het te vaak vrij cliché op festivals.

Ik snap je wel, maar ben van mening dat je iets vraagt van een festival wat buiten hun identiteit ligt. Daarom vind ik het vingertje wijzen als iemand hoopt op RHCP een beetje vreemd en onterecht. En mee zijn met je tijd wil dus zeggen altijd binnen de lijntjes. Buiten dat mogen veel festivals flink wat divers zijn. En dan doel ik niet eens op huidskleur of geslacht. Ook kwa genre is het te vaak vrij cliché op festivals.

Nah, heb ook heel erg uitdrukkelijk gezegd dat nostalgie acts als RHCP ook hun waarde hebben op RW, en belangrijk zijn. Ik wijs geen vingertjes naar iemand die de RHCP wenst, maar wel naar zij die verlangen dat RW alléén een soort nostalgie/gitaarfeest moet zijn. Want ik ben het helemaal eens met wat je zegt hoor: variatie is troef.

Tussen de discussies door even een uitspraak van Ken die belangrijk kan zijn: "Niet alle artiesten zijn erop gefocust om hun tour exact naar 2021 te kopiëren, zolang de data maar ingehaald worden. Lees: een act die in 2020 op donderdag geboekt stond kan volgend jaar ineens op zaterdag staan. Gezien er minstens twee headliners afvallen, en The Strokes duidelijk een mooie coheadliner nodig hebben om dagtickets te verkopen, kan het goed zijn dat de top van de affiche er volledig anders uit gaat zien. Maar kan net zo goed betrekking hebben op pakweg Sum41, zodat die niet opnieuw twee shows op een dag spelen.

Hij geeft daarnaast ook aan dat er over Volbeat nog geen duidelijkheid is, wegens "elk jaar beschikbaar". Zie het nog gebeuren dat ze Volbeat komend jaar aan Graspop gunnen en hen in 2022 terug laten keren in combinatie met een gitaarheadliner (SOAD? Foo Fighters?).

Met meer stages kan je meer doen.
Het merendeel van de boekingen op de Slope zijn alleszins wel goed, vind ik. Alleen jammer dat je die tendens die evenwel heel soms merkbaar is in de tenten helemaal niét ziet terug keren op de main. De mainstage blijft in 95% van de gevallen altijd voor bestemd voor een bandje. En als er dan eens een andere act (zie Russ, Rae Sremmurd, Macklemore) op de main wordt geboekt dan ja.. valt het uiteraard in het water. Niet dat RW opeens een hiphop/pop-festival moet worden maar op Pinkpop (ja, opnieuw) lukt het neerpoten van een Anouk, Jamiroquai, Broederliefde Kraantje Pappie, Jessie J, Ronnie Flex... dan weer wél en me dunkt wordt een festival toch vooral vorm gegeven op basis van zijn grote namen en wat er op de mainstage staat vind ik.

Lol, Dennis zou me hier is bezig moeten zien zo maar Pinkpop gebruiken als voorbeeld voor Werchter. :lol:

Anouk, Jamiroquai, Broederliefde Kraantje Pappie, Jessie J, Ronnie Flex…?

Geen idee waarom je Anouk noemt, maar die stond ook op RW alleen maar op de main stage. Jessie J ook voor ze in 2015 afzegde. En de enige reden waarom Jamiroquai er de laatste kweetniehoeveel jaar niet stond, is omdat hij tegenwoordig nog 3 man en een paardenkop lokt naar RW. En het lijkt me niet dat die laatste zo’n doorslaand succes was op PP. En Ronnie Flex is helemaal niet zo bekend, maar pakweg Joost stond ook gewoon op de main stage.

Het ding is: ik zie acts als (ik noem een paar recente voorbeelden) Rosalia, Janelle Monae, Robyn, TQTBATQ, Brockhampton, Thurston Moore, Little Simz, Kacey Musgraves, New Order, Denzel Curry, Wilco, Vince Staples, Charli XCX, Gainsbourg, David Byrne, Lizzo en Paak liever in een tent. Alleen bij die 3 laatste zie ik voor me dat het ook op de main memorabel wordt.

Maar net in die tenten heb je dan weer heel veel zulke artiesten, is het dan niet gewoon prima zo?

Yannick wrote:

Geen idee waarom je Anouk noemt, maar die stond ook op RW alleen maar op de main stage. Jessie J ook voor ze in 2015 afzegde. En de enige reden waarom Jamiroquai er de laatste kweetniehoeveel jaar niet stond, is omdat hij tegenwoordig nog 3 man en een paardenkop lokt naar RW. En het lijkt me niet dat die laatste zo’n doorslaand succes was op PP. En Ronnie Flex is helemaal niet zo bekend, maar pakweg Joost stond ook gewoon op de main stage.
Maar wel op een heel rare positie, zo voor al die stevegire gitaar acts.
Allez, goed om wat langer op de camping te kunnen hangen natuurlijk.

Yannick wrote:

Ik geef maar een aantal voorbeelden. In 2016 stond Ellie Goulding ook gewoon net voor Paul McCartney te subben.. Het is een minderheid en er mag op de mainstage vind ik toch soms nét ietsje meer variatie zijn, beetje zoals op DTRH. Daar kan ook gewoon alles spelen op de mainstage.. of Glastonbury. Weetikveel.

Tussen de discussies door even een uitspraak van Ken die belangrijk kan zijn: “Niet alle artiesten zijn erop gefocust om hun tour exact naar 2021 te kopiëren, zolang de data maar ingehaald worden. Lees: een act die in 2020 op donderdag geboekt stond kan volgend jaar ineens op zaterdag staan. Gezien er minstens twee headliners afvallen, en The Strokes duidelijk een mooie coheadliner nodig hebben om dagtickets te verkopen, kan het goed zijn dat de top van de affiche er volledig anders uit gaat zien. Maar kan net zo goed betrekking hebben op pakweg Sum41, zodat die niet opnieuw twee shows op een dag spelen.

Hij geeft daarnaast ook aan dat er over Volbeat nog geen duidelijkheid is, wegens “elk jaar beschikbaar”. Zie het nog gebeuren dat ze Volbeat komend jaar aan Graspop gunnen en hen in 2022 terug laten keren in combinatie met een gitaarheadliner (SOAD? Foo Fighters?).
Desalniettemin denk ik dat we er wel kunnen vanuit gaan dat Pearl Jam op donderdag en TOP op zaterdag speelt, toch? Ik geloof evenwel dat er als SOAD dan toch geen mogelijkheid is dat ze Volbeat dan ook gewoon over laten aan GMM zodat pakweg RHCP met Tame Impala of The Strokes kunnen headlinen ofzo.

Ken zei eerder al dat we niet moeten uitgaan van de dagen van 2020 en dat alles nu weer met een leeg blad begint. Dus niets lijkt zeker.

...dat ze Volbeat dan ook gewoon over laten aan GMM ...
waarom?
zie geen aanleiding toe om ze naar Graspop te switchen, ik denk ook dat Graspop afgelopen jaren inmiddels genoeg Volbeat gezien heeft, is wel tijd voor Werchter.
zeker niet als het Werchter zou lukken om bijvoorbeeld Metallica binnen te halen, gaan ze Volbeat daar zeker voor willen zetten.

Tame Impala... Zou een mooie 'nieuwe' naam zijn voor een avond (hopelijk nacht)spot op mainstage. Zal ook breed gedragen worden onder het Werchterpubliek, zulke naam.

Users who are viewing this thread