Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Denk ook niet dat Wolfmother nog staat te springen om op een Werchter event te spelen.

Vorige keer (op de TW Classic dag dat Guns ’n Roses kwam spelen) was er het systeem van de Golden Circle. Die was voor nog geen kwart gevuld tijdens Wolfmother. En zonder speciaal bandje mocht je er vooraan niet in. Ze speelden voor 100 meter bijna leegte en dan stond het geïnteresserd publiek pas. Kortom sfeer was nihil over het hele veld want de ‘fans’ stonden te ver en waren gefrustreerd niet dichter te kunnen. En de weinige in de golden circle hadden geen interesse.

Misschien dat Werchter dit ook als negatief heeft ervaren en daarom dat ze hen niet meer willen/durven boeken. Waar ze dan toch verkeerd redeneren.

Dat zou inderdaad een hele foute redenering zijn. In die setting slaat de sfeer bij elke band dood. Het is gewoon een stompzinnige festival indeling.

Dat zou inderdaad een hele foute redenering zijn. In die setting slaat de sfeer bij elke band dood. Het is gewoon een stompzinnige festival indeling.

En toch blijven ze dit volhouden.
Tickets voor TW classic / Werchter Boutique - 92 euro voor een gewoon ticket, 150 euro voor de golden Circle
Dat worden vooraan weer vele lege meters voor de meeste groepen... Respectloos.

Paddy wrote:
Wat is er niet aan te snappen? De eerste festivaldag van Werchter is de afgelopen 10 jaar steeds een volwaardige festivaldag geweest. Logisch want een dagticket kost evenveel als voor andere dagen. Nu mis je de helft (!) van het gebruikelijke programma. Even los gezien van de invulling van de namen, want dat is voor een deel ook smaak, is het dan toch niet raar dat mensen zich bekocht voelen.

Helemaal mee eens, ik snap niet dat mensen hier Werchter in kunnen verdedigen. Die donderdag is al jaren een volledige dag en vaak ook erg dik bezaaid met sterke namen. Van tevoren is er geen enkele indicatie gegeven dat dit nu anders is. Volgens mij is het zelfs wetgeving dat ondernemers moeten voldoen aan de verwachtingen die ze zelf scheppen, ongeacht de voorwaarden die ze zelf in een overeenkomst zetten. Dus ja, hier mag je terecht boos op zijn.

Of dit nu wettelijk is lijkt me een moeilijke discussie. Uiteindelijk is het ticket uw contract, en het enige wat het ticket u aanbiedt, is dat je het terrein mag betreden tussen x en y uur. De hoeveelheid bands, kwaliteit van de bands, kwaliteit van het eten,... wordt nergens gewaarborgd, niet op het ticket, niet op de site.

Er is nooit door Werchter beloofd geweest dat er evenveel bands zouden optreden op donderdag als op de andere dagen. Dat de vorige jaren dit wel het geval was, heeft er volgens mij niets mee te maken. Dat zijn verwachten die je dan zelf schept (en die ik ook voor mezelf maak hoor). Werchter heeft nooit letterlijk verklaard dat er op elke festivaldag hetzelfde aantal bands zal optreden. Mochten ze dit wel gedaan hebben, dan zijn ze nu juridisch in de fout gegaan.

Lees de site er maar eens op na: onder het gedeelte "praktisch" wordt er amper gesproken over bands en artiesten. Inzake artiesten wordt er enkel vermeld dat er merchandise is en dat de veiligheid van de bezoeker, crew en artiest gewaarborgd is. Voor de rest staat er nul, nada, noppes over het aantal podia en artiesten. Er staan voornamelijk tips en verboden in.

Is het bedenkelijk wat er gebeurt is? Ja. Maar juridisch zijn ze in orde denk ik.

Wist-je-datje: met het doorploegen van het gedeelte "praktisch" heb ik op de site ontdekt dat als je 50 tickets koopt, er 2 gratis krijgt. Doen we volgend jaar een Festileaks-groepsaankoop? ;) (https://www.rockwerchter.be/nl/praktisch/tickets => zie gedeelte onder "voordeel voor groepen")

Joslittel wrote:

Paddy wrote:
Wat is er niet aan te snappen? De eerste festivaldag van Werchter is de afgelopen 10 jaar steeds een volwaardige festivaldag geweest. Logisch want een dagticket kost evenveel als voor andere dagen. Nu mis je de helft (!) van het gebruikelijke programma. Even los gezien van de invulling van de namen, want dat is voor een deel ook smaak, is het dan toch niet raar dat mensen zich bekocht voelen.

Helemaal mee eens, ik snap niet dat mensen hier Werchter in kunnen verdedigen. Die donderdag is al jaren een volledige dag en vaak ook erg dik bezaaid met sterke namen. Van tevoren is er geen enkele indicatie gegeven dat dit nu anders is. Volgens mij is het zelfs wetgeving dat ondernemers moeten voldoen aan de verwachtingen die ze zelf scheppen, ongeacht de voorwaarden die ze zelf in een overeenkomst zetten. Dus ja, hier mag je terecht boos op zijn.

Of dit nu wettelijk is lijkt me een moeilijke discussie. Uiteindelijk is het ticket uw contract, en het enige wat het ticket u aanbiedt, is dat je het terrein mag betreden tussen x en y uur. De hoeveelheid bands, kwaliteit van de bands, kwaliteit van het eten,… wordt nergens gewaarborgd, niet op het ticket, niet op de site.

Er is nooit door Werchter beloofd geweest dat er evenveel bands zouden optreden op donderdag als op de andere dagen. Dat de vorige jaren dit wel het geval was, heeft er volgens mij niets mee te maken. Dat zijn verwachten die je dan zelf schept (en die ik ook voor mezelf maak hoor). Werchter heeft nooit letterlijk verklaard dat er op elke festivaldag hetzelfde aantal bands zal optreden. Mochten ze dit wel gedaan hebben, dan zijn ze nu juridisch in de fout gegaan.

Lees de site er maar eens op na: onder het gedeelte “praktisch” wordt er amper gesproken over bands en artiesten. Inzake artiesten wordt er enkel vermeld dat er merchandise is en dat de veiligheid van de bezoeker, crew en artiest gewaarborgd is. Voor de rest staat er nul, nada, noppes over het aantal podia en artiesten. Er staan voornamelijk tips en verboden in.

Is het bedenkelijk wat er gebeurt is? Ja. Maar juridisch zijn ze in orde denk ik.

Wist-je-datje: met het doorploegen van het gedeelte “praktisch” heb ik op de site ontdekt dat als je 50 tickets koopt, er 2 gratis krijgt. Doen we volgend jaar een Festileaks-groepsaankoop?
1f609.svg
(https://www.rockwerchter.be/nl/praktisch/tickets => zie gedeelte onder “voordeel voor groepen”)

Ik betwijfel dat serieus. Het gaat me wat te ver om de wetbundels hierop na te slaan maar mijn vrouw heeft rechten gestuurd en kan me herinneren dat we hierover een discussie gehad hebben vanwege een opdracht die ze moest maken. Als je als ondernemer een bepaalde verwachting bij klanten schept, door reclame of eerdere diensten, dan dien je deze ook waar te maken. Of op tijd aan te geven dat dit verandert zodat de klant een geïnformeerde keuze kan maken om naar een andere ondernemer te gaan. De traditie van 10 jaar lang een volledige festivaldag en het feit dat de kaartjes bij de start van de voorverkoop even duur waren als de andere kaartjes, gaven elke reden om te denken dat dit een volledige festivaldag is. Heeft niets met onze eigen aannames te maken. Dat Werchter dit soort dingen in hun eigen reglement uitsluit is in die zin ook waardeloos, want dit gaat niet boven de wet.

Ook al is het juridisch niet in de haak wat Werchter doet: wie gaat er voor het kaartje van 250 euro een proces
beginnen tegen Werchter. Waarbij de kans bestaat dat je verliest en het je dan veel geld aan proceskosten gaat kosten.
Het zou leuk zijn als Werchter ons tegemoetkomt op de 1 of andere manier, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit.

Ook al is het juridisch niet in de haak wat Werchter doet: wie gaat er voor het kaartje van 250 euro een proces
beginnen tegen Werchter. Waarbij de kans bestaat dat je verliest en het je dan veel geld aan proceskosten gaat kosten.
Het zou leuk zijn als Werchter ons tegemoetkomt op de 1 of andere manier, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit.

Helemaal mee eens, het is ook zeker geen oproep om een zaak te beginnen. Dus Werchter komt er prima mee weg.

Tja, wat natuurlijk wel geldt is dat de meeste (alle?) donderdagticketkopers hun ticket hebben gekocht voor Pink. Dus die zullen niet heel erg teleurgesteld zijn. Tov de Arena of het Malieveld is het dagticket een beetje duurder, maar je kunt toch wel betogen dat ze daarvoor ook iets meer terugkrijgen.

Ik denk dat @joslittel hier een goed punt heeft hoor, of Werchter er nu mee wegkomt of niet. Want inderdaad, de wet gaat over verwachtingen die een organisatie doelbewust of door traditie schept, niet over hun regelementen. Want die gaan inderdaad niet boven de wet.

Laten we eerst maar eens afwachten of ze niet zelf al bakzijl halen naar aanleiding van ontevreden reacties, maar als dat niet gebeurt lijkt deze wetgeving mij een goed argument om de organisatie naar haar hoofd te slingeren. Mits we even de relevante wetboek artikelen in de Belgische wet kunnen opsnorren. Niet dat ik zelf een rechtszaak aan zou spannen, maar gewoon voor het idee...

Goeie basis om een petitie of social media actie mee aan te zwengelen mochten ze weigeren zelf de prijzen aan te passen.

Ikzelf vind het nogal overtrokken. Tegenwoordig is het voor heel veel mensen echt lastig om iets te accepteren wat compleet fout is gegaan zoals de RW donderdag.

Het is kut dat klopt maar om daar nou een petitie voor op te stellen...

Life goes on. Er zijn echt genoeg andere dingen om je druk over te maken ipv een onvolledige festivaldag.

Ikzelf vind het nogal overtrokken. Tegenwoordig is het voor heel veel mensen echt lastig om iets te accepteren wat compleet fout is gegaan zoals de RW donderdag.

Het is kut dat klopt maar om daar nou een petitie voor op te stellen…

Life goes on. Er zijn echt genoeg andere dingen om je druk over te maken ipv een onvolledige festivaldag.

Werchter is geen Pinkpop heh. Wij zijn niet zo afgestompt door jarenlange teleurstelling :wink:

Het is kut dat klopt maar om daar nou een petitie voor op te stellen…

Precies...

En je hebt geen poot om op te staan. Ook juridisch niet, een verwachting is nogal speculatief. En Werchter levert gewoon een festival dag met 13 namen met commercieel ook nog eens grote namen zoals Pink, Bastille, Elbow, Brockhampton en Paul Kalkbrenner. De verwachting van levering is een 4e festival dag, niet het aantal namen daarvan of zelfs welke namen dan ook. Anders kan je iedere festival aanklagen gezien alle dagen nooit gelijk zijn.

Jarenlang een volledige festivaldag aanbieden op de donderdag en vervolgens ineens een half festivaldagje aanbieden voor hetzelfde bedrag (of zelfs meer) zonder enige communicatie naar de koper is niet netjes en kan niet door de beugel.

Op Pinkpop is het al te raar voor woorden dat ze de volle pond durven te vragen voor een half dagje maar daar weten mensen het in elk geval. Stel je nou eens voor dat de eerste Pinkpopdag vanaf dit jaar alleen een headliner heeft en je daar pas achter komt als je al kaarten hebt. Dan baal je toch ook?

Vind een petitie niet zo vreemd. Geeft in elk geval een signaal af. Ook al levert het niets op, da's beter dan niets doen en accepteren dat je minder waar voor je geld krijgt dan vorige jaren.

Jarenlang een volledige festivaldag aanbieden op de donderdag en vervolgens ineens een half festivaldagje aanbieden voor hetzelfde bedrag (of zelfs meer) zonder enige communicatie naar de koper is niet netjes en kan niet door de beugel.

Op Pinkpop is het al te raar voor woorden dat ze de volle pond durven te vragen voor een half dagje maar daar weten mensen het in elk geval. Stel je nou eens voor dat de eerste Pinkpopdag vanaf dit jaar alleen een headliner heeft en je daar pas achter komt als je al kaarten hebt. Dan baal je toch ook?

Vind een petitie niet zo vreemd. Geeft in elk geval een signaal af. Ook al levert het niets op, da’s beter dan niets doen en accepteren dat je minder waar voor je geld krijgt dan vorige jaren.
Dan praat je niet over een festival maar over een concert.

Je mag best balen hoor, maar petities en over "rechtzaken" beginnen is toch wel wat overdreven?

En de dag indeling is nog niet bekend, misschien is het wel de hele dag maar is er 1 of 2 stages minder open. Op Lowlands deed ook niemand moeilijk toen de stekker uit de Charlie werd getrokken, op Graspop was de donderdag vorig jaar ook korter dan de andere dagen.

Ik snap het balen allemaal wel hoor, het is gewoon een kut dag (zeker als je niet uitkijkt naar Pink). Maar laten wel even nuchter blijven.

Echt juridische stappen zetten, vind ik ook ver gaan. Want zoals Indiaantje zegt: als we het onder een loep leggen doet RW natuurlijk niets 'illegaals'. Maar mails sturen of zelfs een petitie starten kan nooit kwaad. Integendeel. Vind het gezond wanneer het publiek duidelijk laat blijken dat ze niet tevreden zijn. Hier is dat meer dan terecht vind ik.

En ja, er staan enkele grote namen op die donderdag, maar het totaalplaatje valt in het niet als je ze naast andere donderdagen legt.

Ik kan me niet voorstellen dat Pink een eerste keuze was. Er zullen ongetwijfeld veel opties geprobeerd zijn. Laten we hopen dat er nog wat kleine namen bijkomen die de dag iets minder zielig maken. En ook: dat de andere programmatie gewoon doorgaat TIJDENS Pink. Ofwel: Elbow en Kalkbrenner in de tenten. Want dat zou nog een stapje verder gaan: dat Pink eist op als enige op de hele wei op te treden, waardoor we zelfs geen keuze hebben.

In een interview met de Standaard gaven ze aan later te beginnen en er mist een podium. Staan twaalf acts minder dan andere jaren en dagen. Deel van de acts die er wel staan bestaat uit het voorprogramma van Pink die ook bij haar reguliere concerten meereizen. Die donderdag is op een paar topacts na bijna een Werchter XL dag.

Zo raar vind ik een petitie niet.

Ik denk trouwens dat die combi's nooit never uitverkopen, vooral te danken aan madam Pink. Want uiteindelijk zijn er 'maar' 20.500 donderdagtickets te koop (iets minder dan de max capaciteit van de Barn), tegenover 67.500 combi’s... Die 20duizend tickets krijgen ze uiteindelijk wel verkocht aan Pinkfans, maar of dat het waard is om het totaalplaatje van je gehele affiche er zo flets te doen uitzien. Een dure prijs vind ik.

Want ik vind dat de andere 3 dagen uiteindelijk echt wel sterke RW-dagen geworden zijn. Die vrijdag is gewoon nog beter dan die zondag van vorig jaar. Pink doet veel meer kwaad dan goed. Het moment dat ze hun krabbel onder dat contract met haar management gezet hebben, zullen ze nu wel vervloeken...

Ah zo, nouja ik neem aan dat de organisatie er volgend jaar wel op zal reageren. Heb het bij Pinkpop ook nooit begrepen en als zwaktebod gezien. Ik zou in ieder geval die dag erg veel zin hebben in Pink mocht ik gaan. En met Charlotte Gainsbourg, Paul Kalkbrenner, Elbow, Richard Aschroft, Ólafur Arnalds en Maribou State zou ik die dag ook nog wel kunnen overleven.

Ja, ik vermoed ook dat er juridisch weinig aan te doen is. De belofte die RW bij de voorverkoop maakt lijkt me op strikt wettelijk vlak niet te duiden op het aantal artiesten, podia of de lengte van de dag. Op moreel vlak is dit echter heel anders. Ze weten maar al te goed wat kopers van een combi- of donderdagticket verwachten, dat ze daar niet aan tegemoet komen, maar toch de volle prijs gevraagd hebben. Sommigen vinden het blijkbaar niet erg om een halve dag en de helft van aantal podia te hebben op donderdag, maar vergeet niet dat je dan in principe ook 30 à 40 euro teveel betaald.

Een terugbetaling zou ik niet verwachten. Noch onder dwang, noch vrijwillig. Wat wel belangrijk is, is om een signaal te geven. Een afzonderlijke klachtenmail is al een begin, maar moest er een groter en publiek signaal zijn (d.m.v. petitie, social media, reguliere media) zouden we er voor kunnen zorgen dat dit in de toekomst vermeden kan worden. Als de indruk wordt gegeven dat we dit kunstje van RW zomaar slikken, zal de lat altijd maar verlaagd worden. Dan krijgen we binnenkort misschien elk jaar een beetje minder voor meer geld. Vergeet niet dat je een klant bent van RW en niet omgekeerd.

Die arrogantie zie je vaak bij festivals vind ik.

Lowlands heeft ook een tijdje die arrogantie gehad toen ze snel uitverkochten. Toen de verkoop daarna wat minder ging, toen werden ze ook plots waar vriendelijker.

Best Kept Secret was in de jaren ook super tof en persoonlijk op social media. Daar is ook weinig meer van te zien. Toch jammer, want ik ben oprecht van mening dat een goede persoonlijke service je ook een vertrouwd gevoel kan geven bij een festival.

Ik heb vorig jaar nog ruzie gehad met een chick van Livecrowd op Pinkpop. Die heeft letterlijk heel Landgraaf doorgestuurd voor de opstap plaats van de pendel bus van onze parkeerplaats. 4x verkeerde informatie gekregen, en op een gegeven moment werd je zelf genegeerd. Dat heeft er echt aan bijgedragen dat ik dit jaar voor het eerst sinds 2011 niet naar Pinkpop wil. Meestal ging ik ieder jaar wel minimaal 1 dag.

Users who are viewing this thread