colint wrote:
mattman wrote:
colint wrote:
Ik snap alle kritiek over de verkoop van de dagkaarten niet. Rock Werchter is er niet voor verantwoordelijk als je een kaart koopt op basis van de namen die al bekend zijn en dat je dan de nieuw aangekondigde namen niet goed genoeg vindt. Ik krijg van KLM ook niet mijn vliegticket naar Spanje vergoed als het blijkt te regenen.
Natuurlijk is het jammer dat je verwachtingen niet worden waargemaakt, maar RW is niet aansprakelijk voor je eigen verwachtingen.
Tuurlijk, maar ik denk dat het alleen maar goed is om openlijk kritisch te zijn naar de organisatie.
Nu we toch bezig zijn met vergelijkingen: als ik in de frituur een pak friet bestel en er zitten maar 8 frieten in het pak, dan mag ik ook mijn ongenoegen geven aan de friturist. (En het aantal frieten in mijn pak staat ook nergens zwart op wit, maar als het te weinig is mag ik toch ook best ‘klagen’).
Touché!
Ik denk dat de organisatie er zelf ook niet tevreden mee is, maar ik weet vrij zeker dat het niet om nalatigheid gaat maar gewoon om een gebrek aan beschikbare headliners/subs.
Gebrek? Vampire Weekend, Foals, dEUS, Thom Yorke… zijn allemaal in de buurt tijdens Werchter.
Dat er voor aankomend festivalseizoen een gebrek is aan grote headliners, dat is waar. Metallica, Rammstein, P!nk, Muse beslisten allen om eigen shows te geven. Beetje jammer dat dit in dezelfde zomer gebeurt, want zo zijn vrij 'zekere' headliners plots niet meer beschikbaar voor een festival (plus dan ook nog geruchten van mogelijk gecancelde tours van Coldplay, System of a Down en Eminem). Rock Werchter heeft P!nk en Muse dus als enige Europees festival toch kunnen strikken. Qua headliners ga je in die periode geen enkel majorfestival beter zien doen als Rock Werchter volgens mij.
Het is de categorie onder de headliners waar Rock Werchter dit jaar minder scoort voor mij. Maar: over de acts die hierboven onder meer door @cloudyshoes opgelijst worden:
Vampire Weekend: tourt tot en met 23 juni in de VS en starten hun Europese tour pas in juli... Vrij duidelijk dat ze gewoon niet beschikbaar zijn in de Wercherweek.
Thom Yorke: tourt blijkbaar pas vanaf juli in Europa.
Foals blijft vreemd: zitten voor en na Rock Werchter in Europa, het hele Werchterweekend nog vrij zelfs... Waarschijnlijk kregen die een mooiere positie aangeboden op een ander Belgisch festival... Pukkelpop kan niet, want dan zitten ze in Azië... Zal Dour of Lokerse Feesten zijn dus.
Christine & the Queens: verkiest headlinerspot op Lokerse Feesten en Brussels Summer Festival (eerder dan een meer dan waarschijnlijke Barnspot op Werchter)
Interpol: zelfde verhaal: tijd in het Werchterweekend, maar headliner op Rock Zottegem
dEUS: raar dat deze door het wegvallen van al deze voorgaande bands toch niet geboekt werden!
Op zaterdag waren er nochtans nog hoge tentspots weg te geven... Maar geen idee hoe al deze onderhandelingen verlopen zijn... Dan is het ook jammer om te zien dat er geen acts 'in die grootte' geboekt zijn zoals daar zijn Liam Gallagher, Johnny Marr, Patti Smith, Grace Jones, Lana Del Rey (al zal die laatste waarschijnlijk wel te hoge eisen hebben voor de spots die Werchter nog vrij had)... Dat dit ook zijn redenen had of dat hierin geen interesse was, geen idee.
Dus voor mij: headliners OK (zeker niet allen mijn smaak, maar gezien de omstandigheden en kijkend naar andere majors: goed gedaan!). Over de namen eronder: twee van de namen hierboven vermeld (bv. Interpol en Thom Yorke) hadden de affiche een heel andere aanblik gegeven vind ik. Jammer.
Natuurlijk heb je ook namen die verrassend 'laag' staan, zoals Maribou State, The 1975, Weezer, Janelle Monaé, Miles Kane, Parkway Drive... Daarentegen staan er namen die verrassend 'hoog' staan, zoals Greta Van Fleet, Mac DeMarco, The Blaze, Clean Bandit...
Wat mij wel stoort: wat ik lees van de insiders op eFestivals: nooit intentie gehad om Wolfmother te boeken: fout vind ik. Het is goed voor een festival als Rock Werchter om overdag één of twee 'gedateerde' gitaarbands te hebben, zoals (bands die komende zomer gaan touren) Wolfmother, Papa Roach, Limp Bizkit, Garbage... Die kunnen nog op meer bijval rekenen als de organisatie blijkbaar vermoedt. En: Biffy Clyro: nooit een optie geweest omdat ze te weinig fanbase hebben in België vertelt die insider: ook fout vind ik. Internationaal toch geen kleine naam, als je die ergens overdag kunt wegzetten (tegen een redelijke prijs natuurlijk) is dit toch goed voor het aanzien van de line up zou ik denken... En ook genoeg gitaarliefhebbers die misschien geen los concertticket voor deze band zouden kopen, maar wel hun festivalshow zouden meepikken op Werchter.
Over die donderdag is al genoeg gezegd: alhoewel er met Maribou State - Olafur Arnalds - Richard Ashcroft - Charlotte Gainsbourg- BROCKHAMPTON - Elbow - Paul Kalkbrenner een heel, heel mooi rijtje in de tenten staat, blijft die mainstage een aanfluiting en is het niet fair dat over het groot aantal minder bands en later aanvangsuur niet eerder gecommuniceerd is. Zoals ik eerder typte: een vertrouwensband met een festival is belangrijk, zeker met het oog op de toekomst. Dit vertrouwen had ik zeer lang blindelings in de organisatie van Werchter. Maar deze zet smaakt toch heel zuur, het vertrouwen krijgt een knauw bij de trouwe (en waarschijnlijk ook minder trouwe) bezoeker, uiterst jammer dit...