Rock Herk 2024

kevinr

Randprogramma
16 dec 2019
148
196
Zelfde ervaring hier, tof terrein ook qua indeling helemaal top om over en weer te pendelen tussen main en club en die dansbaar wat weggestoken. Wel veel gelegenheidsfestivalgangers en heel erg zatte mensen
Haaa zatte mensen, dus er is niks veranderd tegenover vroeger! fantastisch toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartv

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.001
5.292
Super gezellig festival, doordat het tussen de bomen is eigenlijk ook nooit te veel last gehad van de zon. Geen gratis water en drinkbussen niet toegelaten vind ik sowieso schandalig, maar zeker met dit weer. De hitte speelde duidelijk wel wat mee bij mij in mijn beleving als ik kijk naar mijn scores. Ook lag het energielevel van het publiek bij sommige optredens doorheen de (na)middag toch wat lager daardoor.

Aankomst op de camping zonder problemen en de tent stond al vrij vroeg. Op tijd naar de wei om die al wat te verkennen. De indeling vond ik perfect zo, de dansbaar het verste van alles, waardoor het makkelijk te pendelen was tussen de podia met live-acts zonder iets te moeten missen.


Vrijdag
Koala Disco 6

Sympathieke band die zeker potentie bevat. Ze speelden met bakken energie alsof de Main volledig vol stond, maar de omstandigheden waren er nog niet naar. Weinig en tam publiek zeker met de warmte. Ik vond ze muzikaal af en toe wel al zeer veelbelovend klinken met toch redelijk wat variatie in hun sound. De stukken dat ze iets harder gingen en vooral de zangeres uithaalde, vond ik het beste.

Desmond Dandies 6
Toffe psychedelische rock om al liggend mee weg te dromen. Vooral money bags vind ik een heel goed nummer. Toch vond ik ze niet zo heel spannend, het kabbelde iets te veel verder zonder echte hoogtepunten, maar ik was wel vooral nog even rust aan het pakken voor de komende drukte.

Waste 8
De eerste keer het befaamde street podium uitproberen en ja dat is wel cool. Ze staan gewoon recht in het gezicht van het publiek te schreeuwen. De zanger had een zeer goede stem en de band speelde ook zeer strak. Het duurde 1 nummer of er was al een moshpit te bespeuren. Als je wat verder staat zie je wel niets, ik kon hier door op een bankje te gaan staan wel nog de zanger zien losgaan en die ging er goed voor. Muzikaal is het wel nog iets te inwisselbaar allemaal, maar ze hebben zeker nog een groeimarge.

Mojo & The Kitchen Brothers 7
En weer naar de Main voor het volgende optreden. Ze speelden heel erg goed met hier en daar hints naar de psychedelica van King Gizzard, maar ik kon er niet volledig inkomen door een combinatie van de warmte en tam publiek. Het optreden had veel beter gewerkt in de club stage op een wat later tijdstip. Toch was het nog steeds een zeer goede performance en deze band staat zeker op mijn lijst om in het oog te houden en nog eens te gaan zien in een andere setting, want een zeer solide band.

Yesnomaybe 7
Ze speelden de club aan gort. De zanger was zeer actief op het podium, in het publiek en in de stelling van de geluidsboxen naast het podium. Veel nummers werden ook al onthaald als echte anthems en luidkeels meegeschreeuwd. Fijn podium ook zo zonder barrier, wat toch een unieke en authentieke sfeer gaf aan veel optredens. Crowdsurfers vanop het podium en ook de bands zelf die nog meer contact zochten met het publiek. Ik vond het mede door die sfeer en de inzet een geslaagd optreden, ondanks dat ik de stem van de zanger (vooral tijdens het eerste deel) niet heel erg goed vond klinken.

Brorlab 3
Energiek, maar klonk wel echt niet goed voor mij. Dus snel weer naar de Club om even te rusten in afwachting van.

Ronker 8
Dit was dan weer een heel goed optreden, energieke band, een goed gevulde en zeer energieke club resulteerden in een vlammende show. Ze staken het vuur meteen aan de lont om de bom al vrij snel tot ontploffing te brengen. De club ging uit zijn dak en de crowdsurfers klommen op het podium en de moshpit vloog snel open. De zanger mende het publiek ook wel goed daarbij en crowdsurfte zelfs tot in een steunpaal in het publiek. Muzikaal gezien was het misschien net te veel van hetzelfde.

Millionaire 6
Van vanachter op een bankje een groot stuk meegenomen, maar het gaf me niet het gevoel dat ik echt iets aan het missen was door niet vooraan het podium te gaan staan.

Hotel Lux 5
De club was echt heel leeg en dat leek niet naar de zin van de band. Met Tabloid newspaper begonnen ze meteen met hun beste nummer, waarna snaarproblemen de vaart er meteen uithaalden en de set niet meer tot leven kwam. De desinteresse bij de band sprak boekdelen, ook al speelden ze bij vlagen wel uitstekend. Dit was geen geslaagd huwelijk.

Glints -
Niet mijn ding, gewoon op het gras gezet zonder echt op te letten.

Doodseskader 9
Waarbij ik na hun show in de Vooruit lichtelijk teleurgesteld was, werden die verwachtingen nu wel ingelost. Het klonk allemaal veel harder en strakker. Ook het publiek ging goed uit hun dak. Frans, Engels, Nederlands ze slaan net zo makkelijk om in genre als dat ze verwisselen in hun talen. Heel cool optreden en indrukwekkend dat ze er deze keer wel in slaagden om die wall of sound te creëren met hun 2.

Raketkanon 8
Volgens de banners op de wei was de overlap tussen Doodseskader en Raketkanon weggewerkt, maar toen ik aankwam rondden ze net hun eerste nummer af. Even inschuiven langs de zijkant zonder problemen en genieten van de show. De stem stond bij de minder harde zang wat te laag in de mix, maar echt storend was dat niet. Ook deze mannen creëerden een heerlijke, chaotische wall of sound en vanaf ik in het optreden zat, was het heerlijk meegenieten. Ze leken ook behoorlijk enthousiast om nog 1 laatste keer op te treden voor ons. Heel blij dat ik deze gekke mix van muziek eens heb mogen meemaken en ook het publiek was best talrijk en enthousiast voor deze allesbehalve toegankelijke muziek.

Whispering Sons 9
Dit is toch een heel goede band hoor. Lekker donkere nummers, een zangeres met een klok van een stem, goede band. Ook de kleinere clubstage en de donkerte gaven de ideale setting voor een fantastisch optreden. Spijtig genoeg weerklonk veel geroezemoes doorheen de zachtere stukken. Verder een heel erg sterk optreden alweer.

Goose 7
Een groot stuk meegenomen vanop de tribune en ik vond het best goed. Publiek was duidelijk mee, maar na een dikke 40 minuten toch al maar weer naar de club voor het volgende optreden.

Shame 9
Ze begonnen furieus aan hun set en vanaf concrete was het hek van de dam. Luid meeschreeuwen, moshen, crowdsurfers. De zanger keek heel verbaasd toen er iemand het podium opklom om er weer af te springen, maar moest meteen daarna lachen. Ook hijzelf zou nog in het publiek springen en een crowdsurfer gebruiken als surfbord. Dit was zo´n optreden waar de band door het enthousiasme van het publiek zelf ook extra genoot en extra hard tekeer ging. Als je dan nog kan meeschreeuwen met nummers als Concrete, Six Pack (werd onthaald als een anthem), tasteless, aderall, one rizla dan heb je sowieso al gewonnen. Het enige optreden waar ik het niet kon laten om zelf ook mee te moshen, maar daar had mijn rug de volgende dag toch nog wel spijt van.


Zaterdag
Stay Idle 5

Op de camping stond de muziek echt belachelijk luid. Dus vrij moe en wel wat last van mijn rug, dus al liggend dit optreden geluisterd. Weinig volk, heel warm en vrij inwisselbare hardcore. Dit kan wel werken, maar niet bij mij op dit moment van de dag.

Ed Harcourt 5
Dit was vrij saai, hij kon wel zingen. Toffe achtergondmuziek om wat te liggen, maar ook niet meer dan dat.

Dad Magic 7
En weer een hardcore band, wel met iets meer variatie. De hitte was wel nog moordend en dat had ook duidelijk effect op het publiek. De zanger deed er echter alles aan om het publiek op te jutten door zelf van het podium in de moshpit te springen en heel actief over het podium te bewegen. Sympathieke band met een fijne sound.

Herman Brusselmans -
Omdat het best uniek was even gaan kijken. Het stond best vol, maar het was niet heel goed te verstaan. Wat ik verstond was zijn klassieke humor, die ik niet heel erg grappig vind, dus maar gaan chillen aan de main.

Madd9 5
Het deed me wat aan Blackwave. denken, maar dan zonder liveband (wat ik juist het sterke punt vind bij die band) en voor een heel erg lege Main. Het pakte me niet echt, maar als het uw muziek is, was het zeker oké.

campus 8
Nog een hardcore band en blijkbaar ook een reünieband. Ook hier woog de hitte door in het begin van de set, maar het kwam goed los, zeker vanaf dat de zanger zich in het midden van de pit zette. Ze speelden heel strak, de zanger klonk top en ook zij waren zeer actief op het podium. Tijdens het optreden waren de luchtsluizen een eerste keer open gegaan.

Pruillip 6
In het naar de street wandelen werd al duidelijk dat de club area rond de tent was vol gelopen met water en dat zou enkel erger worden. Toen ik bij de street aankwam en had plaatsgenomen op de tribune begon de tweede regengolf en kwam iedereen onder de overdekking staan. Hierdoor ook veel praters en geroezemoes, waardoor het moeilijk was om in het optreden te geraken van Pruillip. Al paste de striemende regen op het doorzichtige dak wel bij de muziek. Op een gegeven moment begaf het tentje waaronder de geluidsman stond het ook nog eens. Het was dus niet de ideale setting voor dit optreden.

Predatory Void 7
Ik keek er wel naar uit, maar ook hier was de tweede stormbui nog bezig, waardoor er veel praters stonden. Het was dan ook nog eens niet heel toegankelijke muziek. De band speelde heel goed en de zangeres heeft wel een strot hoor. Zonder problemen van grunten naar zang en ook de tempowisselingen van de band waren heel cool. Het was wel een beetje te veel van hetzelfde op het einde van de set.

J. Bernardt 7
Door de modder ploeteren vanaf nu om ergens te geraken en vanop een afstand meegekeken. Het kon me niet zo bekoren als Warhaus of Balthazar deden. Toch speelden ze gewoon een sterke, solide show en Wicked Streets is een heel tof nummer.

Briqueville 9
En weer terugploeteren naar de Club naar een band die ik nog niet had gezien en heel erg naar uitkeek. De maskers en uitrusting pasten heel goed bij de postmetal die ze maken en voegt wel wat toe. Wel grappig ze dan we een foto namen van het publiek. Drie kwartier lang namen ze je mee in een trip door de donkere krochten van de post metal met hier en daar wat zangsamples, maar toch vooral heel erg sterk gespeelde instrumentale muziek.

Psychonaut 9
Je weet wat je kan verwachten ondertussen. Een verpletterende sound van ingewikkelde, maar toch toegankelijke metal. Als je dan een nationaal anthem hebt als The Fall of Consciousness om de set af te sluiten, speel je elk festival plat. Ik heb ze wel al beter geweten, het geluid leek niet altijd volledig goed te zitten. Tijdens dat laatste nummer al richting de main vertrokken voor een goede plek.

Therapy? 7
Door de regen was ook een groot deel in de tent rechts van de Main in modder veranderd, waardoor daar nog vrij veel plaats was. De band is toch wel vergane glorie. De zanger was niet zo goed meer bij stem, zeker het eerste deel van de set. Het publiek was wel zeer enthousiast en ze hebben veel goede nummers (vooral Die Laughing en Nowhere na elkaar was fijn), waardoor het toch een fijn optreden was. Ze speelden zelfs nog een echt bisnummer met Breaking The Law van Judas Priest, als ik afga op hun andere setlists.

Yard Act 8
Fijne energieke band, die het publiek aan het dansen bracht. De danseressen maken het ook wat anders dan de andere postpunk bands, maar ook qua sound zit er veel variatie op. We make hits en the overload zijn ook gewoon heel catchy nummers, die blijven hangen. Af en toe kleurden ze ook wat buiten de lijntjes door nummers uit te rekken, wat ook zeer tof was.

The Afghan Whigs 5
Ik kwam aan terwijl ze catch a cold aan het spelen waren en dat was ook meteen het hoogtepunt. Net als bij Therapy? nog plaats in de modder, mijn schoenen hingen toch al vol. Ze speelden op zich goed, maar het was gewoon heel saai. Het publiek was vrij gelaten en er was ook heel wat minder volk dan bij Therapy aanwezig, die hadden ze op dat vlak beter gewisseld. Ze stopten dan ook nog eens meer dan een kwartier te vroeg en hun twee beste (en bekendste) nummers speelden ze niet.

Brutus 10
Hierdoor kon ik wel de hele set van Brutus zien vanaf een goede plek en heel blij hierom. Afsluiter van de kleinere Club, wat toch een veel betere setting was dan op RW en dan nog eens een set van 1 uur. War pijnlijk mooi, Liar pijnlijk mooi, elk nummer eigenlijk gewoon pijnlijk mooi. Fijn dat ze nu wel All Along speelden. Bij gebruikelijke afsluiter Sugar Dragon werd ik om een of andere reden ook gewoon tot tranen toe bewogen. Ik kijk uit naar dat volgende album.

  1. Brutus 10
  2. Shame 9
  3. Doodseskader 9
  4. Briqueville 9
  5. Psychonaut 9
  6. Whispering Sons 9
  7. Raketkanon 8
  8. Ronker 8
  9. Yard Act 8
  10. Waste 8
  11. campus 8
  12. Therapy? 7
  13. Mojo & The Kitchen Brothers 7
  14. Predatory Void 7
  15. Yesnomaybe 7
  16. J. Bernardt 7
  17. Goose 7
  18. Dad Magic 7
  19. Desmond Dandies 6
  20. Pruillip 6
  21. Koala Disco 6
  22. Millionaire 6
  23. The Afghan Whigs 5
  24. Hotel Lux 5
  25. Stay Idle 5
  26. Madd9 5
  27. Ed Harcourt 5
  28. Brorlab 3
  29. Glints -
  30. Herman Brusselmans -
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.137
3.053
Super gezellig festival, doordat het tussen de bomen is eigenlijk ook nooit te veel last gehad van de zon. Geen gratis water en drinkbussen niet toegelaten vind ik sowieso schandalig, maar zeker met dit weer. De hitte speelde duidelijk wel wat mee bij mij in mijn beleving als ik kijk naar mijn scores. Ook lag het energielevel van het publiek bij sommige optredens doorheen de (na)middag toch wat lager daardoor.

Aankomst op de camping zonder problemen en de tent stond al vrij vroeg. Op tijd naar de wei om die al wat te verkennen. De indeling vond ik perfect zo, de dansbaar het verste van alles, waardoor het makkelijk te pendelen was tussen de podia met live-acts zonder iets te moeten missen.
Goed om te weten, heb RH nog altijd eens op mijn planning staan(dit jaar kwam het helaas niet uit), maar gebrek aan gratis drinkwater op hete dagen geeft me echt gelijk de kriebels en neemt al mijn sympathie voor een festival weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
342
505
Vrijdag goed op tijd op de parking, kilometertje naar de camping gewandeld en daar op't gemak tentje geïnstalleerd. De controle bij ingang camping was wel heel grondig. M'n maat had gasvuurtje mee en moest z'n canister gas achterlaten.
Het stuk taart hebben we gelaten voor wat het was en zijn het terrein gaan bekijken. Viel al snel op dat de twee hoofdpodia lekker dichtbij elkaar lagen, dit heeft heel het weekend toch echt top geweest qua ervaring!
De twee eerste band waren zeker tof om mee te nemen en er rustig in te komen. Ik weet niet meer juiste wie van de twee aanraadde om Waste ook zeker te checken maar we hebben de wijze raad gevolgd. WAT WAS ME DAT! We stonden bijna meteen middenin de pit waar een heus feestje losbarstte. De opzet om het zweterigste optreden van het weekend neer te zetten is 100% gelukt. Achteraf hebben we dan ook beslist dat de naam van het podium eigenlijk "De serre" had moeten zijn! Na de passage van Yesnomaybe, dat ook gewoon lekker moshen was, was het echt wel even tijd voor rust. Bluai was daar wel echt prima voor!
Het volgende hoogtepunt kwam met de set van Raketkanon. De zanger stagedived op nummer een van de set al het publiek in en geeft daarmee direct aan wat voor een optreden het gaat zijn. Bommetje van energie van zowel band als bijna de gehele tent. De energie was hierna wel zo goed als op. Nog een paar nummer van Goose geprobeerd maar ik besloot redelijk snel dat het niks voor mij ging zijn en dan naar de tent gekeerd.

Na het zalige maar harde begin op vrijdag, ging het er op zaterdag een pak gemoedelijker aan toe. Verschillende bands gecheckt waarvan Campus de meest interessante was. Gezien hardcore moshpits niet direct mijne meug zijn, gewoon van de sideline gekeken en toch wel genoten van alle actie. Je merkte gewoon wel dat de hitte er bij iedereen in sloeg.
Namiddag was de eerste stortbui eigenlijk wel genieten. Kzag iedereen gaan schuilen, ponchos aandoen etc... liepen we met z'n tweetjes te genieten in de regen. Toen we echter op de camping aankwamen ging het er plots wel héél erg hard aan toen. Ik stond onder een zeil en werd nog steeds even nat alsof ik in een douche stond. Eenmaal aangekomen aan m'n tent bleek m'n buitentent losgekomen en de tent voorzien van een privé vijvertje. Iets later besloten om alles al maar in te pakken en in de auto te overnachten.
Gelukkig terug op tijd voor Psychonaut, toch wel de oppepper die ik even nodig had na dat tent verhaal.
Voor Therapy? had ik toch even tijd nodig om er in te komen. De eerste paar nummer waren voor mij echt zwak en als het niet voor m'n maat was die hen graag wou zien, was ik misschien niet gebleven. Uiteindelijk slaagden ze er toch in om te tonen waarom ze zo hoog op de affiche staan. Ik zou ze waarschijnlijk in de top 10 dad-rock bands zetten :p Daarna naar Yard act. Toffe act maar precies toch niet helemaal juist geprogrameerd ? Was voor de act toch wel een heel kalm publiek. Daarna door naar The Afghan Wigs. Een beetje zoals Therapy? maar dan met nog minder nummers die ik herkende. Op tijd vertrokken (dachten we) naar de laatste klepper van het weekend, Brutus! Het was echt al goed packed in de tent toen we aankwamen. Gelukkig kwam de eerste moshpit al snel op gang en stonden we daar, uiteraard, in no time. De modder hield niet veel mensen tegen om toch serieus te moshen en crowdsurfen. Het duurde niet lang voor iedereen wel een goede lading modder op zich had... Hoe vettiger hoe prettiger zeker? Het was een ideale afsluiter voor een weekend dat verrassend hard was, zowel door weer als muziek. Zeker voor herhaling vatbaar!

Absoluut top:
Programmatie
Afstand tussen stages, camping - wei.
De gemoedelijke sfeer
De wc's

Kon beter:
Papieren consumptiebonnen
Muziek te laat op de camping
Informatieverspreiding (Op de schermen kwam bijvoorbeeld enkel wateroverlast parking, terwijl er ook redelijk wat tenten niet meer konden dienen om te slapen 's nachts. Daar wil je niet achter komen na middernacht.)
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
342
505
Goed om te weten, heb RH nog altijd eens op mijn planning staan(dit jaar kwam het helaas niet uit), maar gebrek aan gratis drinkwater op hete dagen geeft me echt gelijk de kriebels en neemt al mijn sympathie voor een festival weg.
Ik geloof wel dat het water aan de wc's drinkbaar was :unsure:
Gezien ik niks van water gedronken heb op de wei ben ik wel niet zeker :LOL:
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.001
5.292
Ik geloof wel dat het water aan de wc's drinkbaar was :unsure:
Gezien ik niks van water gedronken heb op de wei ben ik wel niet zeker :LOL:
Dat waren van die rare kraantjes waarmee je niks kon vullen en ik geloof dat ik ook stickers van niet drinkbaar heb zien hangen
 

lennertw

Nieuw lid
3 nov 2017
2
0
Goed om te weten, heb RH nog altijd eens op mijn planning staan(dit jaar kwam het helaas niet uit), maar gebrek aan gratis drinkwater op hete dagen geeft me echt gelijk de kriebels en neemt al mijn sympathie voor een festival weg.
Met één drankbon kreeg je 2 flesjes water i.p.v. 1 omwille van de warmte. Ze hebben er dus op zich wel rekening mee gehouden
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken