De
walter(en Becky) podcast is uit sinds vrijdag luister er vooral zelf naar. Net als vorig jaar heb ik wat notities, graag niet letten op de spelling:
INTRO
-Roadburn 2025 was heel erg goed voor het boeking team. Backstage personeel is naast het team erg positief over de performances dit jaar, bands ook heel erg positief
-Kleinere zalen en bands trekken meer mensen dan voorheen, is erg positief volgens Walter.
-Skatepark is van 300 naar 500 man gegaan! Er zijn al vragen uit de gemeente of de 'secrect' shows wel zo secrect zijn door de heel lange rijen
-Walter's favorieten: praat vooral over bands die uniek waren als special projects; Dødheimsgard, throwing bricks+ontaard, altun gun, Steve von Till, OXN. Geen gecancelde bands dit jaar, behalve dan lktvgt.
-2026 is nog niks voor geboekt behalve lane shi/otay

nni natuurlijk. Zelfs geen speciale projecten, Walter wordt er wat bang van omdat andere festivals wel 1-2 jaar vooruit boeken maar Roadburn gaat het echt om 'gut feeling' met de bands en de underground/toekomst te laten zien.
-Kylesa, oxn en altun gun waren de eerste geboekte bands van dit jaar. Line-up was laat definitief dit jaar
Q&A
vragen dik gedrukt
-
Hoe zijn de boekingen van o,a kylesa en oxn gelukt: Kylesa was een verassing voor Walter, booking agent had hem gebeld en Laura wilde dat de eerste show na 10 jaar op roadburn was. Een goede vriend van haar leeft in Tilburg en naar het overlijden van haar man is ze een aantal jaar geleden een tijd in Tilburg geweest en dat heeft grote invloed gehad.
-OXN, door het succes van Lankum vorig jaar wilde Radie erg graag weer op roadburn spelen. Ze probeerde vorig jaar OXN te laten spelen rond de lankum show maar toen kregen ze een harde nee, zelfde voor one leg one eye, maar dit jaar wilde ze beide erg graag terug komen
-
Prijzen tickets, gekoppeld aan openheid voor artiesten/mensen in de underground die niet meer kunnen komen: Walter weet dat roadburn duur is en dat het niet meer voor iedereen toegankelijk is zoals vroeger. Hij weet hier geen oplossing voor, Roadburn kost kwa productie ontzettend veel. Roadburn breekt moeilijk gelijk, vaak wel soms niet. Iedereen heeft problemen met de oplopende kosten; bands, boekers, festivals. Dit jaar was de meest duurste line-up die ze ooit hebben gehad en dit jaar waren er weer ontzettend veel fly-ins vergeleken met vorig jaar. Alle kleine festivals hebben problemen door slomere kaartverkoop, grote festivals ook, veel meer laatste moment beslissers. Roadburn kaarten piek was dit jaar 6-7 weken voor het event wat zorgde voor bange tijden 2 maanden geleden(in december) dacht Walter 'wat is er aan de hand' en hij had rondgebeld naar andere festivals en iedereen heeft hetzelfde gevoel/ervaring. Er is geen oplossing maar Walter is wel ontzettend blij dat het publiek gekomen is. Kleine bands maken roadburn maar worden steeds moeilijker te boeken. Walter is bang over 'scale backs'; als roadburn minder productie heeft, 25 bands minder of een stage minder kan je dan wel de ticket prijs vragen van de klant? Walter kijkt heel positief terug op de Roadburn 2025 editie
-Wat maakt een Roadburn band en hoe hou je het vers voor al die jaren: focus op nieuwe bands, bands die genre grenzen doorbreken, 'heavyness in all aspects'. Een roadburn band is vooral gut feeling. Er zijn altijd blinde spotten die regelmatig naar voren komen tijdens het boeken, bands die ze graag willen boeken die ze tijdens het boeken ontdekken maar dan is de lineup al vol. Geen 'fixed thing', Walter kon weinig met de body & dis fig plaat terwijl Becky hem top vond en het klikte op LGW toen hij ze live zag en belde Becky de maandag erop erover die een told ya so deed. Officer jones and the police car problems; walter had geen idee wie dat waren, Daan vond het erg tof dus werdt het gebeokt. Roadburn is een zeldzaam beest, meeste mensen willen alle bands zien(hey festileak forum!). Ze kunnen de Hall niet gebruiken maar dit betekend dat je 20-25 kleinere bands mist. Roosteren is onmogelijk, ze denken dat ze goed spreiden maar dan doet het publiek weer iets compleets anders. Koepelhal verbouwing was 1-2 maanden pas voor het festival bekend(godver) en dat ze de pitstop hal niet konden gebruiken. Er was geen andere oplossing dan de ingangen dit jaar. Security moest rond de 50 mensen ieder keer binnen brengen en zorgen dat ze verspreid stonden en dan de volgende 50. Merch volgend jaar terug op de pitstop grote kans, jammer. Waarom grote bands die de dag openen? Soundchecks en productie! Als eerste band van de dag heb je een volle soundcheck en productie opbouw zonder publiek. Blind girls vs chat pile overlap wordt aangehaald, erg jammer maar anders niet te doen.
-Hoe de secret shows niet meer echt secret zijn en hoe ze de bands ervoor krijgen: big brave had bijvoorbeeld een dag vrij op vrijdag, speelde zaterdag in Luxemburg, en belde dat ze wilde rondhangen en of roadburn mogelijk slaap plekken hadden. Walter zei prima maar jullie spelen dan wel een secret show wat ze met liefde deden. Bo Ningen kwam door de boeking agent die fotos van de skate spark show naar de band stuurde en die vonden dat heel vet daardoor gekomen. Chat Pile was er heel het festival, tot zondag, en wilde een film club doen naast de secret show daar hebben ze nee opgezegd maar de show was prima. Thou secret show is geen secret meer 'you can guess when it will happen tonight' lol.
-lokale journalist, hoe zit het met de vergunning voor de skatehall: Ruud(directeur) van hall of fame regelt dit vooral. Walter heeft er weinig kennis van, Hall is erg belangrijk voor infrastructuur van Roadburn geworden en de samenwerking is erg goed.
-Dagen/stages uitbreiden, is sponseren mogelijk(bijvoorbeeld Bavaria): Roadburn krijgt subsidies vanuit fonds podiumkunsten, Walter weet niet of bij grote sponseren dan nog kan. Ze hebben het geprobeerd maar met grote sponseren willen er altijd iets voor terug waar ze geen zin in hebben/afbreuk doet aan het roadburn gevoel. Ze hebben wel subsidie uit gemeente tilburg: ze hebben 50-60 tickets voor de minima dit jaar. Grote sponseren zouden de DIY sfeer van Roadburn en het roadburn gevoel wegnemen. Er zijn geen andere zalen in Tilburg die passen in roadburn die al niet gebruikt worden(dus well offroad maar te klein voor groot festival).
Persoonlijke note: Club smederij zal nog een beste oke plek zijn voor de meer EDM/industrial/wave dingen en ligt letterlijk aan de overkant van de (normale) hall ingang.
-
veel focus op building community dit jaar op roadburn. Hoe zien jullie dat?: Community is heel erg belangrijk, is offline en ook online(bijvoorbeeld de playlists) is erg belangrijk. Becky probeert iedere keer dat ze een artiest stukje schrijft te zeggen waar het team ze hebben ontdekt bijvoorbeeld; stress positions door Jacob van Converge, Cinder Well door Patrick Walker en Pygmy Lush door Brian(?). Ze pakken suggesties uit alle lagen; fans, bands en boeking agents en ze zijn actief in de Roadburners groep. Walter blijft ook naar shows gaan en praat daar altijd met mensen over bands. Roadburn publiek is erg vriendelijk; Becky's ervaring met het publiek blijft dat iedereen die ze aanspreekt aardig en open is. Walter schreeuwde tijdens Zombie Zombie dat het geweldig was en er niks beter was, daarna spraken 20 mensen tegen hem. Walter ging los tijdens gnod & white hills waarop iemand vroeg 'aren't you the boss, don't you need to behave'.
Iets gebeurd met een hoop gelach, ik denk dat Walter in zijn enthousiasme Becky per ongeluk raakt.
-Metal factory persoon! over hoe commised projecten lopen: Roadburn kiest de artiest maar geeft ze carte blanche, weten vaak niet van te voren wat het worden tot het optreden zelf. Walter heeft best een stuk van Ontaard+Throwing Bricks sessies gezien in hun oefen ruimte in Utrecht en gezien hoe het groeide. Dit jaar waren de commised projects express kleiner dan vorig jaar, Wilde Jaght met metropool orkest, het is vermoeiend werk voor de artiesten. Er wordt veel van ze verwacht maar ook vanuit het publiek dan bijvoorbeeld een band die meer op tour is. Commised projects nemen veel tijd en creativiteit van de artiesten, niet iedereen kan ze. Ze boeken de commised projecte nu ook breeder; voor de eerste 8 jaar van de projecten(waar ze collabs doen) wisten ze echt wel wie ze moeten hebben nu is meer bredere zoeken. Soms had roadburn een idee voor een collab en soms willen de bands die echt niet.
-Hoe ga je om met de steeds extremere reacties op de Roadburn boekingen, wat er verwacht wordt en wat er wel/niet geboekt wordt: Walter en Becky vinden het moeilijk en vinden vooral erg dat ze niet meer als mensen gezien worden. Anonieme online reacties maakt praten met mensen vanuit roadburn bijna onmogelijk. Lkvgt discussie rommelig; veel mensen die in de discussie zaten kennen walter, hebben zijn telefoon nummer, maar niemand belde hem erover of vroeg hem er persoonlijk over na. Dit deed Walter pijn. Roadburn zijn mensen, soms zien ze dingen over het hoofd maar de lkvgt discussie was de eerste keer dat het zo erg uit de hand liep. Rondlopen op Roadburn het festival zelf geeft Walter de motivatie om door te gaan; het publiek, de muziek, de mooie gesprekken dit motiveert Walter.
-KEEP YOUR EYES ON THE TIMESQUARE APP FOR THE THOU SHOW, Walter shouts out ook de frente abierto(terecht wat een top show was dat) show als aanrader voor de zondag