Radiohead en aanverwante projecten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Net terug van Lollapalooza Berlijn, waar ik en zo'n 60.000 anderen de show van het jaar meemaakten in de vorm van Radiohead. Zelden zo'n extatisch publiek gezien en zelden zo weinig stem over gehad nadien. Dit was af.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.904
6.127
Voor ik aan het verslagje begin van Lolla zelf toch even hier neer schrijven wat ik ervan vond.. De productie, de visuals.. Alles klopte en ik stond qua plaats echt perfect omgeven door fans die zowat alle nummers konden meebrullen, kippenvel.. Met een set die onder andere Karma Police, Nude en Creep !! bevatte zijn we echt wel geweldig behandeld geweest qua setlist.. Prachtig moment waarbij op het einde van set het hele publiek "For a minute there
I lost myself.. " begon te zingen en Thom bleef staan om nog even mee te zingen.. Dit moet gewoon het beste optreden zijn geweest van dit jaar punt.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Als dit optreden één ding (nogmaals) bewijst is dat Radiohead perfect past op een mainstream major festival. Qua line up is Lolla (Berlin) zodanig plat commercieel dat Pinkpop er een alternatief histerfestival naast lijkt. En toch was Radiohead zowat de enige band die ertoe deed daar. Je merkte echt dat zowat iedereen op maar één act zat te wachten en ik heb nog nooit zoveel Radohead tshirts op één dag gezien.

Het optreden was echt een greatest hits set die werkelijk iedereen inpakte. Opener Burn the Witch werd al als een soort hymne ontvangen, woord na woord meegekeeld rondom mij. Wat volgde was een set die vol van de crowd pleasers: No Surprises, 2+2=5 (extase), Lotus Flower, Ideoteque (weer extase), Paranoid Android, Street Spirit, Nude en een doorgedraaid Bodysnatchers. En dan zomaar eventjes eindigen met Creep en Karma Police. Naast mij stond een Portugees meisje letterlijk te huilen.

Wel minder tof: ik stond aan de eerste dranghekken middenin en daar zijn 6 (!) meisjes flauwgevallen en afgevoerd door het rode kruis ( mogelijk door de massale drukte of de geladenheid).

Ik weet het nu zeker: volgend jaar sluit deze band Rock Werchter af, en het wordt top.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.904
6.127
Wel minder tof: ik stond aan de eerste dranghekken middenin en daar zijn 6 (!) meisjes flauwgevallen en afgevoerd door het rode kruis ( mogelijk door de massale drukte of de geladenheid).
Stond aan de rechterkant op zo'n metertje van de ijzeren bodem? en daar was het ook drummen al werd het naar het einde toe opener en opener vooraan (wss door de lange set tijd die de meeste mensen niet gewoon zijn.?) Inderdaad, de hoeveelheid shirts was opvallend en best leuk dat iedereen hunkerde naar dat ene optreden (zelfs James Blake ging kijken zei ie haha)

Hij heeft niet echt iets gezegd over 9/11 en vertelde ook niet zoveel doorheen z'n set al was het echt een verwennerij qua nummers, ik hoop maar dat ze volgend jaar op RW staan!!

Overgens viel de programmatie toch wel mee? New Order, James Blake, Roisin Murphy .. Al moet ik wel toegeven dat er heel wat opvulsel stond op de podia hm
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.904
6.127
http://concert.arte.tv/de/radiohead-lollapalooza-berlin-2016

Voor wie t allemaal nogs wil herbeleven ^^
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Nieuwe track 'Ill Wind' is wel te vinden op soundcloud als je zoekt op 'radiohead ill wind'.
Prima plaatje.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
https://soundcloud.com/rawkon-1/radiohead-ill-wind

Past goed bij Spectre. Beter dan bij de rest van AMSP. Dus in dat opzicht wel goed dat ze los van de plaat staan.

Sterk nummer weer. Hopelijk wagen ze zich aan deze (en Spectre) tijdens de volgende live shows.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.973
548
Er bespeurt me al sinds de release van AMSP het gevoel (of noem het hoop... ;-)) dat ze misschien wel weer eens een 'Amnesiac' uit gaan halen. Dus een jaar na de release van een album er gewoon nog één achteraan plakken uit dezelfde recording sessies. Blijf het vreemd vinden dat ze zo weinig echt nieuwe songs hebben geschreven... En het zou ook wel passen bij een mogelijk uitgebreidere tour komend jaar na het beperkte aantal optredens van dit jaar...

Ik zal er waarschijnlijk volledig naast zitten, maar moest het toch even delen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Er bespeurt me al sinds de release van AMSP het gevoel (of noem het hoop… ;-)) dat ze misschien wel weer eens een ‘Amnesiac’ uit gaan halen. Dus een jaar na de release van een album er gewoon nog één achteraan plakken uit dezelfde recording sessies. Blijf het vreemd vinden dat ze zo weinig echt nieuwe songs hebben geschreven… En het zou ook wel passen bij een mogelijk uitgebreidere tour komend jaar na het beperkte aantal optredens van dit jaar…

Ik zal er waarschijnlijk volledig naast zitten, maar moest het toch even delen.

Wel, valt wel mee toch, qua aantal nieuwe songs? Daydreaming, Decks Dark, Desert Island Disk, The Numbers, Glass Eyes, Tinker Tailor, Spectre en deze Ill Wind zijn allemaal songs waarvan we een jaar geleden nog niks vanaf wisten. En Burn the Witch is voor de luisteraar eigenlijk ook helemaal nieuw.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.973
548
Daydreaming, Decks Dark, Glass Eyes en Tinker Tailor waren de enige compleet nieuwe songs op het moment dat het album gereleased werd. De andere (7, vind ik best veel) zijn al op enige wijze eerder geschreven en/of gespeeld.

Maar nogmaals, de wens is uiteraard vader van de gedachte en waarschijnlijk zit ik er dus compleet naast.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Daydreaming, Decks Dark, Glass Eyes en Tinker Tailor waren de enige compleet nieuwe songs op het moment dat het album gereleased werd. De andere (7, vind ik best veel) zijn al op enige wijze eerder geschreven en/of gespeeld.

Maar nogmaals, de wens is uiteraard vader van de gedachte en waarschijnlijk zit ik er dus compleet naast.

The Numbers en Desert Island Disk zijn even nieuw als de rest hoor, Thom heeft ze gewoon een drietal maanden voordien eens geteased. Maar op dat moment waren die songs al opgenomen.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.179
2.999
Hallo iedereen!
Ik ben een redelijk nieuwe Radiohead fan (eigenlijk nog maar echt sinds AMSP, dat ik ondertussen al heb grijs gedraaid en heb gisteren ook de vinyl gekocht), maar ik wil me eens verder beginnen verdiepen in de andere albums. Tips? Welke moet ik eerst luisteren? Favoriete nummers/aanraders? Ik ben benieuwd :)
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.973
548
Hoi Thijs, nooit te laat om te beginnen met Radiohead luisteren hoor!

Als ik jou was, zou ik ten eerste gewoon al hun albums luisteren om hun ontwikkeling goed te kunnen horen. Daarbij zou je er nog voor kunnen kiezen om Pablo Honey (gewoon nog niet zo goed, maar pik Creep nog even mee, toch wel hun bekendste nummer en doorbraak), Amnesiac (veel raakvlakken met Kid A) en Hail to the Thief (niet heel essentieel in hun oeuvre) nog even links te laten liggen.
Vooral die laatste twee later nog wel gaan luisteren, staan zeker prachtige nummers op.

Sleutelalbums zijn wat mij betreft OK Computer, Kid A en In Rainbows.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.179
2.999
Bedankt voor de tips visdave!
Alle albums goed kennen tegen Werchter (hopelijk komen ze!), dat moet wel lukken.
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Hail to the Thief is inderdaad niet per se een hoogtepunt in het oeuvre, maar wel een aardig startpunt. Is vrij divers. Vind je de rocknummers het leukst, dan kun je wat meer het oude materiaal checken. Vind je de rare dingen tof, dan is Kid A weer leuk daarna. In Rainbows en OK Computer zijn normaal gesproken een beetje de 'instapalbums', maar aangezien je al in de Radiohead-trein bent ingestapt, is dat niet meer nodig ;).

Maar aan het begin beginnen is eigenlijk gewoon het leukst. Ik zou willen dat ik het nog eens kon doen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
En dan nog de beste b-kantjes en nummers die niet op hun albums staan, in willekeurige volgorde.

A Reminder
The Butcher
These Are My Twisted Words
Gagging Order
Cuttooth
Spectre
Go Slowly
Talk Show Host
Pearly*
Permanent Daylight
Fog
Kinetic
Staircase
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.500
762
Heeft Glastonbury meestal niet een aankondiging alleen en daarna komt pas de rest van de tour?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken