Radiohead en aanverwante projecten

sander1617899555

Campingartiest
20 feb 2016
53
0
Mijn eerste (en tot op heden enige) Radiohead gig

http://www.setlist.fm/setlist/radiohead/2000/goffertpark-nijmegen-netherlands-3bd6ec80.html

Met Sigur Ros in het voorprogramma. Was een top avond
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
2012, dat was ook meesterlijk.

Nu ik hier ondertussen al weer even ben, voel ik mij vrij genoeg om een biecht te doen; ik heb me nooit verdiept in Radiohead.
Komt goed. Het is nog niet te laat. Je bent nog jong!

Ok, Computer ken ik uiteraard (geweldig album)
Ja, dat is al een eerste stap in de goede richting. ;)

en ook The King Of Limbs (bagger, niet mijn kopje thee) ken ik.
Dat album is echt extreem goed. Dat moet je later nog maar eens luisteren, want ik weet zeker dat je het meer gaat waarderen als je Radiohead beter kent!

Welke meesterwerken moet ik nodig eens gaan luisteren om een goed beeld van Radiohead te krijgen?
Waar te beginnen? We beginnen even bij OK Computer, want die vond je leuk. Ik zou in deze volgorde luisteren:
1. The Bends. Vanaf OK Computer is dit misschien een klein stukje terug, maar als je indie rock kan waarderen, zul je 'm direct leuk vinden. Ook omdat op dit album sterk de basis voor OK Computers geluid wordt gelegd.
(Mocht je deze rock kant heel leuk vinden, dan kun je ook nog even in hun debuut Pablo Honey kijken, maar dat is met afstand hun slechtste album.)
2. In Rainbows. Dit is absoluut één van de bands beste albums, waarop ze hun klassieke sound wat meer met hun experimentele kant combineren. Dit album is wat dat betreft echt een must.
(Als je de sound van dit album goed vindt zou ik je aanraden om eens naar Hail to the Thief te luisteren. Is wel anders van karakter en niet per se hun beste werk, maar er staan echt een aantal van hun mooiste nummers op, zoals Wolf at the Door)
3. Insomniac. Tijd om het experiment in te duiken! Je hebt nu de meest toegankelijke albums gehad, dus misschien wil je ook wel de (in mijn ogen) spannendere kant van Radiohead verkennen. De voornaamste reden dat zoveel muziekcritici deze band prijzen alsof ze goden op aarde zijn. Insomniac heeft heel wat left-of-center-stuff, maar is vooral ook oorstrelend.
4. Kid A. Het album waarmee ze in 2000 rockmuziek compleet kapot maakten. Is dit nog rock? Ja, nee, weetikveel. Er staan hele mooie gelaagde nummers op, maar je zal het album waarschijnlijk wel echt even een paar intense luisterbeurten moeten geven voor ze je echt overtuigen.
(En nu je alles geluisterd hebt is het tijd voor The King of Limbs, vooral deze uitvoering is goed: https://vimeo.com/26637209)
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
2012, dat was ook meesterlijk.

Uncle G wrote:
Nu ik hier ondertussen al weer even ben, voel ik mij vrij genoeg om een biecht te doen; ik heb me nooit verdiept in Radiohead.

Komt goed. Het is nog niet te laat. Je bent nog jong!

Uncle G wrote:
Ok, Computer ken ik uiteraard (geweldig album)

Ja, dat is al een eerste stap in de goede richting.
1f609.png


Uncle G wrote:
en ook The King Of Limbs (bagger, niet mijn kopje thee) ken ik.

Dat album is echt extreem goed. Dat moet je later nog maar eens luisteren, want ik weet zeker dat je het meer gaat waarderen als je Radiohead beter kent!

Uncle G wrote:
Welke meesterwerken moet ik nodig eens gaan luisteren om een goed beeld van Radiohead te krijgen?

Waar te beginnen? We beginnen even bij OK Computer, want die vond je leuk. Ik zou in deze volgorde luisteren:
1. The Bends. Vanaf OK Computer is dit misschien een klein stukje terug, maar als je indie rock kan waarderen, zul je ‘m direct leuk vinden. Ook omdat op dit album sterk de basis voor OK Computers geluid wordt gelegd.
(Mocht je deze rock kant heel leuk vinden, dan kun je ook nog even in hun debuut Pablo Honey kijken, maar dat is met afstand hun slechtste album.)
2. In Rainbows. Dit is absoluut één van de bands beste albums, waarop ze hun klassieke sound wat meer met hun experimentele kant combineren. Dit album is wat dat betreft echt een must.
(Als je de sound van dit album goed vindt zou ik je aanraden om eens naar Hail to the Thief te luisteren. Is wel anders van karakter en niet per se hun beste werk, maar er staan echt een aantal van hun mooiste nummers op, zoals Wolf at the Door)
3. Insomniac. Tijd om het experiment in te duiken! Je hebt nu de meest toegankelijke albums gehad, dus misschien wil je ook wel de (in mijn ogen) spannendere kant van Radiohead verkennen. De voornaamste reden dat zoveel muziekcritici deze band prijzen alsof ze goden op aarde zijn. Insomniac heeft heel wat left-of-center-stuff, maar is vooral ook oorstrelend.
4. Kid A. Het album waarmee ze in 2000 rockmuziek compleet kapot maakten. Is dit nog rock? Ja, nee, weetikveel. Er staan hele mooie gelaagde nummers op, maar je zal het album waarschijnlijk wel echt even een paar intense luisterbeurten moeten geven voor ze je echt overtuigen.
(En nu je alles geluisterd hebt is het tijd voor The King of Limbs, vooral deze uitvoering is goed: https://vimeo.com/26637209)
Uitstekende samenvatting! Ik had het ook zo kunnen schrijven, Pablo Honey en Hail to the Thief ook net iets minder essentieel dan de rest. Ik zou denk wel AMNESIAC (?) en Kid A omdraaien en ze luisteren in de volgorde van release. Ze zijn overigens in dezelfde sessies opgenomen, Amnesiac kun je zien als eerder onuitgebrachte songs ten tijde van Kid A, maar daar was zo ontzettend veel goeds gemaakt, dat ze er een tweede album van hebben gesmeed dat (wat mij betreft) niet eens onderdoet voor Kid A.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
2012, dat was ook meesterlijk.

Uncle G wrote:
Nu ik hier ondertussen al weer even ben, voel ik mij vrij genoeg om een biecht te doen; ik heb me nooit verdiept in Radiohead.

Komt goed. Het is nog niet te laat. Je bent nog jong!

Uncle G wrote:
Ok, Computer ken ik uiteraard (geweldig album)

Ja, dat is al een eerste stap in de goede richting.
1f609.png


Uncle G wrote:
en ook The King Of Limbs (bagger, niet mijn kopje thee) ken ik.

Dat album is echt extreem goed. Dat moet je later nog maar eens luisteren, want ik weet zeker dat je het meer gaat waarderen als je Radiohead beter kent!

Uncle G wrote:
Welke meesterwerken moet ik nodig eens gaan luisteren om een goed beeld van Radiohead te krijgen?

Waar te beginnen? We beginnen even bij OK Computer, want die vond je leuk. Ik zou in deze volgorde luisteren:
1. The Bends. Vanaf OK Computer is dit misschien een klein stukje terug, maar als je indie rock kan waarderen, zul je ‘m direct leuk vinden. Ook omdat op dit album sterk de basis voor OK Computers geluid wordt gelegd.
(Mocht je deze rock kant heel leuk vinden, dan kun je ook nog even in hun debuut Pablo Honey kijken, maar dat is met afstand hun slechtste album.)
2. In Rainbows. Dit is absoluut één van de bands beste albums, waarop ze hun klassieke sound wat meer met hun experimentele kant combineren. Dit album is wat dat betreft echt een must.
(Als je de sound van dit album goed vindt zou ik je aanraden om eens naar Hail to the Thief te luisteren. Is wel anders van karakter en niet per se hun beste werk, maar er staan echt een aantal van hun mooiste nummers op, zoals Wolf at the Door)
3. Insomniac. Tijd om het experiment in te duiken! Je hebt nu de meest toegankelijke albums gehad, dus misschien wil je ook wel de (in mijn ogen) spannendere kant van Radiohead verkennen. De voornaamste reden dat zoveel muziekcritici deze band prijzen alsof ze goden op aarde zijn. Insomniac heeft heel wat left-of-center-stuff, maar is vooral ook oorstrelend.
4. Kid A. Het album waarmee ze in 2000 rockmuziek compleet kapot maakten. Is dit nog rock? Ja, nee, weetikveel. Er staan hele mooie gelaagde nummers op, maar je zal het album waarschijnlijk wel echt even een paar intense luisterbeurten moeten geven voor ze je echt overtuigen.
(En nu je alles geluisterd hebt is het tijd voor The King of Limbs, vooral deze uitvoering is goed: https://vimeo.com/26637209)
Thanks, zowel voor je tips als je opmerking dat ik nog jong ben. ;)

Zal me er vanavond eens in gaan verdiepen, hier kan ik zeker mee uit de voeten!
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nu ben ik wel benieuwd naar lijstjes, wat zijn volgens jullie de beste albums?
Voor mij:
1. Kid A
2. Amnesiac
3. OK Computer
4. AMOK
5. In Rainbows
6. Hail to the Thief
7. The Eraser
8. The King of Limbs
9. Tomorrow's Moden Boxes
Pablo Honey en The Bends heb ik altijd een beetje links laten liggen.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
1. OK Computer
2. The Bends
3. In Rainbows
4. Kid A
5. Amnesiac
6. Hail to the Thief
7. The King of Limbs
8. Pablo Honey
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.467
708
1. Kid A
2. OK Computer
3. In Rainbows
4. Amnesiac
5. The Bends
6. Hail To The Thief
7. The King Of Limbs
8. Pablo Honey
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
1. Kid A
2. In Rainbows
3. OK Computer
4. Amnesiac
5. Hail to The Thief
6. The King of Limbs
7. The Bends
8. Pablo Honey

 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
1. In Rainbows
2. Kid A
3. Amnesiac
4. OK Computer
5. King of Limbs
6. The Bends
7. Hail to the Thief
8. Pablo Honey
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
1. OK Computer
2. The Bends
3. Kid A
4. In Rainbows
5. Hail To The Thief
6. Amnesiac
7. King of Limbs
8. Pablo Honey
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Kan me geen wachtrij of moeilijkheden met de site herinneren, maar het is mijn enige ervaring en alweer een paar jaar geleden. Vermoedelijk met CC betaald.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
visdave34 wrote:
Thomas wrote:
Morgenvroeg dus pre-sale, iemand al ervaring met het kopen van kaartjes via waste?


Vorige keer Sportpaleis ook via waste besteld, ging prima.


– Is er een wachtrij?
– Hoe moet je er betalen?
– Werkt de site soepel?
Heb jij een mail gehad met een link? Op de site staat nu alleen 18 maart.
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
@thooomash (of iemand anders) zou je mij heel misschien de link willen sturen?? Zou echt super zijn als ik morgen kaarten kan kopen want moet vrijdagochtend werken :(
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik zou het in ieder geval waarderen als iemand de link niet hier zomaar publiekelijk post. (PM lijkt me prima voor dat)
Ik heb voor de zekerheid ook al een account in de waste shop aangemaakt en wat gegevens ingevuld. Geen idee op welke manier het gaat maar wellicht scheelt dat wat tijd. Heb toen voor de show in Ziggo Dome ook kaarten via waste gekocht. Het enige wat ik daar nog van weet is dat credit card de enige manier was om te betalen.
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
Ik zou het in ieder geval waarderen als iemand de link niet hier zomaar publiekelijk post. (PM lijkt me prima voor dat)
Ik heb voor de zekerheid ook al een account in de waste shop aangemaakt en wat gegevens ingevuld. Geen idee op welke manier het gaat maar wellicht scheelt dat wat tijd. Heb toen voor de show in Ziggo Dome ook kaarten via waste gekocht. Het enige wat ik daar nog van weet is dat credit card de enige manier was om te betalen.

In het geval van credit card zal het voor mij moeilijk gaan, maar we zullen zien hoe het loopt :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken