Pinkpop 2026

Met TT van Assen is er een week lang tot diep in de nacht live muziek in centrum van Assen.

Dus kwestie van lobbyen, uiteindelijk staat PP heel sterk want landgraaf/Zuid Limburg wil niet zonder PP. Daarvoor zijn de economische belangen te groot.
Nee.

Maar is "diep" in de nacht nu echt een garantie voor het verkopen van meer kaarten?

Ik bedoel als ik naar mijzelf kijk vind ik het voor een dagkaart best wel fijn dat het niet al te laat is en dat je nog op een redelijke tijd naar huis kan rijden.

Natuurlijk zijn shows in het donker beter, maar als ik een headliner echt wil zien dan zou dat voor mij niet afhangen dat ze nog een stuk in het licht moeten spelen hoor. Sterker nog, ik verwacht voor de doelgroep van Pinkpop gangers dat dit misschien zelfs nadeliger is.

De echte jongeren moeten misschien nog ergens opgehaald worden door paps of mams. En de "veteraan" heeft ook niet altijd zin meer om tot 2 uur snachts op te blijven omdat ze al te vroeg gepiekt hebben.

Als dat echt zo is dan moet PP snel een andere locatie zoeken een stuk noordelijker.
Dat verwacht ik wel eerlijk gezegd. Mojo ism Buro Pinkpop hebben al herhaaldelijk geprobeerd verruiming van tijd en mogelijkheden te realiseren, maar iedere keer 0 op 't rekest. Typerend is ook dat de gemeente Landal op een deel van camping B een vakantiepark wil laten ontwikkelen.

Dat verwacht ik wel eerlijk gezegd. Mojo ism Buro Pinkpop hebben al herhaaldelijk geprobeerd verruiming van tijd en mogelijkheden te realiseren, maar iedere keer 0 op 't rekest. Typerend is ook dat de gemeente Landal op een deel van camping B een vakantiepark wil laten ontwikkelen.
De verkoop van grond is eenmalig een leuk potje voor de gemeente. Maar om daar nu een historie van dik 50 jaar en terugkerende economische belangen voor over de rand te kieperen. Te zot voor woorden.

Gaat PP in de toekomst verhuizen, dan moet je qua locatie alles hebben.
Parkeren naast de camping.
Festival terrein aan de overkant van de straat. Luchthaven binnen handbereik voor last minute invliegen artiesten.
Directe ontsluiting op 4 baans snelwegen.
Aan het spoor met eigen station Pinkpop (kan bij Thialf ook)
Voldoende gefaciliteerde nuts voorzieningen, geen gezeik met tyleenslang, krachtkabels of riolering.
Terrein met sfeer en schaduw en 1/2 aan zitplaatsen ten opzichte van je bezoekers aantallen.
Een biertje €3,50 frietje mayo € 4,=.
Foodtrucks niet uitmelken, gat ten koste van eindprijs voor de festivalbezoeker.

Maar ja dat gaat heeeeel veeeeel kosten.

En dan rijst bij mij de volgende vraag: organiseer je het om er rijk van te worden of omdat dat je een Pink hart hebt.

Laatst bewerkt:
De verkoop van grond is eenmalig een leuk potje voor de gemeente. Maar om daar nu een historie van dik 50 jaar en terugkerende economische belangen voor over de rand te kieperen. Te zot voor woorden.

Gaat PP in de toekomst verhuizen, dan moet je qua locatie alles hebben.
Parkeren naast de camping.
Festival terrein aan de overkant van de straat. Luchthaven binnen handbereik voor last minute invliegen artiesten.
Directe ontsluiting op 4 baans snelwegen.
Aan het spoor met eigen station Pinkpop (kan bij Thialf ook)
Voldoende gefaciliteerde nuts voorzieningen, geen gezeik met tyleenslang, krachtkabels of riolering.
Terrein met sfeer en schaduw en 1/2 aan zitplaatsen ten opzichte van je bezoekers aantallen.

Maar ja dat gaat heeeeel veeeeel kosten.
De grond (Megaland) is eigendom van Smeets/Mojo/Willeme. Wellicht ook de reden dat ze toch nog altijd blijven vasthouden aan die locatie (alles in eigen hand, geen extra kosten).
Wellicht in de toekomst op voormalig vliegveld Beek/Maastricht 😊.

De grond (Megaland) is eigendom van Smeets/Mojo/Willeme. Wellicht ook de reden dat ze toch nog altijd blijven vasthouden aan die locatie (alles in eigen hand, geen extra kosten).
Wellicht in de toekomst op voormalig vliegveld Beek/Maastricht 😊.
Camping B Lees ik toch voor bestemming Landal.
Megaland kan de gemeente nooit in de verkoop gooien.
Megaland weet ik hoe de houtjes zijn verdeeld.

Die economische belangen worden wel ernstig overschat trouwens. Zijn maar een paar organisaties/bedrijven die iets extra's verdienen tijdens het Pinkpop weekend. Naamsbekendheid voor de gemeente is ook te verwaarlozen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik ken een aantal gemeenteraadsleden en hoe zal ik het netjes zeggen ze zijn niet erg PP minded...Zelf zie ik de locatie opgesloten tussen woonwijken,natuurgebied deels industrieterrein als groot manco en dat is imo de achilleshiel.

• Leuk
Grootste probleem waardoor Pinkpop niet meer zijn eindtijd kan verlaten is de dierentuin Gaia Zoo. De beestjes hebben nachtrust nodig en in een straal van x aantal km mag er 's avonds geen overmatig geluid worden gemaakt door de organisatie. Met een jaarlijkse bezoekersaantallen van een half miljoen, is Gaia Zoo nu de grootste publiekstrekker geworden in de buurt. En die worden mooi verspreidt over het jaar ipv Pinkpop 200.000 in een paar dagen tijd. Natuurlijk willen ze graag Pinkpop behouden maar op dit moment heeft Gaia Zoo een dikkere vinger in de pap.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Oasiss
Grootste probleem waardoor Pinkpop niet meer zijn eindtijd kan verlaten is de dierentuin Gaia Zoo. De beestjes hebben nachtrust nodig en in een straal van x aantal km mag er 's avonds geen overmatig geluid worden gemaakt door de organisatie. Met een jaarlijkse bezoekersaantallen van een half miljoen, is Gaia Zoo nu de grootste publiekstrekker geworden in de buurt. En die worden mooi verspreidt over het jaar ipv Pinkpop 200.000 in een paar dagen tijd. Natuurlijk willen ze graag Pinkpop behouden maar op dit moment heeft Gaia Zoo een dikkere vinger in de pap.
Ah ja. Dat maakt de vroege eindtijd een stuk logischer. Misschien dan toch maar op zoek naar een andere locatie.

En die halve dierentuin bij de buren, Mondo Verde.

Dat vraag ik me toch serieus af. Ben tijdens Pinkpop in 2023 met familie een middag bij Gaia Zoo en daarna Nieuw Ehrenstein geweest. Je hoorde daar vrijwel niks van Pinkpop. De bas van Ramkot heel lichtjes, maar dat was 't wel zo'n beetje.
De geluidsoverlast in de omliggende woonwijken/buurten (Schaesberg, Eikske, zelfs Heerlerbaan) is vele malen hoger. Daar wonen ook de klagers, die uiteindelijk veel invloed hebben op lokale politiek.

We zijn inmiddels bijna twee weken onderweg in 2026 en dus ook al bijna twee weken met de eerste lijstjes van het jaar. Lever daarom in onderstaande topic voor 31 januari 2026 jouw top50 in voor de Festileaks CropTop100, de beste muziek gemaakt door vrouwen. 31 mensen gingen jullie al voor.

• Winning
Waarderingen: MadMandra27
Die economische belangen worden wel ernstig overschat trouwens. Zijn maar een paar organisaties/bedrijven die iets extra's verdienen tijdens het Pinkpop weekend. Naamsbekendheid voor de gemeente is ook te verwaarlozen.
Dat wilde ik ook net komen zeggen. Overschat de impact op de lokale economie niet. Bijna niks qua leveranciers komt uit het dorp, alles is nationaal dan wel internationaal. Maar een beperkt deel van de b3zo3kers haalt wat boodschappen in het lokale centrum. Je zou nog best een overtuigend pleidooi kunnen houden dat festivals van deze omvang uiteindelijk meer overlast en kosten geven voor de lokale gemeenschap dan opbrengsten.

Hoe verklaar je dan dat Graspop in diezelfde periode jaarlijks vrijwel alle dagen uitverkoopt?
Totaal andere doelgroep en andere muziek. Als je van Metal houdt is dat gewoon het festival waar je moet zijn als Belg of Nederlander. En per dag 55.000 tickets denk ik wat een stuk lager is dan de maximum capaciteiten van PP. Ikzelf heb dit jaar ook getwijfeld om naar Graspop te gaan ipv Pinkpop maar heb toch weer voor PP gekozen.

Pinkpop publiek is weliswaar wat jonger maar hoofdzakelijk werkende.

Degene die rekening met examens moeten houden gaan voor pp echt het verschil niet maken tussen wel of niet uitverkopen.
Het gaat niet enkel om de studenten maar ook ouders met kinderen tussen de 6 en 16 jaar om er een getal op te kleven. Midden juni hebben deze kinderen testen en ouders kiezen dan om thuis te blijven ipv naar een festival te gaan. Als je die potentiële bezoekers optelt, kan je op een aardig getal komen hoor.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Over anderhalve week zeer waarschijnlijk de volgende rits aan namen. Vorig jaar zaten er toen ook een paar mooie Stage 4 namen bij. Benieuwd wat het nu gaat worden.

Maar een beperkt deel van de b3zo3kers haalt wat boodschappen in het lokale centrum.
En dat is toe te schrijven aan de organisatie. Je mag bij inchecken op de camping maar één keer boodschappen meenemen. En voor de rest van de dagen willen ze dat je alles bij hun koopt en je portemonnee leegt.

• Leuk

Users who are viewing this thread