Pinkpop 2026

Ik begrijp je wel maar die 4de dag hoeft voor mij niet. Ik ben na 3 dagen feesten gedurende 12 uren per dag echt wel op. En je kan de vaste kosten wel delen maar die 4de dag kost ook weer 100 euro extra aan drank en eten dus op het einde ben je duurder af. Ok... je krijgt een extra dag muziek maar ik zou dan die vorige dagen toch wat moeten minderen, vroeger stoppen of later beginnen dus uiteindelijk gaat dit voor mij niet meer muziek zijn gedurende het ganse weekend 😀.
Ik bedoel niet de kosten die je als bezoekers hebt, ik bedoel puur dat Werchter als organisatie per dag minder kosten heeft dan Pinkpop omdat het 4 dagen is. Hierdoor is het makkelijker om de kaart prijs iets lager te hebben dan Pinkpop

Daarom noem ik ook de vaste kosten en niet de variabelen.
Je kan de kosten van een festival toch niet alleen berekenen op vaste kosten?!
De variabele kosten zijn minstens zo belangrijk en ik denk dat PP daar weer een streepje voor heeft op RW
Denk aan het terrein en wat doet een RW zonder artiesten, de variabele zijn heel belangrijk!!

En waarom denk je dat het zo slecht gaat financieel bij onze Zuiderburen? Denk aan de subsidies die ze daar opstrijken, beetje onzinnig dus om de festivals naast elkaar te leggen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jeff250381
Je kan de kosten van een festival toch niet alleen berekenen op vaste kosten?!
De variabele kosten zijn minstens zo belangrijk en ik denk dat PP daar weer een streepje voor heeft op RW
Denk aan het terrein en wat doet een RW zonder artiesten, de variabele zijn heel belangrijk!!

En waarom denk je dat het zo slecht gaat financieel bij onze Zuiderburen? Denk aan de subsidies die ze daar opstrijken, beetje onzinnig dus om de festivals naast elkaar te leggen.
Nee, maar dat doe ik dan ook niet. Je begrijpt toch hopelijk wel dat je als bedrijf vaste kosten hebt. Het hele terrein moet voor beide festivals worden opgebouwd. Dit kost heel veel geld. Pinkpop moet terugverdienen met 3 dagen festival. Werchter heeft naast 4 dagen RW nog 3 evenementen op hetzelfde terrein. Dat maakt dat je de vaste kosten verdeeld over veel meer kaarten. Is basis economie. Variabele kosten hebben hier niks mee te maken

Ook een beetje in geluisterd. Voor een groot deel positief. Maar De Herfshane Band, Ski Aggu, BENTE, Alessi Rose, Wet Leg, Roxy Dekker, Lauren Spencer Smith, IDLES, Zara Larsson die vallen iets minder in de smaak.

Al moet er nog een hoop toegevoegd worden met een tweede en misschien nog wel een derde worp (afhankelijk van, hoeveel namen er in de volgende worp zitten)
Dus er zal nog wel een hoop bij komen, met wellicht een aantal clashes (maar hopelijk niet te veel 🤭)

Ook een beetje in geluisterd. Voor een groot deel positief. Maar De Herfshane Band, Ski Aggu, BENTE, Alessi Rose, Wet Leg, Roxy Dekker, Lauren Spencer Smith, IDLES, Zara Larsson die vallen iets minder in de smaak.

Al moet er nog een hoop toegevoegd worden met een tweede en misschien nog wel een derde worp (afhankelijk van, hoeveel namen er in de volgende worp zitten)
Dus er zal nog wel een hoop bij komen, met wellicht een aantal clashes (maar hopelijk niet te veel 🤭)
IDLES moet je beleven. Bizar goede liveshow.

Een financieel voordeel voor Werchter is ook wel die vierde dag. Je kunt alle vaste kosten delen door 4 in plaats van 3
Die vierde dag is juist financieel niet echt aantrekkelijk, je zult ook hier drinken eten etc. moeten kopen, ook de oppas voor de kinderen is dan nog lastiger maar dat is meer een persoonlijk issue!

• Winning
Waarderingen: degrotegeneraal

Begrijp je in het meeste, maar Idles en Wet Leg niet echt.. kijk van beide eens een live uitvoering op youtube, sterke live bands

• Leuk
Waarderingen: elo
Dit, op plaat vind ik het altijd lastig om te luisteren. Live altijd een van mijn favoriete shows van het weekend
IDLES luister ik vrijwel nooit op plaat. Enkele nummers hebben hun charme op bepaalde momenten(Danny Nedelko, Grounds, Car Crash, NFAMWAP), maar The Beachland Ballroom werkt voor mij altijd en overal.
En live stelt het never nooit teleur inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en elo
Die vierde dag is juist financieel niet echt aantrekkelijk, je zult ook hier drinken eten etc. moeten kopen, ook de oppas voor de kinderen is dan nog lastiger maar dat is meer een persoonlijk issue!
Ik schrijf de post niet vanuit de context van de persoon, maar vanuit het festival. De vierde dag is de reden dat Werchter wel op 140 kan verkopen, maar Pinkpop niet

Dit, op plaat vind ik het altijd lastig om te luisteren. Live altijd een van mijn favoriete shows van het weekend
Heb ik ook met meerdere bands gehad. Bijvoorbeeld Queens of the Age is live zoveel rauwer dan op plaat. Daardoor ook daarna nummers beter gaan vinden
Ga om deze reden dus ook Idles meepikken.

• Metal!
Waarderingen: MadMandra27
Ik lees dit nu voor de tweede keer, maar je krijgt ook een hele dag extra muziek he haha.
Yes. Daarom.is t appels met peren. Waar kijk je naat.
Voor mij is ook alles lastiger te regelen qua thuissituatie dus mag t 3 dagen blijven op Pinkpop.

Ik schrijf de post niet vanuit de context van de persoon, maar vanuit het festival. De vierde dag is de reden dat Werchter wel op 140 kan verkopen, maar Pinkpop niet
Momenteel heeft België ook nog een lagere BTW voor festivals dan Nederland. Maar ik begrijp dat dat volgend jaar veranderd, dus zou zo maar kunnen dat Werchter dan niet meer goedkoper is dan Pinkpop.

Het behoeft na alle reacties geen extra reactie meer, maar ik ga hem toch geven: IDLES is echt fantastisch live. Hoewel ik ook op cd lekker kan meeschreeuwen. Is ook maar een mening he, maar wat zou dit forum zijn zonder meningen? Twee pagina's max.

Niet helemaal wat ik bedoel.
Stel je podia bouwen kost een miljoen. Dan is dat voor Pinkpop 333.333 per dag die je moet terugverdienen. Bij Werchter 250.000
Ok... Je maakte de kosten voor Werchter en niet voor de bezoeker. Dan heb je helemaal gelijk. En op Werchter heb je dan nog Boutique, Classic en dit jaar Parklife ook nog. Die vaste kosten dalen sterk per dag dan natuurlijk.

Ik volg je weer bijna helemaal 😀 maar enkele jaren geleden stond Lauren Spencer Smith in de tent en die vond ik best goed. Idles heb ik nog nooit live gezien dus wil ik zeker een kans geven maar die anderen die je opnoemt, zijn ook mijn ding niet. Roxy Dekker bijvoorbeeld daarstraks 2 liedjes van geluisterd... Echt niks voor mij. Geef me dan zonder enige twijfel maar Suzan en Freek 😉.

Users who are viewing this thread