Pinkpop 2026

Iedereen heeft het over Pinkpop 2.0 maar dat valt toch wel wat mee? Ze boeken al een flinke tijd gewoon de headliners die ze kunnen pakken. Het ene jaar wat meer rock, het andere jaar wat meer pop. Er lijkt niet perse een bewuste koerswijziging gaande (al roepen ze soms van wel).

Iedereen heeft het over Pinkpop 2.0 maar dat valt toch wel wat mee? Ze boeken al een flinke tijd gewoon de headliners die ze kunnen pakken. Het ene jaar wat meer rock, het andere jaar wat meer pop. Er lijkt niet perse een bewuste koerswijziging gaande (al roepen ze soms van wel).
Eens!

Verwacht dat ze de komende jaren ook vooral steeds meer inzetten op de beleving en een zo divers mogelijke programmering. Althans, die geluiden hoor ik steeds vaker voorbijkomen. Ook de acceptatie dat 60.000 bezoekers voldoende is.

• Leuk
Waarderingen: elo
Dit jaar blijkbaar keuze te over dus ben uiteindelijk wel benieuwd waar ze mee komen, waar ze de voorkeur aan geven.

Dit jaar blijkbaar keuze te over dus ben uiteindelijk wel benieuwd waar ze mee komen, waar ze de voorkeur aan geven.
De keuze in het weekend is toch een stuk minder dan bij weekenden richting eind juni en de maanden juli en augustus. Desalniettemin nog altijd veel meer keuze dan tijdens de vorige 2 edities.

Laatste 3 edities vind ik toch wel wat doorgeslagen zijn naar de pop-kant. In 2023 had je bovenaan P!nk, Robbie Williams en mgk. In 2024 had je Ed Sheeran, Calvin Harris en Sam Smith. Afgelopen editie had je Justin Timberlake, Tate McRae & Oscar and the Wolf. Van deze trio’s vind ik meestal maar 1 naam echt de moeite en gewoon 3/6 teveel qua dat type acts. Durf dan gewoon ook eens hiphop te boeken (bv. Tyler The Creator, Stormzy, Doechii …) of eens een moeilijkere act (bv. Nick Cave, Radiohead, The Cure …)

Dus hopelijk komt The Cure door en dan idealiter ook Tyler (personal preference). Dan nog wat aanvullen met wat harde namen a la Linkin Park of Foo Fighters als gevestigde waarde en dan een Turnstile als opkomende acts. Tot slot wel nog een popnaam ook echt, Sabrina bijvoorbeeld, en tot slot een gitaarband a la Mumford. Ik presenteer u volgende driedaagse:

The Cure - Mumford & Sons
Sabrina Carpenter - Turnstile
Foo Fighters - Tyler The Creator

Ik vind de afsluiters Noord wat te groot, dus swap Doechii voor Tyler en Gorillaz voor Mumford, en we zijn er denk ik 🤪

• Geweldig
Waarderingen: brutus257
Laatste 3 edities vind ik toch wel wat doorgeslagen zijn naar de pop-kant. In 2023 had je bovenaan P!nk, Robbie Williams en mgk. In 2024 had je Ed Sheeran, Calvin Harris en Sam Smith. Afgelopen editie had je Justin Timberlake, Tate McRae & Oscar and the Wolf. Van deze trio’s vind ik meestal maar 1 naam echt de moeite en gewoon 3/6 teveel qua dat type acts. Durf dan gewoon ook eens hiphop te boeken (bv. Tyler The Creator, Stormzy, Doechii …) of eens een moeilijkere act (bv. Nick Cave, Radiohead, The Cure …)

Dus hopelijk komt The Cure door en dan idealiter ook Tyler (personal preference). Dan nog wat aanvullen met wat harde namen a la Linkin Park of Foo Fighters als gevestigde waarde en dan een Turnstile als opkomende acts. Tot slot wel nog een popnaam ook echt, Sabrina bijvoorbeeld, en tot slot een gitaarband a la Mumford. Ik presenteer u volgende driedaagse:

The Cure - Mumford & Sons
Sabrina Carpenter - Turnstile
Foo Fighters - Tyler The Creator

Ik vind de afsluiters Noord wat te groot, dus swap Doechii voor Tyler en Gorillaz voor Mumford, en we zijn er denk ik 🤪
Afgelopen editie had je ook een muse... En zo kan ik er ook nog wel meer rock namen uit halen. Je noemt nu random wat pop namen op 😜

Laatste 3 edities vind ik toch wel wat doorgeslagen zijn naar de pop-kant. In 2023 had je bovenaan P!nk, Robbie Williams en mgk. In 2024 had je Ed Sheeran, Calvin Harris en Sam Smith. Afgelopen editie had je Justin Timberlake, Tate McRae & Oscar and the Wolf.
Je noemt dan wel echt alleen de grote popnamen. 2023 had ook War on Drugs, Queens of the Stone Age, Editors en RHCP aan de bovenkant van het affiche. 2024 had o.a. ook Maneskin, Avril, Royal Blood, Greta van Fleet, Limp Bizkit, Babymetal, Pendulum, Yungblud en Nothing But Thieves op de bill. Dit jaar Inhaler, Muse, Korn, Weezer, Biffy Clyro... de rockliefhebbers komen ook goed aan hun trekken. Dat zijn allemaal vrij grote Ziggo of Afasnamen.

Tyler is sowieso te groot om voor de Foo's te subben.

Verwacht dat ze de komende jaren ook vooral steeds meer inzetten op de beleving en een zo divers mogelijke programmering. Althans, die geluiden hoor ik steeds vaker voorbijkomen. Ook de acceptatie dat 60.000 bezoekers voldoende is.
Die acceptatie dat 60.000 voldoende is vind ik vanuit bezoekers point of view zeker niet vervelend...

heb wel het idee dat ze laatste edities meer richten op acts die vanaf 2000 relevant zijn en veel eerder nieuwe namen naar bovenaan affiche durven schuiven... met de jongere generatie die de boekingen onder de hoede neemt en niet meer Ramakers en ook veel minder Trommelen is dat wel een definitie van de richting die laatste jaren is gekozen imo...

Die acceptatie dat 60.000 voldoende is vind ik vanuit bezoekers point of view zeker niet vervelend...

heb wel het idee dat ze laatste edities meer richten op acts die vanaf 2000 relevant zijn en veel eerder nieuwe namen naar bovenaan affiche durven schuiven... met de jongere generatie die de boekingen onder de hoede neemt en niet meer Ramakers en ook veel minder Trommelen is dat wel een definitie van de richting die laatste jaren is gekozen imo...
Kan ook haast niet anders dat daar meer op gericht gaat worden. Als je relevant was voor 2000, ga je dus sowieso al gauw 30 jaar mee.

en veel eerder nieuwe namen naar bovenaan affiche durven schuiven... met de jongere generatie die de boekingen onder de hoede neemt en niet meer Ramakers en ook veel minder Trommelen is dat wel een definitie van de richting die laatste jaren is gekozen imo...
Bij de headliners sinds 2019 zaten welgeteld twee acts die je als nieuwe namen kunt bestempelen met Maneskin en Olivia Rodrigo. Dat valt ook wel wat mee.

• Leuk
Waarderingen: Davidd en PJ
Nu zijn er gelukkig nog genoeg relevante headliner acts van voor 2000, die perfect passen op de majors van nu en meer dan genoeg irrelevante acts van na 2000, die vooral op minder relevante en wat meer genre specifieke festivals staan.

• Leuk
Waarderingen: elo en Timmetje
Laatst bewerkt:
Je noemt dan wel echt alleen de grote popnamen. 2023 had ook War on Drugs, Queens of the Stone Age, Editors en RHCP aan de bovenkant van het affiche. 2024 had o.a. ook Maneskin, Avril, Royal Blood, Greta van Fleet, Limp Bizkit, Babymetal, Pendulum, Yungblud en Nothing But Thieves op de bill. Dit jaar Inhaler, Muse, Korn, Weezer, Biffy Clyro... de rockliefhebbers komen ook goed aan hun trekken. Dat zijn allemaal vrij grote Ziggo of Afasnamen.

Dat klopt wel, alleen vind ik het jammer dat ze vaak afsluiter van zuid en Noord dan in hetzelfde genre laten spelen. Daardoor bands als Volbeat, Korn etc moeten missen. Ik denk dat ze dat wel slimmer kunnen doen.

Editie '25 zag je ook een duidelijke afname van het aantal weekend bezoekers, wat was te zien doordat camping C bij B werd ingeschoven. Daarintegen misschien wel weer meer dag tickets, zij die speciale kwamen voor Justin, Tate dan wel Muse.
Als dat de inzet is zal de weekendbeleving alleen maar dalen.
Nog een paar nachtjes slapen , dan worden we wellicht uit ons lijden en ongewisse verlost.

Vorig jaar waren de eerste namen pas op 18 november. Dus een paar nachtjes slapen is misschien wat erg positief gedacht 😉

Ik verwacht ook wel dat PP met The Cure zal komen. Ik hoop vooral dat Linkin Park geskipt wordt, dat kan me weinig bekoren.

Stiekem droom ik nog steeds dat toch ooit een keer Chris Stapleton naar NL moet gaan komen. Zou mijns inziens heel goed op PP passen als sub.
Maar ja…. De beste man is enkel in Engeland en Australië geweest tot nu toe.
Radiohead is wel weer actief aan het worden, Foo’s gaan touren en Oasis heeft ook min of meer al een tour voor 2026 verklapt. Mits Liam niet plots Noël on stage in brand zet of zo…

Wellicht is de blessuregevoelige Sam Fender nog een gokje waard? Al zal DTRH wel eerst komen om het daar goed te maken.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en elo

Oké true, maar deze popnamen staan wel steeds verspreid op de hoogste plekken doorheen het weekend. De rocknamen die je terecht aanhaalt staan hoe langer hoe lager op de bill, als bv. voorlaatste Noord of zelfs nog lager. Hierdoor gaat het rock-gevoel van het festival er wat af voor mij persoonlijk. Iets waar ze hopelijk in 2026 weer aan tegemoet komen 👍

2022 (7/9)
- Sub Zuid: TOP, Maneskin
- Head Noord: NBT, Royal Blood, Volbeat
- Head Zuid: Metallica, Pearl Jam

2023 (4/9)
- Sub Zuid: War on Drugs
- Head Noord: Editors, QOTSA
- Head Zuid: RHCP

2024 (3/9)
- 3e laatste Noord: Babymetal

- 3e laatste Zuid: Yungblud, Greta Van Fleet
- Sub Noord: Royal Blood, Pendulum, Limp Bizkit
- Sub Zuid: Avril Lavigne
- Head Noord: NBT
- Head Zuid: Maneskin

2025 (2/9)
- 3e laatste South: Weezer
- Sub Noord: Inhaler, Biffy Clyro

- Head Noord: Korn
- Head Zuid: Muse

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en jeff250381
Hierdoor gaat het rock-gevoel van het festival er wat af voor mij persoonlijk. Iets waar ze hopelijk in 2026 weer aan tegemoet komen 👍
Die vat ik niet helemaal. Uiteindelijk staat er een hoop rock. Is de positionering dan zo belangrijk? Of mis je gewoon grote rockheadliners?

Die vat ik niet helemaal. Uiteindelijk staat er een hoop rock. Is de positionering dan zo belangrijk? Of mis je gewoon grote rockheadliners?
At the end of the day onthou je in eerste instantie de headliners en net daaronder, dus positionering zit me dwars inderdaad. Maar goed, we zullen zien wat komende editie brengt!

Users who are viewing this thread