ᴜɪᴛ: ᴅᴀɢʙʟᴀᴅ ᴅᴇ ʟɪᴍʙᴜʀɢᴇʀ
𝐏𝐢𝐧𝐤𝐩𝐨𝐩-𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠 𝐡𝐚𝐝 𝐁𝐢𝐥𝐥𝐢𝐞 𝐄𝐢𝐥𝐢𝐬𝐡 𝐠𝐫𝐚𝐚𝐠 𝐠𝐞𝐡𝐚𝐝, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐢𝐬 𝐝𝐨𝐥𝐛𝐥𝐢𝐣 𝐦𝐞𝐭 𝐅𝐨𝐨 𝐅𝐢𝐠𝐡𝐭𝐞𝐫𝐬 𝐞𝐧 𝐠𝐚𝐚𝐭 𝐮𝐢𝐭 𝐯𝐚𝐧 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧 𝐤𝐫𝐚𝐜𝐡𝐭: ‘𝟏𝟎𝟎 𝐞𝐮𝐫𝐨 𝐩𝐞𝐫 𝐝𝐚𝐠, 𝐝𝐚𝐭 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐰𝐞 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐝’
Pinkpop maakte maandag de eerste namen, de ticketprijzen en de ambitieuze plannen voor de komende editie in Landgraaf bekend. Hoog tijd dus om vooruit te blikken met Tirsa Creusen (35) en Ide Koffeman (43) van de Pinkpop-leiding: „De Foo Fighters ga je never nooit op een ander festival in Nederland zien.”
Eindelijk de Foo Fighters, daar zullen jullie ontzettend blij mee zijn.
Tirsa: „We hoopten er al een paar jaar op, dus het is heel fijn dat het kwartje nu een keer de goede kant op valt.”
Ide: „En het is acht jaar geleden dat ze in Nederland optraden. Als je dan de enige Benelux-show hebt en het is zo lang geleden dat ze in Nederland stonden, dat is wel heel erg fijn”
Tirsa: „Terwijl we juist proberen om het iets minder over die heel grote headliners te hebben, zodat we ons meer op die bovenste laag als geheel kunnen richten. Als je die tweede laag ziet met namen als Zara Larsson, Teddy Swims, YUNGBLUD, Editors en nog een aantal anderen. Dat zijn namen die op andere festivals zomaar een headliner kunnen zijn.”
Ide: „We vinden ook echt dat Pinkpop het waard is om het hele weekend te komen. En zijn de mensen dankbaar die dat ook zien. Daarom geven we de mensen die er het afgelopen jaar bij waren ook de kans om hun kaartjes als het ware weer terug te kopen met een korting van 20 euro. Omdat we willen zeggen: jullie zijn onze belangrijkste gasten.”
De ticketprijs is sowieso opmerkelijk. Jullie worden in tegenstelling tot andere festivals niet duurder
Ide: „Daar zijn we heel trots op, maar we beloven ook al meteen dat we dat niet elk jaar kunnen doen. We blijven op 305 euro voor het weekend, dat is ongeveer 100 euro per dag. Dat zijn we gewoon waard. Er is geen enkel festival in Nederland waar je dit soort artiesten bij elkaar kunt zien voor dat bedrag. Laat staan als je losse kaartjes voor al die artiesten gaat kopen. We weten waar we vandaan komen, maar ook waar we naartoe willen. Naar een festival met een goed programma, een goede prijs, maar ook een geweldig terrein met heel veel hoeken en gaten om te ontdekken.”
Jullie gaven na de vorige editie aan dat er meer mogelijk was op het terrein. Hoe gaat dat eruit zien?
Tirsa: „Ide moest na Pinkpop meteen door richting Down the Rabbit Hole (daar is hij ook festivaldirecteur, red.), maar ik ben de week na Pinkpop rond gaan lopen op het terrein met een kladblok. Waar kunnen we de rust opzoeken en het groen in? We hebben flink zitten tekenen en best veel backstage-gebieden aangewezen die we nu met het hele team aan het ontwikkelen zijn voor het publiek. Hoe dat er precies uit gaat zien? Daar komen we richting Pinkpop op terug.”
Ide: „De muziek moet in het midden van het terrein centraal blijven staan. Maar daarnaast willen we de bezoekers ook de mogelijkheid geven om te zeggen: ik duik er even tussenuit. Om een hapje te eten, een glaasje te drinken, een dansje te wagen of iets moois bekijken. En daar biedt het terrein heel veel mogelijkheden voor.”
Kunnen jullie dat ook waarmaken als je 70.000 kaarten verkoopt voor de Foo Fighters-dag of het hele weekend?
Ide: „Ik denk als relatieve nieuwkomer steeds; er is geen ander terrein zoals dit in Nederland. Het is er gewoon niet. Dat zie je aan de acts die we er neer kunnen zetten. De Foo Fighters ga je never nooit op een ander festival in Nederland zien zo groot als ze nu zijn. 70.000 mensen die allemaal samen naar dat ene concert kijken, dat kan nu al. De kunst is om meer terrein te ontsluiten, zodat die ontspanning ernaast kan bestaan. We moeten zorgen dat ook bij die drukte de service op niveau blijft. Dat mensen nog naar de wc kunnen en ze een plek kunnen vinden in de luwte. Daarvoor heb je die extra ruimte die we nu gevonden hebben wel nodig, want een terrein extra sfeervol maken kost ook gewoon ruimte.”
Luisteren naar de bezoeker lijkt een toverwoord. Want er komt zowaar een dagcamping.
Tirsa: „We hebben het hele reizen en verblijven onder de loep genomen. We hebben de PinkPlanner ontwikkeld waardoor iedere bezoeker binnen een minuut een op maat gemaakt reisadvies krijgt met alle mogelijkheden die er zijn. We geven mensen opties. Die waren er eerst nauwelijks. We werken samen met lokale hotels en bungalowparken. Pendelbussen brengen de mensen die buiten het terrein willen slapen daarnaartoe. En er komt dus een dagcamping. Die komt bij de huidige glamping. Het zijn vooropgezette tenten die je kunt huren.”
Ide: „Het is ook logisch dat dit vroeger ondenkbaar was. Omdat het best wel duur is om zoiets voor één nachtje op te zetten. Maar we zien dat de hotelprijzen de afgelopen jaren zo enorm gestegen zijn dat een aanbod als dit (vanaf 75 euro per nacht kun je op de dagcamping terecht, red.) ineens een goed alternatief is voor een hotel. We durven het experiment daarom wel aan, al blijven wij er een voorstander van dat je een heel weekend komt.”
Jullie komen pas deze maandag naar buiten met de namen en dit nieuws. Terwijl de voorverkoop van Rock Werchter bijvoorbeeld al loopt. Moesten jullie op Foo Fighters wachten?
Ide: „Nee, de band zelf kwam twee weken geleden naar buiten met een groot deel van de Europese tour en daar hadden wij in principe in mee kunnen gaan. Maar we begrepen dat ze zelf nog bijzondere aandacht aan hun Pinkpop-show wilden besteden, ze vinden het zelf ook leuk dat ze weer terugkomen. En natuurlijk gaat het om de artiesten, maar ons gaat het ook heel erg om het geheel. Daarom hebben we voor dit moment gekozen. Juist om het hele verhaal te vertellen en te voorkomen dat alles op act-niveau bediscussieerd wordt. We gaan uit van eigen kracht.”
Dit jaar geen grote popprinses als headliner. Terwijl jullie vorig jaar wel de indruk wekten dat jullie heel blij waren met Oliva Rodrigo en de doelgroep die zij aanboorde.
Ide: „Dat klopt. Wij hebben Billie Eilish ook uitgenodigd, maar het is uiteindelijk een kwestie van wie touren er. Wij kunnen nog zo veel willen, als artiesten niet touren houdt het op. Daar komt bij: als je Billie Eilish uitnodigt en zij heeft even de tijd nodig om over die uitnodiging na te denken, dan kun je niet voor diezelfde stoel al anderen gaan lopen vragen. Maar als ik zie wat we hebben staan: dat zijn stuk voor stuk keuzes die we weloverwogen hebben gemaakt. Het zijn acts die het momentum en een flinke dosis urgentie hebben. Dat is voor ons belangrijker dan in welke doelgroep ze vallen.”
Tirsa: „En kijk eens naar The Cure. Een band die al heel lang meedraait, maar die nog steeds ontzettend relevant is. Ook bij de TikTok-generatie.”
Naar welke artiesten zijn jullie zelf het meest benieuwd?
Tirsa: „Ik heb The Haunted Youth pasgeleden in Heerlen gezien. Echt heel vet. Teddy Swims wil ik juist heel graag live zien. Die heeft pas één keer in Nederland gestaan en toen was de Ziggo Dome meteen uitverkocht. En zo’n Alessi Rose. Die heeft zo’n enorme achterban, je wilt niet weten hoeveel reacties we kregen toen zij vorig jaar moest afzeggen. Niet normaal. Ik ben heel benieuwd hoe dat op Pinkpop gaat werken.”
Ide: „Kingfishr is ook zo’n act die voor mij perfect op Pinkpop past. Echt goed live, goede liedjes en ze zijn flink aan het doorbreken. Je voelt gewoon aan alles dat dat zo’n band is die er de komende jaren bij gaat zijn.”
En tot slot. Hoeveel acts komen er nog bij?
Ide: „Precies weet ik het niet uit mijn hoofd, maar wees gerust: er gaan nog wel een paar knallers komen.”
https://www.limburger.nl/media-cult...euro-per-dag-dat-zijn-we-waard/107217241.html