Mijn Pinkpop 2025
Allereerst starten met een review over de terreininrichting. Het voornamelijk afspelen op de draf en renbaan deed Pinkpop een goede facelift geven. Waar laatste 10 jaar het 4de podium op het voormalige autobios gedeelte stond en nu verplaatst naar het Noordelijke deel van de renbaan. Ook weer de twee delen van het festivalterrein tussen hoofdveld en Noord gedeelte bereikbaar was door om het Noord podium te lopen langs beide kanten weer mogelijk was (rondje Pinkpop). De podia op een rij achter elkaar, South voor Noord en Tent voor Stage 4, inclusief het om en om spelen, zorgde voor fijne en beloopbare aansluitingen. ‘Kalm aan Baan’ was met de foodtrucks en kraampjes en sponsor-stands aangepast, maar vormde wederom een mooie omcirkeling van het rustige Noord gedeelte met de Tent en Stage 4. Alwaar meer zitplekken en overkappingen gecreëerd waren, was een flinke upgrade voor het Noord gedeelte. Ook door opnieuw rondje Pinkpop kunnen lopen bloeide dit deel van het terrein weer op.
Het weer beloofde al in de voorspellingen naar tropische waarde te herrijzen. Wat ook zeker op de hete zaterdag gebeurde dat de zon aan de blauwe hemel sterk brande op de huid. Veel drinken en goed smeren was geen overbodig advies. De zondag was evenmin heel warm, maar door het wolkendek en het briesje was het in mijn ogen perfect festival weer. Zelfs enkele druppels gevoeld in de middag tijdens Krezip. Evenmin was de vrijdag een perfecte festival dag qua weersomstandigheden. Het gras van Pinkpop was wel een enorme tegenvaller. Her en der was te zien dat het olifantsgras van vorig editie, dat gestrooid was om de verregende en verzadigde natte grond te bedekken, niet overal opgeruimd was en dat het gras niet alle omstandigheden had overleefd. Ook de droogte van afgelopen maanden hielp absoluut niet. Er moet een terreinknecht eens goed het heilige gras onder handen nemen voor aankomende editie. Op veel plekken was er ook meer zand en stof dan gras te bespeuren, een danspartij of moshpit zorgde dan ook al snel voor grote stof of zandwolken. Maakte Pinkpop dit jaar benauwd en stoffig.
Stoffig was de lineup allerminst. Met oog op de jeugdige bezoekers mikte Pinkpop op de nieuwe bekende namen die de oude stoffige bezoekers deed fronsen! Wat ook duidelijk zien was aan de kaartverkoop. Met vrijdag en zaterdag dik 30.000 bezoekers onder de maximale capaciteit en zondag 20.000 onder de maximale capaciteit laat de oude garde zich van het veld slaan. Of niet… Nou er liepen toch duidelijk mensen rond die toch echt jaarlijks voor Pinkpop op het festivalterrein waren of zelfs jaarlijks de rit naar de campings maken. Laat die mensen nou een ultiem gemütlich Pinkpop gehad hebben. Wat heet, een Pinkpop met 40.000 a 50.000 bezoekers, blije gezichten, zonder wachtrijen bij toiletten, waterkranen, drinken en bij eettentjes, waarbij zo ver mogelijk vooraan kunnen komen bij de favoriete acts! De vaste Pinkpop bezoekers werden op hun wenken beloond voor hun loyaliteit om voor dit Pinkpop een kaartje te kopen, waar de traditionele klagers over ‘te weinig rock’ moesten buigen voor het programma van de zondag dat ze voorgeschoteld kregen deze editie.
Het was een editie voor jong en oud, voor indie, voor rock en voor pop liefhebbers. De zaterdag had een vibe van een familiedag meegekregen. Het was overduidelijk dat de rockende vaders met de puberende dochters voor Olivia Rodrigo de overhand hadden, zoals ondergetekende… Families verzamelde zich voor podia met Claude, Tom Odell, Mark Ambor, Joost, Laat Dinner Party en uiteraard voor Rodrigo. Waartussen nog genoeg tijd was voor de vaders om een kijkje te nemen bij Cypress Hill en een glimp van het beukende Amyl and the Sniffers. De zondag was het familiefeest beduidend minder. Met 10.000 meer dagbezoekers op zondag was overduidelijk waar zij voor kwamen, gezien ook de toename band shirts. De verdwaalde oude rocker had Pinkpop blijkbaar toch nog gevonden, om vervolgens te klagen dat het affiche van Pinkpop 2008 moeilijk te overtreffen is.
2008, de tijd dat een dag Pinkpop 69 euro kostte en niet 155 euro, of een weekend 129 euro en niet 305 euro. De tijd dat er nog met kartonnen bonnen betaald kon worden voor 2,50 per stuk. Waar Pinkpop 10 jaar later zou overstappen op munten en ook bijna jaarlijks de consumptieprijzen verhoogde. Was nu de overstap naar de digitale betalingen gemaakt voor dezelfde consumptieprijzen van 2024. An sich een goede overstap die met deze bezoekersaantallen als goede generale repetitie goed verliep. Mijns inziens niet veel langzamer of sneller dan met munten betalen. De enkele keer dat de telefoon de connectie met de kassa niet wilde maken daargelaten. Om vervolgens ook niet thuis te komen met nog overgebleven losse muntjes in de broekzakken. En had ik dan ook meer uitgegeven? Nee, ik had rekening gehouden met mijn consumptiegedrag over 3 dagen Pinkpop en dat dan voor 2 personen. Daar bleven we netjes onder… Maar is Pinkpop duur? Nee, Pinkpop is anno 2025 een betaalbaar evenement van dit formaat. De ticketprijzen zijn mijns inziens wel over een grens gegaan, die wellicht de extra 10.000 a 15.000 bezoekers heeft afgeschrikt.
De vrijdag startte voor ons wat matjes met Janet Livv en Ronnie Flex. M'n dochter was wel heel enthousiast bij Pommelien Thijs, maar ik wordt er nog altijd niet heel enthousiast over, hoewel de Belgische zangeres haar uiterste best deed. Vervolgens bij Alestorm waren de rollen weer omgedraaid, voor mij was het een fantastisch piratenfeest. Vervolgens naar Stage 4 voor Sawyer Hill, een artiest waar ik enthousiast over kan worden en absoluut potentieel zie voor grote podia in latere jaren, waarna we snel in de tegenoverliggende tent stonden voor het pop feestje van Benee. Mijn enthousiasme werd beloond bij Weezer. Waarna we ons goed konden posteren aan de Mojo barriers bij South stage voor Oscar and the Wolf. De flamboyante Belgische showman wist er een mooi feest van te maken. Tegenvaller voor mij was Tate McRae, vond het vooral meer playback en veel dansshow. Mijn dochter kon alles mee zingen en vond het wel geweldig. Uiteindelijk werd de avond geëindigd met een half concert van Justin Timberlake, halverwege sloeg de vermoeidheid toe en die won het van afkijken van deze headliner. Top 3 van vrijdag, 3 Oscar and the Wolf, 2 Alestorm, 1 Weezer.
Zaterdag vanaf een gezellig terrasje een scheef oog op Stage 4 gehouden voor Anouk Wolf, de winnares van RTL De Headliner. Maar van een afstand bleef voldoende. Vervolgens The Academic in de tent. Een Ierse indierockband bracht een heerlijke sfeer in de tent, leuke band om ‘ontdekt’ te hebben. Hierna naar Claude. Tja, die kon eigenlijk niet echt teleurstellend zijn. Wat inmiddels wel op het festivalterrein opviel was dat het een familie dag geworden was, ook rondom het podium bij Claude dus. Vervolgens onder de inmiddels blauwe hemel waar de grote vuurbal stevig brandde naar Amyl and the Sniffers. Dit soort rock zie ik graag op Pinkpop. Alleen jammer dat tegen het einde de schaduw toch opgezocht moest worden. Wat zittend in de tent prima kon. Maar door wat langer uit de zon te blijven wel uiteindelijk Cypress Hill gemist. Wel uiteindelijk op tijd bij Noord podium om nog een groot deel te genieten van Tom Odell. Waarna Mark Ambor o.a. kwam vertellen dat hij ook op Pinkpop behoort, zoals een ijsthee bij warm weer. Echter sloeg bij m'n dochter langzaam de angst toe dat het plan om het voorvak voor headliner Olivia Rodrigo in te komen niet gehaald zou worden. Daardoor vooral in de buurt van de poortjes van het voorvak blijven hangen de rest van de avond. Door de vertraging van Faithless duurde dat wachten nog langer. Halverwege Faithless wel onze waterzakjes ververst en een toiletbezoek. Waarna we met een vers drankje in de rij gingen staan voor de poortjes. Niet lang hierna was de tijd voor Faithless voorbij en stroomde het voorvak ver leeg. We konden een mooie plek bemachtigen zo’n 3 a 4 meter vanaf de catwalk. Dus wel aanzienlijk dicht bij het hoofdpodium in het voorvak. Terwijl ver op de achtergrond op het Noordpodium The Last Dinner Party hun set van een uur speelde, moesten we wachten op de start van Olivia Rodrigo. Wat uiteindelijk wel werd beloond, wat een top performance! De headline show omvatte Pop en Rock en was absoluut headliner waardig en een mega enthousiaste dochter tot gevolg. Top 3 van de zaterdag, 3 Tom Odell, 2 Amyl and the Sniffers, 1 Olivia Rodrigo.
De zondag was meer wind en bewolkt, waardoor de warmte minder brandde op de huid. Alsnog starten we in de tent bij Hannah Mae, zo’n 5 meter voor het podium midden in de tent. Fijne zangeres en zeker genieten. Hierna even gekeken naar Querbeat, ik vond het iets te carnavaleske en kreeg er met deze temperaturen meer dorst van. Wel tijdig Querbeat verlaten om terug naar de tent te gaan voor de sfeervolle Zweedse metalcore band Imminence, dat met viool en decor deed denken aan Efteling Dance Macabre. Voor mij was het genieten, dochter was minder enthousiast. Hierna Krezip… Geen verrassing hier, zoals verwacht, solide concert met een leuk gastoptreden van Danny Vera er bij. Veel tijd om hierna te genieten van Kaizer Chiefs kreeg ik niet, an sich niet zo erg omdat ik ze al vaker gezien had. Waardoor ik me kon conformeren om het voorvak in te gaan voor Girl in Red. Zelf totaal onbekend mee, maar m'n dochter kan alles blijkbaar mee zingen. Uiteindelijk wist de Noorse singer-songwriter ook mij te overtuigen! Ze refereerde even aan de roze bucket hats in het publiek en kreeg vervolgens een Amnesty Pinkpop hoedje toegeworpen, welke ze enkele malen droeg tijdens haar concert. Vervolgens bij Biffy Clyro gaan staan. Wederom volgens mij de vierde keer dat ik ze zie en wederom solide rockband, waar hier ook de stofwolken van de dorre grond boven de moshpit uit dwarrelde. Hierna de rust opgezocht bij Dean Lewis. Prachtige zanger met zeer pakkende nummers, mooi… De keuze genomen om naar de inmiddels uitpuilende tent te gaan voor Purple Disco Machine, de dj had live zangers en zangeres bij zich en veranderde de tent in een waar disco feest met alle radio pop hits. Onmogelijk om de heupen hier stil te houden! Met wat lichte tegenzin liep m'n dochter mee naar voren voor Muse. Ik was zelf ontzettend enthousiast om Muse weer te gaan zien. Ze knalde de ene fan favoriet na de andere, voor mij een ideale Pinkpop headliner. Maar ook zelfs m'n dochter begon na een paar nummers te genieten. Waarmee ook die laatste dag geslaagd eindigde. Muse had er een nieuwe ‘fan’ in ons huis bij! Top 3 van de zaterdag, 3 Imminence, 2 Biffy Clyro, 1 Muse.
Mijn Pinkpop 2025 top 10
10 Girl in Red
9 Oscar and the Wolf
8 Alestorm
7 Imminence
6 Tom Odell
5 Amyl and the Sniffers
4 Weezer
3 Biffy Clyro
2 Olivia Rodrigo
1 Muse