Pinkpop 2025

Ik stond hier bij, wilde eerst kaartjes kopen voor hem in een concert die ie in Amsterdam geeft deze zomer, dit optreden was dus een bizar buitenkansje. Ik stond denk 5 meter van t podium precies in t midden. En inderdaad treurig rustig, liet hij zichzelf niet door uit het veld slaan. Wat hij doet met een Spaanse gitaar en alternatieve snaarstemmingen is femonenaal en dan z’n stem nog.

Maar nu, dit had dus extra bijzonder kunnen zijn als mensen niet constant praten. Er stonden 2 ontblote opgepompte linburgse gasten achter ons zo hard hun leven te bespreken en te roken. Dat ook andere mensen voor mij achteruit keken. Dan zit je er gewoon even niet in qua vibe, had genoeg ruimte om ergens anders heen te lopen, maar toch. Ik de moed opgevat en deze gasten aangesproken of ze hun gesprek misschien even ergens anders wilde hervatten, niet hier praktisch vooraan een optreden. Ik kreeg oprecht bijna een beuk in m’n gezicht, en de vraag, ken jij de muziek dan? Uiteindelijk vertrokken ze, maar precies dit, dit halfslachtige ongeïnteresseerde gedrag van veel bezoekers. Ook bij Confidence man (in m’n top 3 zat deze act!!!) op prime plekken gingen mensen elkaar uitgebreid groeten, met de rug naar de artiest staan en de gehele set staan ze te ouwehoeren.

Een stukje Festivaletiquette, zou tof zijn als er nog wat mensen worden actief hier op word gewezen op borden of via andere wegen. Net als een berichtje, telefoon uit als je naar de bios gaat.

Als ik liveregistraties van lowlands zie lijkt altijd zoveel meer dedication te zijn voor de artiesten. Wat is dat toch met Pinkpop. Wat vinden jullie? Of ben ik gewoon een te enthousiaste nerd die van elke artiest die ie gaat bezoeken de playlist platluistert. Mensen zouden echt wat meer mogen dansen en mee mogen deinen.
Maar wat eeuwig zonde dat hij deze tour helemaal solo speelt... Heb hem twee keer met (hele sterke) full band gezien en dat was echt heel goed. Nu leek het gewoon een saai en slap aftreksel... Moet eerlijk bekennen dat ik mijn kaarten voor Amsterdam heb verkocht toen ik erachter kwam dat ie geen band mee heeft.

Mijn top 3 (per dag) voor een heel fijn PP-weekend!

Vrijdag:
1. Oscar and the Wolf
2. Alestorm
3. Warhaus

Zaterdag:
1. Olivia Rodrigo
2. Amyl and the Sniffers
3. Claude

Zondag:
1. Korn
2. The Warning
3. Muse

Ik stond hier bij, wilde eerst kaartjes kopen voor hem in een concert die ie in Amsterdam geeft deze zomer, dit optreden was dus een bizar buitenkansje. Ik stond denk 5 meter van t podium precies in t midden. En inderdaad treurig rustig, liet hij zichzelf niet door uit het veld slaan. Wat hij doet met een Spaanse gitaar en alternatieve snaarstemmingen is femonenaal en dan z’n stem nog.

Maar nu, dit had dus extra bijzonder kunnen zijn als mensen niet constant praten. Er stonden 2 ontblote opgepompte linburgse gasten achter ons zo hard hun leven te bespreken en te roken. Dat ook andere mensen voor mij achteruit keken. Dan zit je er gewoon even niet in qua vibe, had genoeg ruimte om ergens anders heen te lopen, maar toch. Ik de moed opgevat en deze gasten aangesproken of ze hun gesprek misschien even ergens anders wilde hervatten, niet hier praktisch vooraan een optreden. Ik kreeg oprecht bijna een beuk in m’n gezicht, en de vraag, ken jij de muziek dan? Uiteindelijk vertrokken ze, maar precies dit, dit halfslachtige ongeïnteresseerde gedrag van veel bezoekers. Ook bij Confidence man (in m’n top 3 zat deze act!!!) op prime plekken gingen mensen elkaar uitgebreid groeten, met de rug naar de artiest staan en de gehele set staan ze te ouwehoeren.

Een stukje Festivaletiquette, zou tof zijn als er nog wat mensen worden actief hier op word gewezen op borden of via andere wegen. Net als een berichtje, telefoon uit als je naar de bios gaat.

Als ik liveregistraties van lowlands zie lijkt altijd zoveel meer dedication te zijn voor de artiesten. Wat is dat toch met Pinkpop. Wat vinden jullie? Of ben ik gewoon een te enthousiaste nerd die van elke artiest die ie gaat bezoeken de playlist platluistert. Mensen zouden echt wat meer mogen dansen en mee mogen deinen.
Idem voor mij. Had hem ook al vaker willen zien, maar dat kwam telkens niet uit. Dus ik was heel erg blij dat hij de vervanger van Hardy was. Ik had een mooi plekje op de eerste rij in het midden en ik heb echt genoten van dit optreden. Heerlijke luisterliedjes met mooie teksten en een sympathieke, goede muzikant. Je kan het eentonig vinden, maar ik vond het juist een mooie afwisseling en rustpunt tussen alle drukkere acts en de hitte. Een van de pareltjes van deze editie, wat mij betreft.

En wat goed dat je die gasten aangesproken hebt! Als je uitgebreid wilt kletsen, ga dan ergens achterin staan. Dat kan je echt niet maken naar je medefestivalgangers toe die wel willen genieten en ook naar de artiest toe heel onbeschoft.

Ik heb een gast gesproken die vertelde dat hij 'er geen zin meer in had' en geen acts meer hoefde te zien. Was ook een local die wel een weekendkaart (!) had gekocht, maar eigenlijk helemaal niks om muziek gaf. Dat was op zaterdagmiddag. Hij ging zondag echt niet nog een dag :ROFLMAO: en vond het wel gezellig om hier te zijn voor het bier en een praatje te maken met mensen, maar verder kon het hem allemaal niet boeien... . Ik kan me daar zo helemaal niets bij voorstellen. Voor mij is Pinkpop echt een muziekspeeltuin waar ik zoveel mogelijk acts wil zien. Tijd om te eten of te rusten heb ik eigenlijk niet. Grappig hoe iedereen er zo anders in staat. Wel een duur weekend als je alleen gaat voor het bier en om te kletsen.

Jammer dat de Hollandse media zo zuur zijn. Ik heb alles bij elkaar toch een leuk Pinkpop weekend gehad. Zaterdag weliswaar muzikaal niks voor mij. Ja, Joost was wel grappig en Cypress Hill. voor The Academic was ik helaas te laat binnen.

Mensen aanspreken omdat ze staan te praten..ik snap het ergens, maar het gaat ook wel ver hoor.

Ik stond bijvoorbeeld bij Oscar & the Wolf in het voorvak. Voor me twee gezette dames, waarvan een mijn tanden stond te poetsen met haar paardenstaart. Al paar keer stap naar achter gedaan etc maar bleef gewoon asociaal in mn personal space komen alsof ik er niet stond. Die kan ik dan ook wel gaan aanspreken, maar net zo makkelijk loop ik paar meter verder waar wel mensen met een goede vibe stonden. Eerlijkgezegd heb ik dan liever een paar pratende mensen bij me staan.

Bij andere optredens vond ik het publiek erg tam vooraan. Moet ik ze daarop ook aanspreken?

Daarnaast kip-ei. Als er zaterdag gewoon niet veel soeps speelt, dan gaan mensen meer voor de gezelligheid, dus wordt er gepraat.

Maar goed ieder zn ding. Leuk weekend gehad. Muzikale hoogtepunten:

- Weezer
- Oscar & the Wolf
- Purple Disco Machine
- Justin Timberlake
- The Warning
- Kaiser Chiefs
- Joost

Helaas gemist: Boxer Rebellion, Elephant, Sticks, Muse, Krezip, The Academic

Jammer dat de Hollandse media zo zuur zijn. Ik heb alles bij elkaar toch een leuk Pinkpop weekend gehad. Zaterdag weliswaar muzikaal niks voor mij. Ja, Joost was wel grappig en Cypress Hill. voor The Academic was ik helaas te laat binnen.

Mensen aanspreken omdat ze staan te praten..ik snap het ergens, maar het gaat ook wel ver hoor.

Ik stond bijvoorbeeld bij Oscar & the Wolf in het voorvak. Voor me twee gezette dames, waarvan een mijn tanden stond te poetsen met haar paardenstaart. Al paar keer stap naar achter gedaan etc maar bleef gewoon asociaal in mn personal space komen alsof ik er niet stond. Die kan ik dan ook wel gaan aanspreken, maar net zo makkelijk loop ik paar meter verder waar wel mensen met een goede vibe stonden. Eerlijkgezegd heb ik dan liever een paar pratende mensen bij me staan.

Bij andere optredens vond ik het publiek erg tam vooraan. Moet ik ze daarop ook aanspreken?

Daarnaast kip-ei. Als er zaterdag gewoon niet veel soeps speelt, dan gaan mensen meer voor de gezelligheid, dus wordt er gepraat.

Maar goed ieder zn ding. Leuk weekend gehad. Muzikale hoogtepunten:

- Weezer
- Oscar & the Wolf
- Purple Disco Machine
- Justin Timberlake
- The Warning
- Kaiser Chiefs
- Joost

Helaas gemist: Boxer Rebellion, Elephant, Sticks, Muse, Krezip, The Academic
Dus als mensen in de bioscoop of een theater praten is dat ook prima? Wil je praten ga dan naar achteren of ga naar een cafe. Mensen betalen dik geld om een show te zien, niet om in je oor geschreeuwd te worden met info over iemand zijn dagelijks leven

Ik zoek meestal ook even naar een plek waar ik mensen zie waarvan ik denk dat ze de band die gaat spelen wel waarderen. Is dat niet het geval, schuif ik op naar een plek waar een betere "vibe" hangt. Lukt niet altijd, maar vaak wel. En soms betrap ik me er ook op dat ik bij bands (Ronnie Flex bijvoorbeeld) waar ik niks mee heb, sta te kletsen. Als er om me heen mensen staan die echt willen genieten van de muziek, schuif ik op of "shut ik op"...

• On fire
Waarderingen: pinkpopmaastricht

Nee hoor, dit gedrag kom je bij elk concert, festival of buurtfeest tegen. Ik vind het ook erg storend. Zelf kan ik niet goed tegen drukte, dus blijf altijd een beetje aan de rand waar het wat rustiger is, maar hier zie je genoeg van de figuren die jij beschrijft. Het blijft een hardnekkig onkruid wat maar moeilijk uit te roeien is.

• Leuk
Waarderingen: Siemworks
Mooi om allemaal jullie verhalen en ervaringen te lezen, miss volgend jaar toch maar weer eens een weekendje PP doen, blijf toch altijd kriebelen dit festival...
Ik mis nog wel iemands verslag....

Qua praters: dit is op PP toch altijd al geweest, mensen komen daar toch wel vnl voor de gezelligheid icm muziek, zeker niet alleen voor de muziek zoals wij, de festileakers.
Dit is tenminste hoe ik het ervaren heb van 1993-2019

• Leuk
Waarderingen: Fornax en Siemworks
Het ligt vooral aan de plek en het volume. Praten midden op het veld is natuurlijk prima.

Dit blijft voor mij één van de grootste minpunten van Pinkpop. De energie die de artiesten terugkrijgen vanuit het publiek (door stilte of door enthousiasme) is echt enorm laag. Ik denk dat het Pinkpop publiek één van het lastigste publiek is om voor te spelen. Dit maakt dat een concert ervaring op een LL voor mij veel meer impact heeft dan op een PP en je daardoor dus ook veel meer leuke en mooie herinneringen opbouwt en je sneller terug wilt naar dat Festival.

De aandacht voor wat erop het podium gebeurt is er gewoon bij het grootste gedeelte niet. Bij de Kaiser Chiefs stond er een heel groepje locals voor me die geen flauw idee hadden wie er op het podium stond en meer bezig waren met heel veel bier drinken en lol trappen. Opzich niks mis mee, maar doe dat dan wat verder naar achter.

Alleen bij het concert van Biffy Clyro vond ik de sfeer goed, maar stonden ook wel redelijk vooraan toen.

Denk wel dat het belangrijk is dat hier wat aan gedaan wordt, want hierdoor ben ik sneller geneigd om naar andere festivals te gaan.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Siemworks, Maria en JP5
Ik ga ook altijd verder naar voren staan om die reden. De vibes zijn gewoon heel anders. Dit jaar niet heel dichtbij gestaan bij Krezip en kaiser chiefs en ik vond het dramatisch zoals ik eerder zei, leek wel 1 groot buurtfeest. Een grote galm aan gepraat van veel groepjes.

Wij hebben afgelopen zondag een dagje Pinkpop gedaan. Dit samen met mijn 10-jarige dochter.
Natuurlijk voor Muse en ook toch voor The Warning die nadien op de affiche kwamen. Bij die laatste heeft ze trouwens nog een gehandtekende setlist en plectrum gekregen. Een ongelofelijke herinnering voor haar.

Muse was fantastisch. Mijn 12e optreden van hen en ik zou zeggen top 5 van wat ik gezien heb. Ze blijven mij elke keer verbazen.
The Warning, nóg beter dan wat ik had verwacht. Dat uur is voorbij gevlogen. En dit met mijn dochter op mijn schouders.
Dean Lewis sloeg live wat tegen. Mooie nummers maar ze konden ingetogener gebracht worden. Ook voor mij de eerste keer Krezip gezien. Leuke nummers, leuke vibe.

Om toch iets negatiefs te zeggen... die parking zou toch anders geregeld moeten kunnen worden. 36 euro voor een parking waarvoor je 40 minuten moet wandelen (waar was die shuttle bus??) en nog een uur nodig hebt om er af te geraken.

Al bij al een fantastische dag gehad. Een veel betere ervaring dan mijn eerste keer Pinkpop 2 jaar terug, de dag met Pink en Editors. Dit kan ook met de drukte toen te maken hebben gehad.

Het ligt vooral aan de plek en het volume. Praten midden op het veld is natuurlijk prima.
wat als pinkpop het geluid van hun speakers wat harder zet in het algemeen? minder last van gepraat en meer beleving

vond het soms wat zacht staan, vergeleken met een rock werchter of mad cool, rock am ring waar k ooit ben geweest

alleen korn stond op een redelijk volume. zelfs muse vond ik wat zacht

• Leuk
wat als pinkpop het geluid van hun speakers wat harder zet in het algemeen? minder last van gepraat en meer beleving

vond het soms wat zacht staan, vergeleken met een rock werchter of mad cool, rock am ring waar k ooit ben geweest

alleen korn stond op een redelijk volume. zelfs muse vond ik wat zacht
Vond bij Muse het geluid ook vrij zacht staan, terwijl we toch best redelijk vooraan stonden (net achter het voorvak).
Maar het geluid bij Biffy Clyro en Boxxer Rebellion vond ik dan weer prima en soms zelfs een beetje hard (stonden ook redelijk vooraan)

Pinkpop is hard op weg om de grootste braderiefeest in Nederland te worden. Dus die soort ervaringen gaan alleen toenemen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Siemworks en BeWario
De enquête is nu in te vullen. Geven ze daar elk jaar ook de uitkomsten van, in bijvoorbeeld wat het gemiddelde rapportcijfer is of iets dergelijke? Zou mij wel interessant lijken.

• Leuk
Het geklets is natuurlijk niet iets exclusiefs op Pinkpop. Het grote veld is zodanig groot dat je al gauw bij de picknickbende uitkomt. Ik denk wel ook dat je, hoe verder van het podium, je er ook niet te zwaar aan moet tillen als hele levensverhalen worden gedeeld.

Dichterbij vind ik dat wel heel irritant. Maar dat ervoer ik ook op DTRH. Ben vorig jaar bij Eefje, LCD Soundsystem en The National heel ver naar voren moeten gaan om de kletsmajoren te mijden.

In de tent het hele weekend wel heel rustig. Mensen hangen liever buiten in de volle zon blijkbaar. Nee maar serieus: al zo vaak herhaald hier, er is echt heel weinig aandacht voor de muziek bij veel acts. Warhaus had het best goed gedaan in de warme middagzon denk ik, maar in de tent was het echt niet best dit jaar. Drukste was het bij Purple Disco Machine...
Bij The Warning stonden ze ook tot buiten en had iedereen just duidelijk heel erg aandacht voor de muziek. En voor de mooie, sympathieke zusjes natuurlijk.

Zo ook weer bijgekomen. Leuk om vrijdag Dennis, Colette en haar vriend tegen te komen!!

Voor mij waren Mika, Oscar and the Wolf, Muse wel de muziekale hoogtepunten.

Het gepraat valt misschien ook wel een beetje te verklaren omdat het zo extreem heet was. Wij hadden het er af en toe ook wel zwaar mee en vertrokken soms eerder bij een optreden omdat we moeite hadden met de warmte (zoals by Cypress Hill).

De flop plaats voor ons gedeeld door Faithless en Playback Timberlake (niet headliner waardig)

De aankleding gaat wat vooruit maar voor zo’n hete editie is er toch nog meer schaduw nodig.
De muntjes hebben wij uiteindelijk niet echt gemist.
Het festivalterrein sluit te vroeg.
Camping entertainment stelt te weinig voor.

De Desperados, Ketel1 zijn aanwinsten maar ze waren ook te heet.

Two steps forward and one step back.

Nu op naar Pukkelpop!!

Users who are viewing this thread