Pinkpop 2025

sterk geboekt is een interpretatie...

zoals eerder gezegd, dag Werchter 137 en dag Pinkpop 155, dat is een te groot verschil als vergelijking.
ik ben er echt van overtuigd dat als een Pinkpop dagkaart 135 euro was, de Nederlandse bezoeker best kwam voor Claude, Joost en Rodrigo.

en kijken mensen daarna, er wordt weldegelijk naar de prijzen gekeken. Met Rodrigo zijn er vast een deel doelgroep ook ouders waarvan de 'kids' naar Rodrigo zouden willen, dan begin je toch met rekenen. Ben je alleen al 310 kwijt aan 2 tickets, of ga je met 3 al 465. En dan heb je enkel je tickets. Men gaat dan toch kijken, wat kost een concert in Ziggodome... gaan we dat wel doen!

als ik kijk in de regio dat een ParkCity Live instant uitverkoopt met die namen die daar op de lineup staan, betaald men zonder problemen een dagticket van ca 72 euro en een weekend voor 122. en dat is zeker niet voor een Noah Kahan of Abrams. Maar voor namen die hier min of meer afgeschoten zouden worden, deze vergelijking zou doodslaan op de lineup. Maar laat wel zien dat er een soort grens is waar men "dit" overheeft voor "dat". Pinkpop moet de grens vinden waar men 'bedrag x' overheeft voor een dag Pinkpop. Kijk naar de ticketsales van afgelopen edities, er is weldegelijk een link te leggen naar de ticketprijzen en headliner en naar mijn idee veel minder op de dag-lineup.

Het probleem ligt niet alleen bij Pinkpop hoor, er zijn meer evenementen die het moeilijk hebben met ticketverkoop. Bij Pinkpop valt het gewoon meer op omdat ze 30.000 dagkaarten en 40.000 weekendkaarten moeten wegzetten. Denk ook dat dat meer een Nederlands iets is waar we een slagveld aan concerten en festivals hebben en mensen ook op de centjes moeten letten. Kijk ook naar hoe theaters het lastiger hebben dan meer als 5 jaar geleden. Na corona was er knaldrang op verhoogde prijzen. Nu is er geen knaldrang meer, wel nog verhoogde en nog hogere prijzen.

imo, dat is mijn punt, Mojo en Pinkpop moeten om tafel of de ticketprijzen te verantwoorden zijn.
Poeh bold statement, ik zou niet komen voor 135 en dan Claude en Joost aannemen

ik kom zelfs niet voor 137 voor linkin park & Deftones
of Green Day & Simple minds
of kings of leon & Sam Fender
of Rodrigo & Kahan

137 euro voor een dag kaart is voor mij al enorm aan de hoge kant.
maar 137 is meer te verantwoorden voor alle van de 4 dagen als je in duotjes kijkt
dan de combo
Timberlake & Mcrea
of Rodigo & The last Dinner party

enkel Muse & Korn zou nog onder de te overwegen vallen voor mezelf moest het een nieuwe tour, nieuw werk zijn en ze niet al x jaar met de laatste plaat spelen sinds 2023?

en natuurlijk ook dat de rest van de dag niet erg sterk is met Biffy die status AB heeft, Dewolff genre de Roma, girl in red & Lewis niet in dat rijtje passen op de mains? kaiser chiefs relevantie ook niet erg anno 2020 is enz.

de rodrigo dag is gewoon heel sterk poppy geboekt op werchter, terwijl als ik die zaterdag op pinkpop zie dan denk ik dat Last Dinner is een heerlijke boeking maar een jaar te laat waardoor ze nu net te hoog staan?
Faithless is het rijtje concert at sea niveau?

draai daar bijvoorbeeld Amyl, battlesnake, Hardy & Sprints naar de zondag en dan is je zondag veel sterker
en zet op je zaterdag dan GIrl in Red, Lewis, Hannah Mae, Sigrid & mogelijk Purple Disco machine en ook uw zaterdag is dan meer in lijn met u 2 bovenste namen.

dat zou al de prijs meer te rechtvaardigen zijn.

meer zelfs,
als je zo zou boeken, als in we boeken gericht x namen per dag ipv we grabbelen uit een ton 6 namen en dan vullen we op met wat we hebben
in die periode... dan zou dat de verkoop ten goede komen. en zit je nu niet te debateren of dit of dat.

eerlijk

ik zou niet naar werchter gaan als ik geen combi koop
omdat die prijs verhouding de beste keuze is.
maar ook daar is het duur voor een dag kaart
zou ik er niet aan geven.
het plafond is echt wel bereikt voor mezelf. en voor velen rondom mij.
en dan kijkt me en naar de prijs en naar het totaal plaatje van de line up.
en dan is een werchter met een dag meer en een 7 euro duurder entreetje dan pinkpop al het overwegen waard.
akkoord, daar betaal je dan wel nog camping bij
maar al het openbaar vervoer is inbegrepen en gewoon beter bereikbaarder dan pinkpop?

inflatie allemaal goed en wel maar de 12 euro netto meer op mijn bankrekening iedere maand, daar kan ik net 1,5 banaan met kopen in de winkel en tellen alle factoren mee.

en zeker al de bovenstaande maar ook Juni ipv juli/augustus
en dan ben je al best een deel van je potentiele klanten kwijt

Laatst bewerkt:
Denk zelf dat de gemiddelde popliefhebber niet eens stil staat bij een festival in België of Duitsland (op de zuiderlingen na).
Klinkt weer direct maar dus even nuanceren "niet zo snel naar een festival in België of Duitsland gaat"

Ook lijkt mij dat een popliefhebber de stap best groot vind om naar een festival te gaan.
Wil je hiermee doorgaan zal dit dan ook moeten groeien (denk ik).
Voor veel popliefhebbers is een festival juist de eerste stap in de concertwereld, vooral een dagticket om die ene favoriete act en nog wat andere toffe artiesten te zien.

De gemiddelde popliefhebber in Nederland maakt juist de vergelijking tussen Pinkpop en Werchter. En dan kom je er de laatste jaren toch achter dat het programma op Werchter kwalitatief beter is, dat je er ook kwantitatief méér waar voor je geld krijgt (4 i.p.v. 3 dagen, goedkopere dagtickets, 25 i.p.v. 20 acts op een dag, een alternatief optreden als je de headliner niet pruimt), dat de reisafstand vanuit grote delen van het land korter is dan naar Landgraaf, dat de logistiek rondom beter is georganiseerd (elke dag gratis pendelbussen) en dat het terrein praktischer is ingericht.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Laten we eerlijk zijn, de reden dat mensen naar pinkpop gaan is voornamelijk nostalgie, goede herinneringen. dan slik je een wat hogere ticketprijs en een mindere lineup zeker wel.

Als je alles bij elkaar afstreept dan wint rock werchter het van pinkpop op bijna alle fronten. ben bij beide festivals 1x geweest (werchter 2019 ergens en pinkpop 2022) en het verschil was mij erg duidelijk, omstandigheden waren hetzelfde (beide keren +30 graden minimaal en brandende zon) maar werchter had ik het veel beter op mn gemak

Lineup / Werchter wint het for sure, alleen voor muse zou ik een dagkaart overwegen
Logistiek / Werchter vele malen beter qua eettentjes, water tap punten, sproeiers in het begin op dat veld bij de hitte en looproutes van en naar de verschillende stages
Aankleding / Werchter ook weer, dat kunstgras en de stages zijn vele malen mooier. vind het hoofdpodium van werchter een stuk 'majesteuzer' dan die van pinkpop en als je de barn vs noord stage zegt dan weet je de uitkomst ook. Hierin zou pinkpop nog wel een verbeterslag kunnen maken
Geluid / Vond werchter hierin het geluid wat harder maar ook veel strakker dan pinkpop. Geen idee of het met nationale regels qua decibel te maken heeft maar werchter had ik een betere muziekbeleving
Vervoer, afstand/ Om het even . beide zijn voor mij vanuit omgeving amersfoort even ver qua rij tijd, parkeren was bij beide een proef op je geduld, camping kan ik niet over meepraten.
Nostalgie / ja dan zou ik dan weer voor pinkpop gaan puur omdat ik meer met dat festival heb

Conclusie, hoe erg ik pinkpop ook hoog heb zitten, objectief moet je toch het een en ander afstrepen naar werchter

To do voor pinkpop: nieuwe aankleding en indeling terrein? lineup wat scherper zijn, evt wat hier al gezegd werd de tijden wat oprekken, dus 2 headliners in het donker.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Voor veel popliefhebbers is een festival juist de eerste stap in de concertwereld, vooral een dagticket om die ene favoriete act en nog wat andere toffe artiesten te zien.

De gemiddelde popliefhebber in Nederland maakt juist de vergelijking tussen Pinkpop en Werchter. En dan kom je er de laatste jaren toch achter dat het programma op Werchter kwalitatief beter is, dat je er ook kwantitatief méér waar voor je geld krijgt (4 i.p.v. 3 dagen, goedkopere dagtickets, 25 i.p.v. 20 acts op een dag, een alternatief optreden als je de headliner niet pruimt), dat de reisafstand vanuit grote delen van het land korter is dan naar Landgraaf, dat de logistiek rondom beter is georganiseerd (elke dag gratis pendelbussen) en dat het terrein praktischer is ingericht.
Bedankt voor je reactie, ik ervaar dat zo in mijn omgeving.. die verkiezen eerder ziggo! Kom uit Friesland he 😅
Daar gaan over het algemeen alleen de rock liefhebbers van 20+ naar een werchter of pinkpop.

sterk geboekt is een interpretatie...

zoals eerder gezegd, dag Werchter 137 en dag Pinkpop 155, dat is een te groot verschil als vergelijking.
ik ben er echt van overtuigd dat als een Pinkpop dagkaart 135 euro was, de Nederlandse bezoeker best kwam voor Claude, Joost en Rodrigo.

en kijken mensen daarna, er wordt weldegelijk naar de prijzen gekeken. Met Rodrigo zijn er vast een deel doelgroep ook ouders waarvan de 'kids' naar Rodrigo zouden willen, dan begin je toch met rekenen. Ben je alleen al 310 kwijt aan 2 tickets, of ga je met 3 al 465. En dan heb je enkel je tickets. Men gaat dan toch kijken, wat kost een concert in Ziggodome... gaan we dat wel doen!

als ik kijk in de regio dat een ParkCity Live instant uitverkoopt met die namen die daar op de lineup staan, betaald men zonder problemen een dagticket van ca 72 euro en een weekend voor 122. en dat is zeker niet voor een Noah Kahan of Abrams. Maar voor namen die hier min of meer afgeschoten zouden worden, deze vergelijking zou doodslaan op de lineup. Maar laat wel zien dat er een soort grens is waar men "dit" overheeft voor "dat". Pinkpop moet de grens vinden waar men 'bedrag x' overheeft voor een dag Pinkpop. Kijk naar de ticketsales van afgelopen edities, er is weldegelijk een link te leggen naar de ticketprijzen en headliner en naar mijn idee veel minder op de dag-lineup.

Het probleem ligt niet alleen bij Pinkpop hoor, er zijn meer evenementen die het moeilijk hebben met ticketverkoop. Bij Pinkpop valt het gewoon meer op omdat ze 30.000 dagkaarten en 40.000 weekendkaarten moeten wegzetten. Denk ook dat dat meer een Nederlands iets is waar we een slagveld aan concerten en festivals hebben en mensen ook op de centjes moeten letten. Kijk ook naar hoe theaters het lastiger hebben dan meer als 5 jaar geleden. Na corona was er knaldrang op verhoogde prijzen. Nu is er geen knaldrang meer, wel nog verhoogde en nog hogere prijzen.

imo, dat is mijn punt, Mojo en Pinkpop moeten om tafel of de ticketprijzen te verantwoorden zijn.
Ik denk (en zie in mijn omgeving) dat veel mensen uit de omgeving die vroeger vanzelfsprekend ieder jaar naar Pinkpop gingen nu inderdaad kiezen voor Park City Live. Vooral mensen waarvoor de line-up niet zo belangrijk is en die vooral gaan voor de gezelligheid. Daarvoor is de toegangsprijs van PCL toch veel aantrekkelijker en ik denk dat zij met een capaciteit van 35.000 mensen per dag stiekem best wat publiek hebben afgesnoept van Pinkpop. Ook gezien de festivals een week na elkaar plaatsvinden.

Zou het wel humor vinden als verkopen aan grens zitten van uitverkocht en dat deze discussie eigenlijk niet nodig zou zijn. Gaan ze wel nog iets laten weten of is dat echt helemaal van de baan?

• Haha
Waarderingen: brutus257
Waarom zou je helemaal naar pinkpop gaan voor claude en joost als die door heel nederland optreden? Dat zijn toch niet de namen die het verschil maken voor een festival waarvan je verwacht dat ze de grootste internationale namen boeken?

Overigens ook echt bizar dat mensen minder artiesten en minder keuze blijven verdedigen alsof het iets goeds is. Je krijgt gewoon minder voor je geld als op andere festivals waar ze meer artiesten boeken, en dan is het ook nog een groot deel Nederlandse artiesten die je overal in NL kunt gaan zien.

Zou het wel humor vinden als verkopen aan grens zitten van uitverkocht en dat deze discussie eigenlijk niet nodig zou zijn. Gaan ze wel nog iets laten weten of is dat echt helemaal van de baan?
Als ze tegen uitverkopen aanzitten geven ze echt nog wel een call hoor. Waarom zou een festival de kans laten lopen om potentiële kaartkopers aan te sporen met een berichtje op de socials als "wees snel als je er nog bij wilt zijn"?

Uiteraard geen idee waar de teller nu op staat. Maar zolang je niets hoort zitten ze - denk ik - niet tegen uitverkopen aan.

Ik volg de discussie nu al even en denk dat er nog een belangrijk punt mist: je kan simpelweg ook méér artiesten bekijken op Werchter, én je kunt over het algemeen ook alles zien wat je wilt omdat de ruimte er ook is voor alle mensen. Tuurlijk is het druk na afloop van een concert, maar niet zo druk als op Pinkpop op het gevoelsmatige warme en drukke veld.

Daarnaast kun je makkelijker een nachtje kamperen voor weinig op Werchter wat een groot verschil is om voor een dagkaart op Werchter te kiezen.

Dan de afstand vanuit west en centraal-nederland; Werchter is makkelijker bereikbaar en parkeren is beter voorzien.

Pinkpop heeft 100% zeker last van een festival als Werchter en gaan daar echt niet zomaar wat aan kunnen doen in de komende jaren.

Waarom zou je helemaal naar pinkpop gaan voor claude en joost als die door heel nederland optreden? Dat zijn toch niet de namen die het verschil maken voor een festival waarvan je verwacht dat ze de grootste internationale namen boeken?

Overigens ook echt bizar dat mensen minder artiesten en minder keuze blijven verdedigen alsof het iets goeds is. Je krijgt gewoon minder voor je geld als op andere festivals waar ze meer artiesten boeken, en dan is het ook nog een groot deel Nederlandse artiesten die je overal in NL kunt gaan zien.
meer boeken wil niet altijd zeggen meer kunnen zien, daarnaast is niet iedereen van dezelfde namen gecharmeerd. Ook gaat niet iedereen heel veel evenementen af om artiesten te zien die je 100 keer in NL kan zien. Ook is het niet Pinkpop ongewoon om gemiddeld dit aantal NL acts op de affiche te hebben.

het is niet verdedigen, het is hoe het nu is.
programma start ca 12:00 en gaat door tot 00:00, er zijn 4 podia die om en om 1 uur spelen. De 2 grootste podia South (main) en Noord tegenover elkaar spelen om en om over het hoofdveld. De tent speelt nagenoeg gelijk met Noord. Stage 4 en tent spelen om en om. Weinig overlap in settijden, waardoor je van de meeste acts volle sets kan zien, zeker als je op het hoofdveld blijft zie je om en om South en Noord. Als ik dat vergelijk met het tijdschema van Rock Wercher bijvoorbeeld, Dan zie ik idd meer acts over 4 podia binnen 13:00 tot 01:00, maar wel door meer acts op die podia met rare overlappingen en clashes. Dan zou ik daar op basis van settijden niet goed uitkomen, vanuit mijn optiek dan. Voor mijn gevoel kan ik dan meer zien op Pinkpop.

• Leuk
Waarderingen: LifeCanBeBeautiful
Waarom zou je helemaal naar pinkpop gaan voor claude en joost als die door heel nederland optreden? Dat zijn

Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met budgetten. En ik heb liever minder en goede acts dan dat ze acts programmeren om maar de hoeveelheid acts te vergroten. Liever wat minder dan en hetzelfde budget spenderen. Natuurlijk is 'goed' subjectief dat begrijp ik ook maar als ik nu zie wat ik moet doorstrepen om gaan te zien, hoeven er voor mij echt niet meer acts geprogrammeerd te worden. De acts die ik wil zien, beginnen wel pas vanaf 16u ofzo dus ze zouden wel iets 'groter / beter' vroeger mogen zetten. En misschien iets tijdens de hoofdact (een ander genre dan in de tent). Maar dan krijg je weer mogelijke clashes en da vind ik niet goed 😂. Een paar minder acts en festival goedkoper maken hoeft ook niet noodzakelijk slechter te zijn.

meer boeken wil niet altijd zeggen meer kunnen zien, daarnaast is niet iedereen van dezelfde namen gecharmeerd. Ook gaat niet iedereen heel veel evenementen af om artiesten te zien die je 100 keer in NL kan zien. Ook is het niet Pinkpop ongewoon om gemiddeld dit aantal NL acts op de affiche te hebben.

het is niet verdedigen, het is hoe het nu is.
programma start ca 12:00 en gaat door tot 00:00, er zijn 4 podia die om en om 1 uur spelen. De 2 grootste podia South (main) en Noord tegenover elkaar spelen om en om over het hoofdveld. De tent speelt nagenoeg gelijk met Noord. Stage 4 en tent spelen om en om. Weinig overlap in settijden, waardoor je van de meeste acts volle sets kan zien, zeker als je op het hoofdveld blijft zie je om en om South en Noord. Als ik dat vergelijk met het tijdschema van Rock Wercher bijvoorbeeld, Dan zie ik idd meer acts over 4 podia binnen 13:00 tot 01:00, maar wel door meer acts op die podia met rare overlappingen en clashes. Dan zou ik daar op basis van settijden niet goed uitkomen, vanuit mijn optiek dan. Voor mijn gevoel kan ik dan meer zien op Pinkpop.
Het is wel verdedigen als je zegt 'minder artiesten is beter'

Bij een goede line up horen clashes en keuzes maken, dat is een essentieel deel van een goed festival met een goede line up
Wanneer er minder keuzes zijn is er zoals @Timmetje ook al zegt meer dode momenten. Ik heb liever dat ik af en toe een goede artiest niet kan zien dan dat ik de helft van de dag niets heb om te zien. Maar goed ik ben dan ook verwend met Graspop die rond de 30-35 bands neer zet en waar ze de line up niet volzetten met lokale artiesten. Minstens 30 internationale artiesten op een dag vind ik gewoon een luxe en die paar clashes neem ik dan voor lief. Op Graspop kan je toch gemakkelijk 10-13 volledige shows per dag zien (nachtprogramma niet meegenomen)
Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met budgetten. En ik heb liever minder en goede acts dan dat ze acts programmeren om maar de hoeveelheid acts te vergroten. Liever wat minder dan en hetzelfde budget spenderen. Natuurlijk is 'goed' subjectief dat begrijp ik ook maar als ik nu zie wat ik moet doorstrepen om gaan te zien, hoeven er voor mij echt niet meer acts geprogrammeerd te worden. De acts die ik wil zien, beginnen wel pas vanaf 16u ofzo dus ze zouden wel iets 'groter / beter' vroeger mogen zetten. En misschien iets tijdens de hoofdact (een ander genre dan in de tent). Maar dan krijg je weer mogelijke clashes en da vind ik niet goed 😂. Een paar minder acts en festival goedkoper maken hoeft ook niet noodzakelijk slechter te zijn.
Ja minder acts voor een goedkoper festival klinkt logisch maar als je pinkpop qua prijs vergelijkt met belgische concurrenten als graspop en werchter dan komt het juist neer op meer betalen voor minder artiesten.

Die 18 euro verschil ben je toch al snel kwijt als je als Nederlander naar RW gaat aan vervoer, verblijfplaats, tijdsverlies om die afstand te reizen. Er zijn dus nog meer nadelen dan enkel dit klein verschil in prijs. Om het dan gewoon op de prijs te steken is veel te kort door de bocht.
Dat lijstje dat de namen voor de popfans vergelijkt, toont aan waarom die zondag inderdaad 'beter' geboekt is. Hoewel dit inderdaad subjectief is, kan je nog steeds vergelijken op basis van het doelpubliek en dus vaststellen dat de RWzondag beter daarop afgestemd is. Zodoende ook de uitverkochte cijfers, niet door de 'goedkopere' dagprijs wel door dat handjevol popnamen (waarvan nog eens veel Nederlands zijn) op Pinkpop tegenover meer dan 10 popnamen (waaronder de 3 grootste van de dag).
En nogmaals je zegt dat Pinkpop bezoekers verliest door de hoge ticketprijs, maar zeker voor popmuziek is dat onzin (kijk maar eens naar de prijzen van Harry Styles, Taylor Swift enz...) Daar worden juist de gekste prijzen betaald als er genoeg tegenover staat. Dus die paar Nederlandse popnaampjes als Claude en Joost zijn het blijkbaar gewoon niet waard in combo met Rodrigo.
Voor het grootste deel van Nederland ligt Werchter dichterbij dan Landgraaf. Dan gaat het meer om de psychologische barrière, dat Werchter in het buitenland ligt.

Ik heb liever dat ik af en toe een goede artiest niet kan zien dan dat ik de helft van de dag niets heb om te zien.
je hebt liever een goede artiest die je niet kan zien dan een halve dag niets om te zien, ja ja

dan komt het juist neer op meer betalen voor minder artiesten.
dat zeg ik juist steeds 155,- voor een dagticket is i.m.o. te veel? (ter vergelijk, Werchter 137? en Graspop 129? toch?)

Even hier wellicht. Ik heb 2 weekendtickets gekocht via de ticketmaster resale. Echter moeten we helaas nu toch beslissen alleen de zaterdag te gaan 😭
Anyway, ik kan die niet nogmaals in de resale aanbieden. Weet iemand of ik ze op een of andere manier op swap krijg?
(Of wilt er hier iemand 2 tickets voor een leuke prijs?)

Oh nevermind, TicketSwap was makkelijker dan gedacht.... 😉

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Ik zou het trouwens best waarderen denk ik als stage 4 verplaatst gaat worden naar het gebied bij de tent. Wordt dan een stuk aantrekkelijker om in die omgeving te blijven hangen. Ook qua eettentjes was het daar best goed vertoeven.

Denk wel dat het voor de marktkraampjes bij de ingang dan lastig wordt om veel mensen te trekken, aangezien dan daar weinig te beleven valt.

Users who are viewing this thread