Pinkpop 2024

Het is gewoon niet best. Mensen hoeven nu nog minder moeite te doen om de grote bands te zien. Zo word het allemaal alleen maar makkelijker, dus nog minder geinteresseerd publiek. Bijkomend voordeel/nadeel is dat er tering weinig publiek is bij de interessante acts zoals Altin Gun of Eefje De Visser, want mensen gaan de tent echt sneller in dan vroeger. Weinig voordelen wat mij betreft, vooral veel nadelen. Enige voordeel is dat je zogenaamd bands kan wijsmaken dat ze "second-headliner" zijn. Maar dan speel je alsnog in het daglicht. Dusssja.

Ik zie de opstelling van het terrein hier niet meer veel voorbij komen, maar ik ben in 2023 toch wel deels afgehaakt op de draaiing van het Noord-podium. Het enorme open veld wat nu gecreëerd is laat veel acts, met name vroeger op de dag, verzuipen in de massa. Zo vond ik in 2022 Turnstile zo vroeg op de dag op Noord totaal niet overkomen, terwijl ik erg genoten heb van de zaalshow in 013.

Voor bepaalde bands en artiesten geldt natuurlijk dat 'intieme' zaalshows altijd beter werken dan een open festivalweide. Ik vond de massaliteit op het veld bij mijn laatste Pinkpopbezoek echter extra storend. Hoe ervaren jullie deze opstelling en in het specifiek op de muziekbeleving? (Praktisch valt er voor de nieuwe indeling genoeg te zeggen namelijk)
voordeel is dat je op het hoofdveld kan blijven hangen en constant de 2 grote podia kan zien, wat ook benadrukt zal worden door het Skydeck dat zicht heeft op die 2 podia.
maar juist dat voordeel, is een enorm nadeel dat het bemoeilijken van de looplijnen maakt.
ik heb het idee dat de West zijde van het terrein (aan de ingangzijde) veel drukker is geworden.
aan de andere kant, aan de Oost zijde van het terrein (voor het Skydeck) is het ontzettend lastig door de drukte over te steken naar de tent of Stage 4 te komen.
Maar, zoals het Noord podium was, daar kon je eigenlijk geen grote acts meer neer zetten omdat dat deel van het terrein inmiddels uit de voegen klapte. Wat dat betreft is de verhuizing wel positief imo, omdat veel meer bezoekers deze acts (zeker de afsluiter) kunnen zien.
Wat ik eigenlijk verwacht in 2024 is dat steeds meer ingezet gaat worden op grote / populaire acts op Noord en Zuid podium, waar de tent meer de 'intieme' gigs krijgt? Denk ik...

Maar wat Pinkpop vooral anders MOET(!) doen, is de tijdslots van Stage 4 niet meer overlappend maken.
Ik heb al eens gezegd, maak Stage 4 een dubbel-stage.
Misschien zelfs 2 kleine Stage 4 podia naast elkaar, zodat er acts 'om en om' kunnen spelen, gelijktijdig met tijdslots van Noord en Zuid en zelfs minsten 1 acts overlappend met de headliner. Waarna misschien ook nog 1 act (eventueel acoustisch) in de tent kan afsluiten tijdens de headliner op het hoofdpodium.
dat zijn op Stage 4 zo'n 3 a 4 'kleine' acts meer per dag, waarmee constant een 'alternatief' tijdens elke act over het hoofdveld.
Zoals het tijdschema was voor Stage 4 op Pinkpop 2022 en 2023 is heel slecht geregeld.

• Leuk
Waarderingen: Bassie78 en Bob105
Als ze dit zo houden, dan graag wel een baan/lijn/weg/pad om het veld over te steken, zeg maar een kleedjesvrije zone
Dat zigzaggen tussen kleedjes als je van de Skydeck kant naar de tent of Stage 4 wil is echt niet te doen. Stap je tijdens het zigzaggen per ongeluk ergens op, gelijk iedereen chagrijnig.

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: Bob105 en DennisvdBr
Ik zie de opstelling van het terrein hier niet meer veel voorbij komen, maar ik ben in 2023 toch wel deels afgehaakt op de draaiing van het Noord-podium. Het enorme open veld wat nu gecreëerd is laat veel acts, met name vroeger op de dag, verzuipen in de massa. Zo vond ik in 2022 Turnstile zo vroeg op de dag op Noord totaal niet overkomen, terwijl ik erg genoten heb van de zaalshow in 013.

Voor bepaalde bands en artiesten geldt natuurlijk dat 'intieme' zaalshows altijd beter werken dan een open festivalweide. Ik vond de massaliteit op het veld bij mijn laatste Pinkpopbezoek echter extra storend. Hoe ervaren jullie deze opstelling en in het specifiek op de muziekbeleving? (Praktisch valt er voor de nieuwe indeling genoeg te zeggen namelijk)
Het domste wat ze ooit gedaan hebben in mijn optiek, puur alleen voor dat luxe skydeck

• Leuk
Waarderingen: Bob105
voordeel is dat je op het hoofdveld kan blijven hangen en constant de 2 grote podia kan zien, wat ook benadrukt zal worden door het Skydeck dat zicht heeft op die 2 podia.
maar juist dat voordeel, is een enorm nadeel dat het bemoeilijken van de looplijnen maakt.
ik heb het idee dat de West zijde van het terrein (aan de ingangzijde) veel drukker is geworden.
aan de andere kant, aan de Oost zijde van het terrein (voor het Skydeck) is het ontzettend lastig door de drukte over te steken naar de tent of Stage 4 te komen.
Maar, zoals het Noord podium was, daar kon je eigenlijk geen grote acts meer neer zetten omdat dat deel van het terrein inmiddels uit de voegen klapte. Wat dat betreft is de verhuizing wel positief imo, omdat veel meer bezoekers deze acts (zeker de afsluiter) kunnen zien.
Wat ik eigenlijk verwacht in 2024 is dat steeds meer ingezet gaat worden op grote / populaire acts op Noord en Zuid podium, waar de tent meer de 'intieme' gigs krijgt? Denk ik...

Maar wat Pinkpop vooral anders MOET(!) doen, is de tijdslots van Stage 4 niet meer overlappend maken.
Ik heb al eens gezegd, maak Stage 4 een dubbel-stage.
Misschien zelfs 2 kleine Stage 4 podia naast elkaar, zodat er acts 'om en om' kunnen spelen, gelijktijdig met tijdslots van Noord en Zuid en zelfs minsten 1 acts overlappend met de headliner. Waarna misschien ook nog 1 act (eventueel acoustisch) in de tent kan afsluiten tijdens de headliner op het hoofdpodium.
dat zijn op Stage 4 zo'n 3 a 4 'kleine' acts meer per dag, waarmee constant een 'alternatief' tijdens elke act over het hoofdveld.
Zoals het tijdschema was voor Stage 4 op Pinkpop 2022 en 2023 is heel slecht geregeld.
als het technisch mogelijk is maak een loopbrug ( wel daar niet blijven "hangen").

• Leuk
Waarderingen: Bassie78
Het domste wat ze ooit gedaan hebben in mijn optiek, puur alleen voor dat luxe skydeck
Exact dit. Kan geen andere reden bedenken dan dat het voor deze gruwel is gedaan. Bovendien was het oude 3FM stage groot zat. De momenten dat het daar echt uitpuilde en niet meer leuk druk was, zijn op één hand te tellen. QOTSA, Editors of MGK had ook op die plek gekund.

Exact dit. Kan geen andere reden bedenken dan dat het voor deze gruwel is gedaan. Bovendien was het oude 3FM stage groot zat. De momenten dat het daar echt uitpuilde en niet meer leuk druk was, zijn op één hand te tellen. QOTSA, Editors of MGK had ook op die plek gekund.
QOTSA, Editors en MGK hadden imo niet op de oude Noord-stage-setting gepast qua publiek...
als je ziet hoeveel publiek er voor het podium tot ver halverwege het veld met dat podium bezig was?
en ik denk dat dat vanaf 2024 wel meer gaat worden, ik verwacht dat ze meer gaan inzetten op die Noord afsluiter.

imo doet het Noord stage niet veel meer onder tbv de mainstage op Zuid.
mijn mening, minder inzetten op Stadion headliners (die willen toch niet meer komen en zijn veel te duur), maar meer inzetten op de co-headline Zuid/Noord in 2024

• Leuk
Waarderingen: mattman
Ja, als je kont maar hoeft de draaien op je picknickdekentje, lijkt het inderdaad alsof het veel drukker was.
Of TWOD, the Script en One Republic hadden op Noord gestaan (als het nog op de oude plek was), een grote naam als SOAD kon daar ook nog prima. Ik kan me alleen Kensington en Stromae herinneren waarbij het echt niet ok was daar.

Qua timeslot maakt het toch niet uit aangezien alleen de dagafsluiter in het donker speelt.

maar... kortom

wat ik o.a. zou veranderen in 2024 aan Pinkpop:
- meer nadruk leggen op co-headline Noord/Zuid (ook bij promotie/reclame meer indruk op leggen)
- stage 4, kleine dubbel stage maken
- tijdslots stage 4, gelijk met Noord/Zuid podia / zorgen voor meer gestroomlijnd tijdschema met alternatieven
- akoestische act laten afsluiten in de tent tijdens de headliner, na het laatste Stage 4 tijdvak.
- een extra loopzone creeeren over het veld bij Noord stage (of halverwege het veld), zoals deze ook achter FOH bij Zuid stage is.
- zeker niet meer dan >70.000 tickets verkopen
- eventueel qua ticketverdeling meer inzetten op weekend tickets ipv dagtickets
- bij verkoop meer duidelijkheid over parkeertickets / mogelijkheid upsell-artikelen achteraf toe te voegen
- eventueel camping tickets niet meer inbegrepen bij weekend-tickets / als losse upsell tickets voor campings/glampink

Dat was er vast (ook) wel. Ik denk dat het an sich te prijzen is dat Pinkpop een keer probeert te vernieuwen. Neemt niet weg dat je ook dan de plank mis kan slaan.

Was hier niet gewoon lof over het draaien van Noord toen die aankondiging kwam?
ik vind het idee dat je 2 (vergelijkbaar) grote podia over het hoofdveld hebt een goed idee...
hetgeen minder goed uitpakt, zijn de looplijnen oa
dat het de drukte op het hoofdveld versterkt op drukke punten en minder verdeeld, valt ook sterk tegen
dus er zijn voordelen, maar ook nadelen, tov voor de terreinverandering

(plank misslaan ; vind ik dan alweer sterk overdreven opmerking fyi)

Dat was er vast (ook) wel. Ik denk dat het an sich te prijzen is dat Pinkpop een keer probeert te vernieuwen. Neemt niet weg dat je ook dan de plank mis kan slaan.
Zeker, men kan altijd weer iets terugdraaien als het niet goed werkt , maar volgens mij is buro PP tevreden hoe het nu gaat.Overgrote deel van het publiek blijft op het grote veld / staan / liggen en hoeven dus alleen maar te draaien.....

Ook zeker waar, maar het is niet alsof we het punt dat gemaakt wordt niet al van tevoren aan hadden kunnen zien komen.
Zeker, men kan altijd weer iets terugdraaien als het niet goed werkt , maar volgens mij is buro PP tevreden hoe het nu gaat.Overgrote deel van het publiek blijft op het grote veld / staan / liggen en hoeven dus alleen maar te draaien.....
Plus dit inderdaad.

- eventueel camping tickets niet meer inbegrepen bij weekend-tickets / als losse upsell tickets voor campings/glampink

Enig idee hoeveel mensen geen gebruik maken van de camping en die wel een weekend ticket hebben ??

Enig idee hoeveel mensen geen gebruik maken van de camping en die wel een weekend ticket hebben ??
Toch zou ik dat juist wel een slimme zet vinden. Als organisatie heb je dan veel meer zicht op hoeveel mensen van de campings gebruik gaan maken. Dat is nu ieder jaar maar afwachten.

ik dacht, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb

- over ca 43.000 a 45.000 (max) weekendbezoekers
- ruimte voor ca 40.000 campeerders
- jaarlijks zijn er 30.000 a 35.000 campeerders

De plooien tussen alle leden van de Talking Heads zijn weer glad gestreken. Vooral dit stukje in het hele artikel springt eruit.
He also hinted at potentially more upcoming announcements from the band.
Talking Heads will be appearing together on September 11, for a live Q&A at the Stop Making Sense premiere at Toronto’s International Film Festival. The film will then be screened in non-IMAX cinemas around the US on September 22.
Er gaan al geruchten over een tour...
Ik zou het een mooie headliner vinden.

leuke Pinkpop-Classic hoor, maar imo geen Pinkpop headliner, toch?

in ander Pinkpop-Classic nieuws.
Simple Minds doen een Global Tour in 2024, eerste data in maart in UK.

meer namen voor Bospop (zeg ik maar alvast er bij), maar een Pinkpop-Classic een spot halverwege de dag (spot Crowded House) op de mainstage, max sub (spot Lionel Richie) zou ik wel toejuichen!

De plooien tussen alle leden van de Talking Heads zijn weer glad gestreken. Vooral dit stukje in het hele artikel springt eruit.
He also hinted at potentially more upcoming announcements from the band.
Talking Heads will be appearing together on September 11, for a live Q&A at the Stop Making Sense premiere at Toronto’s International Film Festival. The film will then be screened in non-IMAX cinemas around the US on September 22.
Er gaan al geruchten over een tour...
Ik zou het een mooie headliner vinden.
Niet R.E.M., niet Daft Punk, niet The Smiths, niet Oasis, niet Pink Floyd, niet ATCQ, niet eens verdomme Led Zeppelin maar het is bij Talking Heads waarvan ik het hardste verlang naar een reünie.

Byrne die zich verzoent met de rest is big news hoor. Maar ik durf hier toch nog niet over te dromen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread