Ik zie de opstelling van het terrein hier niet meer veel voorbij komen, maar ik ben in 2023 toch wel deels afgehaakt op de draaiing van het Noord-podium. Het enorme open veld wat nu gecreëerd is laat veel acts, met name vroeger op de dag, verzuipen in de massa. Zo vond ik in 2022 Turnstile zo vroeg op de dag op Noord totaal niet overkomen, terwijl ik erg genoten heb van de zaalshow in 013.
Voor bepaalde bands en artiesten geldt natuurlijk dat 'intieme' zaalshows altijd beter werken dan een open festivalweide. Ik vond de massaliteit op het veld bij mijn laatste Pinkpopbezoek echter extra storend. Hoe ervaren jullie deze opstelling en in het specifiek op de muziekbeleving? (Praktisch valt er voor de nieuwe indeling genoeg te zeggen namelijk)
voordeel is dat je op het hoofdveld kan blijven hangen en constant de 2 grote podia kan zien, wat ook benadrukt zal worden door het Skydeck dat zicht heeft op die 2 podia.
maar juist dat voordeel, is een enorm nadeel dat het bemoeilijken van de looplijnen maakt.
ik heb het idee dat de West zijde van het terrein (aan de ingangzijde) veel drukker is geworden.
aan de andere kant, aan de Oost zijde van het terrein (voor het Skydeck) is het ontzettend lastig door de drukte over te steken naar de tent of Stage 4 te komen.
Maar, zoals het Noord podium was, daar kon je eigenlijk geen grote acts meer neer zetten omdat dat deel van het terrein inmiddels uit de voegen klapte. Wat dat betreft is de verhuizing wel positief imo, omdat veel meer bezoekers deze acts (zeker de afsluiter) kunnen zien.
Wat ik eigenlijk verwacht in 2024 is dat steeds meer ingezet gaat worden op grote / populaire acts op Noord en Zuid podium, waar de tent meer de 'intieme' gigs krijgt? Denk ik...
Maar wat Pinkpop vooral anders
MOET(!) doen, is de tijdslots van Stage 4 niet meer overlappend maken.
Ik heb al eens gezegd, maak Stage 4 een dubbel-stage.
Misschien zelfs 2 kleine Stage 4 podia naast elkaar, zodat er acts 'om en om' kunnen spelen, gelijktijdig met tijdslots van Noord en Zuid en zelfs minsten 1 acts overlappend met de headliner. Waarna misschien ook nog 1 act (eventueel acoustisch) in de tent kan afsluiten tijdens de headliner op het hoofdpodium.
dat zijn op Stage 4 zo'n 3 a 4 'kleine' acts meer per dag, waarmee constant een 'alternatief' tijdens elke act over het hoofdveld.
Zoals het tijdschema was voor Stage 4 op Pinkpop 2022 en 2023 is heel slecht geregeld.