Pinkpop 2024

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.060
6.101
het idee dat we het moeten doen met Maneskin als opvolger van de gitaar, is een beetje triest...
ik vind het eigenlijk toch niet zo triest hoor...
zie ze nog jaren mee gaan en hoge spots gaan pakken in de toekomst

kan ze ook wel erg waarderen, zowel qua sound, presentatie als ook performance
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
ik vind het eigenlijk toch niet zo triest hoor...
zie ze nog jaren mee gaan en hoge spots gaan pakken in de toekomst

kan ze ook wel erg waarderen, zowel qua sound, presentatie als ook performance
Ieder zijn ding natuurlijk!

Ik zie dat nu ook een IDLES ineens arenas gaat (proberen) vullen, dat vind ik (voor mezelf dan) wat hoopgevender.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Ik ben wel benieuwd hoe IDLES en Fontaines DC zich ontwikkelen. Het is ook nog een beetje de kunst om niet de charme te verliezen van de band die tenten afbrak en nu uitgroeit tot grotere-zalen/velden-vullende band.

Van Maneskin moet ik wel bekennen dat ik dacht en (vooral) hoopte dat die gruwel heel gauw zou overwaaien. Is helaas niet gebeurd.
 

Franzzz

Gouden Tip
9 mrt 2017
394
135
Ieder zijn ding natuurlijk!

Ik zie dat nu ook een IDLES ineens arenas gaat (proberen) vullen, dat vind ik (voor mezelf dan) wat hoopgevender.
maar ik zie dat juist een beetje als het probleem. Die "arena's" is in Nederland maximaal de AFAS. Zelden zie je een nieuwe rockband de stap maken naar zalen zoals de Ziggo. Dat is tot nu toe alleen NBT en Maneskin gelukt.

Royal Blood heeft hun piek wel bereikt. Fontaines moeten echt met een klapper van een vierde album komen om de stap van een AFAS (die ze nu wel kunnen vullen) naar een Ziggo.

Ik zie, helaas helaas, ook eerder dat de "pop/electro hoek" de headliners gaan worden de komende decennia.
 

dogmask

Playlistbediener
7 sep 2023
34
37
Denk dat het grote publiek, waar de grote festivals en radiozenders op gericht zijn, gewoon een vrij star beeld hebben van hoe een rockband hoort te klinken. En dan blijf je gewoon hangen bij de benoemde, bekende bands. Ik zou dan liever zien dat ze het stokje doorgeven aan bands die qua attitude, ambitie en originaliteit groot zijn (doen sommige bands ook wel bewust door specifieke jonge bands en acts te co-signen) en dan maar wat verder afwijken qua sound, dan dat ze het stokje doorgeven aan een Maneskin of Greta van Fleet, die gewoon blijven hangen in rock-cliché's, maar daardoor wel makkelijk aansluiting vinden bij het grote publiek. Nou hoeft niet elk festival moeilijk en boutique te zijn, er zal altijd een verschil zijn tussen de headliners van een Pinkpop en een DTRH, maar ergens is het een keer klaar met de vaste waardes qua gitaarrockheadliners.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
maar ik zie dat juist een beetje als het probleem. Die "arena's" is in Nederland maximaal de AFAS. Zelden zie je een nieuwe rockband de stap maken naar zalen zoals de Ziggo. Dat is tot nu toe alleen NBT en Maneskin gelukt.

Royal Blood heeft hun piek wel bereikt. Fontaines moeten echt met een klapper van een vierde album komen om de stap van een AFAS (die ze nu wel kunnen vullen) naar een Ziggo.

Ik zie, helaas helaas, ook eerder dat de "pop/electro hoek" de headliners gaan worden de komende decennia.
Helaas is een groot woord vind ik. Of de nieuwe headliners nu een gitaar, synth of xylofoon bespelen is eigenlijk maar bijzaak.

Van alle namen die genoemd zijn vind ik Fred Again nog de meest spraakmakende. Die is voor een hele generatie echt wel de nieuwe Green Day of RHCP. Die mag morgen elke venue aandoen, die geraakt wel uitverkocht. Welke grootte is bijna bijzaak.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
Denk dat het grote publiek, waar de grote festivals en radiozenders op gericht zijn, gewoon een vrij star beeld hebben van hoe een rockband hoort te klinken. En dan blijf je gewoon hangen bij de benoemde, bekende bands. Ik zou dan liever zien dat ze het stokje doorgeven aan bands die qua attitude, ambitie en originaliteit groot zijn (doen sommige bands ook wel bewust door specifieke jonge bands en acts te co-signen) en dan maar wat verder afwijken qua sound, dan dat ze het stokje doorgeven aan een Maneskin of Greta van Fleet, die gewoon blijven hangen in rock-cliché's, maar daardoor wel makkelijk aansluiting vinden bij het grote publiek. Nou hoeft niet elk festival moeilijk en boutique te zijn, er zal altijd een verschil zijn tussen de headliners van een Pinkpop en een DTRH, maar ergens is het een keer klaar met de vaste waardes qua gitaarrockheadliners.
Dit, 100%.
 

dogmask

Playlistbediener
7 sep 2023
34
37
maar ik zie dat juist een beetje als het probleem. Die "arena's" is in Nederland maximaal de AFAS. Zelden zie je een nieuwe rockband de stap maken naar zalen zoals de Ziggo. Dat is tot nu toe alleen NBT en Maneskin gelukt.

Royal Blood heeft hun piek wel bereikt. Fontaines moeten echt met een klapper van een vierde album komen om de stap van een AFAS (die ze nu wel kunnen vullen) naar een Ziggo.

Ik zie, helaas helaas, ook eerder dat de "pop/electro hoek" de headliners gaan worden de komende decennia.
Hier nog aan toevoegend: ook het verschil tussen een Ziggo Dome uitverkopen en een festival als Pinkpop kunnen headlinen als dagafsluiter is nog vrij groot. Ik denk aan bijvoorbeeld Blur: zouden die afsluiter zijn als ze op Pinkpop zouden staan? Of heeft dat te weinig mass-appeal? Dan zouden Gorillaz bijvoorbeeld geschikter zijn (hoop dat dat ooit nog een keer gebeurt ook). Queens of the Stone Age stonden op Pinkpop op Noord (wel afsluiter) en verkopen wel de Ziggo uit, de vorige keer dat ze er stonden waren ze ook 2e podium afsluiter (The Killers waren headliner op mainstage). Je moet als organisator vroeg of laat ook een keer de kloten hebben om een band die nog niet die status heeft als headliner die kans te geven, anders blijf je achter de feiten aanlopen en bands daar neerzetten die allang versleten zijn. Ik ga me vast vermaken bij een Green Day, een Foo Fighters of whatever, maar ik vond Pearl Jam in 2022 wel echt versleten ogen. Hield mijn hart vast voor RHCP dit jaar maar die waren dan weer onverwacht goed. Denk dat het bij elk van deze oude garde bands een gokje zal zijn.. Tenzij je The Cure bent natuurlijk. Die blijven waarschijnlijk goed tot het graf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78 en PJ

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.744
1.902
Ieder z'n ding natuurlijk. Maneskin kan me ook wel gestolen worden. De laatste jaren ben ik bijvoorbeeld Imagine Dragons wel erg gaan waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bootje76

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.060
6.101
Ik wil met jou aan het einde van een warme zomerdag emo-dronken hossen op Fred Again op Pinkpop 2024. Denk dat het daar gaat klikken.
geloof me, dat wil je niet

Tenzij je The Cure bent natuurlijk. Die blijven waarschijnlijk goed tot het graf.
The Cure... precies zo'n headliner die totaal doodsloeg als een lauw bier met alle bezoekers die wachte op Armin van Buuren, tegen het nivo "sneu" aan

goed voorbeeld dat de opzet van zo'n co-headline constructie dat jaar op Pinkpop misplaatst was, helemaal als er tegenover de eerste headliner/The Cure geen goed alternatief is op een uitprobeersel van een silent disco na... Er had toen tijdens The Cure op Noord ook iets van een dj-act moeten staan imo

edit: en niet te vergeten al die mensen die meer op een schermpje tijdens The Cure de finale van de UEFA Nations Leugue Nederland - Portugal aan het volgen waren ipv The Cure (dat imo geweldig was fyi, ik stond net achter het hek van de security ring) de aandacht die naar The Cure ging was ver te zoeken
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

dogmask

Playlistbediener
7 sep 2023
34
37
geloof me, dat wil je niet


The Cure... precies zo'n headliner die totaal doodsloeg als een lauw bier met alle bezoekers die wachte op Armin van Buuren, tegen het nivo "sneu" aan

goed voorbeeld dat de opzet van zo'n co-headline constructie dat jaar op Pinkpop misplaatst was, helemaal als er tegenover de eerste headliner/The Cure geen goed alternatief is op een uitprobeersel van een silent disco na... Er had toen tijdens The Cure op Noord ook iets van een dj-act moeten staan imo

edit: en niet te vergeten al die mensen die meer op een schermpje tijdens The Cure de finale van de UEFA Nations Leugue Nederland - Portugal aan het volgen waren ipv The Cure (dat imo geweldig was fyi, ik stond net achter het hek van de security ring) de aandacht die naar The Cure ging was ver te zoeken
Jammer om te horen van The Cure, ik heb van mijn vrienden die er waren vooral gehoord hoe goed ze waren en zag dat ook bevestigd worden in de recensies. Heb ze in 2016 in de Ziggo Dome gezien en vond het geweldig. Maar Armin van Buuren zal inderdaad heel ander publiek trekken..
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.612
4.589
Jammer om te horen van The Cure, ik heb van mijn vrienden die er waren vooral gehoord hoe goed ze waren en zag dat ook bevestigd worden in de recensies. Heb ze in 2016 in de Ziggo Dome gezien en vond het geweldig. Maar Armin van Buuren zal inderdaad heel ander publiek trekken..
Veel hangt ook gwn af van waar je staat en hoe goed je ze zelf vindt. Zeker bij The Cure die een groot deel van de set vooral spelen wat ze zelf willen en dan pas hun hits spelen
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
Was het bij the cure niet vooral dat de set te lang was?
Volgens mij exact even lang als de laatste shows van Foo Fighters of Pearl Jam. En The Cure moet niet bepaald onderdoen qua aantal hits (toch wel belangrijk voor Pinkpop haha).
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.104
325
Zo'n Maneskin zie ik ook niet als een toekomstige headliner. Althans, dat hoeft voor mij niet. Je ziet binnen de gitaargenres een interessante 80's opleving met o.a. postpunk, maar ook synthwave en shoegaze/lofi. Ik merk dit ook onder jonge beginnende bandjes.
Dat laatste is er zeker en dat is een goede zaak. De stap van beginnende bandjes in genres die al nooit echt mainstream waren, en dat nu ook niet zijn, naar headliner op een groot festival dat wel mainstream is, is erg groot. Zeker als er andere, wat kleinere, festivals zijn waar bands voor een meer geïnteresseerd publiek kunnen spelen.

Denk dat de toekomstige headliners van Pinkpop niet in deze hoek zijn te vinden, maar in de hoek van de grote popartiesten die de afgelopen jaren radiohit na radiohit hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.301
3.901
Denk dat de toekomstige headliners van Pinkpop niet in deze hoek zijn te vinden, maar in de hoek van de grote popartiesten die de afgelopen jaren radiohit na radiohit hebben.
Dat denk ik juist niet. Die zijn nu al amper tot niet betaalbaar voor festivals. Bovendien kiezen deze artiesten vaak zelf liever voor losse shows. Ik zet mijn geld in op toekomstige headliners die minder megagroot zijn, uit welk genre dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
328
283
Dat laatste is er zeker en dat is een goede zaak. De stap van beginnende bandjes in genres die al nooit echt mainstream waren, en dat nu ook niet zijn, naar headliner op een groot festival dat wel mainstream is, is erg groot. Zeker als er andere, wat kleinere, festivals zijn waar bands voor een meer geïnteresseerd publiek kunnen spelen.

Denk dat de toekomstige headliners van Pinkpop niet in deze hoek zijn te vinden, maar in de hoek van de grote popartiesten die de afgelopen jaren radiohit na radiohit hebben.
Die verschuivingen zie je eigenlijk toch al best terug in de afgelopen jaren? Ik heb namelijk het idee/gevoel dat de popnamen toch een tikkeltje sneller wat hogere spots krijgen en de 'klassieke' rock bands dienen iets meer krediet op te bouwen.

Wat hier eerder ook al genoemd is, je krijgt qua popnamen toch snel een klasse "elite" die te duur/groot worden voor festivals.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken