Pinkpop 2023

Het zou me niet verbazen als Pinkpop binnen 10 jaar RIP is. In ieder geval op die locatie.
Happy Big Brother GIF by MOODMAN

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Joe en Bassie78
trouwens!

eind deze week (donderdag) is het 3 maanden tot Pinkpop, imo echt wel eens tijd om het affiche wat verder aan te vullen...

RIP is wellicht teveel van het goede, maar er zal wel iets moeten veranderen lijkt me. Dat zie je aan de verkoop van het festival dit jaar, waar veel alle andere festivals in Nederland (en langzaamaan de dagkaarten op Werchter) en grote concerten wel uitverkopen blijft de verkoop van Pinkpop achter.

Meer acts op het affiche, of iig acts tijdens de headliner, zou een goed begin zijn imo.

Meer acts op het affiche, of iig acts tijdens de headliner, zou een goed begin zijn imo.
zo lang Pinkpop zelf het een "voordeel" blijft vinden dat de headliner het "alleenrecht" heeft te spelen op dat moment, zal daar voorlopig niets aan veranderen.
ik kan me eigenlijk ook alleen maar voorstellen dat er iets op Stage 4 komt, maar dat is afgelopen jaren juist afgeschaft, vandaar dat ik dat ook niet zo snel zie terugkeren.

Haha. Welnee joh, daar is het veel te groot voor. Als het te lang, te slecht gaat, zal het uiteindelijk over een andere boeg gegooid worden. Of dat nou de programmering, de tijdslots, het aantal podia/artiesten, de randprogrammering of de aankleding is, geen idee. De locatie is het probleem niet. Weet niet of je specifiek het Megaland terrein bedoeld, of het feit dat het in Zuid-Limburg is, maar ik zie niet in waarom die locatie een doodsteek zou kunnen zijn. Ben dus wel benieuwd naar je argument.
Megaland is gewoon ontzettend onhandig voor een groot meerdaags festival. Woonwijken zitten dicht op het terrein en campings liggen verspreid over de omgeving. Ik zeg ook niet dat ik verwacht of er vanuit ga dat het over 10 jaar RIP is op die locatie, maar het zou me niet verbazen.

volgens mij was de beredenering ook niet vanuit de bezoekers gedacht

vanuit Mojo noemt Rob Trommelen het ook "headlinerfestival" he...
"het draait om de headliners" is altijd wat je daarover terug hoort/leest
in 2015 en 2016 was er nog overlap, Mainstage en Stage 4 tijdens de headliner, ik meen (althans staat me iets van bij) dat gedoe rond McCartney er voor gezorgd heeft dat dat veranderd is?
Megaland is gewoon ontzettend onhandig voor een groot meerdaags festival. Woonwijken zitten dicht op het terrein en campings liggen verspreid over de omgeving. Ik zeg ook niet dat ik verwacht of er vanuit ga dat het over 10 jaar RIP is op die locatie, maar het zou me niet verbazen.

tja, maar in the middle of no where kan tegenwoordig ook voor problemen zorgen.
het terrein is zodanig omgeturned van draf en ren baan naar een terrein voor specifiek dit soort evenementen, met openbaar vervoer op redelijke afstand en ook ligging gunstig voor ook bezoekers uit regio BE/DE.
als je tegenwoordig zo'n terrein wilt hebben, waar je niet in een woonwijk ligt en de campings er vlak langs, dan moet je een verlaten vliegveld zien te vinden?
ik denk dat Pinkpop en de regio / gemeente Landgraaf zelf een goed voordeel hebben aan het organiseren van met name Pinkpop.
die gaan niet zomaar afscheid nemen van Megaland, zeker niet om de laatste plaats dat eigen terrein is voor Festivals Limburg of Jan Smeets Producties

"het draait om de headliners" is altijd wat je daarover terug hoort/leest.
En dat is anno nu gewoon aardig achterhaald imo. Als het zou betekenen dat ze grote exclusieve vissen zouden binnenhalen die anders geen festivals zouden spelen had het wellicht meerwaarde gehad, maar dat is er nu totaal niet.

En dat is anno nu gewoon aardig achterhaald imo. Als het zou betekenen dat ze grote exclusieve vissen zouden binnenhalen die anders geen festivals zouden spelen had het wellicht meerwaarde gehad, maar dat is er nu totaal niet.
tja, ik verzin het niet he...

de silent disco is ook maar minimaal, wat mij betreft zetten ze iets op Stage 4, wat zou dat kwaad kunnen.
maar, ik denk niet dat ze het doen...

wat betreft deze:
Het zou me niet verbazen als Pinkpop binnen 10 jaar RIP is. In ieder geval op die locatie.
ik heb nog even nagezocht, tot 2040 blijven ze nog zeker op Megaland :
Pinkpop blijft nog zeker 22 jaar in Landgraaf. Gemeente Landgraaf en organisator Festivals Limburg B.V. hebben vandaag tijdens de openingsdag van Pinkpop 2018, het verlengingscontract ondertekend. Daarmee heeft Pinkpop een contract tot in ieder geval de 76e editie.
festileaks.com/2018/06/pinkpop-nog-tot-en-met-2040-in-landgraaf/

in 2015 en 2016 was er nog overlap, Mainstage en Stage 4 tijdens de headliner, ik meen (althans staat me iets van bij) dat gedoe rond McCartney er voor gezorgd heeft dat dat veranderd is?
Misschien wat meer naar je bezoekers luisteren als festival dan. Is toch van de zotte dat men verplicht naar Pink moeten kijken als er gelijktijdig (zeker met de huidige opstelling) in de tent ook gewoon een act kan spelen die haaks staat op de headliner. Boek daar van mij part een act als dEUS (of zelfs kleiner), meer heb je niet nodig.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
met de terrein indeling van afgelopen editie, is een act in de tent tijdens de headliner een beter idee dan op Stage 4 tijdens de headliner.
zouden ze eigenlijk aankomende editie eens moeten proberen, een act in de tent en de silent disco tijdens de headliner.

het terrein is zodanig omgeturned van draf en ren baan naar een terrein voor specifiek dit soort evenementen, met openbaar vervoer op redelijke afstand en ook ligging gunstig voor ook bezoekers uit regio BE/DE.
als je tegenwoordig zo'n terrein wilt hebben, waar je niet in een woonwijk ligt en de campings er vlak langs, dan moet je een verlaten vliegveld zien te vinden?
ik denk dat Pinkpop en de regio / gemeente Landgraaf zelf een goed voordeel hebben aan het organiseren van met name Pinkpop.
die gaan niet zomaar afscheid nemen van Megaland, zeker niet om de laatste plaats dat eigen terrein is voor Festivals Limburg of Jan Smeets Producties
In dat regionale zit ook niet het mogelijke probleem wat mij betreft. Op dat gebied is de ligging perfect in de Euregio (waar ze zich ook meer op moeten richten i.p.v. de rest van NL). Het lastige is dat ze moeilijk tot niet kunnen innoveren als festival op die locatie. Megaland zelf is inderdaad ideaal voor live evenementen, maar de campings (vooral C en D/Glamping) die zo verspreid liggen, zijn toch logistiek erg onhandig.

Ah oke, thanks. Gevoelsmatig ben ik het niet met je eens. Nou beoordeel ik het uitsluitend vanuit de kamperende weekendbezoeker die met eigen vervoer komt. Maar die wandeltrip van camping B naar Megaland vind ik zelf prima te doen, en zelfs leuk. Je leert al lopend mensen kennen. Die bocht met kraampjes en eten en drinken heeft ook echt z'n charme. Die woonwijk(en) zo dicht op het terrein ervaar ik totaal niet. Meer een mix van groen, klein beetje industrie, en het nostalgische, door de tijd ingehaalde Mundo Verde. Parkeren is voor weekendbezoekers ook prima geregeld. Nee het lukt me niet om die onhandigheid te zien vanuit mijn perspectief. Ik ben wel bekend met de horrorverhalen over het nauwelijks thuis kunnen komen s'avonds/s'nachts na afloop van een festivaldag als je elders in het land woont, en ik vind dat een festival van dit formaat wel de verplichting heeft om dat te fixen. Dus qua infra is het inderdaad nog onvoldoende. Maar verder ervaar ik het een prima locatie...

• Leuk
Waarderingen: TBK
Het lastige is dat ze moeilijk tot niet kunnen innoveren als festival op die locatie.
het zal inderdaad veelal blijven hangen als "festival" zoals oorspronkelijk festivals bedacht zijn.
ik denk dat innoveren, qua Pinkpop op dingen als het Skydeck en andere indeling, sanitair of looproutes en mileu-impact als dergelijke is.
qua innoveren zal het toch altijd blijven hangen op "veld met podia en horeca er om heen"

wat de camings betreft, locaties waar de camping direct naast het terrein liggen, is ook een schaarste en dat aanbod zal in nederland niet groter worden.

imo moet je dan een verlaten racebaan of een verlaten vliegveld hebben?
btw... er is wel een mogelijk gebied in de buurt van Megaland dat wellicht in de toekomst zou kunnen, althans zolang megapretpark Nature Wonder World in Brunssum niet door gaat? Daarkan je parkeergelegenheid, campings en uitgestrekt festivalterrein dicht op elkaar voorzien...
maar dat is natuurlijk een belachelijk dure investering om zo iets vanaf 0 te realiseren terwijl je een geschikt terrein zelf in eigendom hebt en er in geinvesteerd hebt het te optimaliseren met (toch in niet te overdreven afstand) mogelijkheid tot campings en parkeren, laat staan de kosten die de grond met zich mee brengt. Nee, Pinkpop zal niet zo gek zijn om zomaar afstand te doen van Megaland!

Ik woon zelf in centrum Schaesberg / pakweg een dikke km van Megaland.Het grootste probleem lijkt mij het parkeren in het "centrum" en aanliggende wijken die zijn dan overspoeld met auto"s , het is nog beheersbaar maar ik zie wel de bui hangen bij de concerten van the Boss en GNR dan komen de meeste mensen toch met de auto en minder met de trein/bus.(zeker als je ziet wat komt met de trein tijdens PP ).Misschien is het ooit een optie om Mondo Verde over te nemen , maar ja daar hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan, en wat is uiteindelijk hier de meerwaarde van qua festivalterrein / parkeerruimte.Gezien de geringe activiteiten op jaarbasis zal er wel voorlopig niet veel veranderen in de huidige opzet van Megaland.

precies...

qua campings denk ik dat Pinkpop niet veel te klagen mag hebben.
als je op A zit zit je gewoon langs het festival terrein, B is de Einsteinstraat aflopen en je bent op het festival terrein. vanuit C moet je eerst langs camping B, ligging is wel 'rusiger' maar dan ook verder weg. De glampings liggen volgens mij op zelfde loopafstand als C, maar voelt wel als 'omlopen" aan, althans zo schat ik dat in...

parkeren, dat is wel iets waar Landgraaf/Pinkpop behoorlijk jaarlijks op moeten evalueren imo
ook looproutes, op zich geven ze het goed aan (vind ik), maar toch zie je elk jaar weer mensen die de weg compleet kwijt zijn.
daar valt wel nog een flink stukje "service" te winnen naar bezoekers.

• Leuk
Waarderingen: Nikfestilover
overigens, dat stukje "alternatief tijdens de headliner" ik vraag me af of we daar aankomende editie iets van gaan zien...

ik bedenk me net dat dat volgens mij iets was wat ook in de enquete na Pinkpop 2022 terug kwam :unsure: en de "nieuwe" Jan's hebben wel oren naar de wensen en ideeen van bezoekers heb ik zo het idee

...btw, ik heb het idee dat op de site acts zijn verschoven vanochtend...
pinkpop.nl/programma/

:unsure:

edit 1 :Machine Gun Kelly staat onder GOTSA en Editors, viel me op.
en onderin viel me op, was eerst Upsahl als voorlaatste voor Madaux en nu is het Lauren Sanderson.
Ook lijkt rond Tom Odell, Goldband en Lumineers een verschuiving.
Wellicht wordt er iets gedaan binnenkort? Nieuwe namen en/of podiumindeling?

edit 2: volgens mij is het nu bovenste 3 headliners, volgende 3 Noord-sluiters en daarna de 3 mainstage subs. daarna 3 mainstage. Zo lijkt het mij nu duidelijk te staan?

Laatst bewerkt:
pinkpop.nl/programma/

en onderin viel me op, was eerst Upsahl als voorlaatste voor Madaux en nu is het Lauren Sanderson.

edit 2: volgens mij is het nu bovenste 3 headliners, volgende 3 Noord-sluiters en daarna de 3 mainstage subs. daarna 3 mainstage. Zo lijkt het mij nu duidelijk te staan?
Dat lijkt me ook en dat zijn opzich ook wel de logische namen voor die plekken

pinkpop.nl/programma/

Dat hoop ik dan niet, want ik vind niks vervelender dan die noord afsluiters als je een goed plekje wilt hebben bij de headliners

Users who are viewing this thread