Laat ik daarnaast even stellen dat het prima is dat zo'n talentenjachten er zijn hoor. Maar ze belonen met een plek op Nederlands grootste festival voelt heel fout. Tekenend voor de samenleving waarin we leven: lang, hard werken wordt steeds minder beloond terwijl de jeugd overal ziet dat "snel" geld verdiend kan worden via totaal niet levensloopbestendige manieren als dropshipping, instagram, talentenjachten, noem maar op. Wil ik daarmee zeggen dat "hard werken" loont? Nee, zeker niet. Maar het is in mijn ogen een stelselmatige fout dat we de foute mensen belonen voor zaken die anderen meer verdienen.
Maak ik me er te druk over? Zeker. Tuurlijk kun je denken, ach joh, fijn voor diegene, maar ergens stoort het dat we blijkbaar op het punt zijn belandt dat we mensen die niks gepresteerd hebben, talentloos zijn of nog erger: totale eikels zijn (ik behoed me even van voorbeelden, politieke discussies gaan we nu niet voeren) sneller de kans geven om naamsbekendheid te vergaren dan mensen die daadwerkelijk iets te zeggen hebben en hard werken voor hun plek.