Stopte Pearl Jam nou 20 minuten te vroeg? Iedereen om ons heen verwachtte nog een encore, toen Eric Corton opkwam… en ze begonnen ook te laat.
Dit was in 2018 ook zo. Voor mij dus geen verrassing. Wel een toffe strakke show met verrassende covers!Stopte Pearl Jam nou 20 minuten te vroeg? Iedereen om ons heen verwachtte nog een encore, toen Eric Corton opkwam… en ze begonnen ook te laat.
Ik snap ook wel waarom PJ de set niet live liet uitzenden. De andere bandleden wisten al wel dat Eddie een zuip veel rode wijn dag had. Die gaat dom lullen......laten we dat maar niet uitzenden.2e dag was voor mij erop of eronder, qua hitte. Of ik trek het, of ik wordt een zak beschimmelde komkommers... Het tweede was het geval. Ondanks natte doeken, heeeeel veel water om af te koelen, trok ik het na een half uur op het veld te zijn al niet meer. Schaduw zoeken en daar tot een uur of 18 gebleven. Jammer, maar beter dan omkiepen..
Heb vanuit de schaduwplek Frank Carter meegekregen. Dat was een aardig feestje in de tent.
KennyHoopla op stage 4 gezien, was mwa, mwa..
Na KennyHoopla was ik weer 100% aanwezig en dus op naar Deftones. Hebben heerlijk gespeeld, werd nergens echt spannend, maar prima.
Maneskin gezien, tja... Op zich kunnen ze goed spelen, maar heb er verder niks mee. Lekker puberaal in zijn wit onderbroekje met wat vrouwelijke fans het laatste nummer doen..
Daarna Royal Blood, dat was een heerlijke set.
De finale natuurlijk Pearl Jam. Het begon geweldig met even flow. De set kabbelde prima door, maar door het vele vertellen van Vedder voelde het wat traag aan allemaal. Zijn verhalen werden steeds minder goed verstaanbaar, mede dankzij de fles rode wijn denk ik.
En opeens was het afgelopen.... Vedder wilde nog wat vertellen, maar na "blabla" was het thank u, goodbye.. en bleef het stil... Erg jammer.
Nu weer klaarmaken voor de laatste dag alweer....
Vind het ook eerder de fout van Pinkpop om ze 2,5 uur tebprogrammere ipv 2 uur. Laat ze dan iets later beginnen om tegen 12u af te sluiten. Ik ging om 11u30 nog een drankje halen om zo het laatste half uur in te gaan. Om dan terug te komen als ze de laatste nummer aan het spelen zijn. Zonde. Maar was wel een leuk optreden vond ik alleen de afsluiter was in mineur.Dag 2…..
Vanwege de warmte wilden we pas rond drie op het terrein zijn om enigszins de hitte uren te beperken. Om kwart over drie genoten van Crowded House. Heerlijke meezingers…en Wow wat zingen die nog goed live! Gewoon top!
Daarna naar Courtney Barnett in de tent. De tent was maar half vol….Maar Wow wat een gitarist! Ook Oor en 3voor12 zijn lovend over haar. Als je haar niet live hebt gezien heb je iets gemist. Ze miste wel wat interactie met het publiek maar haar muziek was daarom perfect live.
Daarna weer naar water gezocht en op een heuveltje even in de schaduw gelegen met Kaleo op de achtergrond. Gelukkig op de achtergrond want het klonk erg statisch.
Toen naar Deftones! YEAHH….
Heerlijk! Lekker ruig….lekker hard ….! Top!
Toen voor eten gekeken en wat gedronken en op de chill plek gezeten bij de tent met Maneskin op het scherm. Blij dat we deze op het scherm op de achtergrond hebben gezien. Ik noem dit cliché rock…en als je veel covers hebt en weinig eigen nummers en dan sub headliner bent vind ik dat gewoon matig!
Toen Lost Frequencies in de tent. De enige dance act van het weekend. De tent stond prop en propvol ! Tjee…ondanks dat dit op een later moment van de avond was….kapot gaan van het zweten.
Naja het was “live” dus er waren instrumenten en een live zanger. De live zanger was dan ook het hoogtepunt want de rest van de show werd van een bandje gespeeld. Niet a la Martin Garrix (goed) .
Veel vuur, confetti, etc maar voelde beetje gemaakt allemaal.
Toen Pearl Jam! Yes! Vond ze leuker dan Metallica ! Waarom? Veel meer interactie, veel persoonlijker, af en toe een geweldige cover….gewoon een show gemaakt voor Pinkpop dat zag je! Metallica was goed maar voelde als een robot die de reguliere show ging starten van twee weken geleden. Pearl Jam maakte een show op maat gemaakt van Pinkpop. Oké dat Vedder aangeschoten was was wel jammer maar misschien zorgde dat juist voor de echte festival sfeer want hij zong gewoon prima.
Dan over het stoppen… dit was in 2018 ook het geval. En naar mijn mening kunnen we Pearl Jam niet de schuld geven. Naar mijn idee heeft Pinkpop ze weer te lang geprogrammeerd. Toen het tijdschema kwam begreep ik meteen niet waarom 2.5 uur.
Spoiler: Imagine Dragons zelfde probleem. Die spelen vaak ook maar 1.5 uur en staat nu ook 2 uur. Dus ben benieuwd. Bespaart Pinkpop toch wel weer wat geld dat halfuurtje…
Dan over de organisatie. Er waren meer waterplekken en dit was goed opgelost. Maar nogmaals ik ben niet blij met de nieuwe indeling. Op het veld is het constant propvol en naar mijn gevoel voelt het echt veel en veel drukker dan andere jaren. Hierdoor vergaat me soms echt de sfeer. In 2019 een dag naar Pukkelpop geweest was ook volledig uitverkocht. Je hebt daar toch veel meer bewegings ruimte en minder lange wachtrijen. Vind dat dit jaar echt een aandachtspunt voor Pinkpop.
Veel must sees voor dag 3!! Het weer is wat koeler…er zijn wat minder mensen! Dus ik heb er veel zin in!
Precies….En ik klink als een zeurpiet maar als je ondertussen wat andere festivals gewend bent dan ja….Vind het ook eerder de fout van Pinkpop om ze 2,5 uur tebprogrammere ipv 2 uur. Laat ze dan iets later beginnen om tegen 12u af te sluiten. Ik ging om 11u30 nog een drankje halen om zo het laatste half uur in te gaan. Om dan terug te komen als ze de laatste nummer aan het spelen zijn. Zonde. Maar was wel een leuk optreden vond ik alleen de afsluiter was in mineur.
Is dat niet omdat de schermen vooral bedoeld zijn voor de mensen die helemaal achteraan staan, waar het geluid net wat later aankomt?Wat mij opvalt is dat de schermen altijd achterna komen. Er wordt iets gezongen en met een halve seconde ofzo vertraging zie je dat dan pas. Is het technisch niet mogelijk om dat beter af te stellen?
Maar een hoop muziek wat ik op de livestream zie en hoor is vlees noch vis. Dus daar is niet zoveel over te zeggen.Toch jammer dat bij Pinkpop echt weer (bijna) al het commentaar over randzaken gaat. De nieuwe indeling, water, drukte, tijdschema's. Maar over de muziek hoor je te weinig, maar dat is dan ook nog altijd het probleem van dit festival.